Jak pozycjonować sklep internetowy? Praktyczne porady, od czego zacząć SEO dla e-commerce
Jesteś właścicielem sklepu internetowego i zastanawiasz się, jak możesz wybić się na tle konkurencji i pojawiać się wyżej w wyszukiwaniach? Być może spotkałeś się z takimi hasłami jak SEO, pozycjonowanie sklepu internetowego, ale nie do końca wiesz, co to wszystko oznacza i co najważniejsze, jak możesz skorzystać poprzez zastosowanie tych działań? W tym artykule wyjaśniamy czym, są wspomniane hasła i jak mogą one pomóc Ci docelowo pozyskać nowych klientów. Więc na czym polega pozycjonowanie sklepów internetowych i od czego zacząć, aby było ono skuteczne?
Na początek, dlaczego pozycjonowanie sklepu internetowego jest istotne?
Według PWC prognozy związane ze sprzedażą e-commerce wynoszą aż 162 mld zł do 2026 roku. Oznacza to, że Polacy coraz częściej wybierają sklepy internetowe. Faktem jest, że pandemia w znacznym stopniu przyczyniła się do wzrostu tego zjawiska. Zakupy w internecie są wygodne, szybkie i bezpieczne dla konsumentów. Coraz więcej sklepów poszerza swoją działalność o sklepy online. Powstają również zupełnie nowe biznesy funkcjonujące wyłącznie w sieci. Zarówno klienci, jak i przedsiębiorcy doceniają możliwość zakupów bez wychodzenia z domu. To wszystko sprawia, że konkurencja wśród sklepów internetowych jest coraz większa i aby się wybić, trzeba podjąć działania wspomagające pozycjonowanie naszej strony oraz zadbać o jak najlepszą jej funkcjonalność.
Na czym polega optymalizacja sklepu internetowego?
SEO sklepu internetowego to szereg działań, które sprawią, że witryna będzie bardziej przyjazna botom indeksującym, dzięki którym Twoja strona pojawi się wyżej w wyszukiwarce Google, a tym samym będzie chętniej wybierana przez użytkowników. Jednakże należy pamiętać, że SEO jest nie tylko dla robotów, a w pierwszej kolejności dla użytkowników - to dla nich powinniśmy zadbać o odpowiednią ścieżkę zakupową, o strukturę kategorii i podkategorii w sklepie i inne kwestie, dzięki którym sprawnie znajdą to, czego szukają.
Proces pozycjonowania jest często czasochłonny i wieloetapowy. Jego największą korzyścią jest jego długotrwały, wypracowany ilością działań efekt. Natomiast jest również, alternatywa dla osób, którym zależy na szybkim, ale nie tak trwałym efekcie - są to mianowicie kampanie ADS. Na czym dokładnie to polega, dowiesz się klikając tutaj.
Elementy składające się na właściwą optymalizację sklepu internetowego
Pierwszym puzzlem w całej pozornie bardzo skomplikowanej układance nazywanej „pozycjonowanie SEO” jest:
Odpowiednia struktura strony - nie tylko pod kątem UX
O strukturę strony warto zadbać już na etapie tworzenia sklepu internetowego. Podstrony, kategorie, podkategorie - czytelny układ sprawia, że po sklepie łatwiej się poruszać i odnaleźć produkty, których się szuka. Warto do tego zatrudnić odpowiednie osoby, ponieważ nawet jeśli strona na pierwszy rzut oka wygląda bardzo dobrze nawet pod kątem UX, to może ona nie być poprawnie skonstruowana od strony kodowania. Jeśli tam są błędy lub nie są zastosowane właściwe działania związane z pozycjonowaniem stron internetowych takie jak: poprawne przekierowania, odpowiednio dobrane frazy kluczowe w tytułach i opisach strony to taka witryna nie będzie atrakcyjna dla botów Google. W konsekwencji nasza strona internetowa pomimo najszczerszych chętni UX nie będzie wyświetlać się wysoko wyszukiwarce, a jak wiadomo, nikt nie wie co dzieje się na końcu internetu… czyli na drugiej stronie w przeglądarce 😉
Drugim puzzlem są unikalne treści
W odnalezieniu się na stronie, wśród wielu różnych kategorii i produktów, pomagają także dobrze przygotowane treści. Co ważne, nie chodzi tylko o opisy produktów, ale także opisy kategorii, podkategorii czy treści blogowe. Sam content powinien być również odpowiednio zoptymalizowany. Tworząc treści, nie możemy sobie pozwolić na duplikowanie nawet części artykułów ze stron konkurencji, ponieważ boty będą doskonale wiedzieć, gdzie pojawiły się one jako pierwsze, a papuga zawsze druga i nasz serwis pojawi się dużo niżej niż tekst oryginalny. Jeśli jesteś ciekawy, jak samodzielnie tworzyć unikatowe treści przeczytaj artykuł: Blog firmowy a SEO - dlaczego prowadzenie bloga firmowego jest tak istotne?
Meta opisy strony internetowej
Meta tagi są istotne, jeśli chodzi o prezentację strony na liście wyników wyszukiwania. To, czy użytkownik kliknie link, zależy w dużej mierze od tych treści, nie wyłącznie od pozycji. Meta tagi informują, czego można się spodziewać po wejściu na stronę - mogą zachęcać do odwiedzin lub wręcz przeciwnie. Długość tego tekstu jest ograniczona. Warto zadbać, by meta tagi były bardzo chwytliwe, a tym samym, by zawierały najważniejsze informacje o tym dlaczego użytkownik powinien wejść właśnie na twoją stronę, a nie inną.
Kolejnym elementem układanki jest szybkość ładowania się strony
Nikt z nas nie lubi czekać, szczególnie jeśli jest to długo ładująca się strona internetowa. Algorytmy Google to wiedzą, dlatego szybkość ładowania strony jest bardzo ważna dla pozycji w wyszukiwarce. Przyczyn powolnego ładowania może być wiele zbyt np.: ciężkie grafiki, brak kompresji na stronie internetowej, a nawet nieodpowiedni hosting.
Odpowiednio dobrane słowa kluczowe
Niezwykle ważnym elementem są odpowiednio dobrane słowa kluczowe pod konkretną grupę docelową naszego sklepu internetowego. By znaleźć te właściwe słowa, które chcemy przedstawić naszemu potencjalnemu klientowi, trzeba często poświęcić wiele czasu i skorzystać z odpowiednich platform. Nie jednokrotnie niezbędna jest do tego również intuicja, kiedy pozycjonować się na frazy często wyszukiwane, z których korzysta większość konkurencji, czy szukać klientów na rynku, gdzie inni jeszcze nie dotarli.
Ostatnim puzzlem układanki jest analityka internetowa
Konfiguracja narzędzi Google takich jak Google Analytics czy Google Search Console pozwala zdobyć informacje o użytkownikach, który odwiedzają naszą stronę internetową. Jeśli jesteś głodny wiedzy o swojej grupie docelowej klientów, to na pewno skonfigurujesz wspomniane narzędzia ze swoją witryną - jeśli potrzebujesz wsparcia, wejdź tutaj. Analityka internetowa nie wpływa bezpośrednio na optymalizację strony internetowej, ale jest niezawodnym elementem zdobywania kluczowych informacji o kliencie takich jak: jakimi kanałami dotarł na twoją platformę, ile czasu na niej spędził, jaki produkt wzbudza największe zainteresowanie oraz wiele innych.
Jakie korzyści przynosi SEO sklepu internetowego?
Głównym celem pozycjonowania sklepu internetowego jest wysokie miejsce witryny na liście wyników wyszukiwania i takie jej zaprezentowanie, aby zwiększyć liczbę kliknięć w link i przejść na stronę sklepu. Dobrze wypozycjonowany sklep internetowy to więcej osób zainteresowanych danym produktem czy ofertą, którzy są potencjalnymi klientami. To także większa świadomość marki wśród internautów i lepszy wizerunek sklepu.
Podsumowanie
Aby sprzedaż w sklepie internetowym utrzymywała się na wysokim poziomie, nie wystarczy działań z zakresu pozycjonowania przeprowadzić raz - na początku funkcjonowania platformy. Trzeba analizować podejmowane działania, mierzyć efekty, próbować nowych opcji, aktualizować treści. SEO dla e-commerce to przede wszystkim proces pełen wyzwań droga, która przynosi bardzo dobre efekty. Warto te działania powierzyć doświadczonym specjalistom. W Greenfields zajmujemy się pozycjonowaniem sklepów, zarówno globalnie jak i lokalnie, z Wrocławia, Warszawy, Katowic, Gdańska oraz z całej Polski i świata - w końcu handel w internecie nie ma ograniczeń geograficznych.