Jak algorytm Google ustala pozycję w lokalnych wynikach wyszukiwania? Czynniki rankingowe Profili Firmy
Profile Firmy w Google, (dawniej wizytówki Google Moja Firma) podlegają lokalnym algorytmom i czynnikom rankingowym, które decydują o pozycji w lokalnych wynikach wyszukiwania. W jaki sposób Google decyduje o tym, które profile firmowe wyświetlają się wyżej, a które niżej? Co jest brane pod uwagę? W tym artykule postaramy się to wyjaśnić.
Jakie są czynniki rankingowe w lokalnych wynikach wyszukiwania Google?
Główną rolę odgrywa tutaj fizyczny dystans pomiędzy użytkownikiem a firmą. To ten element najbardziej odróżnia wyniki lokalne i wizytówki od tradycyjnych wyników w wyszukiwarce Google. Algorytm stara się dopasować Profile Firm, które nie tylko spełniają nasze wymagania dotyczące poszukiwanego rodzaju usługi czy produktu. Brana pod uwagę jest przede wszystkim odległość między nami a punktem, dlatego tak trudno jest pozycjonować firmę na mapach z siedzibą we Wrocławiu, aby jej usługi wyświetlały się np. użytkownikom z Krakowa czy z Warszawy.
Jak Google ustala pozycję w lokalnych wynikach wyszukiwania?
Google wymienia 3 główne czynniki rankingowe: trafność, odległość i rozpoznawalność.
- Trafność — algorytm określa poziom dopasowania wizytówki do wyszukiwanego hasła. Im więcej danych i treści Google ma do przeanalizowania na Profilu Firmy, tym dokładniej jest w stanie przypisać go do odpowiednich wyszukiwań.
- Odległość — bazując na danych o aktualnym położeniu użytkownika, algorytm określa dystans do najlepiej dopasowanych wizytówek w naszej okolicy. Gdy jednak podamy w zapytaniu informację o interesującej nas lokalizacji i wpisując np. apteka we Wrocławiu, wtedy dostaniemy wyniki z wybranego przez nas obszaru.
- Rozpoznawalność — Google stara się zmierzyć, jak bardzo popularna jest dana firma. W tym celu analizuje bardzo wiele informacji o niej z różnych miejsc w sieci. Bardzo istotne są linki, artykuły czy katalogi (np. firm), w których można znaleźć wzmianki o naszej marce. Algorytm mierzy także zaangażowanie użytkowników na wizytówce, a dokładniej liczbę opinii, ich wydźwięk i jakość. Duże znaczenie ma także widoczność firmy w zwykłych wynikach wyszukiwania w Google, dlatego bardzo ważne jest optymalizacja SEO firmowej strony internetowej.
Obejrzyj wideo od Google na temat działania algorytmu w lokalnych wynikach wyszukiwania:
Jak można wykorzystać lokalne czynniki Google?
Znając czynniki rankingowe w lokalnych wynikach wyszukiwania, można zabrać się za optymalizację Profilu Firmy pod ich kątem. W jaki sposób?
Uzupełnij informacje na Profilu Firmy
Warto zacząć od uzupełnienia każdego elementu Profilu Firmy, aby dostarczyć jak najwięcej informacji botom oraz użytkownikom:
- odpowiednia kategoria podstawowa i kategorie dodatkowe,
- linkowanie,
- opis firmy zawierający frazy kluczowe,
- adres i numer telefonu zgodny z informacjami podawanymi na stronie internetowej i w innych miejscach w sieci.
Dzięki temu Google dostaje garść przydatnych informacji o tym, czym zajmuje się nasza firma, co oferuje i gdzie można ją znaleźć.
Regularnie publikuj posty
Regularne publikowanie treści w postaci postów i zdjęć przedstawiających nasze produkty lub wykonywaną usługę doją algorytmowi więcej danych do przeanalizowania. Należy zadbać także o uzupełnienie każdego elementu (np. usługi oraz produkty) oraz o odpowiednie moderowanie treści od klientów, które pojawiają się w profilu firmy, np. odpowiadając na opinie i pytania.
Czytaj więcej o postach na Profilach Firmy w Google.
Wybierz odpowiednie słowa kluczowe
Czynnik odległości jest trudny do pokonania i trudno być w każdym miejscu na mapie, w którym znajduje się potencjalny klient. Warto zastanowić się, np. jakich fraz używają nasi lokalni klienci i odpowiednio skonstruować treści na Profilu Firmy. Może użytkownik częściej wpisuje w Google frazy związane z Twoimi usługami wraz z nazwą miasta. Wtedy warto dostosować treści pod frazy z rozszerzeniem o miasto i okolice.
Jak wypłynąć na czynnik rozpoznawalności?
Google podaje, że jeśli firma lub miejsce jest znane w offline, np. muzeum, nasz sklepik osiedlowy, mogą one być także lepiej widoczne w lokalnych wynikach. Dlatego tak ważne dla widoczności naszego Profilu Firmy jest to, aby mówiono o nim dużo i w wielu miejscach w sieci.
- Jak zawsze odpowiednie pozycjonowanie strony internetowej jest bardzo istotne i stanowi ważne zaplecze dla wizytówki. Odpowiednio skonfigurowana strona i Profil Firmy dają efekt synergii, wzajemnie się wspierając.
- Cytowania w katalogach firm, a nawet nasza obecność w mediach społecznościowych wpływają pozytywnie na czynnik rozpoznawalności. Trzeba pamiętać jednak o zasadzie spójności kluczowych danych tj. nazwa, adres, numeru telefonu czy linkowania do strony firmy. Także lokalne sygnały w postaci wzmianek o naszej firmie np. w lokalnej gazecie, dają Google dodatkową informację o tym, jak bardzo rozpoznawalna jest nasza firma.
- Bardzo istotne jest również zaangażowanie użytkowników na Profilu Firmy. Możemy mieć odpowiednio skonfigurowaną wizytówkę i uzupełniony każdy jej element, ale jeśli nie zadbamy o zbieranie na niej opinii, firma nie będzie dobrze widoczna w Google. Sprawdź, jak wygenerować link do opinii Google.
- Jako najważniejszy element mający wpływ na czynnik rozpoznawalności Google wymienia liczbę opinii i uzyskane oceny — więcej opinii i lepszy rating to większa szansa na wyższe pozycje. Przy czym trzeba pamiętać, że najlepsze opinie to te z treścią i zdjęciami. Ocena 5-gwiazdkowa bez słowa komentarza jest niewiele warta, ponieważ nie ma w niej żadnej treści, którą mógłby przeskanować Google.
Optymalizacja profilu firmowego - czego nie powinno się robić?
Przeglądając mapy Google, łatwo trafić na firmy, które stosują spamerskie praktyki. Niestety wpływają one negatywnie na pozycję w lokalnych wynikach. O czym mowa?
Spamerskie nazwy
Przeoptymalizowane, wręcz „wypchane” słowami kluczowymi nazwy nadal potrafią oszukać algorytm i nieco podnieść ranking naszego profilu na interesujące nas frazy. Jednak nie jest to przyszłościowe rozwiązanie. Dlaczego?
- Na przełomie listopada i grudnia 2021 r. Google wydało największą od lat aktualizację dla lokalnego algorytmu, czyli „Vicity update”, kiedy to zwiększona została rola czynnika odległości. Sprawiło to, że firmom trudniej jest teraz wyświetlać się wysoko na większym obszarze, mając tylko jeden punkt sprzedaży.
- Na tej aktualizacji straciły przede wszystkim firmy, których dotychczasowa strategia widoczności w Google Maps opierała się na frazach zawartych w nazwie wizytówki. Zyskały natomiast firmy, które w profilu posiadały prawdziwą nazwę, bez dodatkowych fraz.
- Ponadto spamerskie nazwy mogą powodować zawieszenie profilu i konieczność jego ponownej weryfikacji.
- Dodatkowo takie wizytówki mogą mieć problemy z rozwiązywaniem spraw w supporcie Google. Nawet gdy zgłaszamy zupełnie inną kwestię (np. usunięcie fałszywej opinii), konsultant Google może napisać nam, że zajmie się tym tematem dopiero, gdy nazwa naszego profilu będzie zgodna z zasadami.
Sprawdź też nasz poradnik o lokalnym SEO.
Firmy z jedną lokalizacją posiadające wiele wizytówek
Zakładanie wielu Profili dla jednej firmy pod adresami, gdzie nie mają żadnej siedziby ani punktu obsługi klienta, też jest częstą praktyką. Szczególnie widać to w branży usługowej, nastawionej np. na wykonywanie usługi z dojazdem do klienta. Dlaczego nie ma to przyszłości?
- Jeśli Google ma problem z potwierdzeniem istnienia naszej firmy pod wyznaczonym adresem, może wymagać dodatkowej weryfikacji firmy. Gdy nie jesteśmy w stanie dostarczyć wymaganych materiałów, Google możne uznać, że ten Profil nie spełnia zasad dotyczących jakości treści i wyłączyć wizytówkę.
- Google coraz lepiej radzi sobie z automatycznym wychwyceniem takich lokalizacji. Do tego dochodzi usuwanie spamu na mapach przez Lokalnych Przewodników. Każdy z użytkowników może zgłosić swoje wątpliwości, które bardzo chętnie brane są pod uwagę przez Google.
Jak pozycjonować Profil Firmy, mając na uwadze lokalne czynniki rankingowe?
Zamiast stosować nieuczciwe praktyki, lepiej skupić się na dostarczeniu dokładnych informacji o firmie i zadbaniu o jej rozpoznawalność oraz zaangażowanie klientów np. poprzez zwiększenie liczby pozytywnych opinii. Wtedy algorytm Google może znacznie częściej i wyżej wyświetlać naszą wizytówkę, niż firmy znajdujące się bliżej użytkownika.
Potrzebujesz wsparcia w zarządzaniu Profilami Firmy w Google? Napisz do nas!
Źródła:
- https://support.google.com/business/answer/7091?hl=pl [dostęp 17.10.2024]