Lokalne SEO - kompleksowy ultra-przewodnik po pozycjonowaniu lokalnych biznesów
Działając na lokalnym rynku, warto zainteresować się local SEO. Czym tak właściwie jest pozycjonowanie lokalne i jak zabrać się za działania zwiększające widoczność firmy na Google, Bing czy Apple Maps? Specjalnie dla Ciebie przygotowaliśmy ultra-kompleksowy poradnik. Dzięki poniższym wskazówkom zwiększysz szansę na dotarcie do potencjalnych klientów i rozreklamowanie działalności w sieci!
Czym jest lokalne SEO?
Lokalne SEO odnosi się do procesu optymalizacji widoczności Twojej firmy w Internecie w celu przyciągnięcia większej liczby klientów z odpowiednich (dopasowanych do Twojego biznesu) lokalnych wyszukiwań. Wyszukiwania odbywają się w Google, ale nie tylko! Użytkownicy szukają lokalnych firm za pomocą różnych wyszukiwarek - Google, Bing, Yelp, Apple Maps itp.
Jednak Google ma około 90% udziału w rynku w Europie (dane z naszego rankingu wyszukiwarek internetowych). Co oznacza, że większość ludzi używa właśnie tej wyszukiwarki do wyszukiwania lokalnych firm. Z tego powodu ten przewodnik skupi się przede wszystkim na optymalizacji widoczności Twojej lokalnej działalności w Google.
Lokalne wyniki organiczne w Google a local pack
Przyjrzyjmy się lokalnym wynikom wyszukiwania w Google. Po wpisaniu frazy sklep zoologiczny Wrocław otrzymujemy cały pakiet różnych wyników, odsyłających nas do wrocławskich sklepów zoologicznych. Najpierw widzimy porównywarki miejsc i po nich tzw. local pack.
Następnie pojawiają się standardowe wyniki wyszukiwania, a po nich sekcja - Miejsca.
Na uwagę zasługuje sekcja local pack, która widocznie się wyróżnia i przyciąga wzrok użytkownika. Zobaczymy w niej prezentację 3 firm najbardziej atrakcyjnych wg Google pasujących do wpisanego zapytania. Warto, aby Twoja firma pojawiła się we wszystkich możliwych sekcjach, snippetach w wyszukiwarce, czym zwiększysz swoją szansę na dotarcie do klientów.
Sprawdź też, gdzie wyświetla się wizytówka Google.
Jak zacząć optymalizację strony pod kątem local SEO?
Użytkownicy w różny sposób i za pomocą różnych urządzeń poszukują lokalnych firm.
- Często korzystają ze smartfonów, aplikacji Google Maps czy asystenta głosowego, który pozwala przyspieszyć stworzenie zapytania.
- Nie bez znaczenia będzie też lokalizacja użytkownika, ponieważ w przypadku fraz ogólnych, np. fryzjer lub fryzjer blisko mnie Google skorzysta z danych lokalizacyjnych i wskaże salony znajdujące się w pobliżu użytkownika.
Z tego względu w swoich działaniach musisz uwzględniać konieczność optymalizacji strony pod różne urządzenia i różny sposób wyszukiwania. Co jakiś czas sam z nich korzystaj, aby sprawdzić, czy i jak wyświetlają się tam informacje o Twojej firmie. Zanim jednak przejdziemy do konkretnych działań optymalizacyjnych, wróćmy do dobrych praktyk związanych z ogólną prezentacją Twojej firmy w internecie. Zadbaj o to, aby twoja strona była:
- zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych - dane wskazują, że ponad 50% użytkowników korzysta ze smartfonów do przeglądania internetu (źródło: statista.com/statistics/277125/share-of-website-traffic-coming-from-mobile-devices/). Z kolei 56% użytkowników odwiedzających Profil Firmy wchodzi na stronę firmową (źródło: publer.io/blog/google-my-business-statistics/#93-of-consumers-use-google-maps-to-find-a-business). Nie rezygnuj więc z tych użytkowników, którzy chcą w łatwy i szybki sposób zapoznać się z ofertą Twojej firmy,
- szybkowczytująca się na urządzeniach mobilnych - podczas poszukiwania lokalnych działalności czas często odgrywa duże znaczenie. Użytkownik potrzebuje pozyskać konkretne informacje tu i teraz, jest niecierpliwy i nie ma zamiaru czekać na załadowanie całej zwartości strony,
- przystępna i estetyczna - potencjalny klient chce szybko znaleźć nr kontaktowy, adres, informacje o ofercie. Zwróć na to uwagę, projektując wygląd i strukturę informacyjną strony. I nie zapomnij również zerknąć na wskazówki dot. tego, jak dostosować stronę do osób z niepełnosprawnościami.
Dobrze, to teraz możemy przejść do konkretnych wskazówek optymalizacji strony pod local SEO.
Potrzebujesz wsparcia przy pozycjonowaniu lokalnym? Napisz do nas!
Etap 1 Lokalnego SEO - dobór słów kluczowych
W przypadku lokalnych działalności użytkownicy często wpisują bardzo specyficzne frazy, by nie tylko znaleźć daną firmę, ale i dowiedzieć się o niej czegoś konkretnego. Przykłady typowych lokalnych zapytań:
- Pasibus Feriogaj Wrocław,
- o której Psubus się zamyka,
- ile kosztują frytki w Pasibus,
- czy w Pasibusie jest kurczak,
- Pasibus numer telefonu.
Tego typu pytania pojawiają się też w Google w sekcji Więcej pytań, a odpowiedzi do nich zaciągane są z różnych stron, nie tylko z Profilu Firmy czy Twojej strony firmowej. Z pewnością chciałbyś pojawiać się na takie zapytania, ale są to już konkretne zapytania brandowe, które wskazują na znajomość Twojej firmy przez użytkowników. Jak przygotować bardziej ogólną listę zawierającą również frazy long tailowe, dzięki której trafisz do nowych użytkowników? Jest na to kilka, poniższych sposobów.
Burza mózgów
Zastanów się, na jakie frazy powinna się pojawiać Twoja firma w Google i jakie frazy mogą wpisywać użytkownicy, aby ją znaleźć. Zestaw po prostu listę swoich usług czy produktów w powiązaniu z lokalizacją, np.
- frytki z batatów na wynos Wrocław,
- organiczne frytki z batatów na wynos,
- wegański burger z serem kozim Rynek Wrocław.
Dodatkowe wskazówki:
- tworząc frazy, używaj liczbę pojedynczą i mnogą,
- jeśli świadczysz usługi u klienta i jesteś w stanie dojechać np. do 50 czy 100 km od swojej siedziby, zastosuj też frazy związane z innymi miastami, regionami. Np. montaż schodów Wrocław, montaż schodów Dolny Śląsk, montaż schodów Sobótka. Przemyśl tylko, czy faktycznie jesteś w stanie dojechać do miejscowości, na które chcesz się pozycjonować,
- w celu inspiracji możesz skorzystać też z tego narzędzia - highervisibility.com/seo/tools/bulk-keyword-generator/. Niestety nie działa w j. polskim, ale zawsze możesz coś podpatrzeć i przełożyć to na polskie frazy.
Poznaj ogólne wskazówki - jak pozycjonować lokalnie usługi dentystyczne.
Serwisy z ogłoszeniami lokalnymi
Sprawdź też, jak klienci oraz konkurencja opisują swoje usługi na serwisach z ogłoszeniami lokalnymi typu: olx.pl, fixly.pl, oferteo.pl. Wybierz odpowiednią kategorię lub wpisz nazwę usługi, którą świadczysz i przejrzyj zwroty i język stosowany przez ogłoszeniodawców. W przypadku gdy prowadzisz sklep - poszukaj tematycznych grup na FB, jeśli jesteś związany z branżą gastronomiczną, znajdź fora poświęcone organizacji imprez, tam również możesz znaleźć użytkowników podpytujących o znalezienie konkretnych firm do obsługi eventu czy wydarzenia.
Autopodpowiedzi Google
Możesz wykorzystać również opcję autouzupełniania Google, aby wygenerować więcej propozycji wyszukiwania. Jak to zrobić? Po prostu wprowadź podstawowe słowo kluczowe w Google i zapoznaj się z sugerowanymi wyszukiwaniami. Hasła, które tu zobaczysz, powstają na podstawie wyszukiwań użytkowników.
Następnie możesz powtórzyć ten proces dla innych lokalizacji lub odmian słów kluczowych.
Narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych
Możesz również skorzystać z narzędzi służących do analizy fraz. Są w większości płatne i niestety nie zawsze wskażą zapytania powiązane z Twoją lokalizacją lub branżą, jeśli nie będą zbyt często wpisywane przez użytkowników (czyli będą charakteryzowały się niskim w ujęciu rocznym potencjałem wyszukiwania). Przykładowe aplikacje, z których możesz skorzystać:
- Senuto,
- Keywords Explorer od Ahrefs,
- AnswerThePublic.
Poznaj inne darmowe narzędzia SEO, które pomogą Ci pozycjonować stronę.
Słowa kluczowe, na które pozycjonuje się konkurencja
Do analizy słów kluczowych konkurencji służą narzędzia do analizy widoczności stron www jak:
- Senuto,
- Ahrefs,
- SemRush.
Istnieje także dedykowana aplikacja do sprawdzania widoczności Profili Firmowych konkurencji o nazwie Localo.
Patrząc na słowa kluczowe swoich konkurentów, odkryjesz inne pokrewne wyszukiwania pasujące do Twojego biznesu. I tutaj warto sprawdzać zarówno bliskich rywali, z tego samego regionu lub miasta, jak i zweryfikować frazy, na które widoczne są podobne biznesy z innych miast czy regionów. Po co to robić? W celu inspiracji. To nic, że świadczysz usługi hydrauliczne na terenie Wrocławia, strona czy wizytówka GBP innego hydraulika z Krakowa, który nie jest dla Ciebie konkurencją, może wskazać Ci słowa kluczowe, a zarazem usługi z potencjałem do pozycjonowania.
Etap 2 Local SEO - Google Business Profile, Miejsca Bing i Apple Maps
Zgłaszanie własności i optymalizowanie wizytówki Google Business Profile jest prawdopodobnie najważniejszą częścią lokalnego SEO, chociaż posiadanie profilu w Bing Places i Apple Maps jest również ważne. Założenie konta w tych usługach nie jest trudne - wystarczy przejść krok po kroku wszystkie formularze. Aby wesprzeć Cię w tym procesie, poniżej prezentujemy instrukcje dodania swojej firmy do Google, Bing i Apple Maps.
Google Business Profile
Google Business Profile to bezpłatne i łatwe w obsłudze narzędzie do zarządzania wizerunkiem firm w Google, w tym w wyszukiwarce i Mapach. Według Moz Profile Firmy w Google są jednym z najlepszych lokalnych wyznaczników rankingowych zarówno dla wspomnianego wcześniej local pack, jak i wyników organicznych.
Tu więcej dowiesz się o samym Profilu Firmy w Google:
Aby skonfigurować usługę GBP, przejdź tutaj, a następnie przejdź przez poniższe kroki.
Krok 1. Wpisz nazwę firmy
Google poprosi o podanie nazwy Twojej firmy. W tym miejscu masz dwie możliwości:
- utwórz nową firmę,
- prośba o przyznanie własności istniejącej działalności.
Zacznij pisać, a Google zacznie automatycznie wyszukiwać nazwę Twojej firmy, jeśli została już założona na Mapach.
Jeśli taka firma istnieje, możesz zgłosić prośbę o dostęp do Profilu. Jeśli nie - kliknij przycisk Utwórz firmę o tej nazwie.
Krok 2. Wybierz kategorię
Google pozwala wybrać tylko jedną kategorię główną podczas konfigurowania Profilu Google Business Profile. Wskazówki, jak wybrać właściwą kategorię, znajdziesz w supporcie Google, Oto najważniejsza rekomendacja:
Kategorie powinny określać rodzaj firmy, a nie opisywać świadczone przez nią usługi. Ma to na celu całościowe określenie firmy zamiast wymieniania wszystkich usług, produktów lub udogodnień, które oferuje.
Zacznij pisać nazwę kategorii, a Google zaproponuje kategorię ze swojej bazy. Wybierz tę, która wydaje się najbardziej odpowiednia dla Twojej firmy i kliknij przycisk Dalej.
Możesz też skorzystać z wtyczki do przeglądarki - GMB Everywhere.
Krok 3. Wybierz, czy klienci mogą odwiedzić Twój lokal lub biuro
W kolejnym kroku możesz wybrać, czy Twój Profil Google ma być oznaczony jako lokalizacja z możliwością odwiedzenia przez klientów (standardowy sklep, restauracja, punkt obsługi), czy chcesz jedynie oznaczyć swoje biuro / siedzibę, bez możliwości przyjmowania klientów. Ta druga opcja jest przeznaczona dla przedsiębiorców, którzy realizują usługi u klientów.
Krok 4. Wpisz adres firmy
Następnie Google poprosi Cię o wpisanie adresu firmy. Jeśli występujesz o własność firmy, którą Google ma już w swoim systemie, zostanie ona wstępnie wypełniona. W przeciwnym razie musisz podać swój adres.
Jeśli prowadzisz działalność, która posiada fizycznie swoją lokalizację, ten krok jest prosty, po prostu wpisujesz adres swojego biura bądź sklepu. Problem może pojawić się, gdy pracujesz w domu lub świadczysz usługi u klientów albo na terenie całej Polski. Co wtedy?
Pamiętaj, że spójność jest tutaj kluczowa, dlatego zawsze podawaj ten sam adres.
Krok 5. Określ, czy dostarczasz produkty lub świadczysz usługi u klienta
Zaznaczenie tej opcji oznacza, że w oczach Google jesteś „firmą związaną z usługami”. Zasadniczo powinieneś zaznaczyć to pole, jeśli faktycznie dostarczasz towary i usługi swoim klientom, jeśli obsługujesz ich w fizycznej lokalizacji (np. restauracja z jedzeniem na wynos).
Jeśli to zrobisz, w kolejnym kroku otrzymasz możliwość wpisania dodatkowych obszarów / dzielnic / regionów, na których terenie świadczysz swoje usługi. Możesz wybrać 20 obszarów.
Jeśli wybierzesz Nie, przejdziesz do kolejnego kroku.
Krok 6. Wprowadź swój numer telefonu i adres strony internetowej (opcjonalnie)
Podajesz nr telefonu i adres strony internetowej - ta nie jest obowiązkowa. Pamiętaj tylko, aby zarówno na stronie www, w katalogach firm, jak i na profilach w Apple czy Bing Maps podawać ten sam numer.
Krok 7. Aktualizacje dotyczące firmy
Wybierz, czy chcesz otrzymywać aktualizacje dotyczące swojej firmy - powiadomienia od Google, gdy coś się zmieni na Profilu.
Krok 8. Wybierz sposób weryfikacji Profilu Firmy
Wybierz jeden z dostępnych sposobów weryfikacji Profilu Firmy, wybrany przez Google. Uwaga! Weryfikacja jest konieczna, aby utworzyć konto i nim zarządzać.
Możesz też ten krok pominąć i wrócić do niego później. A więcej o metodach weryfikacji przeczytasz w supporcie.
Krok 9. Dodaj usługi, które świadczysz
Następnie wybierz z listy lub wpisz ręcznie zakres usług, które świadczysz. Ten krok możesz pominąć i uzupełnić usługi później.
Krok 10. Dodaj godziny otwarcia
Wpisz, w jakich godzinach Twój sklep / biuro / punkt jest otwarty. Ten krok możesz pominąć i uzupełnić godziny otwarcia później.
Krok 11. Dodaj opis firmy
Przygotuj opis firmy, który pojawi się w wyszukiwarce Google i na Mapach Google. Na razie ten krok możesz pominąć i wrócić do opisu później.
Krok 12. Dodaj zdjęcia swojej firmy
Aby Profil Google stał się bardziej atrakcyjny, koniecznie dodaj zdjęcia - budynku, lokalu, usług. Ten krok możesz pominąć i dodać zdjęcia później.
Krok 13. Zachęta do skorzystania z reklam Google Ads
Na samym końcu Google zapyta się, czy chcesz skorzystać z kuponu na reklamę swojej firmy w Google Ads. Pamiętaj - Profil Firmy w Google jest darmową usługą, a Google Ads to system reklamowy umożliwiający promowanie działalności w wyszukiwarce czy na Mapach Google. To zupełnie osobna usługa.
Krok 14. Optymalizacja
Gotowe! Masz stworzony Profil Firmy w Google! Ale na tym nie poprzestawaj. Przejdź przez wszystkie zakładki konta GBP i:
- wprowadź dodatkowe kategorie opisujące dokładnie Twoją działalność. Możesz ich wybrać aż 9, ale my zalecamy zdecydować się na 2-3 kategorie, które najlepiej opiszą Twoją działalność. W tym przypadku więcej nie znaczy lepiej,
- skonfiguruj usługi, produkty lub menu, które powinny wyświetlać się na wizytówce.
W poniższym filmie przedstawiamy, jak aktualizować i dodawać informacje na GBP:
A na bieżąco:
- aktualizuj godziny otwarcia i informacje związane z usługami, menu, cenami, których będą u Ciebie szukać użytkownicy,
- dodawaj nowe zdjęcia,
- weryfikuj atrybuty dodawane przez użytkowników.
Poznaj też dobre praktyki związane z pozycjonowaniem wizytówek Google:
A jeśli potrzebujesz wsparcia, pomocna może być jednorazowa optymalizacja Profilu Firmy lub stała obsługa Profili Firmowych.
Bing Places for Business
Teraz przejdziemy do zakładania wizytówki czy profilu w Bing Places for Business, czasem też na naszym rynku określanych jako Miejsca Bing. Można powiedzieć, że ta usługa jest odpowiednikiem Profili Firmy w Google, ale w przeglądarce i na Mapach Bing. Czy jest tak samo ważna? Nie, ponieważ z Binga korzysta 3,72% europejskich użytkowników (dane z naszego rankingu wyszukiwarek internetowych). Jednak ze względu na to, że skonfigurowanie profilu w Bing Places zajmuje tylko kilka minut, nadal jest to coś, co warto zrobić.
Aby rozpocząć, kliknij tutaj, a następnie wybierz przycisk Nowy użytkownik.
Krok 1. Sprawdź, czy Twojej firmy nie ma na liście Bing Places
Najpierw upewnij się, czy Twoja firma nie jest jeszcze wymieniona w Bing Places. Aby to zrobić, przejdź do Bing Maps i zacznij wpisywać nazwę swojej firmy na pasku wyszukiwania. Jeśli jesteś już na liście, powinieneś zobaczyć swoją firmę w wynikach wyszukiwania na żywo.
Jeśli Twoja firma znajduje się na Bing Maps, ale nie Ty zakładałeś jej profil, kliknij nazwę, a następnie w sekcji z podstawowymi informacjami kliknij - Jesteś właścicielem tej firmy? Odbierz teraz!
Następnie zostaniesz przekierowany do miejsca, w którym będziesz mógł uzyskać dostęp do Profilu Bing, uzupełnić brakujące dane, a w konsekwencji zarządzać kontem. Nie wszystkie dane będziesz musiał uzupełniać ręcznie - Bing proponuje możliwość zaimportowania danych z Profilu Firmy w Google.
My przejdziemy przez wszystkie kolejne kroki ręcznego uzupełniania Profilu Bing.
Krok 2. Wprowadź podstawowe informacje dot. firmy
Sprawdź nazwę, dodaj telefon, adres oraz stronę internetową.
Krok 3. Wprowadź informacje o kategorii
Wybierz segment firmy - czyli ogólnie branżę, w której działasz, decydujesz się na jedną z dostępnych opcji (obecnie 24 segmenty). Następnie w ramach segmentu wybierasz kategorie działalności, w tym główną. Na tym etapie możesz ustawić także opis firmy.
Krok 4. Uzupełnij dodatkowe dane biznesowe
Zaznacz, czy lokalizacja firmy ma być dostępna dla klientów oraz wybierz, czy świadczysz usługi jako firma, czy profesjonalista - tu Bing na na myśli freelancerów, typowe jednoosobowe działalności.
Krok 5. Dodaj dane kontaktowe
Wprowadź adres e-mail do kontaktu oraz adresy profili w mediach społecznościowych.
Linki do mediów społecznościowych takich jak Instagram czy YouTube dodasz w sekcji Relacje biznesowe, która nie wyświetla się podczas uzupełniania podstawowych danych.
Krok 6. Dodaj zdjęcia
W kolejnym kroku masz możliwość dodania zdjęć pokazujących budynek Twojej firmy, wnętrze lokalu, usługi i produkty. Można dodać do 100 fotografii.
Krok 7. Wprowadź godziny otwarcia
Uzupełnij, w jakich godzinach jest otwarta Twoja firma.
Krok 8. Uzupełnij dodatkowe informacje dot. rodzaju Twojej firmy
W kolejnym kroku mogą się pojawić dodatkowe informacje do uzupełnienia w zależności od rodzaju branży i działalności.
Krok 9. Zweryfikuj swój Profil Bing
Ostatnim krokiem jest weryfikacja Profilu - wybierz jedną z dostępnych opcji i przejdź krok po kroku daną instrukcję.
Weryfikacja w Bing nie jest łatwym procesem - trzeba się uzbroić w cierpliwość.
Chętnie pomożemy Ci w weryfikacji profilu na Bing Maps. Napisz do nas!
Mapy Apple
Wg danych Statcounter z lipca bieżącego roku (źródło: gs.statcounter.com/os-market-share/mobile/europe) ok. 30% Europejczyków korzysta z urządzeń mobilnych z systemem iOS (iPhone’ów). Dla Polski ta liczba jest mniejsza - ok. 13,5% osób korzysta ze smartfonów od Apple. Choć to nadal niewiele, warto pamiętać, że Mapy Apple są domyślną aplikacją do nawigacji na urządzeniach od Apple. Dla części użytkowników są wygodną alternatywą do Map Google, nierzadko wskazując lepszą drogę dojazdu do celu. Warto więc poświęcić kilka chwil i dodać swoją działalność do Map Apple.
Jak to zrobić? Na wstępie potrzebujemy konta Apple ID (odpowiednik konta Google), a następnie przechodzimy na stronę: businessconnect.apple.com i tam rozpoczynamy swoją przygodę z profilem Apple Business Connect.
Krok 1. Akceptacja warunków korzystania i powiadomień
Zapoznaj się z zasadami korzystania z Apple Business Connect oraz wyraź lub nie zgodę na otrzymywanie powiadomień.
Krok 2. Wybierz rodzaj firmy
Wybierz jedną z 3 dostępnych opcji - mała firma, korporacja lub agencja / partner, który zarządza profilami innych firm.
Krok 3. Dodaj lokalizację swojej firmy
Wpisz nazwę swojej firmy. Jeśli Twojej działalności nie będzie na liście, kliknij Dodaj nową lokalizację o tej nazwie. Następnie uzupełnij adres.
Krok 4. Uzupełnij szczegóły dotyczące działalności
W kolejnym kroku wybierz język, kategorię dodaj nr telefonu i opcjonalnie stronę internetową.
Krok 5. Wprowadź godziny otwarcia
Uzupełnij godziny otwarcia swojej lokalizacji.
Krok 6. Dodaj dane swojej firmy
W kolejnym kroku zostaniesz poproszony o dodanie pełnych danych rejestrowych czy organizacyjnych swojej firmy.
Krok 7. Potwierdź weryfikację
I na końcu zweryfikuj, że jesteś właścicielem firmy lub masz prawo do zarządzania wizytówką. W przypadku Map Apple wystarczy wysyłać screen obrazujący fragment dokumentu typu rachunek za media z oficjalnymi danymi firmy.
I gotowe!
Chcesz, żebyśmy pomogli Ci w optymalizacji profilu Google, Bing lub Apple? Napisz do nas!
Etap 3. SEO local - wizytówki NAP
NAP to akronim od angielskich słów - name, address, phone number oznaczający podstawowe dane firmowe, które pozwalają na kontakt z daną firmą. Wizytówki NAP są wirtualnym odpowiednikiem tradycyjnej wizytówki - gdy, ktoś szuka Twojej firmy w sieci, trafia na dane np. na serwisie branżowym, a następnie szybko może się z Tobą skontaktować. NAP-y wspierają pozycjonowanie lokalne z 2 głównych powodów:
- stanowią silny czynnik rankingowy - według Moz wizytówki NAP służą Google do sprawdzenia poprawności danych pojawiających się na Profilach GBP. Im więcej spójnych danych pojawia się w różnych katalogach firm, serwisach branżowych, blogach, mediach społecznościowych tym wzrasta wiarygodność danych dodanych na Profil,
- generują ruch z różnych źródeł - Google to nie jedyne miejsce, w którym użytkownicy szukają firm. Zaglądają również na Facebooka, serwisy typu OLX (olx.pl) czy właśnie katalogi firm. Posiadanie spójnych NAP-ów na tych stronach pozwoli potencjalnym klientom znaleźć Twoją firmę, co przełoży się na większą liczbę zapytań i przychodów.
Co możesz zrobić w zakresie wizytówek NAP? Przede wszystkim:
- sprawdzić poprawność danych firmowych pojawiających się w internecie w różnych miejscach,
- dodać nowe wizytówki NAP.
Poprawne dane firmowe to również jeden z podstawowych kroków zarządzania reputacją marki sieci franczyzowej czy pojedynczych działalności.
Audyt danych firmowych - jak sprawdzić poprawność danych na wizytówkach NAP?
Co jakiś czas warto sprawdzić, czy na zewnętrznych stronach dane dot. Twojej firmy są poprawne. Ich niedokładność może wynikać z różnych powodów:
- braku aktualizacji danych po zmianie numeru telefonu, siedziby firmy itd.,
- błędu ludzkiego przy wprowadzaniu danych,
- pomyleniu Twojej firmy z inną - nazwa będzie się zgadzać, ale już adres i telefon mogą należeć do innego przedsiębiorcy.
Jak pewnie się domyślasz, nie istnieje baza katalogów firm, do których może być dodana Twoja firma. Do tego dochodzą serwisy lokalne, strony blogerów, grupy na Facebooku, fora tematyczne itd. Z pewnością nie uda Ci się zlokalizować wszystkich NAP-ów, ale warto zidentyfikować te najpopularniejsze i najłatwiej dostępne. Jak to zrobić? Najlepszym sposobem jest ręczne sprawdzenie wyników wyszukiwania w Google. W tym celu posłuż się takimi zapytaniami jak:
- nazwa firmy + adres częściowy + poprawny numer telefonu
- nazwa firmy + poprawny numer telefonu + adres częściowy
- poprawny numer telefonu + adres częściowy + nazwa firmy
- pełna nazwa firmy
- poprawny numer telefonu
- poprawny adres.
Jeśli w międzyczasie zmieniałeś adres lub numer telefonu, a może nawet formę prawną swojej działalności, możesz poszukać starych NAP-ów, wpisując hasła:
- nazwa firmy + adres + stary / nieprawidłowy numer telefonu
- nazwa firmy + poprawny numer telefonu + stary / nieprawidłowy adres
- poprawny numer telefonu + poprawny adres + stara nazwa firmy.
Tego typu wyszukiwanie możesz przeprowadzić również na Facebooku czy innych social media typowych dla Twojej branży.
Zgłaszanie niepoprawnych danych na NAP-ach
Gdy wykryjesz niezgodność w danych firmowych, skoryguj je samodzielnie lub skontaktuj się z administratorem czy właścicielem serwisu w celu aktualizacji informacji. Pamiętaj, że im więcej NAP-ów uda Ci się poprawić, tym lepiej!
Twórz i zgłaszaj nowe NAP-y
Dodaj swoją firmę do katalogów i stron branżowych, w których nie jest jeszcze obecna. Na początek możesz sprawdzić najpopularniejsze miejsca z wizytówkami NAP:
- targeo.pl
- baza-firm.com.pl
- msp.money.pl/baza-firm
- cylex.pl
- odi.pl
- yellowpages.pl
- biznesfinder.pl
- panoramafirm.pl.
Skorzystaj także ze stron typowych dla Twojej branży jak:
- meteor-turystyka.pl
- www.noclegowo.pl
- www.nocowanie.pl.
I nie zapomnij o stronach serwisów informacyjnych, urzędów miast, gmin, powiatów, związków partnerskich itp., które promują lokalne usługi, np.
- luban.pl/1348
- visitwroclaw.eu/miejsca/noclegi
- sobotka.pl/pliki/sobotka/archiwum/SOBOTKA/TURYSTYKA/NOCLEGI/INDEX.HTM.
Obecność na niektórych z tych serwisów może wiązać się z dodatkową opłatą - zapoznaj się dokładnie z regulaminem i przekalkuj koszty.
Etap 4. Optymalizacja strony internetowej pod pozycjonowanie lokalne
By zwiększyć widoczność strony w lokalnych wynikach wyszukiwania, warto zadbać o klasyczną techniczną i contentową optymalizację pod wyszukiwarki internetowe, przeprowadzić audyt SEO, dobrać odpowiednie słowa kluczowe, dopasować je do podstron, rozbudować treści i zdobywać linki zewnętrzne. Jednak pozycjonowanie lokalne obejmuje kilka dodatkowych rzeczy, o których warto pamiętać, chcąc promować swoją działalność.
Optymalizacja strony głównej pod główną lokalizację
Jeśli prowadzisz działalność w jednym mieście, zoptymalizuj stronę główną na frazy związane z tą konkretną lokalizacją. W przypadku serwisu naprawy rowerów we Wrocławiu będą to takie frazy jak:
- naprawa rowerów Wrocław
- serwis rowerowy Wrocław
- serwis rowerowy we Wrocławiu.
Gdy z kolei świadczysz usługi w różnych lokalizacjach, wtedy stronę główną optymalizujesz pod główną lokalizację, np. Wrocław, a dla pozostałych miejsc tworzysz strony landing page (opisane w kolejnym punkcie). W tym miejscu możesz zastanawiać się, dlaczego strony głównej nie zoptymalizować na ogólną frazę, w naszym przykładzie naprawa rowerów czy serwis rowerowy, skoro świadczysz usługi na terenie kilku miast. Powody są 2:
- większa konkurencyjność fraz ogólnych, a więc i trudniej uzyskać dobrą pozycję i widoczność strony w Google,
- lokalizowanie wyników wyszukiwania przez Google w zależności od lokalizacji użytkownika.
Ten drugi punkt nieco rozwiniemy. Piszemy ten tekst we Wrocławiu i wpisując do Google frazę naprawa rowerów, mimo że jest to fraza ogólna, w tym momencie widzimy strony internetowe i Profile Firm, które powiązane są z naprawą rowerów we Wrocławiu.
Z tego względu warto posługiwać się frazami lokalnymi, bo wtedy jeszcze wyraźniej wskazujemy Google, że nasza oferta pasuje do zapytania użytkownika. Dodatkowo też czasem może być tak, że ogólne słowo kluczowe będzie charakteryzowała nieco inna intencja użytkownika - np. zamiast naprawić rower, użytkownik może po prostu szukać informacji o sposobie działania serwisu rowerowego.
Optymalizacja strony głównej pod local SEO - pozostałe elementy
- Dodaj informacje NAP, np. zamieść w stopce pełne dane kontaktowe.
- Umieść mapkę Google z lokalizacją Twojego głównego punktu / siedziby.
- Dodaj recenzje i opinie zadowolonych klientów - możesz skorzystać z wtyczki zaciągającej opinie z Profilu Firmy w Google, np. Plugin for Google Reviews albo Widżety do recenzji Google.
Landing pages pod lokalizacje
Jeśli świadczysz usługi na terenie wielu miejscowości i chcesz pozycjonować się w każdej z tych lokalizacji, musisz przygotować lokalne landing pages.
Przykładowa struktura adresów URL może wyglądać następująco:
- domena.pl/miasto-1/
- domena.pl/miasto-2/
- domena.pl/miasto-3/.
Do adresacji można też dodać nazwę usługi:
- domena.pl/usluga-miasto-1/
- domena.pl/usluga-miasto-2/
- domena.pl/usluga-miasto-3/.
Na każdym landingu przedstawiasz zakres usługi, używając w treściach słowa kluczowe z lokalizacją, np. wynajem samochodów Wrocław.
- Najlepiej, abyś dla każdej ze stron przygotował unikalną treść, czyli w nieco inny sposób opisał tę samą usługę.
- Przemyśl strukturę tej strony, kolejne sekcje, aby była ona również przyjazna dla użytkownika i zachęcała do skorzystania z Twoich usług.
- Dodaj także mapkę Google z lokalizacją, jeśli w danym mieście posiadasz biuro lub punkt. Koniecznie umieść także dane kontaktowe i informację o godzinach otwarcia.
Skorzystaj z naszych wskazówek - jak zaprojektować skuteczny landing page.
Dodaj do strony dane rozszerzone (mikroformaty) dot. lokalnej firmy
Aby jeszcze lepiej rozumieć i interpretować treść na stronie, Google korzysta z tzw. danych rozszerzonych (mikrodanych, danych uporządkowanych). Jeśli znajdzie takie znaczniki w kodzie HTML, zdecydowanie łatwiej oceni i skategoryzuje Twoją stronę. Jak dodać takie znaczniki? Możesz skorzystać z Google Structured Markup Helper i tam krok po kroku przejść całą konfigurację.
Najpierw wybieramy opcję Lokalne firmy i wpisujemy adres URL naszej strony.
- Następnie w panelu po prawej stronie klikamy przycisk Dodaj brakujące tagi i po kolei uzupełniamy niezbędne informacje. Pamiętaj, że wszystkie te dane powinny być najlepiej takie same jak te uzupełnione na wizytówce Google Business Profile.
- Potem klikasz Utwórz HTML i otrzymujesz kod do wdrożenia na stronie.
- Skrypt możesz przetestować na Google’s Structured Data Testing tool. Wklej kod, a narzędzie wyświetli wszystkie błędy.
- Jeśli jakieś się pojawią, popraw je, a na samym końcu wklej poprawiony kod do sekcji nagłówka swojej witryny.
Jeśli świadczysz usługi na terenie kilku lokalizacji i dla każdej z nich stworzyłeś osobny landing page, tę procedurę będziesz musiał powtórzyć dla każdej lokalizacji i strony.
Link building a SEO lokalne
Według Moz (moz.com/learn/seo/local-ranking-factors) linki zewnętrzne są jednym z ważniejszych czynników rankingowych wpływających na pozycję strony w lokalnych wynikach organicznych. Wpływają nie tylko na pozycję w wyszukiwarce, ale i na miejsce w local pack. Z tego względu warto pozyskiwać wartościowe i tematyczne linki prowadzące do Twojej strony www. Część z nich uzyskasz dzięki dodaniu NAP, ale większość z nich pewnie będzie miała atrybut „nofollow” (czyli w uproszczeniu będzie miała mniejsze znaczenie dla Google). Kilka innych sposobów na realizowanie link buildingu we własnym zakresie znajdziesz poniżej.
Stary, dobry content marketing w służbie local SEO
Twórz wartościowe artykuły blogowe, poradniki, e-booki, infografiki itp., zamieszczaj je na swojej stronie, a następnie spróbuj promować w różnych miejscach:
- grupach na Facebooku,
- forach tematycznych,
- blogach i serwisach powiązanych z tematyką Twojego biznesu.
Celem jest to, aby użytkownicy zainteresowani danym problemem, który ekspercko omawiasz, nie tylko przeszli do Twojej strony, ale również podlinkowali ją np. na swoim blogu czy innym serwisie tematycznym. Stawiając na content marketing, wychodzimy z założenia, że dobre i wartościowe treści będą polecane dalej i w ten sposób pozyskają naturalne i wartościowe linki zewnętrzne.
Potrzebujesz wsparcia w zakresie tworzenia wartościowych treści? Napisz do nas!
Guest blogging i artykuły sponsorowane
Gościnne blogowanie jest świetnym sposobem budowania wysokiej jakości linków. Przygotuj wartościowy materiał, pokaż, że znasz się, na tym co robisz, a upieczesz 2 pieczenie na jednym ogniu - pozyskasz link i będziesz budował wizerunek eksperta. Pamiętaj też, aby poszukiwać serwisów do współpracy, które mają potencjał do przekierowywania ruchu do Twojej witryny. W przypadku lokalnych firm zwykle będą to:
- serwisy branżowe,
- blogi o tematyce powiązane z Twoją branżą,
- informacyjne serwisy lokalne.
Pojawiaj się w tych samych miejscach, co konkurencja
Za pomocą narzędzi do monitoringu linków zewnętrznych (np. Ahrefs, MajesticSEO) sprawdź, jakie serwisy linkują do Twojej konkurencji. Może są to katalogi, w których nie masz jeszcze wizytówki NAP? A może to lokalny bloger kulinarny, który nie ma jeszcze pojęcia o Twojej świetnej restauracji? Gdy już taką wiedzę posiadasz, możesz zadziałać i zadbać o to, aby również Twoja strona została tam podlinkowana.
Etap 5. Budowanie wizerunku firmy w wynikach lokalnych
Dobra optymalizacja strony internetowej w lokalnych wynikach wyszukiwania i na Mapach Google, Bing czy Apple nie wystarczy, aby pozyskać klienta. Obecnie wiele osób jest wrażliwych na to, co znajduje w internecie i nie zawsze jest skłonna uwierzyć przekazowi reklamowemu czy wysokiej pozycji w wyszukiwarce. Co dobrze działa na podjęcie decyzji zakupowej? Oceny i recenzje, aktualne dane kontaktowe oraz regularne publikowanie informacji o nowościach, promocjach i tego, co się u Ciebie dzieje.
Aktywnie działaj na Google Business Profile
Oto trzy najważniejsze bieżące zadania związane z GBP:
- odpowiadaj na opinie klientów,
- zwróć uwagę na nieprawidłowe zmiany wprowadzone przez użytkowników, np. błędny nr telefonu, godziny otwarcia,
- publikuj posty na profilu, aby informować klientów o nowościach i promocjach.
Pierwsza kropka jest dość oczywista - wystarczy śledzić i reagować na opinie (pozytywne i negatywne) w możliwie najkrótszym czasie. Nigdy nie pozostawiaj żadnego komentarza bez odpowiedzi - nawet jak jest obraźliwy i mocno krytykancki, odnieś się do niego merytorycznie i profesjonalnie. Pamiętaj, aby monitorować recenzje nie tylko na Profilu Firmy w Google - sprawdzaj je wszędzie tam, gdzie masz konto, np. na TripAdvisor, Mapach Binga, swoim profilu na Facebooku.
Obejrzyj również nasze wideo nt. opinii na Profilach Firmy w Google:
Druga kropka dotyczy monitorowania zmian, które użytkownicy mogą wprowadzić na Twoim profilu. Mają do tego prawo, a Twoim obowiązkiem jest skontrolowanie, czy zmiany i dodane atrybuty są prawdziwe. Czasami na podstawie jednej wizyty w Twoim lokalu klient może dojść do wniosku, że nie ma u Ciebie płatności kartą, czy godzin otwarcia są inne niż na wizytówce. Sprostuj wszystkie błędne informacje. Pamiętaj również, aby zmiany sprawdzać regularnie, np. raz w tygodniu. Google niestety nie wysyła powiadomień, kiedy użytkownik wprowadzi jakąś zmianę.
I na koniec zostały nam posty na profilach. Google Posts można określić mianem mini bloga albo takiego walla jak na fanpage’u, który funkcjonuje na Google Business Profile. Celem tej funkcjonalności jest przekazywanie różnego rodzaju informacji użytkownikom. Opublikowane posty pojawiają się w panelu wiedzy i na Twojej wizytówce.
Publikacja postów na profilach nie tylko wpływa na poprawę pozycji na mapach i w wyszukiwarce, ale także daje szansę przyciągnięcia większej uwagi użytkowników i zwiększenia konwersji.
Obejrzyj również nasze wideo o Google Posts:
Dodawanie Google Posts - szybka instrukcja
Google Posts utworzyć z poziomu Google Business Profile. Masz do wyboru następujące rodzaje wpisów:
- oferty,
- aktualności,
- wydarzenia.
Opis każdego z nich znajdziesz w supporcie. Pamiętaj, że jeśli spróbujesz wykorzystać typ postu do celu innego, niż Google to przewidziało, post nie zostanie zatwierdzony. Następnie:
- prześlij obraz,
- napisz tekst - masz do dyspozycji 1500 zzs, my zalecamy 500-600, (do 300 słów),
- możesz również wybrać przycisk wezwania do działania - np. Więcej informacji, Zamów online, Zadzwoń teraz.
Publikuj regularnie nowe treści na stronie internetowej
Regularne blogowanie i rozwijanie treści ofertowych:
- informuje Google (i odwiedzających), że Twoja strona, a tym samym Twoja firma, jest aktywna,
- zwiększa szansę na pozyskanie naturalnych linków.
Ale nie rozwijaj treści na stronie tylko ze względu na te dwa powody - idź na jakość, nie na ilość. Publikowanie nowego artykułu na blogu raz na 2 tygodnie lub raz na miesiąc będzie wystarczające dla większości małych firm.
Lokalne SEO - podsumowanie wskazówek z poradnika
Po przejściu przez nasz poradnik i zastosowaniu się do wszystkich wskazówek zyskasz przewagę nad swoją lokalną konkurencją. Część przedsiębiorców już pewnie działa w zakresie lokalnego SEO, więc żeby nie zostać w tyle, musisz zacząć działać i Ty. Po wprowadzeniu zmian zacznij mierzyć konwersje - notować liczbę otrzymanych połączeń, sprawdzać statystyki profilu Firmy Google i ruch strony. W przeciwnym razie, bez analizowania wyników, nie będziesz miał pojęcia, czy Twoje lokalne działania SEO w rzeczywistości przekładają się na potencjalnych klientów, a ostatecznie na większe przychody dla Twojej firmy.
Chcesz zwiększyć widoczność swojej firmy na lokalnym rynku? Napisz do nas!
Źródła:
- https://ahrefs.com/blog/local-seo/ [dostęp: 23.08.2024]
- https://support.google.com/business/answer/3038063?hl=pl-GB [dostęp: 26.08.2024]
- https://gs.statcounter.com/os-market-share/mobile/europe [dostęp: 28.08.2024]
- https://gs.statcounter.com/os-market-share/mobile/poland [dostęp: 28.08.2024]
- https://moz.com/learn/seo/local-ranking-factors [dostęp: 30.08.2024]
- https://support.google.com/business/answer/7662907?hl=pl [dostęp: 30.08.2024]