Pillar Page - jaki wpływ na SEO ma organizacja treści na stronie internetowej?
Od jakiegoś czasu coraz więcej fraz wpisywanych do Google ma formę pytań i jest złożona z kilku wyrazów. Użytkownicy chcą po prostu uzyskać odpowiedzi na konkretne problemy i wątpliwości. Dlatego też wyszukiwarki promują witryny, które zawierają treści na temat konkretnego, dość precyzyjnego zagadnienia. Warto więc postawić na strategię, zgodnie z którą treści na stronie www są odpowiednio zorganizowane. Najważniejszym elementem tej organizacji są właśnie pillar pages, o których opowiemy nieco więcej w poniższym artykule.
Klastry tematyczne a pillar pages
Wyjaśnianie pojęcia pillar pages trzeba rozpocząć od omówienia zagadnienia klastrów tematycznych. Są to po prostu treści dotyczące określonego tematu, zgrupowane i połączone ze sobą. Najłatwiej opisać to na przykładzie. Załóżmy, że prowadzisz bloga medycznego. Możesz przygotować takie klastry tematyczne jak:
- cukrzyca,
- choroby serca,
- zwyrodnienia stawów i inne.
I gdy zajmiesz się tematem cukrzycy, będziesz tworzyć treści o tej tematyce. Jednym z nich powinna być strona pilar page (centralna i ogólnie dotycząca kwestii związanych z cukrzycą), następnie przygotujesz strony typu cluster content (np. cukrzyca typu I, cukrzyca typu II), a na końcu wzajemnie i tematycznie zlinkujesz wszystkie podstrony.
Sprawdź też, dlaczego prowadzenie bloga firmowego wpływa na SEO.
Pillar page - co to jest?
Jak już wspomnieliśmy wyżej, pillar pages są centralną podstroną / treścią, wokół, której budujemy kolejne, wąskotematyczne treści dotyczące danego klastra tematycznego. Na naszym przykładzie będzie to ogólny tekst o cukrzycy. Wszystkie treści z danej tematyki należy odpowiednio zlinkować, aby wskazać zarówno Google, jak i robotom wyszukiwarki powiązania tematyczne pomiędzy treściami.
Schematycznie organizacja treści w serwisie zgodna ze strategią pillar pages wygląda następująco:
Pillar page a SEO
Content marketing prowadzony z użyciem pillar pages to w pewnym sensie zmiana myślenia o pozycjonowaniu stron internetowych. W centrum zainteresowania nie są frazy kluczowe, a tematyka, która interesuje użytkowników. Oczywiście słowa kluczowe nadal są ważne, a tworzone podstrony powinny je zawierać. Strategia SEO wykorzystująca pillar pages nawiązuje do pozycjonowania long tail. Nie skupia się bowiem na kilku najbardziej popularnych frazach, a wykorzystuje bogactwo sformułowań, których mogą używać internauci, w tym bardzo precyzyjne, konkretne pytania zadawane wyszukiwarce.
Wpływ pillar pages na pozycjonowanie
Budowanie klastrów tematycznych i tworzenie stron pillar pages daje następujące korzyści:
- pozwala wzmocnić wiarygodność serwisu w oczach Google, poprzez rozwijanie danej tematyki i budowanie autorytetu strony w określonym temacie / dziedzinie,
- pomaga budować widoczność strony na frazy ogólne i te long tail,
- daje możliwość wykorzystania linkowania wewnętrznego i wzmacnianie wzajemnego podstron dzięki tematycznym odesłaniom,
- minimalizuje ryzyko wystąpienia zjawiska kanibalizacji treści,
- wspiera proces pozyskiwania linków zewnętrznych - dobrze opracowane, rozbudowane i wyczerpujące temat treści są chętnie polecane przez użytkowników.
Jako podsumowanie wpływu pillar pages na proces pozycjonowania strony, podrzucamy grafikę od Backlinko. Tego typu strony upraszczają strukturę treści w serwisie, a dzięki linkowaniu wewnętrznemu pozwalają robotom Google na płynne przechodzenie pomiędzy kolejnymi, tematycznie powiązanymi podstronami. To wpływa na reputację serwisu, indeksowanie treści, a w konsekwencji na widoczność i pozycje w wyszukiwarce.
Pillar pages a użyteczność strony i konwersje
Pillar pages wpływa również na poprawę doświadczeń użytkowników, co bezpośrednio przekłada się na konwersje. Wdrożenie tej strategii sprawia, że:
- poruszanie się po stronie jest łatwe - wiadomo, gdzie szukać odpowiedzi na pytania dot. danego zagadnienia, obszaru tematycznego,
- wzrasta ruch na stronie - ta strategia przyciąga użytkowników poszukujących kompleksowych odpowiedzi dotyczących danego zagadnienia,
- budujemy wizerunek eksperta w danej dziedzinie.
Chcesz osiągać więcej dzięki strategii SEO? Napisz do nas!
Jak stworzyć pillar page?
Najogólniej cały proces tworzenia pillar page można zamknąć w następujących krokach:
- Wybór ogólnych tematów, wokół których będziemy budowali klastry tematyczne - zastanów się, w czym jesteś najlepszy i co interesuje Twoich odbiorców.
- Research słów kluczowych - wybierz ogólne frazy pasujące do zbiorczej podstrony dotyczącej danego tematu. Szczegółowe, long tailowe frazy będą szły do tekstów typu claster topic, opisujących wyczerpująco dane, wąskie zagadnienie.
- Przygotowanie treści - napisz teksty, przygotuj grafiki, wideo i inne materiały.
- Optymalizacja treści - sprawdź, czy w tekstach zostały użyte słowa kluczowe, przygotuj Title i Description. Zoptymalizuj grafiki pod SEO. I nie zapomnij o wdrożeniu linkowania wewnętrznego pomiędzy tekstami.
- Analiza i aktualizacja treści - okresowo sprawdzaj, na jakie frazy rankują teksty, czyli Google rozumie poprawnie stworzoną przez Ciebie logikę informacyjną. Recyklinguj i odświeżaj teksty, szczególnie te opierające się na informacjach dot. zdrowia i finansów użytkowników.
Najlepiej od razu rozplanować kilka głównych klastrów tematycznych i pillar pages w swoim serwisie. Dzięki temu łatwiej będzie zbudować harmonogram publikacji tekstów (plan contentowy), a w trakcie rozwoju treści w serwisie nie dojdzie do zjawiska kanibalizacji słów kluczowych, powielania zrealizowanych tematów czy trudności w realizacji strategii linkowania wewnętrznego.
Rodzaje pillar pages
Najczęściej pillar pages przyjmują formę kompleksowego poradnika lub przewodnika, treści instruktażowych albo stron „zasobowych” gromadzących informację na dany temat.
Pillar page - kompleksowy poradnik
Na takiej podstronie opisujesz kompleksowo dane zagadnienie, wskazując użytkownikowi inne treści, dotyczące nieco węższych tematycznie zagadnień. Przykładem takiego poradnika może być np. tekst o wyborze roweru. Do poruszenia będzie sporo kwestii: rodzaj roweru (miejski, MTB, trekkingowy), długość ramy, typ siodełka, oświetlenie i dodatkowy osprzęt, typ jazdy (całoroczny, sezonowy) itd. Na poszczególne tematy, np. o samych rowerach MTB, będzie należało przygotować osobne wpisy.
Pillar page - instrukcja, tutorial
Ten typ treści pillar page prowadzi użytkownika krok po kroku przez dany proces, zadanie, projekt. Przykładem takiej treści może być z kolei temat - jak przeserwisować rower po zimie. W kolejnych krokach użytkownik dowie się o wymianie łańcucha, sprawdzeniu hamulców, przesmarowaniu łożysk, aż po napompowanie opon.
Pillar page - lista źródeł i zasobów
Po angielsku ten typ pillar page nazywa się całkiem zgrabie - resource, co na polski nie da się już tak elegancko przetłumaczyć. W każdym razie strony tego typu zbierają informacje o jakimś zagadnieniu w jednym miejscu i wskazują użytkownikowi, z czego może skorzystać lub gdzie powinien zajrzeć, aby zgłębić temat. Przykładem będzie w tym przypadku tekst z listą X aplikacji do trackowania aktywności fizycznej, pokazywania tras i map. Za pomocą takiego artykułu użytkownik pozna nowe aplikacje, a następnie będzie mógł zdecydować się na ich przetestowanie.
Budowanie pillar page to must have dla rozbudowanych serwisów!
Uporządkowanie treści na stronie internetowej przynosi całkiem sporo korzyści z punktu widzenia SEO i użyteczności strony. Dlatego jeśli chcesz wyciągać jeszcze lepsze efekty z realizowanej strategii contentowej, a szczególnie jeśli dopiero planujesz strukturę treści w serwisie, zastanów się nad klastrami contentowymi, a także formą i rodzajem pillar pages. Pomogą Ci nie tylko poprawić pozycje w wynikach wyszukiwania, ale i zbudować autorytet i wizerunek znawcy danego tematu czy branży.
Nie wiesz, jak podejść do tematu pillar pages? Napisz do nas!
Źródła:
- https://blog.hubspot.com/marketing/what-is-a-pillar-page, [dostęp 12.09.24]
- https://backlinko.com/pillar-pages, [dostęp 12.09.24]
- https://www.semrush.com/blog/pillar-page/, [dostęp 12.09.24]