Profile Firmy w Google są obecnie jednym z najtańszych i najefektywniejszych narzędzi online do komunikacji i pozyskiwania klientów dla sieci firm.

93% użytkowników, którzy szukają lokalnych restauracji, agentów leasingowych, sklepów czy lekarzy robi to za pomocą internetu, a około 87% z nich czyta opinie, zanim zdecydują się na telefon lub wizytę.

 

Spis treści:

 

 

Bez centralnego zarządzania profilami Google nie ma możliwości prowadzenia spójnej komunikacji marketingowej

 

Zarządzając dużą siecią, na pewno poświęcasz wiele wysiłku na dbanie o wizerunek: pozycjonowanie strony internetowej, aktywność w mediach społecznościowych, pięknie opracowane ulotki i inne materiały opatrzone nazwą i logo marki. Dlaczego więc Twoje placówki mają nieaktualne logo, godziny otwarcia i opinie bez żadnej odpowiedzi?

Profile Google każdego miesiąca mogą przynosić korzyści w postaci setek telefonów z zamówieniami lub wizyt w Twoich placówkach. Warunek jest jeden: spójność i synchronizacja działań.

Tego nie zapewni oddanie obsługi profili w ręce franczyzobiorców lub co gorsze, całkowite ich porzucenie. Dalczego? W takich przypadkach profile Google — najważniejszy punkt styku z marką w internecie – często są nieestetyczne i utrudniają życie już zdecydowanemu klientowi na przykład przez nieaktualne godziny otwarcia czy brak informacji o ofercie.

 

Dlaczego tak się dzieje? 

 

Najczęściej z braku czasu lub wystarczającej wiedzy o tej platformie. Oddając kwestię działań marketingowych franczyzobiorcom, na pewno wyposażasz ich w odpowiednie materiały. Jednak mało prawdopodobne jest to, że przy dużej ilości obowiązków związanych z prowadzeniem działalności, znajdą oni czas na naukę nowego narzędzia i uczenie się lokalnego SEO.

Łatwiej i efektywniej jest prowadzić Profile Google centralnie. 

Warto wiedzieć, że jednorazowa optymalizacja i pozostawienie profilu to nie wszystko. Bieżąca obsługa tj. publikacja ofert, informacja o promocjach czy nowościach jest ważna – regularność w tej kwestii zwiększa szanse na konwersję i lokalną świadomość Twojej marki. 

W kwestii spójności koniecznie musisz wiedzieć o tym, że właściciel firmy nie jest jedyną osobą, która ma wpływ na pojawiające się treści. Każdy użytkownik Google Maps może zmienić nazwę i kategorię firmy. Dobrze obrazują to sytuacje, w których użytkownicy dla żartu zmieniali nazwy i kategorii firm, czego ofiarą padły profile sieci Orlen. Kilkanaście miesięcy temu stacje paliw Orlen w Google zmieniły się w szkoły policyjne o nazwie „Instrybutor”, ponieważ profile były pozostawione bez opieki (więcej informacji w tym wpisie).

Sytuacje nie zawsze muszą być tak ekstremalne. Mogą to być na przykład nieestetyczne zdjęcia z Twojej restauracji, które działają odpychająco na nowych potencjalnych klientów. Codziennie monitorując galerię, możesz w porę wychwycić niekorzystne zdjęcia i zgłosić je od usunięcia. Tym sposobem możesz pozbyć się nawet 75% brzydkich zdjęć.

Pomijanie profili Google nie jest najlepszym ruchem, jeśli chcesz dbać o spójność marki w sieci i jej wizerunek. Zarządzając nimi centralnie, uzupełniasz bardzo ważny element w komunikacji marketingowej całej sieci.

 

Dlaczego Profile Firmy w Google to jedno z najskuteczniejszych i najtańszych źródeł online w dotarciu do klienta

 

Możesz powiedzieć, że Profile firmy w Google nie są kluczowym kanałem sprzedaży dla Twojej firmy. To Ty znasz swoją firmę najlepiej, ale mało rozsądne jest ignorowanie platformy, na której Twoja firma codziennie wyświetla się setki, albo i tysiące razy użytkownikom, którzy szukają lokalnych firm i usług.

Plusem jest to, że nie musisz płacić za przestrzeń reklamową, bo to użytkownicy sami szukają Twoich usług lub produktów. Z doświadczenia wiemy, że profile Google to jedno z najskuteczniejszych źródeł sprzedaży dla działających lokalnie firm, które dla mniejszej sieci restauracji może wygenerować średnio nawet tysiąc telefonów i kliknięć w przycisk zamówień online. To często źródło o największym zaangażowaniu użytkowników (czasem nawet lepszym niż kampanie Google Ads), ponieważ Twój potencjalny klient już jest zainteresowany usługą – Ty musisz go teraz przekonać, że Twoja firma spełni jego lub jej oczekiwania.

Google  dąży do tego, aby profile Google były pierwszym miejscem, w którym zamyka się konwersja, dlatego są one tak bardzo rozbudowane.

Aby maksymalnie wykorzystać ten fakt, należy zapewnić aktualne informacje tj. godziny otwarcia, numer telefonu czy odpowiednie linkowanie do strony internetowej. Możesz także publikować wpisy z ofertami, promocjami, opisy usług czy produktów. Wiele sieci franczyzowych nie posiada nawet takich podstawowych informacji. Sprawia to wrażenie, jakby marka chowała się przez potencjalnym klientem i utrudniała kontakt. Czasem nawet zamiast linku do zamówień na własnej stronie, zamieszczony jest link do zewnętrznych dostawców.

Google już 2 lata temu wdrożyło integrację profili z popularnymi platformami do umawiania wizyt tj. Booksy czy do rezerwacji stolików Hospitality Digital. Cała konwersja zamyka się w profilu Google — od wyboru usługi, godziny wizyty, po wybór specjalisty i potwierdzenie. Usługa ”Zarezerwuj z Google” to tylko początek ciekawych rozwiązań.

Dla firmy z branży gastronomicznej testowane jest kolejne rewolucyjne narzędzie, czyli Order with Google. Usługa zapewnia integrację z popularnymi platformami do zamawiania jedzenia, dzięki czemu pełen interfejs z dostępnym menu dla danej lokalizacji oraz możliwość złożenia i opłacenia zamówienia odbędą się w całości w profilu Google. W ten sposób  Profile Firmy w Google powoli stają się ważniejsze nawet od strony internetowej w kwestii konwersji, a dla firm ze słabą stroną internetową, to często najważniejsze źródło pozyskiwania klientów.

 

Profile Google jako najważniejsze źródło rekomendacji o firmie

 

Zarządzanie opiniami dla każdej sieci firm to spore wyzwanie organizacyjne, ale i wysiłek, które warto podjąć. Google Maps to obecnie największy katalizator opinii o firmach w sieci — w tym także o Twojej. Profile Google to miejsce, w którym każdy użytkownik może wystawić opinię o firmie, dodać zdjęcie, a nawet post w formie aktualizacji.

Recenzje użytkowników często przesądzają o tym, czy osoba zdecyduje się na Twoje usługi lub produkty. Według danych Bright Local jedynie 48% użytkowników rozważyłoby wybranie firmy o ratingu poniżej 4 gwiazdek. Google także importuje informacje o średniej ocen z innych portali, na których obecna jest firma tj. pyszne.pl, znanylekarz.pl, booksy.pl czy Facebook.

Nie trzeba tłumaczyć, że ludzie chętniej dzielą się negatywnymi wrażeniami z usług, niż pozytywnymi. Sekcja opinii jest niezwykle istotna, ponieważ w tym miejscu tak naprawdę możesz pokazać, jak bardzo Twojej firmie zależy na klientach i rozwiązywaniu ich problemów. Brak odpowiedzi na negatywne sygnały to pierwszy błąd i niestety bardzo powszechny wśród dużych sieci z branży finansowej czy restauracyjnej. Wiele firm nie zdaje sobie sprawy z tego, co dzieje się na ich profilach, a tam można znaleźć bardzo osobliwe opinie opatrzone równie dosadnymi zdjęciami od użytkowników.

Google już teraz dominuje jako internetowe źródło rekomendacji, wyprzedzając takie portale jak Yelp czy Trip Advisor. 

Kwestie wizerunkowe to nie jedyny powód, dla którego warto zadbać o recenzje. Opinie w Google to także jeden z najważniejszych czynników rankingowych — im więcej pozytywnych i szczegółowych wypowiedzi od klientów, tym większe szanse na dobrą pozycję w Google i więcej klientów.

 

Podsumowanie

 

Na pewno już rozumiesz, jakie szkody może wyrządzić brak koordynacji działań w Profilach Firmy w Google w przypadku sieci franczyzowych. Skutkiem jest niespójny przekaz treści marketingowych, który często bywa nieaktualny, niekompletny i niezgodny z resztą kanałów marki. Obsługa profili przez franczyzobiorców jest mało efektywna, a w większości przypadków działania w tym obszarze nawet nie są podejmowane. Jeśli Twoja marka działa lokalnie, nie możesz przejść obojętnie obok profili Google, które doskonale uzupełnią już zaopiekowane kanały sprzedaży i są ważnym punktem w działaniach wizerunkowych.

Szybki kontakt z nami

    Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.