INP (Interaction to Next Paint) - nowy wskaźnik Core Web Vitals

Interaction to next point

Niedawno zespół Google zapowiedział zmianę dotyczącą podstawowych wskaźników internetowych, które zostały wprowadzone na początku 2020 roku. Testowany jest nowy wskaźnik INP, który w dłuższej perspektywie czasowej ma zastąpić znany do tej pory wskaźnik FID. 

Czym różni się INP od FID?

Żeby wyjaśnić, jak działa INP, trzeba najpierw sięgnąć do poprzedniego wskaźnika, czyli FID-a.

FID (First Input Delay) mierzy część opóźnienia wejściowego pierwszej interakcji, czyli czas, przez jaki przeglądarka musiała czekać, zanim w ogóle zaczęła obsługiwać interakcję. Czyli np. ile czasu upłynęło od pierwszego kliknięcia, w przycisk przez użytkownika, do wygenerowania oczekiwanej akcji. Największym ograniczeniem FID jest to, że działa tylko przy pierwszej interakcji użytkownika ze stroną. Jeśli pierwsza interakcja, ma niewielkie opóźnienie wejścia, to cała strona wypada dobrze.

INP (Interaction to Next Paint) działa bardziej kompleksowo, mierzy on responsywność strony, próbkując wszystkie interakcje podczas całej wizyty użytkownika na stronie. To czyni go dużo bardziej rozbudowanym i bardziej wiarygodnym od FID. 

Jak obliczany jest wskaźnik INP?

INP jest obliczany po opuszczeniu strony przez użytkownika. Jest to pojedyncza wartość reprezentująca najdłuższą zaobserwowaną interakcję. W praktyce oznacza to, że Google spośród wszystkich interakcji wykonanych na stronie, bierze pod uwagę tylko tę, która zajęła naszej stronie najdłużej. W przypadku stron z dużą ilością interakcji wyjątkowo ignorowana jest jedna najdłuższa interakcja na każde 50.

Kiedy INP zastąpi wskaźnik FID?

Na ten moment zmiana wskaźników Core Web Vitals zapowiedziana jest na marzec 2024 roku. Raport Google Search Console przestanie wówczas wyświetlać FID na rzecz INP, który ma się stać się czynnikiem algorytmu Google, wpływającym na ranking pozycji.

Chcesz poprawić widoczność strony? Sprawdź ofertę!

 

×