Jak wypromować film na YouTube?
Bądź widoczny na YouTube! Pokażemy Ci, co zrobić, by Twój film zyskał popularność w największym serwisie wideo na świecie. Nie od wczoraj wiadomo, że sieć to medium kultury obrazkowej. Jasne – wartościowe artykuły zawsze będą chętnie czytane, ale to treści wideo robią prawdziwą furorę w internecie. Problem w tym, że w zalewie filmów łatwo przegapić te naprawdę ciekawe i wartościowe. Możesz mieć szczęście i liczyć na to, że osoba przeczesująca otchłanie internetu trafi na Twój materiał i udostępni w najbardziej poczytnych portalach. Jednak oczywiste jest, że szczęściu trzeba pomagać, prawda?
Zanim zaczniesz promowanie filmu na YouTube
Musisz zdać sobie sprawę, że czasy słabej jakości “filmów nagrywanych kozą” (że posłużymy się określeniem modnym wśród userów portali lol-contentowych) skończyły się wraz z wprowadzeniem przez YouTube wsparcia dla materiałów HD 1080p. Owszem nadal podstawą jest błyskotliwy scenariusz z potencjałem viralowym, jednak bez doskonałego obrazu i dźwięku, możliwość skutecznej promocji na YouTube drastycznie maleje. Sorry taki mamy klimat, ale chyba nie ma co na niego narzekać.
Buzz marketing dla materiałów video
Zachęcić do obejrzenia filmu na YouTube możesz na dwa sposoby: w serwisie, albo poza nim. Zacznijmy od tego drugiego sposobu. Tu z pomocą przychodzi marketing szeptany, czyli buzz. Polega on na rozsiewaniu contentu w serwisach i forach internetowych, których użytkownicy mogą być zainteresowani oglądnięciem materiału wideo.
Musisz pamiętać o kilku zasadach:
- publikuj naturalnie – nie ma sensu wrzucać linku do filmu o nowych oponach w serwisie z przepisami na tatara. A jeśli naprawdę czujesz, że musisz to zrobić, tak moderuj dyskusję, by zamieszczenie wpisu było w pełni uzasadnione;
- dyskutuj – “wrzucę link i o nim zapomnę” – przykro nam, to tak nie działa. Aby nie narazić się na ban i usunięcie wpisu musisz pozostać w dyskusji przez cały czas, reagując na komentarze innych userów;
- przygotuj się na “hejt” – internet pełen jest trolli, którzy lubią prowokować i obrażać. Nie daj się! Dopasuj treść do zasad obowiązujących w serwisie lub na forum i nie zrażaj się negatywnymi opiniami.
Aby sensownie wybrać miejsca publikacji linku całą akcję poprzedź monitoringiem sieci (np. przy użyciu Brand24). Pozwoli Ci on sporządzić listę witryn, w których warto promować Twój film na YT.
Płatna reklama Ads w YouTube
Jak wypromować kanał na YT? Można skorzystać z drugiej opcji jaką jest płatna promocja na YouTube, przy użyciu narzędzia Google Ads. Pewnie zastanawiasz się ile kosztuje reklama na YouTube? Oczywiście musisz liczyć się z poniesieniem nakładów finansowych, ale kilkadziesiąt groszy za obejrzenie (tyle średnio wynosi tzw. Cost Per View) to cena, którą warto ponieść.
Zwłaszcza, że Google pobiera opłaty w systemie True View, czyli za realne obejrzenia filmu. Reklama na YT trwająca do pół minuty musi zostać obejrzany w całości, a dłuższe – przynajmniej 30 sekund.
Google Ads oferuje następujące formaty promocji filmów wideo:
- reklamy In-Stream możliwe / niemożliwe do pominięcia,
- bumpery reklamowe,
- reklamy wideo Discovery,
- reklamy w banerze masthead,
- elastyczne reklamy displayowe.
W obu wypadkach możesz dokładnie określić swoją grupę docelową, precyzując jej płeć, wiek, miejsce zamieszkania czy zainteresowania.
Opcja „In Stream” dedykowana jest przede wszystkim kampaniom, których głównym celem jest samo obejrzenie filmu, bez dodatkowej interakcji. „In Display” z kolei zaleca się stosować, gdy reklamodawca chce, by użytkownicy YouTube zaczęli subskrybować jego kanał, albo przeszli na stronę dedykowaną produktowi.
Przeczytaj też: https://green-fields.pl/rewolucyjna-nowosc-w-youtube-ads/
Jak założyć kanał na YouTube?
Aby założyć kanał na YT, najpierw musimy posiadać konto w serwisie. Jak założyć konto na YouTube? W zasadzie nie trzeba nic więcej robić, jeśli już wcześniej miałeś założono konto Google, wykorzystywane do wielu różnych usług Google, typu Gmail czy Google Sheets. Jeśli nie posiadasz konta Google, to najpierw musisz je założyć korzystając z tego linka: https://www.google.com/intl/pl/account/about/
W serwisie YouTube można założyć dwa rodzaje kanałów:
a) kanał YouTube osobisty
b) kanał YouTube dla firmy (powiązany z kontem marki)
Jak założyć kanał na YT prywatny?
Po zalogowaniu się do konta YouTube należy kliknąć w prawy górnym rogu w avatara i wybrać pozycje "Utwórz kanał". Jeśli zamiast tej pozycji widzisz "Twój kanał" to znaczy, że już wcześniej musiałeś utworzyć na tym koncie swój kanał YT. Następnie należy przejść przez prosty kreator, który poprowadzi Cię krok po kroku aż do założenia kanału. Część z opcji do wypełnienia będzie nieobligatoryjna i spokojnie będziesz je mógł uzupełnić na późniejszym etapie prac: np. opis kanału czy zdjęcie okładki YouTube.
Jak zrobić kanał na YouTube dla firmy?
Najpierw należy zalogować się do konta na YT. Następnie przechodzimy pod adres: https://www.youtube.com/channel_switcher, gdzie dostępna będzie lista wszystkich kanałów. Standardowo jeśli wcześniej nie zakładałeś żadnego kanału, powinieneś mieć tutaj domyślnie wskazane tylko jedno konto właściciela bez podpiętego kanału YouTube. Klikamy więc w przycisk "Utwórz nowy kanał", tym samym zakładając konto marki. Warto tutaj się dobrze zastanowić nad nazwą tego kanału marki, ponieważ potem nie będzie już możliwa jego zmiana.
Bardzo istotna funkcja, o której należy pamiętać przy zakładaniu kanału, to weryfikacja kanału YouTube. Weryfikację kanału YouTube dokonuje się za pomocą telefonu, wchodząc w ustawienia zaawansowane kanału w zakładkę Kanał -> Dostęp do funkcji.
Kanał YouTube bez weryfikacji pozwala na:
- Przesyłanie filmów
- Tworzenie playlisty
- Dodawanie współpracowników do playlisty
- Dodawanie nowych filmów do istniejącej playlisty
Kanał YouTube z weryfikacją dodatkowo pozwala m.in. na:
- Filmy dłuższe niż 15 minut
- Miniatury niestandardowe
- Transmisje na żywo
- Odwoływanie się od roszczeń z systemu Content ID
Kanał YT został założony - teraz pora dodać pierwszy film na YouTube.
Jak dodać pierwszy film na YT?
Odpowiedź na pytanie: Jak wrzucić film na YouTube? jest stosunkowo prosta. Po zalogowaniu się do swojego kanału YT jest wiele różnych możliwości, aby to zrobić. Najbardziej intuicyjna to wybranie w prawym górnym rogu ikonki przesłania filmu. Istnieje zasadnicza różnica pomiędzy przesyłaniem a publikacją filmów. Jeśli przesyłasz film, plik video zostaje zaimportowany do YouTube. Dopiero w momencie kiedy klikniesz Opublikuj, będzie on dostępny dla każdego.
Dobry film na YouTube powinien mieć dobry tytuł, dlatego przy dodawaniu filmiku na YouTube bardzo istotne jest uzupełnienie pola Tytuł filmu. Tytuł powinien w sposób jednoznaczny przekazywać to co użytkownik faktycznie za chwilę obejrzy, ponieważ będzie to miało potem odzwierciedlenie w statystykach jakościowych YotuTube. Co ważne zarówno tytuły jak i opisy filmów możemy w późniejszym czasie edytować, ale dla potrzeb SEO warto zrobić to dobrze już na początku.
SEO YouTube - pozycjonowanie filmów na YouTube
Dodanie filmu z tytułem nie wystarczy, aby osiągnąć wysoką ilość wyświetleń filmu. Równie istotna, jeśli chodzi o pozycjonowanie YouTube, jest część contentowa. Pamiętać należy o opisie filmu. Warto zawrzeć w nim ewentualne linki, jeśli nawiązują one do tego co zostało przedstawione w filmie. Kolejna istotna sprawa to tagi dla filmów, ale także tagi dla kanału YouTube - ich skrupulatne, tematyczne wypełnienie, najlepiej podparte wcześniejszą analizą fraz, da zadowalające efekty w późniejszym czasie.
Kolejna sprawa: jeśli zadajesz sobie pytanie czy i jak włączyć komentarze na YT to odpowiedź jest twierdząca - warto to zrobić wchodząc w ustawienia indywidualne każdego pojedynczego filmu i zezwalając na komentarze na YouTube. Stanowią one wartość dodaną jeśli chodzi o content, a możliwość wystawienia opinii, zadania pytania czy po prostu wyrażenia swojego zdania na dany film znacząco pobudza społeczność i poprawia wskaźniki jakościowe filmu.
Pozycjonowanie filmu na YouTube nie jest jednorazową akcją. Oprócz dodania i optymalizacji, a potem kolejnych reoptymalizacji, istotne są również inne działania seo dla video. Tutaj warto wspomnieć o stworzeniu playlist czy odnośników do innych powiązanych filmów na naszym kanale. Dodatkowo filmy, na których nam zależy, powinny być osadzane na zewnętrznych portalach jako iframe.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o pozycjonowaniu filmów i kanałów na YouTube, przeczytaj nasz poradnik YouTube SEO.
Podsumowanie
Jeśli zastanawiasz się czy to ma sens i czy daje efekty? - najlepszą odpowiedzią będzie przykład takich działań i efektów dla jednego z naszych Klientów pod tym linkiem. Zwielokrotnienie ilości wyświetleń organicznych w niewielkim czasie jest najlepszą rekomendacją, że takie działania warto podjąć.
Potrzebujesz wsparcia w zakresie YouTube SEO? Napisz do nas!