Jak Search Generative Experience wpłynie na marketing w wyszukiwarce Google i SEO, a w konsekwencji na Twój biznes?
Search Generative Experience (SGE) to rozwiązanie Google, które prawdopodobnie zrewolucjonizuje sposób wyszukiwania informacji w Internecie. Choć nowy sposób prezentacji wyników wyszukiwania nie jest jeszcze dostępny w Polsce, już teraz warto monitorować ten temat. Czym dokładnie jest SGE i jak wpłynie na widoczność Twojej strony w sieci? Wyjaśniamy!
Czym jest Search Generative Experience?
Szykuje się przełom w sposobie działania najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej - Google. Wszystko za sprawą Search Generative Experience. Rozwiązanie wykorzystuje technologię AI, co pozwala na generowanie szczegółowych i pasujących do kontekstu odpowiedzi. SGE nie jest alternatywą dla dotychczasowej wersji Google Search, ale stanowi jej dopełnienie. Łączy w sobie działanie tradycyjnej wyszukiwarki internetowej z narzędziami przypominającymi ChatGPT.
Sprawdź też ranking wyszukiwarek internetowych.
Wiele wskazuje, że SGE zrewolucjonizuje dotychczasowy sposób wyszukiwania informacji w Google, a internauci pozytywnie oceniają modele uczenia maszynowego oparte na AI. Z ankiety przeprowadzonej w USA przez statista.com wynika, że:
- 49% osób wykorzystuje sztuczną inteligencję do wyszukiwania danych,
- 42% do znajdowania rekomendacji zakupowych,
- 41% używa AI, by dotrzeć do rekomendowanych hoteli,
- 40% wybiera w ten sposób polecane restauracje.
Zastosowanie nowych technologii w wyszukiwarkach internetowych stanowi więc realną odpowiedź na oczekiwania użytkowników. Jak można przeczytać w komunikacie z listopada 2023 zamieszczonym na blogu Google:
W Polsce rozwiązanie jeszcze nie funkcjonuje, ale z pewnością z czasem się pojawi. Nowa wersja wyszukiwarki jest dostępna w ramach programu Google Search Labs. Dostęp do takiej możliwości mają głównie mieszkańcy Stanów Zjednoczonych, jednak niedawno na podobnych warunkach Google pozwolił korzystać z SGE użytkownikom przeszło 120 krajów, m.in. z Japonii, Indii, Brazylii, Korei, Meksyku (blog.google/products/search/google-search-generative-ai-international-expansion/).
Sprawdź też, czy AI wyprze agencje marketingowe.
Jak SGE wpłynie na wyniki wyszukiwania?
Czym się różni się SGE od tradycyjnej wersji Google Search? Jak nowe rozwiązanie zmieni sposób korzystania z wyszukiwarki? Poniżej prezentujemy krótkie podsumowanie.
- Użytkownik otrzyma odpowiedź na swoje pytanie bezpośrednio w wyszukiwarce Google (nie będzie musiał przechodzić do stron internetowych). AI na podstawie różnych wiarygodnych źródeł opracuje odpowiedź w taki sposób, by udzielić użytkownikom precyzyjnych informacji. Wynik będzie zawierać różne rodzaje contentu - treść, grafikę, wideo. Ponadto przy każdym wygenerowanym materiale będzie zamieszony link do stron źródłowych. Sprawdź też, czym jest UGC.
- Podobnie jak w przypadku ChataGPT internauci będą mogli zadawać pytania chatbotowi i wchodzić z nim w interakcję. To ułatwi wyjaśnienie zawiłych pojęć
- Search Generative Experience Google będzie dostosowane do różnych języków i dialektów. Rozwiązanie ma wykrywać nieścisłości w tłumaczeniach językowych i proponować zastosowanie zwrotów pasujących do kontekstu.
- Do wyszukiwarki zostanie wprowadzony dodatkowy moduł SGE (pomiędzy wynikami organicznymi a reklamami Google Ads) – będą tam prezentowane rozbudowane informacje.
Chcesz ocenić kondycję SEO swojej strony internetowej? Napisz do nas!
SGE a SEO – jak nowe rozwiązanie wpłynie na pozycjonowanie stron?
Bez wątpienia Search Generative Experience wpłynie na SEO. Na razie trzeba się temu przyglądać i obserwować, na jakiej podstawie Google będzie wybierać strony pojawiające się w nowej sekcji w wynikach wyszukiwania. Ponieważ po wejściu SGE większość informacji będzie podawana bezpośrednio w wyszukiwarce, ruch na stronach internetowych może być mniejszy niż dotychczas. Nie musi to jednak oznaczać spadku sprzedaży, bo ostatecznie klient i tak musi wejść na daną witrynę, by nabyć produkt. Z pewnością jednak stracą serwisy informacyjne, bo jeśli użytkownik otrzyma zadowalającą informację bezpośrednio w Google, nie odwiedzi informacyjnej strony www.
Specjaliści SEO powinni skoncentrować się na dostosowaniu serwisów do nowych wytycznych. Co może się zmienić po wejściu Google Search Generative Experience?
- Wyniki wyszukiwania staną się bardziej spersonalizowane i dostosowane do oczekiwań danego użytkownika.
- Na znaczeniu zyskają nowe technologie wykorzystywane przez SGE, jak np. uczenie maszynowe, AR (rozszerzona rzeczywistość), NLP (programowanie neurolingwistyczne).
- Wyszukiwanie informacji będzie procesem zautomatyzowanym i skoncentrowanym na znalezieniu odpowiedzi zgodnej intencjami użytkownika.
- Do dyspozycji użytkowników będą interaktywne sekcje z wartościowymi informacjami - m.in. zdjęcia, filmy wideo zawierające recenzje produktów, teledyski, plany treningowe wraz z komentarzem instruktora.
Czy Twój biznes straci po wejściu Search Generative Experience? Jakie treści będą premiowane przez SGE?
Search Generative Experience wiąże się z modyfikacjami w algorytmach Google. Nowa wersja wyszukiwania może przełożyć się na widoczność firmy sieci, ruch na Twojej stronie internetowej, a konsekwencji na powodzenie prowadzonego przez Ciebie biznesu. Jeśli jednak dotychczasowa strategia SEO była realizowana wielotorowo i zgodnie z wytycznymi Google, prawdopodobnie zmiany nie dotkną Cię znaczącym stopniu.
Na wprowadzeniu SGE najbardziej stracą serwisy:
- Dostarczające prostych i niewyczerpujących tematu informacji - np. zawierające prognozę pogody, proste definicje. Tego typu treści prawdopodobnie będą wyświetlały się na głównej stronie wyszukiwarki Google, dlatego użytkownicy nie będą wchodzić bezpośrednio na stronę www,
- Zawierające content tworzony głównie w celu zamieszczania słów kluczowych - SGE tworzy odpowiedzi na podstawie różnych źródeł. Strony, na których znajdują się grafiki, tabele, zdjęcia (sprawdź SEO images), instrukcje mogą zostać wykorzystane podczas generowania odpowiedzi przez chatboty, a w wyszukiwarce pojawią się linki prowadzące do konkretnych serwisów,
- Porównywarki cen – SGE samo tworzy różnego typu zestawienia, dlatego strony prezentujące tego typu treści mogą stracić na znaczeniu.
Na SGE prawdopodobnie zyskają natomiast strony:
- Z oryginalnym contentem, który może zostać użyty przed chatbota podczas generowania odpowiedzi,
- Lokalne i specjalistyczne - SGE premiuje treści dopasowane do specyficznych potrzeb użytkowników
- Dostarczające treści na podstawie rzetelnych źródeł - SGE premiuje treści pochodzące z zaufanych stron. Zamieszczanie bibliografii czy odnośników do wybranych zagadnień sprawia, że content bazuje na rzetelnych danych, przez co jest bardziej wiarygodny. To zwiększa prawdopodobieństwo wykorzystania treści podczas generowania odpowiedzi przez chatboty.
Dostosuj swoją stronę do Search Generative Experience Google!
Nie wiadomo, jak nowy sposób wyświetlania informacji wpłynie na zachowania użytkowników. Czy internauci będą szukać treści na konkretnych witrynach, czy zatrzymają się na wynikach prezentowanych przez SGE? Skoncentruj się zatem na tworzeniu contentu premiowanego przez Google Search Generative Experience, aby Twoje materiały wyświetlały się w dodatkowym module informacyjnym wraz z linkiem do strony internetowej. W tym celu zastosuj się do naszych wskazówek:
- Śledź komunikaty Google, aby być na bieżąco ze wszystkimi zmianami wprowadzanymi przez internetowego giganta,
- Skoncentruj się na budowaniu autorytetu domeny, żeby chatboty Google wykorzystywały Twoją stronę podczas generowania odpowiedzi na zapytania internautów,
- Zadbaj, by w Twoich materiałach znajdowały się różnorodne treści (np. tabele, zestawienia, materiały wideo, grafiki, zdjęcia produktów), które mogą być używane przez chatboty,
- Twórz materiały zgodne z wytycznymi EEAT, czyli eksperckie, oparte na zaufaniu i doświadczeniu,
- Zachęcaj użytkowników do zamieszczania opinii oraz recenzji, aby SGE wykorzystało je, przygotowując odpowiedzi na zapytania użytkowników.
Sprawdź też, jak dostosowanie strony dla osób z niepełnosprawnościami wpływa na pozycje Google i konwersacje.
Google Search Generative Experience – podsumowanie
SGE całkowicie zmieni sposób prezentowania informacji. Użytkownicy otrzymają rozbudowane odpowiedzi, dostęp do interaktywnych zasobów wiedzy z możliwością prowadzenia konwersacji z chatbotem. Na razie rozwój SGE jest jedną wielką niewiadomą, dlatego przedsiębiorcy, właściciele stron internetowych oraz marketerzy muszą na bieżąco śledzić poczynania internetowego giganta i czytać oficjalne komunikaty Google. Przygotowania do wdrożenia SGE w Polsce najlepiej zacząć już teraz, m.in. optymalizując content na stronie w taki sposób, aby zwiększyć prawdopodobieństwo jego wykorzystania w dodatkowej sekcji prezentującej wyróżnione informacje.
Chcesz zwiększyć widoczność strony w Google? Napisz do nas!
Źródła:
- Share of adults in the United States who are interested in artificial intelligence (AI) related products as of February 2023, https://www.statista.com/statistics/1377783/us-adults-interest-in-artificial-intelligence-related-products/, [dostęp 15.03.2024].
- Generative AI in Search expands to more than 120 new countries and territories, https://blog.google/products/search/google-search-generative-ai-international-expansion/, [dostęp 15.03.24].
- Search Generative Experience while browsing, https://support.google.com/websearch/answer/13743034?hl=pl&co=GENIE.Platform%3DAndroid&sjid=1056810046793598220-EU, [dostęp, 15.03.2024].
- K. Hines, Google SGE And Generative AI In Search: What To Expect In 2024, https://www.searchenginejournal.com/google-sge-and-generative-ai-in-search-what-to-expect-in-2024/504578/, [dostęp 15.03.2024].