User generated content - jak sprytnie wykorzystać treści tworzone przez użytkowników w strategii marketingowej? Wskazówki i porady

User Generated Content

Materiały wideo, selfie, opinie, recenzje – to tylko niektóre sposoby wyrażania własnego zdania w przestrzeni online. Jak wykorzystać treści dodane przez użytkowników w celu promocji marki? Czym dokładnie jest user generated content (UGC)? Tego dowiesz się z naszego artykułu!

User generated content – co to jest?

User generated content (po polsku treści generowane przez użytkowników) to materiały przygotowywane i publikowane przez konsumentów i klientów w Internecie. Termin występuje też pod nazwami consumer-generated media (CGM) lub user-created content (UCC). Wpisy opracowywane przez niezależnych twórców nie mają charakteru komercyjnego. Zwykle UGC wykorzystuje się do wyrażenia swojej opinii lub zaprezentowania, jak dany przedmiot wygląda w praktyce. User-generated content jest autentyczny i wzbudza zaufanie, co przekłada się na zwiększenie współczynnika konwersji i wzrostu sprzedaży.

Sprawdź też, jak pozyskiwać Opinie zgodnie z dyrektywą Omnibus?

Rodzaje user-generated content

User generated content może mieć różne formy. Do najczęściej spotykanych typów UGC zaliczają się:

  • Wpisy na osobistych blogach klientów  – użytkownicy często opisują wrażenia związane z korzystania z zakupionych przez siebie produktów,
  • Komentarze i posty w social media – pozwalają na wyrażenie opinii w szybki i prosty sposób, np. za pomocą komentarzy na firmowym fanpage lub poprzez dodanie zdjęcia z odpowiednim hasztagiem,
  • Infografiki lub listy, rankingi przedstawiające np. narzędzia wykorzystywane w pracy stworzone przez samych freelancerów lub niezależnych twórców,
  •  Materiały wideo publikowane na kanałach społecznościowych – ukazują m.in. jak w praktyce wygląda obsługa produktów,
  •  Posty na forach – konsumenci często sięgają po takie źródła informacji podczas podejmowania decyzji zakupowych,
  • Opinie i recenzje - wiele firm zachęca do oceny zakupionego produktu. Opinie dodane bezpośrednio w sklepie internetowym lub poprzez serwisy zewnętrzne (np. Opineo) dostarczają Twoim klientom cennych wskazówek.

Sprawdź też blog firmowy a SEO.

Korzyści USG dla Twojej marki

User-generated content niesie ze sobą wiele zalet. Do najważniejszych zaliczają się:

  •  Zwiększenie wiarygodności marki – treści tworzone przez niezależnych konsumentów są odbierane jako wiarygodne. Wykorzystaj więc user generated content, aby kształtować wizerunek Twojej marki, 
  •  Budowanie zaangażowanej społeczności uczestniczącej w życiu Twojej marki  – szerowanie zdjęć, materiałów wideo, publikowanie komentarzy konsumentów stanowi sposób na budowę społeczności skoncentrowanej wokół marki,
  •  Zwiększenie grona lojalnych klientów – jak wynika z badania przeprowadzonego na amerykańskim rynku przez PwC, interakcje międzyludzkie stanowią ważny element budowania lojalności klientów. Jest to szczególnie ważne w branżach: gastronomicznej (58%), farmaceutycznej (53%), hotelarskiej (52%), usług finansowych (55%) [źródło: Creating loyalty in volatile times 2022],
  •  Wyższa sprzedaż produktów i usług – 46% konsumentów sądzi, że komentarze pozostawione przez innych są tak samo wiarygodne, jak opinie rodziny i bliskich [źródło: Raport Local Consumer Review Survey 2023.],
  •  Mniejsze koszty prowadzenia kampanii e-commerce – user generated ułatwia dotarcie do nowych klientów bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów związanych ze stworzeniem materiałów marketingowych.

Potrzebujesz wsparcia w zakresie pozycjonowania stron? Napisz do nas.

User-generated content a SEO — czy UGC wpływa na pozycję strony w organicznych wynikach wyszukiwania?

Czy user generated content wpływa na SEO? Tak, materiały dodawane przez Twoich odbiorców przynoszą korzyści również w tym aspekcie. 

  • Stanowią źródło odnośników wykorzystywanych w procesie link buildingu. Jeśli twórca treści na swoim blogu na stronie lub np. w komentarzu na forum społecznościowym podlinkuje np. Twój produkt, przełoży się to na pozyskanie naturalnego linka zwrotnego. Dodatkowo może to wpłynąć  na wzrost liczby wejść na Twoją witrynę internetową.
  • Pozwalają na pozyskanie dodatkowych treści na stronie internetowej - w przypadku, gdy klient zamieści treść na Twojej stronie internetowej, np. recenzję lub zdjęcie produktu, zyskasz wartościowy content. Może się to przełożyć na większy ruch na stronie internetowej i wydłużony czas sesji. Materiały od użytkowników stają się również elementami social-proof, przekonując nowych klientów o wartości Twoich usług. 
  • User-generated content wpisuje się także w założenia E-E-A-T (Experience - Expertise - Authority – Trust).  Algorytm E-E-A-T w szczególny sposób promuje strony internetowe z wiarygodnymi i rzetelnymi treściami bazującymi na doświadczeniu użytkowników. Jak zauważa Elizabeth Tucker na Google Search Central Blog użytkownicy szukają praktycznych informacji:

Cytat
Jeśli np. szukasz informacji, jak prawidłowo wypełnić zeznania podatkowe, prawdopodobnie będziesz potrzebować informacji przygotowanych przez ekspertów z zakresu księgowości. Jeśli jednak szukasz opinii na temat oprogramowania do sporządzania deklaracji podatkowych, są to innego rodzaju informacje. Trafniejszym miejscem może być dyskusja na forum, gdzie użytkownicy opisują swoje doświadczenia z różnymi usługami (Elizabeth Tucker, Google Serach Central Blog 2022).

Nie dziwi więc, że przy ocenie jakości contentu algorytmy Google zwracają uwagę na rzetelne i sprawdzone teksty. 

Sprawdź, z czego powinien się składać prawidłowy adres URL.

Atrybut rel “ugc”

W temacie user generated content a SEO warto wspomnieć również o rel=”ugc”. Od jakiegoś czasu Google rekomenduje, aby linki dodane przez użytkowników na stronie www np. w sekcji komentarzy czy w postach na forum były oznaczone atrybutem rel=”ugc” w kodzie linku HTML. Przykład: 

<a href=”http://www.example.com/” rel=”ugc”>Anchor text - treść linka</a>

Co taki zabieg daje? Linki z atrybutami ugc co do zasady nie zostaną zaindeksowane przez wyszukiwarkę; można je traktować na równi z linkami nofollow. I choć nie przekażą mocy naszej domeny, posłużą Google’owi do przygotowywania wyników wyszukiwania. Algorytm oceni ich wartościowość oraz przydatność dla użytkowników. Dla właściciela strony stanowią bezpieczny sposób na umożliwienie dodawania linków w komentarzach przez użytkowników. Jeśli linkowanie to dla Ciebie czarna magia, skorzystaj z naszej pomocy i zapoznaj się z ofertą na pozycjonowanie stron.

Wykorzystuj user generated content w strategii marketingowej

User-created content jest cennym narzędziem promocji Twojej firmy, dlatego nie bój się wykorzystywać go na swojej stronie internetowej oraz w strategii marketingowej. Poniżej znajdziesz listę dobrych praktyk:

  • Zamieszczaj opinie użytkowników na swojej stronie internetowej, np. w karcie produktowej,
  • Używaj zdjęć lub materiałów wideo dodanych przez niezależnych Twórców np. w artykułach czy na kartach produktów,
  • Udostępniaj posty w social media z hashtagiem nawiązującym do Twojej marki,
  • Publikuj zdjęcia i filmy na swoich kanałach w mediach społecznościowych,
  • Wykorzystuj recenzje, dane z ankiet, komentarze do tworzenia materiałów promujących Twoją markę.

Sprawdź też, czym jest evergreen content.

Jak zabezpieczyć się przed negatywnymi treściami? Wskazówki dotyczące user generated content

Pamiętaj, że nie można w pełni kontrolować treści dodawanych przez niezależnych twórców. Żeby zabezpieczyć się przed spamem, trollingiem i hejtem, przestrzegaj naszych wskazówek:

  • Regularnie śledź komentarze i wzmianki pojawiające się w Internecie na temat Twojej marki. Możesz wykorzystać w tym celu profesjonalne narzędzia, np. Brand 24, Monitori,
  • Reaguj na negatywne komentarze, opinie - dobrym pomysłem jest zatrudnienie moderatora,
  • Zainstaluj wtyczki antyspamowe na swojej stronie internetowej, np. WordPress Zero Spam - w ten sposób zwiększysz kontrolę nad treściami pojawiającymi się na Twojej witrynie internetowej.

Potrzebujesz pomocy w pozyskiwaniu opinii na Google Maps? Napisz do nas!

User generated content – sposoby pozyskiwania i przykłady dobrych praktyk

Jak w praktyce wykorzystać potencjał user-generated content? E-commerce bardzo chętnie korzysta z treści tworzonych przez konsumentów, więc warto zerknąć na działania największych marek, zainspirować się i przygotować własne taktyki pobudzania klientów do przygotowywania UGC. Prześledźmy więc kilka przykładów.

Proś o opinie

Wysyłanie maila zachęcającego do dodania komentarza po zakupie to jedna z prostszych metod na zyskanie pozytywnych opinii w sieci. Możesz zintegrować swój sklep z serwisami opiniotwórczymi.

User generated content Black Red White

E-commerce user-generated content przygotowane przez Black Red White

E-commerce user-generated content przygotowane przez Black Red White, źródło: Poczta Gmail

User generated content Vinted

Po odbiorze wysłanej paczki użytkownik otrzymuje prośbę o pozostawienie opinii na temat kupionego produktu w formie mailowej. 

User generated content - przykłady działań realizowanych przez Vinted

User generated content - przykłady działań realizowanych przez Vinted, źródło: Poczta Gmail

Nagradzaj użytkowników

Niektóre marki oferują nagrody za udział w konkursach, quizach, zabawach. Prezentujemy ciekawe przykłady:

User generated content Coca-Cola

Coca-Cola zorganizowała akcję #shareacoke. W jej ramach użytkownicy publikowali zdjęcia z logo marki. W zamian firma tworzyła spersonalizowane butelki. 

Wykorzystanie user generated content w działaniach marketingu treści przez markę Coca-Cola

Wykorzystanie user generated content w działaniach marketingu treści przez markę Coca-Cola, źródło: Instagram

User generated content - przykład marki Coca-Cola

User generated content - przykład marki Coca-Cola, źródło: Instagram

User generated IKEA

IKEA oferowała swoim klientom karty podarunkowe i dostęp do promocji za odgadnięcie produktów z quizu.

E-commerce user generated content na przykładzie marki IKEA

E-commerce user generated content na przykładzie marki IKEA, źródło: Facebook

Bądź widoczny w mediach społecznościowych

Odpowiadaj na komentarze użytkowników. Udostępniaj dodane przez nich materiały. Twórz treści o potencjale viralowym.

User generated content – Sturbucks

Marka Starbucks słynie z angażowania swoich klientów w social media. Przykład stanowi post, w którym użytkownicy mieli napisać, jak inaczej powiedzieć „nie obudził mnie budzik”. 

User generated content - definicja „nie obudził mnie budzik”, akcja przygotowana przez Sturbucks

User generated content - definicja „nie obudził mnie budzik”, akcja przygotowana przez Sturbucks, źródło: Instagram

User generated content – Lidl

Z okazji Tłustego Czwartku Lidl zorganizował zabawę polegającą na wpisywaniu liczby zjedzonych pączków.

User-generated content - e-commerce marketing na przykładzie marki Lidl

User-generated content - e-commerce marketing na przykładzie marki Lidl, źródło: Facebook

User content marketing – DecoMorreno

W 2016 r. marka DecoMorreno opublikowała w mediach społecznościowych żartobliwy i viralowy wpis nawiązujący do tego, że grafika produktu może kojarzyć się z okładką książki. Pomysł tak spodobał się internautom, że zaczęto udostępniać materiały nawiązujące do tego motywu.

E-commerce user generated content, przykład kampanii viralowej DecoMorreno

E-commerce user generated content, przykład kampanii viralowej DecoMorreno, źródło: Twitter

Zwiększ rozpoznawalność biznesu z user-generated content!

User-genarated content pozwala na pozyskanie klientów skoncentrowanych wokół marki i sprzyja zwiększaniu sprzedaży. Pamiętaj jednak, by trzymać rękę na pulsie” i śledzić wpisy użytkowników na temat Twojej firmy. Bądź również aktywny w Internecie i odpowiadaj użytkownikom na ich komentarze oraz zapytania. Tylko tak stworzysz zaangażowaną społeczność, która będzie polecać Twoją markę innym.

Nie jesteś zadowolony z ruchu na swojej stronie? Napisz do nas!

Źródła: 

  1.     Raport Local Consumer Review Survey 2023, https://www.brightlocal.com/research/local-consumer-review-survey/ [dostęp 9.02.2024].
  2.     Creating loyalty in volatile times 2022, https://www.pwc.com/us/en/services/consulting/business-transformation/library/customer-loyalty-survey.html [dostęp 9.02.2024].      
  3.     E. Tucker, Google Serach Central Blog,https://developers.google.com/search/blog/2022/12/google-raters-guidelines-e-e-a-t?hl=pl [dostęp 09.02.24].
  4.     C. Beveridge, What is User-Generated Content? And Why is it Important?, https://blog.hootsuite.com/user-generated-content-ugc/ [dostęp 09.02.24].
×