Marketing hotelu - jak przyciągnąć klientów? Sposoby na promocję w branży hotelarskiej
Reklama hotelu wymaga elastycznych działań dostosowanych m.in. do profilu klientów i sezonowości branży. Jak skutecznie przyciągnąć turystów? Jakie elementy uwzględnić w strategii marketingowej? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym praktycznym poradniku!
Z jakimi wyzwaniami wiąże się marketing w hotelarstwie?
Hotele cieszą się coraz większą popularnością. Z danych GUS wynika, że tylko w 2023 r. z polskich obiektów noclegowych skorzystało 36,2 mln turystów (https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/kultura-turystyka-sport/turystyka/wykorzystanie-turystycznych-obiektow-noclegowych-w-2023-roku,18,2.html). Żeby jednak wyróżnić się na tle konkurencji, reklama noclegów staje się koniecznością. Niestety, promocja działalności wiąże się z wieloma wyzwaniami. Jak przyciągnąć klientów do hotelu? Czym charakteryzuje się marketing w branży hotelarskiej?
- Sezonowość - marketing hotelowy jest trudny ze względu na fakt, że najwięcej klientów rezerwuje miejsce w okresie wakacji lub ferii zimowych. Większy ruch notuje się również przy okazji świąt czy długich weekendów. Wówczas spływa najwięcej zapytań o noclegi. W pozostałym czasie hotel odwiedza znacznie mniej osób. Działania reklamowe trzeba więc planować w taki sposób, by dostosować je do sezonowości.
- Lokalny zasięg - reklama noclegów powinna koncentrować się na danym mieście lub regionie. Klienci z reguły szukają hotelu w ściśle określonej miejscowości.
- Różnorodność klientów - marketing dla hotelu dostosowuje się do profilu odbiorców. Przykładowo, jeśli oferta jest kierowana do osób młodych, warto poprosić o współpracę influencerów oraz postawić na Instagram marketing. Hotel zaprezentowany w mediach społecznościowych przyciąga uwagę tej grupy osób.
Sprawdź, jak pozycjonować biznes sezonowy.
Dobra strona internetowa to najlepsza reklama hotelu!
Podstawowym elementem marketingu internetowego w hotelarstwie jest przygotowanie profesjonalnej strony www. Najlepiej, by była łatwa w nawigacji oraz zawierała niezbędne informacje na temat oferty. Co powinno się na niej znajdować?
- Dokładny opis obiektu - oferta musi obejmować informacje dotyczące lokalizacji, wyglądu obiektu, otoczenia architektonicznego, liczby pokoi. Warto umieścić także mapkę wraz z danymi kontaktowymi oraz galerię zdjęć.
- Cennik - koszty związane z pobytem powinny być dokładnie opisane. Warto zamieścić na stronie formularz kontaktowy, by umożliwić klientom wysyłanie zapytań ofertowych.
- Szczegółowe informacje na temat rezerwacji - najlepiej by na stronie internetowej znajdował się system rezerwacji online. To najszybszy sposób zamówienia noclegu, który jednocześnie nie wymaga dużego zaangażowania personelu, ponieważ proces przebiega automatycznie.
- Informacja na temat parkingu - na stronie powinna znajdować się informacja na temat miejsc parkingowych oraz ewentualnych opłat.
- Informacje na temat wyżywienia - często klienci chcą wiedzieć, czy hotel oferuje wyżywienie. Warto zamieścić wyczerpujące informacje na temat restauracji hotelowej, serwowanego menu. Można również poinformować o godzinach wydawania posiłków.
- Dodatkowe atrakcje hotelowe, jak np. basen, sauna, masaż - warto dokładnie opisać poszczególne udogodnienia i atrakcje.
- Informacja o udogodnieniach dla rodziców z dziećmi - jeśli oferta hotelu jest skierowana do rodzin, na stronie internetowej powinny znaleźć się informacje o udogodnieniach dla najmłodszych, np. placu zabaw, krzesłach do karmienia lub możliwości zamówienia łóżeczka dziecięcego do pokoju.
- Opis otoczenia / atrakcji - warto opisać walory regionu, np. zabytki, miejsca polecane do odwiedzenia. Można zaznaczyć, jakie atrakcje znajdują się blisko hotelu.
Marketing hoteli a opinie
Z międzynarodowego raportu Accor wynika, że opinie są bardzo ważne przy wyborze hotelu (https://accoreuropeantrends.com/).
- Sprawdza je aż 97% klientów.
- Znaczenie mają zwłaszcza świeżo dodane recencje - aż 67% osób nie zwraca uwagi na opinie dodane przeszło 6 miesięcy wcześniej.
- Aż 95% Polaków pisze recenzje o hotelu. To najwięcej spośród wszystkich badanych respondentów. Dla porównania opinie pozostawia 85% Niemców, 84% Francuzów i 79% Anglików.
Aby umożliwić gościom opublikowanie recenzji, warto wykorzystać systemy rezerwacyjne i media społecznościowe. Do najpopularniejszych należą:
- Facebook - komentarze użytkowników mogą pojawić się bezpośrednio pod postami lub też w sekcji z opiniami. Przykład stanowi m.in. profil Hotelu Gołębiewski,
- Profil Firmy w Google - opinie pojawiają się również na Profilu Firmy, czyli internetowej wizytówce hotelu, która wyświetla się w wyszukiwarce Google lub na Google Maps. Sporo recenzji posiada m.in. Hotel Warszawa,
- Portale rezerwacyjne (np. Booking.com, meteor-turystyka.pl, noclegowo.pl) - w profilach hotelu na portalach rezerwacyjnych klienci często zamieszczają swoje opinie na temat pobytu.
Warto pamiętać, aby na bieżąco odpowiadać na opinie pojawiające się w sieci. Przeczytaj więcej na temat user generated content, aby wiedzieć, na co zwrócić uwagę w przypadku treści dodawanych przez użytkowników.
Potrzebujesz wsparcia w zakresie zarządzania opiniami w Google? Napisz do nas!
Jak reklamować hotel w internecie? Sprawdzone sposoby
Marketing hoteli wymaga wielokierunkowych działań. Poniżej prezentujemy sprawdzone sposoby promocji obiektów noclegowych w internecie.
SEO dla branży hotelarskiej
Pozycjonowanie lokalne to popularna forma promocji hotelu. Jej celem jest wzrost widoczności strony internetowej w organicznych, czyli bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Działania prowadzi się przez cały rok. Ich zakres obejmuje m.in.:
- Dobór i analizę słów kluczowych,
- Stworzenie Title i Meta Description,
- Optymalizację treści zgodnie z wytycznymi Google,
- Pozyskiwanie linków w procesie link buildingu,
- Mierzenie skuteczności działań SEO.
Sprawdź też, jak zwiększyć widoczność strony w Internecie.
Doskonałym pomysłem na dotarcie do klientów jest social media marketing. Hotel powinien posiadać profile w wybranych mediach społecznościowych. Należy zadbać, by zamieszczane treści były dostosowane do naszej grupy docelowej, ciekawe i aktualne. Warto wzbogacić relacje o materiały wideo oraz grafiki.
Reklamy PPC w branży hotelowej
Marketing hotelu obejmuje również płatne systemy reklamowe, jak. Facebook Ads czy Google Ads. Narzędzia posiadają możliwość targetowania odbiorców, np. według wieku, miejscowości czy regionu, w którym przebywają, a nawet zainteresowań. Dzięki temu kampanie reklamowe charakteryzują się wysoką skutecznością. Ponadto kampanie Google Ads posiadają specjalne rozwiązania dla hoteli. Umożliwia m.in.wyświetlanie reklam zawierających zdjęcia obiektu, cennik i moduł rezerwacji online.
Influencer marketing dla hoteli
Współpraca z influencerami to jeden ze sposobów promocji hotelu. Wykorzystanie popularności twórcy pozwala na dotarcie do nowych klientów. Rozwiązanie idealnie sprawdza się w przypadku, gdy oferta hotelu jest skierowana do młodych osób.
E-mail marketing w promocji hoteli
Warto postawić na e-mail marketing. Hotel powinien dysponować swoją bazą klientów. Regularne wysyłanie informacji na temat promocyjnych ofert czy aktualności związanych z funkcjonowaniem obiektu pomaga w dotarciu do potencjalnych odbiorców. Żeby działania charakteryzowały się skutecznością, można skorzystać z programów do e-mail marketingu. Narzędzia ułatwią profilowanie wiadomości, segmentację klientów, zarządzanie procesem wysyłki.
Content marketing dla hoteli
W strategii promocyjnej nie powinno zabraknąć content marketingu. Hotel można zaprezentować w formie materiałów wideo publikowanych na platformie YouTube. Dobrym pomysłem jest także tworzenie artykułów i dystrybucja treści w Internecie.
Profil Firmy w Google dla hotelu
Promocja hotelu w Internecie powinna uwzględniać też Profil Firmy w Google. Dzięki temu informacje na temat Twojego obiektu wyświetlą się użytkownikom na mapie lub w wyszukiwarce Google. Właściciele hotelów mogą skorzystać też z dodatkowych funkcji, czyli umieszczać w Profilu Firmy informacje, takie jak:
- Procedury zrównoważonego rozwoju wdrożone w hotelu,
- Najważniejsze zalety obiektu, np. „Bezpłatny parking”, „Przyjazny zwierzętom”,
- Klasa hotelu,
- Godziny pracy.
Sprawdź ofertę na stałą obsługę Profili Firmowych Google.
Marketing usług hotelowych - podsumowanie
Strategia promocji hotelu powinna być wielokierunkowa. Musi również uwzględniać sezonowość branży i kwestie związane z lokalizacją obiektu. Przy tworzeniu kampanii marketingowych warto uwzględnić także profil i potrzeby odwiedzających nas gości.
Potrzebujesz wsparcia w promocji swojego pensjonatu lub sieci hoteli? Napisz do nas!
Źródła:
- Raport Wykorzystanie turystycznych obiektów noclegowych w 2023, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/kultura-turystyka-sport/turystyka/wykorzystanie-turystycznych-obiektow-noclegowych-w-2023-roku,18,2.html [dostęp 6.11.24]
- Raport The Importance of Reviews & Reputation, Accor 2024 https://accoreuropeantrends.com/ [dostęp 6.11.24]
- Support Google (Google Ads dla hoteli) https://support.google.com/google-ads/answer/9238461?hl=pl [dostęp 6.11.24]
- Support Gogle (Zarządzanie informacjami o hotelu) https://support.google.com/business/answer/9177958?hl=pl [dostęp 6.11.24]