Optymalizacja konwersji

Sam ruch na stronie nie wystarczy dla rozwoju biznesu, jeśli nie generuje on pożądanych działań podejmowanych przez użytkowników. Nie wiesz, dlaczego Twoja sprzedaż zamarła, klienci nie chcą rejestrować kont lub zapisywać się do newslettera? Skorzystaj z kompleksowej usługi Greenfields polegającej na optymalizacji konwersji. Pomożemy Ci zamienić osoby odwiedzające stronę w stałych klientów.

Zapytaj o optymalizację konwersji

Konwersja – czym jest i jak ją ustalić?

Zależnie od rodzaju strony internetowej konwersja może oznaczać szereg odmiennych działań wykonywanych przez użytkowników. Dla sklepu internetowego będzie to finalizacja zakupu produktów dodanych do koszyka. W przypadku serwisu ogłoszeniowego za konwersję można uznać liczbę zapytań wysyłanych na dane oferty. Z kolei na blogu konwersję stanowić może zapis do newslettera. Wspólny mianownik każdego z wymienionych przykładów to korzyść dla właścicieli strony.

Jak mierzymy konwersję?

Ustalenie konwersji na stronie internetowej nie jest skomplikowane, jednak wymaga korzystania z profesjonalnych narzędzi analitycznych. Należy sprawdzić, ile z osób odwiedzających stronę wykonało pożądane czynności na witrynie. Jest to tzw. współczynnik konwersji i na ogół wartość tę wyrażamy w procentach. Znacznie bardziej złożone przedsięwzięcie stanowi natomiast optymalizacja konwersji.

Optymalizacja konwersji – dlaczego warto?

Pracując nad konwersją na stronie, wykorzystujesz ruch, który już jest. Nie inwestujesz środków w generowanie kolejnych wizyt, a mimo to możesz w znacznym stopniu zwiększyć swoje wyniki sprzedażowe. Co więcej, lepiej poznajesz użytkowników witryny, co pozwala Ci na udoskonalanie swojej oferty.

Co zyskasz dzięki optymalizacji konwersji?

1
Niższy współczynnik odrzuceń – ograniczysz odsetek użytkowników, którzy z niewyjaśnionych przyczyn opuszczają Twoją stronę.
2
Nowych klientów – atrakcyjna i przyjazna dla nowego użytkownika witryna zachęca do rejestracji i zakupów.
3
Wzrost współczynnika konwersji – jeśli ułatwisz użytkownikom drogę do pożądanych przez siebie czynności, będą robić je znacznie częściej.
4
Wyższe przychody ze sprzedaży – wzrost leadów i zakupów bezpośrednio przełoży się na zyski w Twojej firmie.
5
Przewagę nad konkurencją – masz podobny asortyment do innych sklepów internetowych? Szybsze, prostsze i bezpieczniejsze zakupy mogą zadecydować o wyborze właśnie Twojej oferty.

Jakie obszary obejmuje optymalizacja konwersji?

Zależnie od biznesu i rodzaju strony internetowej optymalizacja konwersji może angażować zróżnicowane, nieszablonowe działania. W większości przypadków występują jednak pewne stałe etapy:

Audyt SXO

Kompleksowa analiza obejmuje zarówno audyt SEO, jak i UX. Biorą w niej udział specjaliści z różnych branż: analityki i content marketingu. Witryna jest oceniana pod kątem indywidualnych celów biznesowych. Ze względu na swoją wieloetapowość audyt SXO jest uznawany za najskuteczniejszy.

Audyt UX

Ma na celu ocenę przyjazności strony internetowej dla użytkownika. Analizowana jest jej dostępność i użyteczność. Audyt UX skupia się zarówno na ogólnej ocenie strony głównej oraz podstron, jak i na najmniejszych szczegółach, takich jak ułożenie przycisków oraz pól tekstowych. Specjaliści UX wykorzystują w swojej pracy wiedzę o zachowaniu użytkowników oraz dostępne heurystyki UX. Zależnie od liczby elementów do analizy różni się to, ile kosztuje audyt UX.

Testy A/B

Pomagają w wyborze takich elementów na stronę, które podczas badań zapewniają najwyższy współczynnik konwersji. Niekiedy to niezupełnie oczywiste wybory, jak na przykład kolor przycisku CTA, który bez wykonania testów A/B nie zostałby wskazany.

Do wymienionych wyżej elementów optymalizacji konwersji wykorzystywane są profesjonalne narzędzia analityczne z funkcjami takimi jak click tracking czy scroll tracking. Popularne są na przykład HotJar czy Microsoft Claritysłużące do tworzenia map cieplnych na stronach.

Czym jest optymalizacja współczynnika konwersji?

To szereg różnych działań poprawiających konwersję na stronie internetowej. Dzięki nim można odnosić większe korzyści biznesowe, na przykład wzrost przychodów ze sprzedaży. Za optymalizację współczynnika konwersji można uznać na przykład poprawienie czytelności formularza rejestracyjnego, co ułatwia zakładanie konta na stronie.

Jakie są elementy audytu UX?

Analiza UX wskazuje wszystkie elementy na stronie, które wymagają poprawy pod względem wrażeń użytkownika(user experience). Ocenie podlega między innymi czytelność, interaktywność oraz użyteczność witryny. Pod uwagę brana jest nie tylko zastosowana na stronie technologia informatyczna, ale również sama architektura informacji. Ważny aspekt UX stanowi design strony internetowej oraz sposób komunikacji z jej użytkownikami.

Bezpłatna konsultacja

Dlaczego dbanie o doświadczenie użytkownika jest ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej?

Z biegiem lat wymagania użytkowników względem stron internetowych stale rosną. Wystarczy kilka sekund opóźnienia w ładowaniu strony lub brak dostępu do jej wygodnej wersji mobilnej, by osoba odwiedzająca witrynę przeszła na adres konkurencji. Dziś bezpieczeństwo i wygoda zakupów online stanowią priorytet, a firmy, które nie dbają o te aspekty, są skazane na niepowodzenie.

FAQ

Kiedy warto przeprowadzić audyt UX?

Zawsze. Nie ma czegoś takiego jak idealna strona internetowa. W każdym przypadku można wskazać elementy warte udoskonalenia. Na audyt UX warto zdecydować się szczególnie, gdy wskaźnik odrzuceń na stronie rośnie, a konwersja spada. Być może w strukturze witryny występują elementy, które zniechęcają użytkowników lub wręcz uniemożliwiają im wykonywanie określonych działań.

Kiedy warto przeprowadzić audyt SXO?

Również zawsze. Audyt SXO to dobry pomysł zarówno dla nowych stron internetowych, jak i witryn od wielu lat funkcjonujących w sieci. Stale zmieniające się trendy wymagają aktualizacji nie tylko oferty, ale również struktury witryny. Audyt może pomóc w trakcie rebrandingu, wprowadzania nowych funkcjonalności, usług i produktów.

Na co zwrócić uwagę, wybierając wykonawcę audytu UX?

Specjaliści odpowiedzialni za audyt UX powinni dysponować aktualną wiedzą w tej dziedzinie, stosując w swojej pracy na przykład heurystyki Nielsena. Równie istotne jest jednak także ich doświadczenie w branży, której dotyczy Twoja strona. Postaw na kompleksowe usługi u wykonawcy, który oprócz przeprowadzenia fachowej analizy danych rozumie także Twoje potrzeby. Przykładowo w kwestii takiej jak audyt UX sklepu internetowego warto wybrać specjalistę, który ma doświadczenie właśnie w branży e-commerce.

Co to są testy A/B?

To co najmniej 2 wersje elementów na stronie internetowej, na przykład formularza zapisującego do newslettera czy przycisku CTA. Są one w prezentowane użytkownikom, a następnie porównywane pod względem generowania wyższej konwersji. Różnice pomiędzy elementami A i B mogą dotyczyć na przykład treści, kolorystyki, wielkości czy rozmieszczenia na stronie.

Co to są mapy cieplne?

Heat maps stanowią graficzną prezentację danych na temat zachowania użytkowników na stronie internetowej. Screeny z witryny zawierają różne odcienie kolorów wskazujące obszary skupiające uwagę i najchętniej klikane. Na ogół najpopularniejszym elementom na stronie przypisywane są ciepłe kolory czerwieni i pomarańczy. Rzadziej używane obszary mają kolor żółty, a „niewidoczne” dla użytkowników są niebieskie albo zielone.

×
chevron-down