Optymalizacja SEO podcastów - 5 wskazówek, jak pozycjonować podcast w Google
Podcasty cieszą się coraz większą popularnością. Słucha ich blisko 2/3 polskich internautów, co wynika z raportu Podcasty 2023. Żeby nagrane materiały były łatwe do znalezienia w sieci, warto zadbać o pozycjonowanie i optymalizację SEO podcastów. Jak zwiększyć widoczność kanału na platformach streamingowych i w wyszukiwarce Google? Wyjaśniamy!
Dlaczego warto zdecydować się na pozycjonowanie podcastu?
Szacuje się, że podcastów słucha przeszło 8 mln osób w Polsce (Raport Agora 2023). Z roku na rok wzrasta także liczba publikowanych materiałów. Na samym Spotify znajduje się blisko 20 tys. polskojęzycznych podcastów [Spotify, 2023]. To ogromny potencjał, który warto wykorzystać. Niestety nagranie wartościowego materiału to zaledwie połowa sukcesu. Nawet najlepiej dopracowany odcinek może zostać niezauważony wśród wielu innych, a to przekłada się na mniejsze zasięgi i tym samym trudniejsze osiągnięcie celów biznesowych czy wizerunkowych. Aby uniknąć takiego scenariusza, zadbaj o pozycjonowanie i optymalizację podcastu pod kątem SEO.
Jak pozycjonować podcast? Praktyczne wskazówki!
Jeśli chcesz, żeby optymalizacja podcastów przynosiła oczekiwane efekty, skoncentruj się na kilku kluczowych elementach. Na co zwrócić szczególną uwagę? Poniżej przedstawiamy garść praktycznych wskazówek.
Dobierz odpowiednie słowa kluczowe i używaj ich w trakcie nagrania
Dobór słów kluczowych to absolutne „must have” podczas pozycjonowania podcastów. Frazy powinny być używane nie tylko w opisach odcinków, ale również podczas nagrywania. Algorytmy Google analizują bowiem treść dostępną w formacie audio. Choć obecnie nie radzą sobie perfekcyjnie z j. polskim, w przyszłości z pewnością rozpoznawanie polskiej mowy stanie się dokładniejsze. Już teraz możemy przecież korzystać z asystenta głosowego Google, który rozumie, czego szukamy i zwraca dopasowane wyniki wyszukiwania. Podczas doboru słów kluczowych najlepiej wspomagać się narzędziami do keywords research, np. planerem słów kluczowych Google, Senuto, Ahrefs.
Sprawdź też, na czym polega pozycjonowanie long tail.
Zadbaj, by Twój podcast posiadał stronę internetową zoptymalizowaną pod SEO
Żeby zwiększyć widoczność podcastu w wyszukiwarce, stwórz dedykowaną stronę internetową. Aktualności dotyczące Twoich podcastów możesz też zamieszczać w odrębnej sekcji na blogu lub stronie firmowej. Następnie zoptymalizuj stronę czy podstrony pod kątem SEO, korzystając z poniższych wskazówek.
Dodaj słowa kluczowe
Słowa kluczowe zamieść w tytule, nagłówkach oraz w opisie podcastu. Stosuj słowa kluczowe typu: podcast, nagranie, a także frazy związane z główną problematyką Twojego podcastu, np. dieta ketogeniczna, coaching w biznesie.
Sprawdź ofertę na pozycjonowanie strony internetowej.
Stosuj linki wewnętrzne
Na bieżąco twórz listę odcinków podcastu i umieszczaj w nich linki do poszczególnych materiałów znajdujących się na odrębnych podstronach.
Umieść linki do platform streamingowych
Na stronie podcastu umieść linki przekierowujące do serwisów streamingowych, na których publikujesz swoje materiały, np. Spotify, Apple Podcast.
Chcesz zwiększyć widoczność podcastu w sieci? Napisz do nas!
Twórz nowe podstrony dla każdego odcinka podcastu
Każdy odcinek powinien znajdować się na osobnej podstronie na Twoim serwisie czy blogu zoptymalizowanym pod kątem SEO. Żeby poprawić widoczność, zastosuj się do poniższych wskazówek.
Wykorzystuj słowa kluczowe w tytule odcinka
W miarę możliwości użyj słowa kluczowego w tytule odcinka, ale pamiętaj, że fraza powinna wyglądać naturalnie. Jeśli Twój odcinek czymś się wyróżnia, np. prowadzisz wywiad z rozpoznawalną osobą, zakomunikuj to. W ten sposób zwiększysz szanse na dotarcie do nowych użytkowników, którzy włączą nagranie, ponieważ zobaczą znane nazwisko.
Sprawdź też, jak tworzyć user generated content.
Stwórz opis lub wykonaj transkrypcję poszczególnych odcinków
W ten sposób Twoja podstrona z odcinkiem zostanie lepiej oceniona przez algorytmy Google. Dodatkowo treści przedstawione w formie tekstowej umożliwiają zapoznanie się z materiałami użytkownikom, którzy nie mają czasu, by przesłuchać całe nagranie. Pamiętaj, że:
- Opis powinien być podzielony na sekcje wyróżnione nagłówkami H2-H6 zawierającymi najważniejsze frazy kluczowe,
- Część fraz można umieścić w poszczególnych akapitach tekstu, również w odmianach,
- Warto pamiętać, aby nie doszło do kanibalizacji fraz, ponieważ podstrony, a w tym przypadku odcinki zoptymalizowane na te same słowa kluczowe mogą wzajemnie podbierać sobie ruch.
Ważne elementy eksponuj na górze podstrony odcinka
Nad linią scrollowania, tzw. above the fold, powinny znajdować się:
- Tytuł odcinka podcastu (nagłówek H1),
- Krótki opis odcinka,
- Odtwarzacz podcastu.
Zadbaj o linkowanie wewnętrzne
Optymalizacja SEO dla podcastu obejmuje też linkowanie wewnętrzne. Na podstronach odcinków możesz dodać odnośniki do materiałów o podobnej tematyce.
Sprawdź też, na czym polega link buiding i jak skutecznie pozyskiwać linki.
Zoptymalizuj podcast na platformach streamingowych
Choć serwisy streamingowe, np. Google Podcast, Apple Podcast czy Spotify, różnią się mechanizmami rankingowymi, poszczególne elementy optymalizacji podcastu są podobne. Publikując nagranie na platformach, pamiętaj o poniższych elementach.
Twórz i optymalizuj opisy pod kątem słów kluczowych
Podczas publikacji materiałów dodaj krótki opis odcinka, a następnie zoptymalizuj go pod wybrane słowa kluczowe. Skoncentruj się na:
- Zawarciu słów kluczowych w tytule odcinka podcastu,
Stworzeniu krótkiego opisu dla każdego odcinka - pamiętaj, by zawrzeć w nim słowa kluczowe. Opis musi być inny od tego, który opublikujesz na swojej stronie internetowej. Dbamy o unikalność treści pomiędzy naszą stroną a opisem tworzonym na potrzeby platform streamingowych.
Zamieszczaj linki do Twojej strony lub bloga
W opisie odcinka zamieszczaj linki do Twojego bloga czy strony, gdzie użytkownik znajdzie dodatkowe materiały i transkrypcję.
Stosuj znaczniki czasu
Montując materiały, zadbaj, by znalazły się w nich znaczniki czasu, czyli taki spis treści odcinka. Nagranie zostanie podzielone w ten sposób na tematyczne sekcje, a użytkownik będzie mógł łatwo przejść do interesującego go tematu bez konieczności odsłuchiwania całego podcastu. Znaczniki czasu działają na platformie YouTube. Dodatkowo wyświetlają się w wynikach wyszukiwania.
Poproś słuchaczy o opinie lub recenzje
Opinie zamieszczane przez użytkowników na Twojej stronie mogą wpływać na pozycjonowanie, o ile są indeksowane.
- Podczas pisania komentarzy przy odcinku podcastu na Twojej stronie internetowej użytkownicy mogą stosować frazy z tzw. długiego ogona (tzw. long tail), czyli dłuższe, dokładniejsze, składające się z kilku wyrazów. Pozycjonowanie z wykorzystaniem takich słów kluczowych z reguły szybciej przekłada się na zwiększenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania.
- Zachęcaj też użytkowników, byli aktywni na platformach streamingowych. Duża liczba komentarzy w takich miejscach może przełożyć się na wzrost liczby słuchaczy, a tym samym zwiększenie zasięgu, co sprzyja poprawie pozycji Twojego podcastu w ogólnych rankingach na platformach podcastowych.
SEO dla podcastów – podsumowanie!
Podcasty stanowią cenne narzędzie wspierające budowanie reputacji marki i kreowaniu wizerunku eksperta. Żeby materiały były dostępne dla szerokiego grona odbiorców, pamiętaj o odpowiednim doborze słów kluczowych. Frazy zamieszczaj w opisie i tytule odcinka na swojej stronie internetowej oraz w platformach streamingowych. Używaj ich też w trakcie nagrywania materiału. Nie zapominaj ponadto o linkowaniu wewnętrznym i przekierowaniu użytkownika z platformy podcastowej do swojego bloga lub strony firmowej.
Potrzebujesz wsparcia w zakresie pozycjonowania podcastów? Napisz do nas!
Źródła:
- Raport Podcasty 2023; Studio Plac i Wprost, https://studioplac.com/2023/06/06/raport-podcasty-2023/ [dostęp 02.04.2024]
- Raport Agora 2022, Jak i dlaczego słuchamy podcastów?, https://www.agora.pl/jak-i-dlaczego-sluchamy-podcastow-raport-cz-3 [dostęp 02.04.20124]
- Komunikat prasowy Spotify, 2023, https://spotify.prowly.com/272604-spotify-wrapped-juz-jest-sprawdz-jak-brzmial-rok-2023 [dostęp 8.04.2024].