Jak promować podcasty? 10 sposobów na promocję i zwiększenie zasięgu podcastu

Jak promować podcasty

Blisko 2/3 polskich internautów słucha podcastów, a 85% przynajmniej raz w życiu zetknęło się z takim formatem – wynika raportu Podcasty 2023. Treści dostępne na platformach internetowych stają się coraz popularniejsze. Na znaczeniu zyskuje więc promocja podcastu. Jak dotrzeć do szerokiego grona odbiorców? Zapoznaj się z naszymi wskazówkami!

Jak promować podcasty – 10 sprawdzonych sposobów

Nawet najlepsza treść nie obroni się w natłoku informacji, jeśli nie będzie odpowiednio zareklamowana. Z raportu Agora 2022 wynika, że podcastów w Polsce słucha przeszło 8 mln osób. Format stanowi doskonałe narzędzie wspomagające budowanie marki i pozwala zaprezentować się jako specjalista w branży, ale żeby Twoje materiały dotarły do szerokiego grona odbiorców, muszą wyróżniać się na tle innych. Jak wypromować podcast i zwiększyć jego zasięg? 

Dodaj swój podcast na wiele platform podcastowych

Jeśli chcesz dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, nie możesz ograniczać się do jednego miejsca publikacji. Gdzie zatem warto być obecnym? Użytkownicy słuchają materiałów na różnych platformach i stronach w Internecie, a większość ma swoje ulubione kanały, których wybór często zależy od posiadanego urządzenia (np. Apple). W Polsce w 2023 r. najpopularniejszym serwisem z materiałami publikowanymi przez podcasterów był YouTube, który wybierało aż 70% internautów (dane z raportu Podcasty 2023). Kolejne pozycje zajmują:

  • Podcasty umieszczone na stronach internetowych (37%), np. na blogach twórców lub zbiorczych stronach z podcastami,
  • Spotify (25%),
  • Google Podcast (11%),
  • Empik Go (8%),
  • Storytel (6%),
  •  Apple Podcast (3%),
  • Inne (5%).

Żeby dotrzeć do odbiorców, publikuj materiały równolegle na różnych serwisach streamingowych, a szczególnie na YouTube, z którego korzysta prawie ¾ internautów, i na Spotify, wprowadzającego coraz więcej możliwości promocji dla twórców. 

Bądź widoczny w wyszukiwarkach internetowych

Zadbaj, by podcast był łatwy w znalezieniu w wyszukiwarce Google. Pamiętaj, że SEO wymaga systematyczności, a także wielotorowego działania. Optymalizuj materiały na platformach streamingowych oraz na swojej stronie internetowej. Do ważnych elementów wpływających na pozycjonowanie podcastów zaliczają się:

  • Optymalizacja tytułów oraz opisów odcinków w serwisach streamingowych,
  • Przygotowanie dedykowanej podstrony na blogu / stronie internetowej dla odcinka podcastu, na której zostanie on osadzony i na której pojawi się transkrypcja,
  • Optymalizacja bloga / strony pod SEO,
  • Pozyskiwanie wartościowych linków zwrotnych (dowiedz się, na czym polega link building i jak skutecznie pozyskiwać linki) prowadzących do bloga / strony oraz podstrony z odcinkiem podcastu.

Promuj podcast w social media

Strategie promocji podcastów powinny uwzględniać również popularne serwisy społecznościowe, ponieważ social media pozwalają na dotarcie do szerokiego grona odbiorców. 

Warto zapamiętać
Miesięcznie z Facebooka korzysta 26,37 mln użytkowników, z Intagrama – 15,88 mln, a TikToka 13,40 mln – wynika z raportu Gemius 2023.

To potencjał, którego nie można zmarnować! Bądź kreatywny i regularnie publikuj wpisy na własnym profilu, fanpage podcastu oraz w grupach tematycznie związanych z Twoją twórczością. Stawiaj na różnorodne formaty, w tym transmisje na żywo czy materiały wideo. 

Sprawdź też, czym jest YouTube Shorts.

Dodaj swój kanał do katalogów z podcastami

Jak jeszcze zwiększyć zasięg podcastu? Ogłaszaj się w ogólnodostępnych katalogach, np. podcasty.info, polskiepodcasty.pl. Dzięki temu zwiększysz swoją widoczność w sieci. Co istotne, dodanie podcastu w takich miejscach to jednorazowe zadanie, do którego nie trzeba wracać.

Zapraszaj gości do podcastów

Promocja podcastów obejmuje także zapraszanie do programów gości. Możecie o sobie wzajemnie wzmiankować, udostępniać swoje materiały, organizować konkursy.

Nawiązuj współpracę z innymi podcasterami, dziennikarzami, organizatorami wydarzeń, influencerami, autorytetami z danej dziedziny. Wiele osób rozmawia również ze słuchaczami, którzy dzielą się swoim doświadczeniem czy przemyśleniami. Warto zaprosić do rozmowy osobę, która ma już zbudowaną grupę odbiorców i zasięgi.

Chcesz zwiększyć popularność podcastu w wyszukiwarce Google? Napisz do nas!

Nawiązuj współpracę ze znanymi markami

Do ciekawych rozwiązań należy pozyskanie sponsorów. Znane marki coraz chętniej płacą za wzmiankowanie o ich produktach oraz udostępnianie linków. Taka forma współpracy przynosi korzyści dla obu stron. W ten sposób zarówno Ty, jak i Twój partner biznesowy docieracie do nowego segmentu klientów czy użytkowników.

Sprawdź, czym jest user generated content.

Wysyłaj newslettery

Regularna wysyłka newsletterów pomaga w zwiększeniu popularności podcastu. Za pośrednictwem e-mail marketingu możesz informować np. o najnowszych odcinkach albo o tematach, które dopiero planujesz poruszać. Żeby rozszerzać bazę adresatów, proponuj dostęp do materiałów premium lub organizuj konkursy. Korzystaj przy tym z narzędzi do automatyzacji marketingu, m.in. FreshMail lub GetResponse. Dzięki temu dowiesz się, ilu użytkowników otworzyło Twojego maila bądź kliknęło link prowadzący do odcinka.

Spraw, by słuchacze sami reklamowali Twój podcast!

Stosunkowo prostym sposobem na promocję podcastów jest zachęcenie słuchaczy, żeby udostępniali Twoje materiały w sieci. Użytkownicy mogą je zasubskrybować, polubić lub podzielić się z nimi w mediach społecznościowych. Dobrą reklamą podcastów są również wypowiedzi samych internautów. Np. platforma Spotify umożliwia odpowiadanie na pytania zadawane przez twórców przy wybranych odcinkach podcastu. Z kolei serwis YouTube pozwala na komentowanie opublikowanego materiału. Osoby korzystające z Apple Podcast mogą natomiast wystawić ocenę i napisać recenzję.

Zadbaj, by Twój podcast wyróżniał się na tle innych!

Choć brzmi to banalnie, musisz zatroszczyć się o jakość swoich materiałów tak, by wyróżniały się na tle innych. Zadbaj o dobry dźwięk, staraj się podawać informacje w sposób przystępny i rzeczowy. Sprawdzaj, co interesuje Twoich słuchaczy i zapewniaj materiały, których oczekują. 

Postaw na płatne reklamy

Strategia promocji podcastów może obejmować także płatne formaty. Wybierając takie rozwiązanie i korzystając z możliwości filtrowania odbiorców, docierasz do osób potencjalnie zainteresowanych tematyką Twoich materiałów.

Uruchom kampanie w Google Ads lub Facebook Ads

Do popularnych systemów zaliczają się Facebook Ads i Google Ads. Kampanie można skonfigurować w taki sposób, by reklama wyświetlała się osobom według wieku, miejsca zamieszkania, płci, wykształcenia czy zainteresowań. Google Ads pozwala także na dodawanie reklam w serwisie YouTube, dzięki czemu możesz promować podcast w miejscu jego publikacji.

Co wybrać - Google czy Facebook Ads? Sprawdź!

Wykorzystaj możliwości płatnej promocji na platformach streamingowych

Część platform streamingowych dysponuje własnymi systemami reklamowymi umożliwiającymi emisję płatnych reklam graficznych, audio lub w formie wideo. Szczególnym zainteresowaniem cieszą się m.in. Spotify Ads lub Empik Ads.  

Jak reklamować podcast? Podsumowanie

Istnieją różne sposoby na promocję podcastów. Pamiętaj jednak, żeby na bieżąco analizować statystyki udostępniane przez platformy streamingowe, sprawdzać, kto słucha podcast, a następnie dopasować formę promocji do  grupy docelowej swoich odbiorców.

Chcesz pozycjonować swój podcast? Napisz do nas!

Źródła: 

  1. Raport Podcasty 2023; Studio Plac i Wprost, https://studioplac.com/2023/06/06/raport-podcasty-2023/ [dostęp 8.03.2024]
  2. Raport Gemius Social Media 2023, https://www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2023/05/RAPORT_SOCIAL_MEDIA_2023.pdf [dostęp 11.03.2024]
  3. Raport Agora 2022, Jak i dlaczego słuchamy podcastów?, https://www.agora.pl/jak-i-dlaczego-sluchamy-podcastow-raport-cz-3 [dostęp 13.03.20124]
×