User generated content - jak sprytnie wykorzystać treści tworzone przez użytkowników w strategii marketingowej? Wskazówki i porady
Materiały wideo, selfie, opinie, recenzje – to tylko niektóre sposoby wyrażania własnego zdania w przestrzeni online. Jak wykorzystać treści dodane przez użytkowników w celu promocji marki? Czym dokładnie jest user generated content (UGC)? Tego dowiesz się z naszego artykułu!
User generated content – co to jest?
User generated content (po polsku treści generowane przez użytkowników) to materiały przygotowywane i publikowane przez konsumentów i klientów w Internecie. Termin występuje też pod nazwami consumer-generated media (CGM) lub user-created content (UCC). Wpisy opracowywane przez niezależnych twórców nie mają charakteru komercyjnego. Zwykle UGC wykorzystuje się do wyrażenia swojej opinii lub zaprezentowania, jak dany przedmiot wygląda w praktyce. User-generated content jest autentyczny i wzbudza zaufanie, co przekłada się na zwiększenie współczynnika konwersji i wzrostu sprzedaży.
Sprawdź też, jak pozyskiwać Opinie zgodnie z dyrektywą Omnibus?
Rodzaje user-generated content
User generated content może mieć różne formy. Do najczęściej spotykanych typów UGC zaliczają się:
- Wpisy na osobistych blogach klientów – użytkownicy często opisują wrażenia związane z korzystania z zakupionych przez siebie produktów,
- Komentarze i posty w social media – pozwalają na wyrażenie opinii w szybki i prosty sposób, np. za pomocą komentarzy na firmowym fanpage lub poprzez dodanie zdjęcia z odpowiednim hasztagiem,
- Infografiki lub listy, rankingi przedstawiające np. narzędzia wykorzystywane w pracy stworzone przez samych freelancerów lub niezależnych twórców,
- Materiały wideo publikowane na kanałach społecznościowych – ukazują m.in. jak w praktyce wygląda obsługa produktów,
- Posty na forach – konsumenci często sięgają po takie źródła informacji podczas podejmowania decyzji zakupowych,
- Opinie i recenzje - wiele firm zachęca do oceny zakupionego produktu. Opinie dodane bezpośrednio w sklepie internetowym lub poprzez serwisy zewnętrzne (np. Opineo) dostarczają Twoim klientom cennych wskazówek.
Sprawdź też blog firmowy a SEO.
Korzyści USG dla Twojej marki
User-generated content niesie ze sobą wiele zalet. Do najważniejszych zaliczają się:
- Zwiększenie wiarygodności marki – treści tworzone przez niezależnych konsumentów są odbierane jako wiarygodne. Wykorzystaj więc user generated content, aby kształtować wizerunek Twojej marki,
- Budowanie zaangażowanej społeczności uczestniczącej w życiu Twojej marki – szerowanie zdjęć, materiałów wideo, publikowanie komentarzy konsumentów stanowi sposób na budowę społeczności skoncentrowanej wokół marki,
- Zwiększenie grona lojalnych klientów – jak wynika z badania przeprowadzonego na amerykańskim rynku przez PwC, interakcje międzyludzkie stanowią ważny element budowania lojalności klientów. Jest to szczególnie ważne w branżach: gastronomicznej (58%), farmaceutycznej (53%), hotelarskiej (52%), usług finansowych (55%) [źródło: Creating loyalty in volatile times 2022],
- Wyższa sprzedaż produktów i usług – 46% konsumentów sądzi, że komentarze pozostawione przez innych są tak samo wiarygodne, jak opinie rodziny i bliskich [źródło: Raport Local Consumer Review Survey 2023.],
- Mniejsze koszty prowadzenia kampanii e-commerce – user generated ułatwia dotarcie do nowych klientów bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów związanych ze stworzeniem materiałów marketingowych.
Potrzebujesz wsparcia w zakresie pozycjonowania stron? Napisz do nas.
User-generated content a SEO — czy UGC wpływa na pozycję strony w organicznych wynikach wyszukiwania?
Czy user generated content wpływa na SEO? Tak, materiały dodawane przez Twoich odbiorców przynoszą korzyści również w tym aspekcie.
- Stanowią źródło odnośników wykorzystywanych w procesie link buildingu. Jeśli twórca treści na swoim blogu na stronie lub np. w komentarzu na forum społecznościowym podlinkuje np. Twój produkt, przełoży się to na pozyskanie naturalnego linka zwrotnego. Dodatkowo może to wpłynąć na wzrost liczby wejść na Twoją witrynę internetową.
- Pozwalają na pozyskanie dodatkowych treści na stronie internetowej - w przypadku, gdy klient zamieści treść na Twojej stronie internetowej, np. recenzję lub zdjęcie produktu, zyskasz wartościowy content. Może się to przełożyć na większy ruch na stronie internetowej i wydłużony czas sesji. Materiały od użytkowników stają się również elementami social-proof, przekonując nowych klientów o wartości Twoich usług.
- User-generated content wpisuje się także w założenia E-E-A-T (Experience - Expertise - Authority – Trust). Algorytm E-E-A-T w szczególny sposób promuje strony internetowe z wiarygodnymi i rzetelnymi treściami bazującymi na doświadczeniu użytkowników. Jak zauważa Elizabeth Tucker na Google Search Central Blog użytkownicy szukają praktycznych informacji:
Nie dziwi więc, że przy ocenie jakości contentu algorytmy Google zwracają uwagę na rzetelne i sprawdzone teksty.
Sprawdź, z czego powinien się składać prawidłowy adres URL.
Atrybut rel “ugc”
W temacie user generated content a SEO warto wspomnieć również o rel=”ugc”. Od jakiegoś czasu Google rekomenduje, aby linki dodane przez użytkowników na stronie www np. w sekcji komentarzy czy w postach na forum były oznaczone atrybutem rel=”ugc” w kodzie linku HTML. Przykład:
<a href=”http://www.example.com/” rel=”ugc”>Anchor text - treść linka</a>
Co taki zabieg daje? Linki z atrybutami ugc co do zasady nie zostaną zaindeksowane przez wyszukiwarkę; można je traktować na równi z linkami nofollow. I choć nie przekażą mocy naszej domeny, posłużą Google’owi do przygotowywania wyników wyszukiwania. Algorytm oceni ich wartościowość oraz przydatność dla użytkowników. Dla właściciela strony stanowią bezpieczny sposób na umożliwienie dodawania linków w komentarzach przez użytkowników. Jeśli linkowanie to dla Ciebie czarna magia, skorzystaj z naszej pomocy i zapoznaj się z ofertą na pozycjonowanie stron.
Wykorzystuj user generated content w strategii marketingowej
User-created content jest cennym narzędziem promocji Twojej firmy, dlatego nie bój się wykorzystywać go na swojej stronie internetowej oraz w strategii marketingowej. Poniżej znajdziesz listę dobrych praktyk:
- Zamieszczaj opinie użytkowników na swojej stronie internetowej, np. w karcie produktowej,
- Używaj zdjęć lub materiałów wideo dodanych przez niezależnych Twórców np. w artykułach czy na kartach produktów,
- Udostępniaj posty w social media z hashtagiem nawiązującym do Twojej marki,
- Publikuj zdjęcia i filmy na swoich kanałach w mediach społecznościowych,
- Wykorzystuj recenzje, dane z ankiet, komentarze do tworzenia materiałów promujących Twoją markę.
Sprawdź też, czym jest evergreen content.
Jak zabezpieczyć się przed negatywnymi treściami? Wskazówki dotyczące user generated content
Pamiętaj, że nie można w pełni kontrolować treści dodawanych przez niezależnych twórców. Żeby zabezpieczyć się przed spamem, trollingiem i hejtem, przestrzegaj naszych wskazówek:
- Regularnie śledź komentarze i wzmianki pojawiające się w Internecie na temat Twojej marki. Możesz wykorzystać w tym celu profesjonalne narzędzia, np. Brand 24, Monitori,
- Reaguj na negatywne komentarze, opinie - dobrym pomysłem jest zatrudnienie moderatora,
- Zainstaluj wtyczki antyspamowe na swojej stronie internetowej, np. WordPress Zero Spam - w ten sposób zwiększysz kontrolę nad treściami pojawiającymi się na Twojej witrynie internetowej.
Potrzebujesz pomocy w pozyskiwaniu opinii na Google Maps? Napisz do nas!
User generated content – sposoby pozyskiwania i przykłady dobrych praktyk
Jak w praktyce wykorzystać potencjał user-generated content? E-commerce bardzo chętnie korzysta z treści tworzonych przez konsumentów, więc warto zerknąć na działania największych marek, zainspirować się i przygotować własne taktyki pobudzania klientów do przygotowywania UGC. Prześledźmy więc kilka przykładów.
Proś o opinie
Wysyłanie maila zachęcającego do dodania komentarza po zakupie to jedna z prostszych metod na zyskanie pozytywnych opinii w sieci. Możesz zintegrować swój sklep z serwisami opiniotwórczymi.
User generated content Black Red White
User generated content Vinted
Po odbiorze wysłanej paczki użytkownik otrzymuje prośbę o pozostawienie opinii na temat kupionego produktu w formie mailowej.
Nagradzaj użytkowników
Niektóre marki oferują nagrody za udział w konkursach, quizach, zabawach. Prezentujemy ciekawe przykłady:
User generated content Coca-Cola
Coca-Cola zorganizowała akcję #shareacoke. W jej ramach użytkownicy publikowali zdjęcia z logo marki. W zamian firma tworzyła spersonalizowane butelki.
User generated IKEA
IKEA oferowała swoim klientom karty podarunkowe i dostęp do promocji za odgadnięcie produktów z quizu.
Bądź widoczny w mediach społecznościowych
Odpowiadaj na komentarze użytkowników. Udostępniaj dodane przez nich materiały. Twórz treści o potencjale viralowym.
User generated content – Sturbucks
Marka Starbucks słynie z angażowania swoich klientów w social media. Przykład stanowi post, w którym użytkownicy mieli napisać, jak inaczej powiedzieć „nie obudził mnie budzik”.
User generated content – Lidl
Z okazji Tłustego Czwartku Lidl zorganizował zabawę polegającą na wpisywaniu liczby zjedzonych pączków.
User content marketing – DecoMorreno
W 2016 r. marka DecoMorreno opublikowała w mediach społecznościowych żartobliwy i viralowy wpis nawiązujący do tego, że grafika produktu może kojarzyć się z okładką książki. Pomysł tak spodobał się internautom, że zaczęto udostępniać materiały nawiązujące do tego motywu.
Zwiększ rozpoznawalność biznesu z user-generated content!
User-genarated content pozwala na pozyskanie klientów skoncentrowanych wokół marki i sprzyja zwiększaniu sprzedaży. Pamiętaj jednak, by „trzymać rękę na pulsie” i śledzić wpisy użytkowników na temat Twojej firmy. Bądź również aktywny w Internecie i odpowiadaj użytkownikom na ich komentarze oraz zapytania. Tylko tak stworzysz zaangażowaną społeczność, która będzie polecać Twoją markę innym.
Nie jesteś zadowolony z ruchu na swojej stronie? Napisz do nas!
Źródła:
- Raport Local Consumer Review Survey 2023, https://www.brightlocal.com/research/local-consumer-review-survey/ [dostęp 9.02.2024].
- Creating loyalty in volatile times 2022, https://www.pwc.com/us/en/services/consulting/business-transformation/library/customer-loyalty-survey.html [dostęp 9.02.2024].
- E. Tucker, Google Serach Central Blog,https://developers.google.com/search/blog/2022/12/google-raters-guidelines-e-e-a-t?hl=pl [dostęp 09.02.24].
- C. Beveridge, What is User-Generated Content? And Why is it Important?, https://blog.hootsuite.com/user-generated-content-ugc/ [dostęp 09.02.24].