Jak reklamować CBD w internecie zgodnie z prawem? Sposoby na marketing produktów konopnych

Jak reklamować CBD w internecie?

Produkty konopne cieszą się dużym zainteresowaniem, a ich sprzedaż stale wzrasta. Niestety promowanie branży konopnej wiąże się z dużymi ograniczeniami, co wynika m.in. z obwarowań prawnych. Jak reklamować CBD w Internecie? Wyjaśniamy!

Co to jest CBD?

CBD, zwany też jako kannabidiol, jest jednym z wielu związków organicznych występujących w konopiach. Nie wykazuje właściwości psychoaktywnych ani uzależniających, w odróżnieniu od substancji o nazwie THC, którą również można znaleźć w marihuanie medycznej w śladowych ilościach. Produkty z dodatkiem CBD ceni się za liczne właściwości prozdrowotne. Udowodniono, że związek ten (źródło J. Kępińska, W. Biel, 2021):

  • Pozytywnie wpływa na układ sercowo-naczyniowy,
  • Zapobiega chorobom neurodegeneracyjnym i stwardnieniu rozsianym,
  • Pomaga przy epilepsji, schizofrenii, choroby afektywnej dwubiegunowej,
  • Łagodzi objawy depresji, lęku,
  • Poprawia kondycję skóry,
  • Działą rozluźniająco oraz odprężająco.

Nic dziwnego, że produkty konopne stale zyskują na popularności. W Unii Europejskiej sprzedaż towarów z CBD w 2022 r. wyniosła 10,10 mld euro, a Polska odnotowała 8% udział w całym europejskim rynku — wynika z raportu Polski rynek konopny 2023 (źródło: inwestycje.pl/biznes/polski-rynek-konopny-w-2023-roku).

Sprzedaż produktów z CBD a prawo

Sprzedaż i dystrybucja konopi siewnych jest obwarowana prawnie. Co trzeba wiedzieć na ten temat?

  • Zgodnie z przepisami unijnymi uprawa Cannabis Sativa L, czyli konopi włóknistej, jest możliwa pod warunkiem, że stężenie substancji psychoaktywnej THC w suchej masie surowca nie przekracza 0,2%. Ponadto roślina musi być zarejestrowana w unijnym katalogu odmian roślin leczniczych. Komisja Europejska zastrzega jednak, że każdy kraj może mieć odrębne przepisy krajowe dotyczące dystrybucji oraz reklamy konopi.
  • Polska Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. 2005 nr 179 poz. 1485) precyzuje, że uprawa konopi włóknistych jest w Polsce dopuszczalna, ale musi być prowadzona w ściśle określonych celach, np. na potrzeby przemysłu farmaceutycznego, kosmetycznego. Dodatkowo zawartość THC w kwiatowych lub owocujących wierzchołkach roślin, z których nie usunięto żywicy, nie może przekroczyć 0,2% w przeliczeniu na suchą masę.
  • Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii zezwala również na uprawę gatunków konopi innych niż włókniste w celu produkcji surowców farmaceutycznych lub substancji potrzebnych do wytwarzania produktów leczniczych.
  • Aby wprowadzić po raz pierwszy do obrotu na terenie Polski suplementy diety i środki spożywcze z CBD, niezbędna jest zgoda Głównego Inspektora Sanitarnego (GIS). W przypadku odmowy towary muszą zostać wycofane ze sprzedaży. Kwestie na ten temat precyzuje Ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia.

Sprawdź, jak wygląda reklama suplementów diety w internecie.

Czy reklamowanie CBD jest legalne?

Reklama CBD jest mocno ograniczona. Trudność sprawiają m.in. wciąż zmieniające się przepisy. Obecnie zgodnie z Ustawą o przeciwdziałaniu narkomanii:

  • Zabrania się reklamy i promocji substancji psychotropowych, środków odurzających, środków zastępczych lub nowych substancji psychoaktywnych,
  • Można natomiast reklamować produkty lecznicze zawierające substancje psychotropowe lub środki uzależniające na zasadach uwzględnionych w Prawie farmaceutycznym,
  • W reklamie środków spożywczych i innych produktów nie wolno sugerować, że działają jak środki odurzające, substancje psychotropowe, środki zastępcze oraz substancje psychoaktywne
Uwaga
W praktyce przekaz marketingowy nie powinien (w sposób pośredni lub bezpośredni) obiecywać pacjentom korzyści związanych z przyjmowaniem leku (Prawo farmaceutyczne Dz.U.2024.686). Z kolei w przypadku produktów spożywczych dopuszczonych do obrotu przez GIS trzeba skupić się na właściwościach składników aktywnych. Można powołać się na badania naukowe, z których wynika, że np. CBD niweluje ból.

Potrzebujesz wsparcia przy promocji produktów z CBD w internecie? Napisz do nas!

Jak reklamować CBD w Internecie? Sprawdzone sposoby

Jak reklamować CBD, żeby nie narazić się na możliwe kary i konsekwencje? Większość marketerów rezygnuje z korzystania z płatnych systemów reklamowych, co wynika z ogromnych ograniczeń. 

  • Google Ads całkowicie zabrania promowania produktów z CBD. 
  • Z kolei Facebook Ads odrzuca komunikaty zawierające słowa THC, CBD oraz marihuana. Niestety, w praktyce często zdarza się, że reklamy bez tych wyrażeń również nie są wyświetlane w serwisie społecznościowym. 

Na czym w takim razie polega marketing w branży konopnej? Poniżej przedstawiamy sprawdzone sposoby reklamy.

Pozycjonowanie produktów z CBD

Do popularnych i bezpiecznych metod reklamy produktów konopnych należy pozycjonowanie stron lub pozycjonowanie sklepów internetowych. W tym celu przeprowadza się:

  • Audyt SEO oraz wykonuje analizę konkurencji,
  • Dobiera się słowa kluczowe, 
  • Optymalizuje treści na stronie pod wybrane frazy kluczowe,
  • Tworzy się Link Building,
  • Monitoruje pozycje i widoczność wybranych fraz w wyszukiwarce Google.

Takie działania zwiększają prawdopodobieństwo, że produkty z CBD zostaną szybciej znalezione przez internautów korzystających z wyszukiwarek internetowych, w tym Google.

Sprawdź też, jak wyznaczyć KPI dla SEO.

Influencer marketing w branży konopnej

Wśród skutecznych sposobów na marketing CBD warto wymienić współpracę z influencerami. Rozpoznawalne osoby mogą zwiększyć zainteresowanie oferowanymi produktami, ale trzeba zachować ogromną ostrożność i starannie zapoznać się z profilem twórcy. Lepiej nie podpisywać umowy z kontrowersyjnymi influencerami, ponieważ ich wypowiedzi mogą negatywnie wpłynąć na postrzeganie marki. Dodatkowo należy uczulić twórców, by trzymali się wytycznych zawartych w Prawie farmaceutycznych oraz Ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii. 

Content marketing a CBD

Jak jeszcze reklamować produkty z CBD? Z pomocą przychodzi szeroko pojęty content marketing, czyli np. artykuły specjalistyczne, materiały wideo, infografiki, podcasty. Podczas przygotowania treści należy zachować rozwagę i ostrożnie wzmiankować o CBD, THC czy marihuanie. Zamiast tego, lepiej stosować określanie, takie jak np. ekstrakty konopne, oleje konopne, wyciąg z konopi. Poza tym komunikaty marketingowe powinny przede wszystkim koncentrować się na kwestiach edukacyjnych.

Sprawdź ofertę szkolenia copywriting w SEO.

Profile firmy w Google a sprzedaż CBD

Jeśli prowadzisz sklep stacjonarny z produktami z CBD, możesz stworzyć Profil Firmy, który będzie wyświetlał się na mapie Google lub w wyszukiwarce internetowej. Rozwiązanie sprawdza się przede wszystkim wśród przedsiębiorców działających na lokalnym rynku, ponieważ dane na temat działalności wyświetlają się osobom poszukujących sklepów w określonej lokalizacji. W przypadku, gdy jesteś właścicielem kilku punktów sprzedaży, możesz skorzystać z aplikacji GrowAp i pomocy naszych specjalistów, aby sprawnie zarządzać wizerunkiem marki.

Sprawdź też, jak działa reklama w Google Maps.

Czy można reklamować CBD w Internecie? Podsumowanie

Promowanie artykułów zawierających CBD wiąże się z licznymi ograniczeniami. Trzeba na bieżąco śledzić zmieniające się przepisy prawne, a w przekazie marketingowym skupiać się na edukowaniu użytkowników. Spore utrudnienie stanowi także mniejszy zasób narzędzi marketingowych, np. korzystanie z płatnych systemów reklam jest niemożliwe lub mocno utrudnione. Aby mieć pewność, że prowadzisz działania zgodnie z prawem i skutecznie pod kątem marketingowym, warto zatrudnić doświadczonego specjalistę lub skorzystać z usług agencji marketingowej.

Chcesz skutecznie wypromować swój sklep z CBD? Napisz do nas!

Źródła: 

  1. J. Kępińska-Pacelik, W. Biel, 2021 Właściwoścoi prozdrowotne oleju konopnego  https://www.researchgate.net/profile/Jagoda-Kepinska-Pacelik/publication/357168585_Wlasciwosci_prozdrowotne_oleju_konopnego/links/63501a2996e83c26eb379c5e/Wlasciwosci-prozdrowotne-oleju-konopnego.pdf
  2. https://ec.europa.eu/food/food-feed-portal/screen/novel-food-catalogue/search
  3. Polski rynek konopny 2023 polski-rynek-konopny-w-2023-roku [dostęp 16.08.24].
  4. Ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia.
  5. Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii.
  6. Ustawa Prawo farmaceutyczne.
×