Widoczność strony w Google - 6 wskazówek, jak poprawić i zwiększyć Search Engine Visibility!
Jeśli Twoja strona jest widoczna w wyszukiwarce Google, klienci mogą ją łatwo znaleźć. Co dokładnie kryje się pod terminem Search Engine Visibility i jak poprawić widoczność serwisu? Wyjaśnienie znajdziesz w naszym artykule!
Co to jest widoczność strony w Google?
Widoczność strony w Google odnosi się do tego, jak często i na jakie frazy dany serwis pojawia się w wyszukiwarce internetowej. Optymalizacja poszczególnych podstron pod właściwe słowa kluczowe sprawia, że domena wyświetla się osobom szukającym konkretnych informacji, usług lub produktów. SEO Visibility przekłada się też na:
- Zwiększenie ruchu na stronie internetowej – z wyszukiwarki Google korzysta ponad 95% polskich internautów (statystyki Stacounter), a na im więcej fraz pojawia się Twój serwis w organicznych wynikach wyszukiwania, tym potencjalnie większy ruch na stronie,
- Większe prawdopodobieństwo konwersji – strony łatwe do znalezienia w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukania są często postrzegane jako godne zaufania i bardziej wiarygodne.
Co wpływa na widoczność strony w Google?
Na widoczność w Google wpływa wiele czynników. Jeśli chcesz, aby Twój serwis wyświetlał się na wiele różnych fraz powiązanych z Twoim biznesem, najlepiej na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, zadbaj o:
- Rozbudowę contentu – widoczność serwisu budowana jest poprzez umieszczanie słów kluczowych w wartościowych treściach. Nie rozwijając contentu, nie osiągniesz spektakularnych wyników, jeśli chodzi o liczbę fraz, na które będziesz się pojawiać w Google. Dlatego przemyśl, które podstrony możesz rozbudować. Dobrym pomysłem jest prowadzenie bloga (w tym dodawanie evergreen content), sekcji FAQ, poradników, recenzji, case study i historii klientów,
- Dobór odpowiednich słów kluczowych – pamiętaj, że treści muszą być powiązane z Twoim biznesem i zawierać frazy, na które chcesz osiągnąć search visilibility. Korzystaj z narzędzi do analizy słów kluczowych i sprawdzaj, jakimi wyrażeniami posługują się użytkownicy, poszukując Twoich usług lub produktów,
- Link building – na widoczność strony w Internecie wpływają zarówno linki wewnętrzne, jak i zewnętrzne (sprawdź też, czym jest link building i jak skutecznie pozyskiwać linki)
- Responsywność i szybkość ładowania strony – algorytmy Google wyróżniają strony, które szybko się ładują i są dostosowane do różnych typów urządzeń. To już pewien must-have - wolno działające serwisy, posiadające nawet wiele wartościowych i zoptymalizowanych pod SEO treści, nie osiągną dobrej widoczności, jeśli czas wczytywania się będzie długi,
Unikaj kanibalizacji słów kluczowych – zadbaj, by poszczególne podstrony w Twoim serwisie nie były optymalizowane na takie same słowa kluczowe, ponieważ wzajemnie podstrony będą sobie podbierać ruch i widoczność.
Potrzebujesz wsparcia przy pozycjonowaniu strony? Napisz do nas!
W jaki sposób widoczność strony przekłada się na wskaźniki KPI w SEO?
Widoczność serwisu internetowego w wyszukiwarkach na konkretne frazy to jeden z kluczowych wskaźników efektywności działań SEO. Często zostaje KPI (z ang. Key Performance Indicators), który zostaje ustalany wspólnie z właścicielem serwisu, a następnie służy do oceny skuteczności pozycjonowania stron www i czasem rozliczenia realizowanych działań. Poprawa search visibility świadczy o dobrze prowadzonej strategii SEO i przekłada się na realne korzyści biznesowe. Im więcej fraz związanych z Twoim biznesem pojawia się w wynikach TOP3, TOP5, TOP10 lub TOP50, tym wzrasta szansa na dotarcie do potencjalnych klientów.
- Specjalista SEO dobiera frazy wyszukiwane przez użytkowników i powiązane z biznesem klienta.
- Następnie powstają zalecenia do rozbudowy serwisu, treści.
- Techniczna optymalizacja obejmuje również uzupełnienie Title i Description o pozycjonowane frazy.
I to wszystko w konsekwencji wpływa na budowanie widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania.
Jak sprawdzić widoczność strony? Poznaj narzędzia do monitoringu search visibility
SEO search visibility warto monitorować i w razie potrzeby wprowadzać zmiany w strategii pozycjonowania. Jak sprawdzić widoczność strony w Google? Najlepiej wykorzystać w tym celu odpowiednie narzędzia.
- Senuto – analizuje SEO visibility domeny i prezentuje słowa kluczowe, na które dany serwis wyświetla się w ujęciu tygodniowym lub dziennym. Pokazuje też m.in. średnią miesięczną liczbę wyszukiwań, zmiany pozycji fraz. Pozwala na przeprowadzenie analizy konkurencji i sprawdzenie widoczności dowolnej domeny.
- SEMSTORM – narzędzie konkurencyjne do Senuto, również pozwala na sprawdzenie fraz, na które strona i jej konkurenci pojawiają się w organicznych wynikach wyszukiwania.
- Ahrefs – podobnie jak poprzednicy pozwala na sprawdzenie widoczności organicznej, porównanie się do konkurencji. Narzędzie operuje na innej bazie słów kluczowych, obsługuje zdecydowanie więcej języków, więc umożliwia sprawdzenie search visibility na zagranicznych rynkach.
- SEMrush – zagraniczne narzędzie, które pozwala na ocenę visibility search na różnych rynkach; baza słów kluczowych jest dość szeroka. Dodatkowo narzędzie na podstawie zajmowanych pozycji w rankingu Google i liczby wyszukań fraz estymuje ruch, co może być przydatne podczas analizy konkurencji.
- Google Search Console – to bezpłatne narzędzie, które pozwala m.in. na ocenę, jak często i na jakie frazy kluczowe Twoja witryna wyświetla się w wynikach wyszukiwania. Nie daje możliwości porównania się do konkurencji - w GSC znajdziesz dane dotyczące tylko swojej strony internetowej.
Jak zwiększyć search engine visibility? Praktyczne wskazówki
Nie wiesz, jak zwiększyć widoczność strony w Google? Poniżej znajdziesz garść praktycznych wskazówek.
Zoptymalizuj znaczniki Title
Znacznik Title to element kodu HTML strony internetowej. Powinien zawierać słowa kluczowe określające zawartość poszczególnych podstron i wyszukiwane przez użytkowników. Stanowi pomoc przy ocenie treści znajdujących się na stronie przez algorytmy Google.
Sprawdź tagi HTML niezbędne dla SEO.
Sprawdź, czy podstrony w Twoim serwisie są zoptymalizowane pod frazy kluczowe
Frazy powinny znajdować się m.in. w tytule strony (H1), nagłówkach (H2-H6), meta tagu Description, treści. Dodatkowo warto zadbać, by stosować również synonimy słów kluczowych.
Stosuj frazy long tail
Frazy z tzw. długiego ogona, np. buty damskie do biegania Adidas Duramo SL, są bardziej szczegółowe. Ich zastosowanie poprawia serach visibility i jednocześnie zwiększa prawdopodobieństwo konwersji, bo użytkownikowi wyświetla się dokładnie taki produkt, jakiego szuka.
Uwzględnij intencje wyszukiwania użytkowników
Dobierając słowa kluczowe, uwzględnij intencje wyszukiwania. Nie kieruj fraz informacyjnych (jak wybrać buty do biegania na zimę) na karty produktów, a frazy produktowe (buty do biegania na zimę) na teksty blogowe. Google dobrze radzi sobie z intencyjnością - w wynikach wyszukiwania na dane zapytanie przedstawia podstrony spełniające intencję wyszukiwania.
Poszukaj inspiracji u konkurencji
Sprawdź, na jakie frazy wyświetlają się konkurencyjne strony. Zastanów się, co możesz zmienić w strategii pozycjonowania, jakie jeszcze słowa kluczowe pomogą Ci poprawić serach visibility.
Współpracuj ze specjalistami i ekspertami SEO, śledź blogi dot. nowinek SEO
Google co rusz wprowadza zmiany w sposobie działania algorytmów, dlatego branża SEO jest tak dynamiczna. By być na bieżąco, zerkaj na blogi dot. pozycjonowania albo skorzystaj ze wsparcia ekspertów lub agencji. Nie musisz decydować się od razu na stałą współpracę. Konsultacje lub audyt SEO też mogą Ci pomóc poprawić widoczność strony. Ważne jest zidentyfikowanie problemu i wdrożenie dopasowanych rozwiązań.
Zadbaj, aby Twoja strona była widoczna w Google! Podsumowanie
Search visibility to jeden z najczęstszych wskaźników skuteczności realizowanej strategii SEO. Im więcej fraz kierujących do Twojego serwisu pojawia się w wynikach wyszukiwania, tym większe prawdopodobieństwo dotarcia z ofertą do potencjalnych klientów. Zastosuj się więc do naszych wskazówek i rozbuduj treści na stronie o frazy kluczowe ważne z punktu widzenia Twojego biznesu.
Chcesz poprawić widoczność swojej strony? Napisz do nas!
Źródła:
- Statystyki Stat Counter https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/poland#monthly-202403-202403-bar, [dostęp 26.03.2024].
- Support Google https://support.google.com/webmasters/answer/9128668?hl=pl [dostęp 26.03.2024]
- Support Google https://developers.google.com/search/blog/2021/02/search-console-performance-discover-chrome?hl=pl [dostęp 27.03.2024]