Wytyczne E-E-A-T a SEO w branży YMYL - jak optymalizować stronę, aby nie przeżreć budżetu na content?
Tworząc content na bloga lub stronę firmową, warto przestrzegać wskazówek Google. Amerykański gigant regularnie publikuje wytyczne pozwalające ocenić jakość serwisów internetowych. Na szczególną uwagę zasługują zasady E-E-A-T. Co kryje się pod tym terminem? Jak optymalizować teksty, aby zostały dobrze ocenione przez algorytmy wyszukiwarki? Wyjaśniamy!
Co to jest E-E-A-T?
E-E-A-T to akronim składający się ze słów Expertise, Experience, Authoritativeness, Trustworthiness, czyli ekspertyza, doświadczenie, autorytet, wiarygodność. EEAT stanowi zbiór zasad dotyczących tworzenia wartościowych i przydatnych dla użytkowników treści. Początkowo wytyczne zawierały tylko 3 litery EAT (od słów Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness), jednak w grudniu 2022 opublikowano aktualizację i dodano jeszcze jeden element – Experience. „Podwójny EAT” wprowadzono, aby pokazać, że znaczenie ma nie tylko merytoryczne podejście do tematu, ale także praktyczna znajomość zagadnienia i bazowanie na własnym doświadczeniu.
Wytyczne E-E-A-T w branży YMYL
Wytyczne EEAT są szczególnie ważne dla stron i biznesów związanych z obszarami YMYL (Your Money, Your Life), czyli reprezentujących branże:
- Finansową,
- Ubezpieczeniową,
- Prawną,
- Medyczną.
Google wziął te branże „pod lupę”, ponieważ są to obszary ważne dla użytkowników, a publikowane na tych stronach treści mogą wpływać na ich decyzje finansowe, bezpieczeństwo i zdrowie. Teksty powinny być więc przydatne, eksperckie, rzetelne. Błędne informacje mogą pogorszyć nie tylko jakość życia, ale i zagrozić kondycji zdrowotnej czy finansowej. Warto pamiętać, że czynniki E-E-A-T są na tyle uniwersalne, że sprawdzają się także w innych tematach i branżach. Zawierają wskazówki dotyczące tworzenia wartościowego i dobrze ocenianego przez Google contentu, co żadnej stronie nie zaszkodzi.
E-E-A-T a Google – co dokładnie kryje się pod tym akronimem?
Żeby tworzyć przydatne i eksperckie treści, trzeba rozumieć znaczenie wszystkich elementów wchodzących w skład akronimu E-E-A-T. Google dostarcza cenne wskazówki na ten temat. Przyjrzymy się więc, jak należy rozumieć doświadczenie, wiedzę, wiarygodność i zaufanie w kontekście tworzenia treści na strony www.
Experience – doświadczenie
Google premiuje treści, które tworzą autorzy będący ekspertami w danej branży, mający doświadczenie w danym temacie, posiadający rozległą wiedzę. Takie osoby nie muszą mieć tytułów naukowych, bo przykładowo mama zajmująca się niemowlakiem może tłumaczyć, jak karmić czy przewijać dziecko, pomimo że nie posiada kierunkowego wykształcenia. Treści przygotowywane przez osobę, która faktycznie korzystała z danego produktu lub zajmowała się określoną czynnością, cieszą się dużym zainteresowaniem.
Warto też pozyskiwać User Generated Content. Sprawdź, co to jest!
Expertise – wiedza
Choć doświadczenie stanowi ważny element wpływający na jakość treści, nie zawsze jest wystarczające. Pewne zagadnienia muszą opisać specjaliści w danej dziedzinie. Niektóre tematy wymagają bowiem uniwersyteckiej wiedzy. W wytycznych Google dla testerów wyszukiwarki znajdują się informacje, które treści powinny tworzyć osoby posiadające kierunkowe wykształceniem, a które mogą opracowywać praktycy.
- Przykładowo, o ile doświadczenie osoby chorej na raka i jej przeżycia zainteresują użytkowników szukających wsparcia w chorobie, nie będą wystarczające dla osób, którym zależy na poznaniu konkretnych sposobów leczenia i ich rokowań.
- W drugim przypadku autor musi posiadać specjalistyczną wiedzę, a tworzony przez niego content powinien być wzbogacony o aktualne badania naukowe, dane statyczne, analizy porównawcze itp.
Żeby witryna internetowa była postrzega jako godna zaufania, publikowane treści powinny być tworzone przez osoby postrzegane jako autorytety (czyli np. opiniotwórcze, rozpoznawalne w danym środowisku) lub dysponujące kierunkową wiedzą. Przykładowo, serwis medyczny zawierający porady udzielane przez farmaceutów czy lekarzy wzbudza większe zaufanie niż strona o tej samej tematyce, na której publikują osoby niezwiązane z branżą. Do elementów wpływających na wiarygodność autora i przygotowanych przez niego materiałów zaliczają:
- Biogram,
- Lista publikacji,
- Tytuły naukowe,
- Referencje,
- Certyfikaty poświadczające umiejętności,
- Dane kontaktowe lub link do strony internetowej.
Informacje warto umieszczać bezpośrednio przy publikowanych treściach. Artykuły można wzbogacać również o bibliografię, dane statystyczne, analizy badawcze itp.
Dowiedz się, na czym polega evergreen content.
Trust – zaufanie
Zaufanie łączy wszystkie elementy E-E-A-T, a więc eksperckość, wiarygodność i doświadczenie. Ponadto strona powinna być postrzegana przez użytkowników jako bezpieczna i transparentna, dlatego warto zamieszczać na niej informacje kontaktowe, wdrożyć certyfikat HTTPS, opublikować regulamin, politykę prywatności, cookies.
Potrzebujesz wsparcia w zakresie copywritingu? Napisz do nas!
E-E-A-T a SEO - jak wytyczne Google wpływają na widoczność strony w internecie?
Dostosowanie contentu do wytycznych EEAT pośrednio wpływa na SEO, ale nie jest czynnikiem rankingowym. Wskaźniki E-E-A-T stworzono na potrzeby Search Quality Raters, czyli osób ręcznie oceniających jakość stron wyświetlanych w Google. Wprawdzie pojedyncze wnioski z ich analizy nie wpływają bezpośrednio na pozycję serwisu, jednak mogą być brane pod uwagę przez Google do oceny skuteczności systemów rankingowych wyszukiwania i w konsekwencji wpływać na widoczność strony w wyszukiwarce internetowej.
Wytyczne EEAT są także w dużej mierze zbieżne z tzw. algorytmem Helpful Content, który premiuje treści przydatne dla użytkowników i uwzględniające ich realne potrzeby. Co istotne, Update Helpful Content i zmiany w wytycznych EEAT nastąpiły w tym samym roku (2022). W obu przypadkach aktualizacje koncertowały się na dostarczaniu internautom wartościowego contentu, co może świadczyć o tym, że dobrej jakości treści stanowią sygnał brany pod uwagę przez podstawowe systemy rankingowe. Warto wiedzieć również, że Google sam zachęca do korzystania z wytycznych EEAT podczas przygotowywania treści na strony internetowe.
Jak tworzyć treści zgodne z Google EEAT?
Aby dostosować stronę do zasad E-E-A-T, content musi być wiarygodny, merytoryczny, dopracowany i najlepiej napisany przez eksperta z danej dziedziny. Według wytycznych dostępnych w Google Search Central treści publikowane na stronach internetowych powinny:
- Wszechstronnie i wyczerpująco opisywać dane zagadnienie,
- Dostarczać pomocnych informacji i wskazówek bazujących na doświadczeniu autora
- Zostać napisane lub sprawdzone przez eksperta w danym temacie,
- Zawierać informacje poparte badaniami, analizami, raportami,
- Przedstawiać temat w sposób oryginalny,
- Odróżniać się od contentu dostępnego w sieci,
- Być poprawne pod względem ortograficznym i stylistycznym,
- Zawierać bibliografię i materiały źródłowe, a także informacje o autorze (biogram).
EEAT a treści generowane przez AI
Choć Google nie zabrania publikacji treści generowanych za pomocą narzędzi AI, należy je stosować jedynie jako wsparcie w pracy nad tekstem. Content spełniający wytyczne EEAT musi być oryginalny i najlepiej, jeśli stworzy go osoba, która zna temat „od podszewki” lub posiada kierunkowe wykształcenie. Materiał przygotowany przez eksperta lub praktyka cieszy się większym zaufaniem czytelników oraz słuchaczy.
Ponadto wiele programów (np. ChatGPT) nadal nie dostarcza prawdziwych informacji w odpowiedzi na zadane pytanie. I problemem nie jest tutaj jakość promptu (zapytania), a bazy danych narzędzia i jakości wygenerowanej odpowiedzi.
Sprawdź też, jak AI w content marketingu może Ci pomóc.
Optymalizacja strony pod E-E-A-T – checklist
Żeby dostosować content do wytycznych E-E-A-T, warto starannie przygotowywać treści publikowane na stronie internetowej. Przede wszystkim:
- Zadbaj o merytoryczność - przy każdej publikacji zamieszczaj źródła i bibliografię,
- Bądź wiarygodny – Twoja strona internetowa powinna zawierać dane kontaktowe, zdjęcia budynku firmy, opcjonalnie mapkę z lokalizacją. W przypadku tematycznych serwisów internetowych warto zamieścić informacje na temat redakcji tworzącej content,
- Pokaż, że jesteś ekspertem w branży – przy artykule dodaj imię i nazwisko autora, zamieść jego biografię,linki do serwisu LinkedIn. Szersze informacje na temat autora mogą znajdować się na osobnej stronie z biogramem zawierającej m.in. odnośniki do publikacji oraz szczegółowy opis doświadczenia zawodowego,
- W miarę możliwości zamieszczaj linki do wiarygodnych stron internetowych, np. instytucji państwowych czy urzędów,
- Zadbaj o różne formy prezentacji contentu– uzupełnij treść o tabelki, zestawienia, oryginalne grafiki, dane statystyczne, raporty.
Sprawdź też, na czym polega link building i jak skutecznie pozyskiwać linki.
Twórz treści zgodne z Google E-E-A-T – podsumowanie
E-E-A-T to zbiór wytycznych pomocnych w tworzeniu contentu dopasowanego do potrzeb użytkowników i dobrze ocenianego przez wyszukiwarkę Google. Wskazuje, jakie treści są dobrze oceniane przez systemy rankingowe oraz przydatne dla użytkowników. Warto stosować się do zasad E-E-A-T i stale pracować nad poprawą jakości contentu, aby treści w pełni wyczerpywały temat i bazowały na indywidualnych doświadczeniach.
Chcesz poprawić widoczność swojej strony? Napisz do nas!
Źródła:
- Wytyczne Google dot. tworzenia przydatnych treści: https://developers.google.com/search/blog/2022/12/google-raters-guidelines-e-e-a-t?hl=pl [dostęp 17.04.2024]
- Wytyczne Google dot. E-E-A-T https://developers.google.com/search/docs/fundamentals/creating-helpful-content?hl=pl#eat [dostęp 17.04.2024]
- Wytyczne Google dla testerów wyszukiwarki, https://static.googleusercontent.com/media/guidelines.raterhub.com/pl//searchqualityevaluatorguidelines.pdf [dostęp 22.04.24].