Pozycjonowanie na Mapach Google – poznaj kilka zasad, które pozwolą Ci zoptymalizować wizytówkę GMB
Wyszukiwarka Google bez wątpienia stała się powszechnie naturalnym źródłem informacji. Instynktownie sięgamy po telefon czy komputer, aby dowiedzieć się jakie są opinie o restauracji, do której chcemy się wybrać, znaleźć mechanika w pobliżu, czy dowiedzieć się, jaki salon kosmetyczny w mieście oferuje interesujące nas usługi. To ogromna szansa dla właścicieli firm, aby przekuć wyszukiwanie przez potencjalnego Klienta w wybranie właśnie Twojej oferty. Poznaj kilka wskazówek, dzięki którym zbudujesz solidny i efektywny profil w Google Moja Firma.
Co to jest wizytówka Google Moja Firma (Google My Business)?
W swoim portfolio, Google posiada wiele przydatnych usług oraz narzędzi, które można wykorzystać, aby usprawnić działanie biznesu. Najpopularniejszym z nich jest Moja Firma – medium, które łączy w sobie wyniki wyszukiwania zarówno w samej wyszukiwarce, jak i na mapach. Jak to działa? Zasada jest dosyć prosta i polega na wpisaniu przez użytkownika frazy, która jego zdaniem najlepiej odzwierciedli to co chce znaleźć, bez względu na to, czy mamy do czynienia z usługą, czy nazwą konkretnej firmy. Liczy się tu trafność treści wizytówki w stosunku do wpisywanej frazy oraz odległość od danego użytkownika.
Wizytówki działają w bezpłatnej sieci wyszukiwania, dzięki czemu samo narzędzie jest bezpłatne. Czy warto się temu przyjrzeć? Owszem, prowadząc profil firmy, zapewniasz widoczność na dwóch bardzo popularnych platformach jednocześnie. Wyświetlane wyniki w wyszukiwarce Google, które zawierają panel z wizytówką zajmują niemal 40% widocznego ekranu przy wyszukiwaniu bezpośrednim, natomiast wyszukując po nazwie usługi, Twoja firma może być wyświetlana pomiędzy sekcją płatnych reklam a stronami, na których pozycję trzeba pracować długimi miesiącami.
W dalszej części tekstu, dowiedz się jakie działania na wizytówce Google pomogą osiągnąć Ci sukces.
Pozycjonowanie wizytówki GMB– co to właściwie oznacza?
To popularne określenie, które utarło się w powszechnej świadomości, odnosi się do wszelkich działań optymalizacyjnych wykonywanych w ramach wizytówek. Do czego sprowadza się pozycjonowanie w mapach? Składa się na to wiele czynników, które mają ogromny wpływ na skuteczne promowanie firmy.
Pierwszym z nich jest trafność i nasycenie treścią, czyli contentem, który należy rozumieć w szerokim pojęciu, o czym często się zapomina. To nie tylko wartościowe teksty w postaci wpisów, opisów usług lub firmy. Są nimi także wszelkie zdjęcia oraz filmy, które możesz umieścić na Google Moja Firma i zwiększyć swoją widoczność. Warunkiem jest tutaj odpowiednia optymalizacja contentu pod kątem SEO. Frazy ważne są zarówno w dodawanych postach, jak i w opisach zdjęć.
Kolejnym czynnikiem jest zgodność NAP (Name, Adress, Phone) – często bagatelizowany element, na który zwraca się mało uwagi. To błąd! Zgodność danych adresowych i kontaktowych jest bardzo istotna. Zarówno wizytówka, strona internetowa i profile w katalogach firm, czy w mediach społecznościowych, powinny zawierać identyczne dane, aby nie pozostawiać wątpliwości ani użytkownikowi, ani botom Googla czytającym naszą wizytówkę.
Doinformuj użytkownika, zdobądź zaufanie. Każdy przyzna, że najczęściej wybieramy usługi firmy, która w naszej ocenie jest autentyczna. Jak to zrobić? Wiemy z naszego agencyjnego doświadczenia, że wizytówki, które zawierają aktualne informacje, regularnie publikowane wpisy, zdjęcia oddające charakter działalności, wypełnione i opisane sekcje produktowo-usługowe, znacznie lepiej przyciągają ruch. Do tego należy zaliczyć także regularny kontakt z Klientem, moderowanie opinii oraz zapytań użytkowników.
Porozmawiajmy o efektach prowadzenia wizytówki GMB. Co tak naprawdę daje Google Moja Firma, dla kogo to się opłaca?
Decydując się na promowanie biznesu pociąga za sobą oczywiste pytanie „jaki będzie tego efekt?”. Może być ich kilka, a zależne są od tego w jakim stopniu wykorzystane zostanie narzędzie. Co więc możesz osiągnąć dzięki Google Moja Firma?
To przede wszystkim większa widoczność biznesu, który wyświetla się nie tylko w wyszukiwarce, ale także w mapach. Marka staje się bardziej rozpoznawalna, a Ty możesz oczekiwać więcej osób zainteresowanych Twoją ofertą. Regularne działania optymalizacyjne na wizytówce pozwolą uzyskać więcej telefonów i wizyt na Twojej stronie internetowej. Działając na platformie Google znacznie skracasz dystans pomiędzy firmą a potencjalnym Klientem, który może umówić wizytę u fryzjera, zarezerwować stolik w restauracji, czy dowiedzieć się więcej o produkcie – a to wszystko bezpośrednio z wizytówki.
Planując działania promocyjne, najlepiej rozważyć powyższe korzyści pod kątem celu jaki nam przyświeca. Warto zastanowić się, czy zależy nam na celach stricte sprzedażowych i zwiększeniu ilość rezerwacji wizyt w salonie i kierowaniu ruchu na stronę internetową, czy może stać się bardziej rozpoznawalną lokalnie marką. Nie każdy biznes będzie miał takie same potrzeby – inaczej Google Moja Firma sprawdzi się w przypadku gastronomii, branży beauty, czy placówki bankowej, ale dzięki dostępnym narzędziom takim jak na przykład „Rezerwuj z Google”, możesz wyróżnić się spośród konkurencji i być o krok przed innymi.
Jak zwiększyć sprzedaż w czasach kryzysu – nasze case study
Wizytówka to rozwiązanie, które najlepiej sprawdza się, gdy firma działa i świadczy usługi lokalnie. Obecny okres i sytuacja rynkowa wywołana rozwojem pandemii wirusa, to wielki sprawdzian dla wielu branży, a kryzys przetrwają Ci, którzy w zwinny i elastyczny sposób zarządzają swoją firmą. Efekty działań na wizytówkach Google najlepiej przedstawić pokazując, jak radzą sobie nasi Klienci z branży gastronomicznej dzięki naszemu wsparciu.
Poniższe zestawienie na podstawie dwóch Klientów pokazuje w jaki sposób ewoluował ruch na wizytówkach przez ostatni kwartał. W momencie zamknięcia lokali gastronomicznych, nastąpił nieunikniony gwałtowny spadek wyszukiwań i co za tym idzie, również działań na wizytówkach. Istotne jest jednak to, co działo się w następnych dniach i tygodniach. Restauracje nadal mogą prowadzić sprzedaż online oraz telefonicznie. Regularność i kontynuacja działań w pierwszym przypadku pozwoliła utrzymać aktywność użytkowników na poziomie niemalże równym z poprzedniego okresu. Drugi lokal początkowo zaliczył spadki, ale w drugiej połowie marca zanotował wzrosty i ta tendencja do teraz się utrzymuje.
Oba lokale nie przerwały działań i pozostawały w świadomości Klientów. Komunikowanie swojej oferty i wykorzystanie działań na Google Moja Firma zadziałały niczym miękka poduszka dla biznesu, pomimo ogólnego zmniejszenia popytu na dane usługi. Dobrym kontrastem jest przykład innej restauracji, która z początkiem marca zaprzestała jakiegokolwiek promowania w sieci swoich usług na GMB. W tym przypadku, użytkownicy od połowy marca nie wykonują żadnych akcji za pomocą wizytówki, a firma praktycznie straciła dochody. Powyższy case w obrazowy sposób pokazuje, jak pozycjonowanie w Mapach Google potrafi wspierać sprzedaż nawet w trudnych warunkach. Warto wspomnieć, że Google na bieżąco aktualizuje swoje usługi i narzędzia. Tak jest również w tym przypadku – możesz na przykład filtrować lokale gastronomiczne, które prowadzą sprzedaż z dowozem lub opcją „na wynos”. Od czego w takiej sytuacji możesz zacząć?
W dalszej części dowiesz się, na co powinno zwracać się uwagę w prowadzeniu wizytówki firmy.
Jak osiągnąć sukces na Google Moja Firma? Zasady, których musisz się trzymać
Google to rozbudowana platforma, która jest nieustannie usprawniana i aktualizowana, tak aby móc oferować możliwie najbardziej efektywne narzędzia, wspierające między innymi Twój biznes. Koncern codziennie wprowadza dziesiątki zmian, za którymi koniecznie trzeba nadążać, aby pozostać na wysokich pozycjach w rankingu. Czego to dotyczy?
Dobrze zrobiona i pozycjonowana strona internetowa to klucz – to jedyne prawdziwe miejsce w sieci, które należy wyłącznie do Ciebie. Poprawna struktura strony, nasycenie w zoptymalizowane treści pod wyszukiwania w Google, wspierają widoczność i ranking wizytówek. Wielokrotnie rozpoczynaliśmy działania dla Klientów, którzy jeszcze nie posiadali strony lub dopiero była rozwijana. Za każdym razem odnotowywaliśmy nagłe wzrosty w wyświetleniach wizytówki, większą liczbę wejść na stronę oraz telefonów tuż po uruchomieniu strony.
Pamiętaj o NAP – Zgodność i aktualność danych adresowych jest bardzo istotna, zarówno dla użytkownika, jak i dla algorytmu Google, który po ostatniej aktualizacji, generuje ruch botów także na Mapy.
Bądź autentyczny – Naturalność i zaufanie są mocno promowane w Google Moja Firma. Regularne wpisy, zdjęcia przedstawiające Twój zespół w pracy, lokal czy spora liczba recenzji, to ogromny plus.
Pozostań w kontakcie – Za pomocą wizytówki możesz to zrobić na wiele sposobów odpowiadając na recenzje Klientów, zapytania pod wizytówką oraz dzięki funkcji Chatu, która umożliwia bezpośrednią rozmowę z użytkownikiem dzięki aplikacji na smartfonie. Ważne, abyś był dostępny dla swojego potencjalnego Klienta.
Testuj nowości – Codziennie dla naszych Klientów przeszukujemy sieć w poszukiwaniu nowych rozwiązań od Google, ciekawych aktualizacji i usprawnień, aby móc zaoferować jeszcze więcej. Bezpośrednio z wizytówki Twoi Klienci mogą rezerwować stolik, wizytę u fryzjera, czy zeskanować jedną z Twoich pozycji w menu, aby poznać o niej opinie innych osób. To żmudny proces, który się opłaca, ale warty wysiłku, jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż w swojej firmie.
Prowadzenie wizytówki w Google – czy mogę zrobić to sam?
Moja Firma jest narzędziem prężnie rozwijanym przez Google. Wiele użytkowników często korzysta z tej usługi nie będąc nawet tego świadomym. Prowadząc wizytówkę możesz zaistnieć na jednocześnie na dwóch z największych wyszukiwarek w sieci i pozyskać więcej Klientów.
Jeśli myślisz nad rozpoczęciem działań na Google Moja Firma, ogrom informacji może przytłaczać. Zapewniamy, jest tego o wiele więcej! Aby profesjonalnie wykorzystać to narzędzie i generować z niego korzyści dla przedsiębiorstwa, warto nieustannie poszerzać swoją wiedzę. Dla nas codziennością jest poszukiwanie i testowanie nowych rozwiązań takich jak Google Lens, czy Rezerwuj z Google.