Reklama alkoholu w internecie - jak promować sklep z alkoholem zgodnie z prawem?
Choć polski ustawodawca zabrania reklamy alkoholu w Internecie, istnieją pewne wyjątki, dzięki którym marketerzy znajdują sposoby na promocję napojów z procentami. Kiedy reklama alkoholu jest legalna? O czym trzeba pamiętać, przygotowując strategię marketingową sklepu monopolowego online? Wyjaśniamy!
Reklama alkoholu w Internecie a prawo
Reklama alkoholu w Polsce podlega regulacjom prawnym. Kwestie precyzuje Ustawa o wychowania w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. 2023 poz. 2151). Zgodnie z dokumentem reklamę alkoholu należy rozumieć jako:
W dużym uproszczeniu za reklamę alkoholu uznaje się przekaz marketingowy, który:
- Ma charakter publiczny — jest skierowany do nieograniczonej grupy osób,
- Zawiera i rozpowszechnia symbole, znaki graficzne oraz towarowe związane z napojami alkoholowymi.
Kiedy reklama alkoholu w Internecie jest legalna?
Generalnie polskie prawo zabrania reklamy alkoholu. Ustawa przewiduje jednak wyjątek dla piwa, które można promować po spełnieniu określonych wymagań. O czym pamiętać, aby nie narazić się na konsekwencje wynikające z nieprzestrzegania przepisów?
- Reklama piwa nie powinna zachęcać do nadmiernej konsumpcji ani sugerować, że produkty wysokoprocentowe stanowią remedium na poprawę jakości życia czy zwiększają atrakcyjność seksualną.
- Ustawodawca zabrania również informowania, że alkohol wykazuje właściwości prozdrowotne.
- Reklama nie może być skierowana do osób poniżej 18 lat.
- Przekaz marketingowy nie powinien zawierać znaków graficznych lub symboli kojarzących się z alkoholem.
- Reklama alkoholu nie powinna pojawiać się w godzinach od 6:00 do 20:00.
Allegro czy sklep online? Sprawdź, gdzie prowadzić sprzedaż!
Czy można reklamować piwo, wino bezalkoholowe?
Kwestie sporne rodzi promowanie piwa, wina czy innych tego typu napojów bezalkoholowych. Co na ten temat mówi Ustawa o wychowaniu w trzeźwości? Jeśli chodzi o promocję takich artykułów, obowiązują identyczne zasady, co w przypadku reklamy alkoholu. W praktyce oznacza to, że w strategiach marketingowych można uwzględnić jedynie piwo bezalkoholowe, dla którego ustawodawca wprowadza wyjątek. Trzeba jednak dostosować się do norm prawnych, czyli np. informować, że produkt jest skierowany dla osób pełnoletnich. Wina, nawet bezalkoholowego, nie można reklamować.
Czy można „obejść” zakaz reklamy alkoholu w Internecie?
Przepisy dotyczące reklamy alkoholu są mało szczegółowe. W ustawie w ogóle nie pojawia się słowo „Internet”, dlatego w kwestii promocji napojów wysokoprocentowych najlepiej każdorazowo konsultować się z prawnikiem lub skorzystać z usług wyspecjalizowanych agencji marketingowych. W praktyce można jednak spotkać strony internetowe, blogi i profile w mediach społecznościowych, na których prezentuje się wódkę, whisky czy wino. Administratorzy publikują na nich m.in. informacje o wydarzeniach kulturalnych, promocjach. Przedstawiają też produkty i nowości dostępne w ofercie marki. Czy takie działania są legalne?
- Jak tłumaczy dr Jakub Doliński z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego (źródło: uwm.edu.pl/aktualnosci/dr-jakub-dolinski-o-zakazie-reklamy-alkoholu-w-internecie), kryterium, jakie stosuje się w takim przypadku, odnosi się do samej definicji reklamy alkoholu, a ta zakłada, że przekaz marketingowy powinien być dostępny publicznie. Rozumienie przepisów w ten sposób sprawia, że strony, na których użytkownicy muszą się zalogować i podać swoje dane, nie są uznawane za „publicznie dostępne”, a więc nie wpisują się w ustawową definicję reklamy.
- Dodatkowo treści dostępne online muszą zawierać informację, że są przeznaczone dla osób pełnoletnich i nie mogą w żaden sposób promować nadmiernego spożywania alkoholu.
Żeby to zobrazować, najlepiej posłużyć się przykładami. Marka Żubr na swoim profilu na Facebooku przy każdym materiale marketingowym zamieszcza oznaczenia, że alkohol nie jest przeznaczony dla osób poniżej 18 roku życia, kobiet w ciąży oraz kierowców pojazdów.
Z kolei marka whiskey Jack Daniels w swoich materiałach zachęca, by pić odpowiedzialnie.
Reklama alkoholu w sieci — sprawdzone sposoby na promowanie sklepów z alkoholem
Poniżej prezentujemy możliwości reklamowania alkoholu w Internecie. Zachęcamy do inspiracji!
Potrzebujesz wsparcia w promocji swojej strony? Napisz do nas!
Reklama alkoholu w mediach społecznościowych
Reklama alkoholu w social mediach jest możliwa, ale warto wcześniej zapoznać się z regulaminami serwisów społecznościowych, m.in. Instagrama, Facebooka. Ponadto trzeba przestrzegać Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi, czyli np. nie sugerować, że alkohol działa prozdrowotnie.
Reklama alkoholu na Facebooku
Popularny serwis społecznościowy posiada własny system reklamowy Facebook Ads pozwalający na targetowanie kampanii marketingowych. Można z niego skorzystać, jednak w trakcie konfiguracji należy zaznaczyć, by reklama alkoholu wyświetlała się jedynie osobom pełnoletnim.
Sprawdź ofertę prowadzenia kampanii Facebook Ads!
Reklama alkoholu na Instagramie
W porównaniu z Facebookiem na Instagramie nie ma możliwości kierowania reklam do osób powyżej 18 lat. W praktyce korzystanie z tego kanału wzbudza kontrowersje i część firm z niego rezygnuje. W serwisie zdarzają się jednak profile marek produkujących alkohol, ale zawierają informacje, że treści są przeznaczone wyłącznie dla dorosłych.
Reklama alkoholu na LinkedIn
LinkedIn pozwala na reklamę alkoholu, ale tylko w wybranych lokalizacjach. Regulamin zabrania promocji napojów alkoholowych w Polsce. Jeśli szukasz klientów za granicą, warto skontaktować się z działem obsługi LinkedIn, aby uzgodnić możliwości związane z promocją.
Reklama alkoholu na YouTube
Serwis streamingowy dopuszcza publikowanie filmów o tematyce związanej z alkoholem, ale pod warunkiem, że posiadają wymiar edukacyjny, naukowy, dokumentalny lub artystyczny. Ponadto można lokować produkty alkoholowe w materiałach emitowanych przez partnerów, jednak trzeba ustawić ograniczenia wiekowe.
Poznaj zakres usługi pozycjonowania na YouTube.
Reklama alkoholu w Google Ads
Google Ads zezwala na reklamę alkoholu, ale tylko w niektórych rejonach. Na liście państw, w których dopuszcza się promocję napojów wysokoprocentowych, nie ma Polski. Marketerzy starają się jednak ominąć ten zakaz, np. promując wydarzenia kulturalne lub sportowe związane z konkretną marką.
Reklama alkoholu na blogu
Bezpośrednia reklama alkoholu na blogu jest zakazana, ale można pisać np. o historii piwa, krajach znanych z produkcji wina. Trzeba przy tym pamiętać o przestrzeganiu zasad zawartych w Ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, czyli:
- Pamiętać, by treści na stronie internetowej były poprawne etycznie i nie wprowadzały w błąd. Przykładowo, nie można wzmiankować, że alkohol stanowi sposób na poprawę nastoju,
Poza tym artykuły muszą być dostępne tylko dla osób pełnoletnich.
Pozycjonowanie sklepu sprzedającego alkohol online
O ile samego alkoholu nie wolno reklamować, sklepy, w których sprzedaje się napoje wysokoprocentowe, można promować w sieci. Warto więc zadbać o pozycjonowanie strony. W tym celu specjalista SEO lub agencje marketingowe:
- Wykonują audyt strony internetowej,
- Optymalizują witrynę zgodnie z wytycznymi SEO, np. uzupełniają Description, Title, weryfikują przekierowania, wersje językowe,
- Dobierają słowa kluczowe i tworzą content zawierający wybrane frazy w treści i nagłówkach (H1-H6),
- Pozyskują linki zewnętrzne (sprawdź też, czym jest link building i jak pozyskiwać linki zewnętrzne).
Żeby reklama sklepu z alkoholem była zgodna z prawem, witryna internetowa powinna być dostępna jedynie dla osób, które ukończyły 18 lat. W tym celu można poprosić użytkowników o podanie daty urodzenia przed wejściem na stronę.
Reklama alkoholu w Profilach Firmy w Google
Właściciele stacjonarnych sklepów z alkoholem mogą zaprezentować się w Profilach Firmy wyświetlanych w Google Maps i w wyszukiwarce internetowej. Ważne jest, żeby w trakcie konfiguracji konta podać kompletne dane, tj. nr telefonu, adres siedziby, stronę internetową. W ten sposób można dotrzeć do odbiorców szukających produktów lub usług w danym regionie. Żeby kontrolować wizerunek firmy i sprawnie zarządzać wszystkimi lokalizacjami, warto skorzystać ze wsparcia zespołu i aplikacji growAp.
Czy można promować alkohol w Internecie? Podsumowanie!
Polski ustawodawca zabrania promowania alkoholu w Internecie. W praktyce można reklamować piwo, jednak trzeba przestrzegać zasad i norm prawnych. Ponadto przekazy marketingowe muszą być kierowane do osób pełnoletnich i nie powinny przedstawiać napojów alkoholowych jako remedium na stres czy złe samopoczucie.
Chcesz zwiększyć widoczność swojego sklepu w sieci? Napisz do nas!
Źródła:
- Centrum zasad Google Ads https://support.google.com/adspolicy/answer/6012382?hl=pl#zippy=%2Ckraje-w-kt%C3%B3rych-te-reklamy-s%C4%85-dozwolone [6.08.24]
- Ustawa o wychowania w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. 2023 poz. 2151)
- Reklama alkoholu w Internecie https://izba-gastronomiczna.pl/2024/03/05/reklama-alkoholu-w-internecie-na-co-zwrocic-uwage/ [dostęp 6.08.24]
- Dr Jakub Doliński o zakazie reklamy w Internecie https://uwm.edu.pl/aktualnosci/dr-jakub-dolinski-o-zakazie-reklamy-alkoholu-w-internecie [dostęp 8.08.24]