Marketing hotelu - jak przyciągnąć klientów? Sposoby na promocję w branży hotelarskiej

Reklama hotelu wymaga elastycznych działań dostosowanych m.in. do profilu klientów i sezonowości branży. Jak skutecznie przyciągnąć turystów? Jakie elementy uwzględnić w strategii marketingowej? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym praktycznym poradniku!

Z jakimi wyzwaniami wiąże się marketing w hotelarstwie?

Hotele cieszą się coraz większą popularnością. Z danych GUS wynika, że tylko w 2023 r. z polskich obiektów noclegowych skorzystało 36,2 mln turystów (https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/kultura-turystyka-sport/turystyka/wykorzystanie-turystycznych-obiektow-noclegowych-w-2023-roku,18,2.html). Żeby jednak wyróżnić się na tle konkurencji, reklama noclegów staje się koniecznością. Niestety, promocja działalności wiąże się z wieloma wyzwaniami. Jak przyciągnąć klientów do hotelu? Czym charakteryzuje się marketing w branży hotelarskiej?

  • Sezonowość - marketing hotelowy jest trudny ze względu na fakt, że najwięcej klientów rezerwuje miejsce w okresie wakacji lub ferii zimowych. Większy ruch notuje się również przy okazji świąt czy długich weekendów. Wówczas spływa najwięcej zapytań o noclegi. W pozostałym czasie hotel odwiedza znacznie mniej osób. Działania reklamowe trzeba więc planować w taki sposób, by dostosować je do sezonowości. 
  • Lokalny zasięg - reklama noclegów powinna koncentrować się na danym mieście lub regionie. Klienci z reguły szukają hotelu w ściśle określonej miejscowości.
  • Różnorodność klientów - marketing dla hotelu dostosowuje się do profilu odbiorców. Przykładowo, jeśli oferta jest kierowana do osób młodych, warto poprosić o współpracę influencerów oraz postawić na Instagram marketing. Hotel zaprezentowany w mediach społecznościowych przyciąga uwagę tej grupy osób.

Sprawdź, jak pozycjonować biznes sezonowy.

Dobra strona internetowa to najlepsza reklama hotelu!

Podstawowym elementem marketingu internetowego w hotelarstwie jest przygotowanie profesjonalnej strony www. Najlepiej, by była łatwa w nawigacji oraz zawierała niezbędne informacje na temat oferty. Co powinno się na niej znajdować?

  • Dokładny opis obiektu - oferta musi obejmować informacje dotyczące lokalizacji, wyglądu obiektu, otoczenia architektonicznego, liczby pokoi. Warto umieścić także mapkę wraz z danymi kontaktowymi oraz galerię zdjęć.
  • Cennik - koszty związane z pobytem powinny być dokładnie opisane. Warto zamieścić na stronie formularz kontaktowy, by umożliwić klientom wysyłanie zapytań ofertowych.
  • Szczegółowe informacje na temat rezerwacji - najlepiej by na stronie internetowej znajdował się system rezerwacji online. To najszybszy sposób zamówienia noclegu, który jednocześnie nie wymaga dużego zaangażowania personelu, ponieważ proces przebiega automatycznie.
  • Informacja na temat parkingu - na stronie powinna znajdować się informacja na temat miejsc parkingowych oraz ewentualnych opłat.
  • Informacje na temat wyżywienia - często klienci chcą wiedzieć, czy hotel oferuje wyżywienie. Warto zamieścić wyczerpujące informacje na temat restauracji hotelowej, serwowanego menu. Można również poinformować o godzinach wydawania posiłków.
  • Dodatkowe atrakcje hotelowe, jak np. basen, sauna, masaż - warto dokładnie opisać poszczególne udogodnienia i atrakcje. 
  • Informacja o udogodnieniach dla rodziców z dziećmi - jeśli oferta hotelu jest skierowana do rodzin, na stronie internetowej powinny znaleźć się informacje o udogodnieniach dla najmłodszych, np. placu zabaw, krzesłach do karmienia lub możliwości zamówienia łóżeczka dziecięcego do pokoju.
  • Opis otoczenia / atrakcji - warto opisać walory regionu, np. zabytki, miejsca polecane do odwiedzenia. Można zaznaczyć, jakie atrakcje znajdują się blisko hotelu.

Marketing hoteli a opinie

Z międzynarodowego raportu Accor wynika, że opinie są bardzo ważne przy wyborze hotelu (https://accoreuropeantrends.com/)

  • Sprawdza je aż 97% klientów
  • Znaczenie mają zwłaszcza świeżo dodane recencje - aż 67% osób nie zwraca uwagi na opinie dodane przeszło 6 miesięcy wcześniej. 
  • Aż 95% Polaków pisze recenzje o hotelu. To najwięcej spośród wszystkich badanych respondentów. Dla porównania opinie pozostawia 85% Niemców, 84% Francuzów i 79% Anglików. 

Aby umożliwić gościom opublikowanie recenzji, warto wykorzystać systemy rezerwacyjne i media społecznościowe. Do najpopularniejszych należą:

  • Facebook - komentarze użytkowników mogą pojawić się bezpośrednio pod postami lub też w sekcji z opiniami. Przykład stanowi m.in. profil Hotelu Gołębiewski,
Reklama hotelu - przykład, źródło: Facebook

Reklama hotelu - przykład, źródło: Facebook

  • Profil Firmy w Google - opinie pojawiają się również na Profilu Firmy, czyli internetowej wizytówce hotelu, która wyświetla się w wyszukiwarce Google lub na Google Maps. Sporo recenzji posiada m.in. Hotel Warszawa,
Promocja hotelu - przykład hotel warszawa

Reklama hotelu - przykład, źródło: Facebook

  • Portale rezerwacyjne (np. Booking.com, meteor-turystyka.pl, noclegowo.pl) - w profilach hotelu na portalach rezerwacyjnych klienci często zamieszczają swoje opinie na temat pobytu. 
Promocja hotelu booking

Promocja hotelu - przykłady, źródło: booking.com

Przykładowa reklama hotelu metor turystyka

Przykładowa reklama hotelu, źródło: metor-turystyka.pl

Warto pamiętać, aby na bieżąco odpowiadać na opinie pojawiające się w sieci. Przeczytaj więcej na temat user generated content, aby wiedzieć, na co zwrócić uwagę w przypadku treści dodawanych przez użytkowników.

Potrzebujesz wsparcia w zakresie zarządzania opiniami w Google? Napisz do nas!

Chatboty i automatyzacja w marketingu hotelowym

Planując działania z zakresu marketingu hotelu, warto uwzględnić automatyzację obsługi gości. Chatboty połączone z systemem CRM pozwalają na udzielanie błyskawicznych odpowiedzi na zapytania klientów, co zdecydowanie poprawia doświadczenia oraz zwiększa szansę na złożenie rezerwacji. Chatboty na stronie internetowej lub w aplikacji mobilnej hotelu mogą odpowiadać na pytania dotyczące np. dostępności pokoi, cennika, atrakcji w okolicy czy ofert specjalnych.

Na co jeszcze pozwalają automatyzacje w marketingu w hotelu?

  • Automatyczne systemy, wspierane przez chatboty, pozwalają na personalizację obsługi. Zbierają dane o preferencjach gości i na tej podstawie mogą proponować spersonalizowane oferty, np. zniżki na pokoje z widokiem na morze lub atrakcje w regionie. Dzięki temu proces rezerwacji staje się bardziej płynny i dostosowany do potrzeb każdego klienta.
  • Zautomatyzowane systemy CRM mogą automatycznie obsługiwać rezerwacje, wysyłać potwierdzenia, przypomnienia o nadchodzących pobytach i zbierać opinie po wyjeździe, co zwiększa efektywność hotelu.

Jak reklamować hotel w internecie? Sprawdzone sposoby

Marketing hoteli wymaga wielokierunkowych działań. Poniżej prezentujemy sprawdzone sposoby promocji obiektów noclegowych w internecie.

SEO dla branży hotelarskiej

Pozycjonowanie lokalne to popularna forma promocji hotelu. Jej celem jest wzrost widoczności strony internetowej w organicznych, czyli bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Działania prowadzi się przez cały rok. Ich zakres obejmuje m.in.:

Sprawdź też, jak zwiększyć widoczność strony w Internecie.

Social media dla hotelu

Doskonałym pomysłem na dotarcie do klientów jest social media marketing. Hotel powinien posiadać profile w wybranych mediach społecznościowych. Należy zadbać, by zamieszczane treści były dostosowane do naszej grupy docelowej, ciekawe i aktualne. Warto wzbogacić relacje o materiały wideo oraz grafiki.

Reklamy PPC w branży hotelowej

Marketing hotelu obejmuje również płatne systemy reklamowe, jak. Facebook Ads czy Google Ads. Narzędzia posiadają możliwość targetowania odbiorców, np. według wieku, miejscowości czy regionu, w którym przebywają, a nawet zainteresowań. Dzięki temu kampanie reklamowe charakteryzują się wysoką skutecznością. Ponadto kampanie Google Ads posiadają specjalne rozwiązania dla hoteli. Umożliwia m.in.wyświetlanie reklam zawierających zdjęcia obiektu, cennik i moduł rezerwacji online.

Influencer marketing dla hoteli

Współpraca z influencerami to jeden ze sposobów promocji hotelu. Wykorzystanie popularności twórcy pozwala na dotarcie do nowych klientów. Rozwiązanie idealnie sprawdza się w przypadku, gdy oferta hotelu jest skierowana do młodych osób. 

E-mail marketing w promocji hoteli

Warto postawić na e-mail marketing. Hotel powinien dysponować swoją bazą klientów. Regularne wysyłanie informacji na temat promocyjnych ofert czy aktualności związanych z funkcjonowaniem obiektu pomaga w dotarciu do potencjalnych odbiorców. Żeby działania charakteryzowały się skutecznością, można skorzystać z programów do e-mail marketingu. Narzędzia ułatwią profilowanie wiadomości, segmentację klientów, zarządzanie procesem wysyłki.

Aplikacje mobilne w marketingu hoteli

Aplikacje mobilne stają się nieodzownym elementem nowoczesnego marketingu hotelowego. Pozwalają gościom na łatwe zarządzanie rezerwacjami, dokonywanie płatności oraz dostęp do promocji i atrakcji. Funkcje, które powinna zawierać aplikacja mobilna hotelu to m.in.:

  • Możliwość złożenia rezerwacji,
  • Powiadomienia push informujące gości o specjalnych ofertach i promocjach,
  • Lokalne rekomendacje, np. informacje o najlepszych atrakcjach turystycznych w okolicy,
  • Zarządzanie pobytem, by goście mogli zmienić termin rezerwacji, odwołać ją, zamówić dodatkowe usługi (np. śniadanie, budzenie na życzenie) i płacić przez aplikację.

Content marketing dla hoteli

Marketing w hotelarstwie powinien także obejmować content marketingu. Tworzenie wartościowych treści ma kluczowe znaczenie dla przyciągania gości, budowania zaufania i poprawy widoczności w Internecie. Jednym z elementów content marketingu może być tworzenie artykułów blogowych, które dostarczają informacji o usługach hotelu, regionie oraz atrakcyjnych ofertach.

Jak promować hotel za pomocą treści? Artykuły mogą obejmować różnorodne tematy: od praktycznych porad dla turystów, przez opisy lokalnych atrakcji, po informacje o unikalnych usługach oferowanych przez hotel. Dystrybucja treści w Internecie poprzez SEO i platformy takie jak Facebook czy LinkedIn pozwala dotrzeć do szerszej grupy potencjalnych gości.

Video marketing dla hoteli

Marketing wideo w przypadku hoteli oraz innych branż jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi promocji. Filmy pozwalają pokazać obiekt hotelowy i jego ofertę z różnych perspektyw. Materiały wideo mogą obejmować prezentacje pokoi, udogodnień, a także transmisje na żywo z wydarzeń organizowanych w hotelu, takich jak koncerty czy kulinarne warsztaty.

Skuteczny marketing hotelowy to dziś również transmisje na żywo (live’y). Umożliwiają one interakcję z widzami w czasie rzeczywistym, co może prowadzić do szybszych decyzji o rezerwacjach. Platformy takie jak YouTube, Facebook czy Instagram pozwalają na dotarcie do szerokiej grupy odbiorców. Goście mogą zobaczyć, jak wygląda hotel, jakie atrakcje są dostępne oraz poczuć atmosferę, jakiej nie oddają statyczne zdjęcia.

Platformy streamingowe polecane w reklamie hotelu:

  • YouTube Live: idealne dla szerokiej publiczności.
  • Facebook Live: doskonałe dla interakcji z lokalną społecznością.
  • Instagram Live: świetne dla młodszej grupy gości, szczególnie tych poszukujących wizualnych atrakcji.

Profil Firmy w Google dla hotelu

Promocja hotelu w Internecie powinna uwzględniać też Profil Firmy w Google. Dzięki temu informacje na temat Twojego obiektu wyświetlą się użytkownikom na mapie lub w wyszukiwarce Google. Właściciele hotelów mogą skorzystać też z dodatkowych funkcji, czyli umieszczać w Profilu Firmy informacje, takie jak:

  • Procedury zrównoważonego rozwoju wdrożone w hotelu,
  • Najważniejsze zalety obiektu, np. „Bezpłatny parking”, „Przyjazny zwierzętom”,
  • Klasa hotelu,
  • Godziny pracy.

Sprawdź ofertę na stałą obsługę Profili Firmowych Google.

Marketing usług hotelowych - podsumowanie

Strategia promocji hotelu powinna być wielokierunkowa. Musi również uwzględniać sezonowość branży i kwestie związane z lokalizacją obiektu. Przy tworzeniu kampanii marketingowych warto uwzględnić także profil i potrzeby odwiedzających nas gości.

Potrzebujesz wsparcia w promocji swojego pensjonatu lub sieci hoteli? Napisz do nas!

Źródła: 

  1. Raport Wykorzystanie turystycznych obiektów noclegowych w 2023, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/kultura-turystyka-sport/turystyka/wykorzystanie-turystycznych-obiektow-noclegowych-w-2023-roku,18,2.html [dostęp 6.11.24]
  2. Raport The Importance of Reviews & Reputation, Accor 2024 https://accoreuropeantrends.com/ [dostęp 6.11.24]
  3. Support Google (Google Ads dla hoteli) https://support.google.com/google-ads/answer/9238461?hl=pl [dostęp 6.11.24]
  4. Support Gogle (Zarządzanie informacjami o hotelu) https://support.google.com/business/answer/9177958?hl=pl [dostęp 6.11.24]
×