Aktualizacja dotycząca wyglądu i działania stron w Google Search Console

Już w połowie 2021 r. nastąpią kolejne zmiany w wyszukiwarkach Google, które będą brały pod uwagę wygląd oraz działanie stron www. Zobacz, co zmieni się w najbliższym czasie i jak to wpłynie na ranking witryn internetowych w przeglądarce Google.

 

Spis treści:

 

Czego dotyczy najnowsza aktualizacja

Zmiany mają dotyczyć głównie wyglądu oraz działania strony. Czynniki, które będę wkrótce niezwykle istotne to podstawowe wskaźniki internetowe takie jak:

  • LCP (największe wyrenderowane treści)
  • FID (opóźnienie przy pierwszym działaniu)
  • CLS (skumulowane przesunięcie układu)

LCP pozwala na zmierzenie szybkości wczytywania witryny internetowej. Korzystanie ze strony jest komfortowe, gdy LCP pojawia się do 2,5 sekundy.

Interaktywność jest mierzona, dzięki wskaźnikowi FID i powinien on wynosić do 100 milisekund.

Stabilność wizualna oznaczana wskaźnikiem CLS powinna wynosić mniej niż 0.1, by użytkownik miał komfort korzystania ze strony www.

 

Przeczytaj także kompendium wiedzy o podstawowych wskaźnikach internetowych Core Web Vitals

 

Zostanie również zaktualizowana funkcja „Najnowsze artykuły” w przeglądarce Google. Dzięki temu nie będzie już konieczności używania formatu AMP, a każda witryna niezależnie od wyglądu strony oraz podstawowych wskaźników może wyświetlić się w karuzeli „Najważniejsze artykuły”

Podobne działanie można zauważyć w aplikacji „Wiadomości Google”. Dzięki tej aktualizacji zostaną wykorzystane inne treści niż tylko te z AMP.

Kolejną kwestią jest to, że nie będzie już wyświetlana ikona plakietki wskazującej AMP. Będzie to najszybciej widoczna zmiana, jaką będziemy mogli zauważyć.

 

Od kiedy będzie obowiązywać aktualizacja dotycząca wyglądu i działania stron w GSC

Wdrożenie aktualizacji ma nastąpić stopniowo. Pierwsze zmiany będą widoczne już w połowie czerwca 2021 r. natomiast, cała aktualizacja będzie krok po kroku wprowadzana aż do końca sierpnia 2021 r. Aktualizacja jest wdrażana stopniowo ze względu na to, by była możliwość obserwacji na bieżąco, co dzieje się w samej przeglądarce oraz by było można odpowiednio szybko zareagować w razie powstałych problemów. Support Google uspokaja, że aktualizacja ta nie powinna gwałtownie wpłynąć na rankingi stron www – lecz co do tego nigdy nie możemy mieć pewności.

Więcej na temat aktualizacji przeczytasz w tym wpisie.

 

Nowy raport w Google Search Console

Funkcją, która ma ułatwić przegląd przydatnych statystyk w GSC, jest nowy raport mówiący o wyglądzie i działaniu strony internetowej w Google Search Console. Znajdziesz go w panelu po lewej stronie jako: „Wygląd i działanie strony” oraz “Działanie stron na urządzeniach mobilnych”. Raport ten to połączenie raportu z podstawowymi wskaźnikami internetowymi z komponentami dotyczącymi wyglądu oraz działania strony internetowej jak:

  • występowanie HTTPS,
  • wyskakujące natrętne reklamy,
  • dostosowanie strony do wyświetlania na urządzeniach mobilnych.

Raport ten wyświetla przydatne informacje, np. ile adresów URL funkcjonuje poprawnie tzn. takich, które poprawnie działają i dobrze wyglądają. Dzięki temu będzie doskonale wiadomo, co wymaga jeszcze poprawy pod kątem użytkownika.

 

google search console działanie strony na urządzeniach mobilnych

Wygląd i działanie strony w GSC – działanie strony na urządzeniach mobilnych

 

google search console sygnały dotyczące jakości strony

Wygląd i działanie strony w GSC – sygnały dotyczące jakości strony

 

 

W jakim celu powstała aktualizacja

Wprowadzane zmiany mają na celu jeszcze lepiej zoptymalizować przeglądarkę Google, w taki sposób, by odpowiadała ona w lepszy sposób na potrzeby użytkowników. Support Google podkreśla, że zmiany te powinny ułatwić tworzenie dobrych stron internetowych.

 

Podsumowanie

Kolejne zmiany, które nastąpią w przeglądarce Google, mają na celu lepsze odpowiadanie na potrzeby użytkowników. Występuje pewne prawdopodobieństwo, że od czerwca 2021 r. część wyników w rankingu może spaść lub wręcz przeciwnie wybić się, jeśli tylko są one poprawnie zoptymalizowane. Zadbaj więc o swoją stronę już w tym momencie, by po wprowadzonej aktualizacji Twoja witryna tylko skorzystała.

 

Autor: Weronika Moździerz

Szybki kontakt z nami

    Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.

    Weryfikacja tymczasowo wyłączona w Google Search Console

    [AKTUALIZACJA]: Indeksowanie przez Google Search Console jest ponownie dostępne. Google przywróciło tę opcję 25 grudnia 2020.

    Google tymczasowo wyłączyło opcję weryfikacji w Google Search Console. Tłumaczy to nadchodzącymi zmianami w raportach. Niestety, nie podaje czasu, kiedy usługa ma powrócić do swojego pierwotnego funkcjonowania.

    Opcja weryfikacji pozwala na komunikację z supportem Googla, w przypadkach gdy zgłaszasz problemy, które uniemożliwiały Google’owi dostęp do Twojej strony lub jej części.

     

    weryfikacja tymczasowo wyłączona google search console

    Komunikat o wyłączonej weryfikacji w raporcie Google Search Console

     

    Google wyjaśnia, że jeśli w raporcie pojawi się komunikat “Weryfikacja tymczasowo wyłączona”, to oznacza to, że właśnie aktualizuje niektóre kryteria dotyczące problemów w tym raporcie. Uściślają również, że nie wpłynie to negatywnie na zgłoszone do tej pory prośby o weryfikację. Istotne jest to, że nowe prośby będą mogły być przesyłane dopiero po zakończeniu aktualizowania kryteriów problemu.

     

    Autor: Redakcja Greenfields

    Szybki kontakt z nami

      Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.

      Ulepszony raport Statystyki indeksowania w Google Search Console

      Google Search Console to darmowa usługa oferowana przez Google, która pomaga monitorować i rozwiązywać problemy związane z obecnością serwisu w wynikach wyszukiwania Google. Kto może korzystać z GSC? Każdy, kto posiada swoją stronę internetową! Jest to świetne narzędzie, które pomaga w optymalizacji i pozycjonowaniu witryn. W listopadzie 2020 roku wprowadzone zostały aktualizacje w raportach Google Search Console, którym zdecydowanie warto się przyjrzeć.

       

      Spis treści

       

      Wykresy czasowe w nowym raporcie Statystyki indeksowania w Google Search Console

      Indeksowanie, jak to łatwo powiedzieć… Łatwo powiedzieć i łatwo przeanalizować – dzięki Google! Google udostępniło swoim użytkownikom zupełnie nową wersję raportu Statystyki indeksowania. Celem tej aktualizacji jest pomoc właścicielom stron internetowych w zrozumieniu, jak Googlebot te strony indeksuje. Aby otworzyć raport, należy przejść do sekcji Ustawienia, a następnie wybrać Statystyki indeksowania.  Bardzo istotną zmianę możemy zauważyć przede wszystkim w interfejsie raportu – nowsza wersja jest zdecydowanie bardziej intuicyjna i czytelna.
      Dzięki ulepszonej wersji statystyk indeksowania właściciele witryn mogą przeanalizować tzw. Crawl stats – wykresy czasowe, które pokazują:

      • łączną liczbę żądań robota indeksującego,
      • całkowity rozmiar pobranych danych,
      • średni czas reakcji serwera.

      Wszystkie dane na wykresie można w łatwy sposób odczytać i zinterpretować.

      wykres czasowy w raporcie statystyki indeksowania w google search console

      Wykres czasowy w raporcie Statystyki indeksowania w Google Search Console

       

      Sprawdź, jak dodać użytkownika w Google Search Console

       

      Ułatwiona analiza raportu dzięki pogrupowanym danym indeksowania

      Ulepszona wersja statystyk indeksowania zawiera dane dotyczące zapytań robota, które są odpowiednio pogrupowane. Nowy raport umożliwia właścicielom witryn analizę istotnych kwestii, podzielonych na kilka grup – żądania indeksowania według stanu:

      • Według odpowiedzi – jakie są kody odpowiedzi na serwisie (np. 200, 301, 404)
      • Według typu pliku – jakie są typy indeksowanych plików (np. HTML, grafika, wideo, JSON)
      • Według przeznaczenia – jaki jest cel indeksowania (wykrycie bądź odświeżenie)
      • Według typu Googlebota – jaki typ robota został użyty (np. Googlebot indeksujący witryny na smartfony, czy Googlebot indeksujący filmy).

      Każda z tych kwestii przedstawiona jest w nowym raporcie Google Search Console procentowo oraz graficznie.

      pogrupowane dane w raporcie Statystyki indeksowania w google search console

      Pogrupowane dane w raporcie Statystyki indeksowania w Google Search Console

       

      W każdym oknie pogrupowanych danych użytkownik może sprawdzić przykładowe adresy URL  dla danego typu. Wystarczy wybrać konkretny wiersz w tabeli – przykładowo, gdy chcemy sprawdzić, które strony zwracają odpowiedź HTTP 301 (strony, które zostały przeniesione na stałe), należy kliknąć na wiersz Przeniesiono na stałe (301) w grupie Według odpowiedzi.

      Potrzebujesz pomocy przy optymalizacji konwersji swojego serwisu?  Skontaktuj się z nami!

       

      Stan hosta – szczegółowe informacje o dostępności

      Część ulepszonego raportu Statystyki indeksowania dotycząca stanu hosta pozwala ocenić, jaka była ogólna dostępność serwisu dla Google w ciągu ostatnich 90 dni. Stan hosta sprawdzany jest pod kątem trzech kategorii:

      • pobieranie pliku robots.txt
      • wyszukiwanie DNS
      • połączenie z serwerem.

      Dla każdej kategorii Google Search Console udostępnia wykres ukazujący dane indeksowania w przedziale czasu. Na wykresie zauważyć można czerwoną przerywaną linię – wskazującą wartość bazową, wynoszącą zazwyczaj 5% – której przekroczenie wskazuje na to, że w danej kategorii wystąpił problem.

      stan hosta w raporcie statystyki indeksowania w google search console

      Stan hosta w raporcie Statystyki indeksowania w Google Search Console

       

      Pobieranie pliku robots.txt

      Dla kategorii pobierania pliku robots.txt wykres pokazuje odsetek błędów wynikających z niezrealizowanych żądań plików podczas indeksowania. Każde żądanie, które nie zwróci prawidłowego pliku albo kodu 404, zostaje ujęte na wykresie.  

      Wyszukiwanie DNS

      Wykres pokazuje, czy pojawiły się jakieś problemy związane z działaniem serwera DNS (Domain Name System) – czy serwer nie rozpoznał nazwy hosta bądź nie odpowiadał na zapytanie.

      Połączenie z serwerem

      Na wykresie użytkownik może zobaczyć, kiedy wystąpiły błędy połączenia z serwerem – kiedy serwer nie odpowiadał lub kiedy odpowiedź dotycząca adresu URL podczas indeksowania nie była pełna.

      Ponadto w  widoku podsumowania raportu odnaleźć można informacje o stanie każdego z głównych hostów, co jest oczywiście szczególnie przydatne, gdy domena posiada wiele hostów.

       

      Nowe statystyki indeksowania w Google Search Console – zmiana na lepsze?

      Ulepszony raport Statystyki indeksowania w przystępny sposób pomoże Ci przeanalizować i zrozumieć, w jaki sposób Googlebot indeksuje Twoją stronę internetową. Poza czytelniejszym i bardziej intuicyjnym interfejsem, Google zaoferował nowe dane i przydatne funkcje. Na wykresach czasowych możesz sprawdzić historię indeksowania Twojego serwisu, a dzięki pogrupowanym danym z łatwością znajdziesz dane dotyczące kodów odpowiedzi, typów indeksowanych plików, celu indeksowania, czy typu Googlebota użytego do zapytań. Co więcej, nowy raport Google Search Console umożliwia monitorowanie pojawiających się błędy związane z dostępnością witryny w części dotyczącej stanu hosta, przedstawione z użyciem szczegółowych informacji. Nowe statystyki indeksowania pozwalają na sprawny przegląd i interpretację danych dotyczących indeksowania witryn, co przyczynia się do szybkiej reakcji na błędy i wprowadzanie SEO-wych działań ulepszających pozycjonowanie i optymalizację serwisu. Zdecydowanie możemy uznać aktualizacje w raporcie Google Search Console za zmiany na lepsze!

      Przeczytaj także o Core Web Vitals, nowym czynniku rankingowym Google.

       

      Masz pytania związane z tworzeniem strategii SEO? Postaw na skuteczne pozycjonowanie z Greenfields! Jesteśmy we Wrocławiu, ale nasze działania obejmują całą Polskę. Zapraszamy do kontaktu!

       

      Autor: Weronika Jankowska

      Szybki kontakt z nami

        Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.

        Jak dodać użytkownika w Google Analytics oraz Google Search Console

        Prośba o przyznanie praw dostępowym do Google Analytics oraz Google Search Console to jeden z pierwszych elementów do wykonania pełnego audytu strony oraz wstęp do pozycjonowania witryn naszych Klientów. W artykule przygotowaliśmy krótki poradnik krok po kroku, jak przejść przez ten proces szybko i skutecznie.

         

        Przyznanie dostępów do Google Analytics

         

        1. Po zalogowaniu się do panelu Google Analytics klikamy w ADMINISTRACJA

        panel boczny google analytics

        Panel boczny Google Analytics

         

        2. Należy wybrać opcję „Zarządzanie użytkownikami konta

        zarządzanie użytkownikami w GA

        Google Analytics – zarządzanie użytkownikami

         

        3. Należy kliknąć w niebieski + a następnie „Dodaj użytkowników

        pasek GA z dodawaniem użytkowników

        Dodawanie użytkowników w Google Analytisc

         

        4. Należy wpisać adres na jaki chcemy przyznać dane dostępowe oraz nadać uprawnienia. Zalecane uprawnienia jak na grafice poniżej. Następnie klikamy “Dodaj”

        pasek nadawania uprawnień

        Google Analytisc – poziomy uprawnień

         

        Przyznanie dostępów do Google Search Console

         

        1. Po zalogowaniu się do panelu Google Search Console klikamy w “USTAWIENIA”

        pasek boczny w google search console

        Google Search Console – pasek boczny usługi

         

        2. Należy wybrać opcję „Użytkownicy i uprawnienia”

        użytkownicy i uprawnienia w panelu gsc

        Google Search Console – użytkownicy i uprawnienia

         

        3. Należy kliknąć w niebieski przycisk „Dodaj użytkowników

        pasek dodaj użytkowników w google search console

        Google Search Console – pasek dodawania użytkownika

         

        4. Należy podać adres email na jaki chcemy przyznać dane dostępowe oraz nadać uprawnienia. Zalecane uprawnienia jak na grafice poniżej. Następnie klikamy “Dodaj

        pole do wpisania użytkownika w google search console

        Google Search Console – pole do wpisania użytkownika

         

        Przygotował: Łukasz Pietruszka

        Od 2014 roku pracuje w szeroko rozumianym marketingu. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywał w agencjach reklamowych, drukarni jako team leader działu graficznego, a także jako programista i project manager we Wrocławskich agencjach webowych. Od lat jego pomysły i rozwiązania wykorzystywane są przez Klientów do realizacji swoich celów biznesowych. Prywatnie miłośnik fotografii oraz urban exploration.

        Szybki kontakt z nami

          Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.