Wizytówki Google dla sieci franczyzowych — dlaczego muszą być zarządzane centralnie?

centralne zarządzanie Profilami Firmy w Google dla sieci franczyzowych

Wizytówki Google Moja Firma są obecnie z najtańszych i najefektywniejszych narzędzi online do komunikacji i pozyskiwania klientów dla sieci franczyzowych.

93% użytkowników, którzy szukają lokalnych restauracji, agentów leasingowych czy lekarzy robi to za pomocą internetu, a około 87% z nich czyta opinie, zanim zdecydują się na telefon lub wizytę.

Bez centralnego zarządzania wizytówkami Google nie ma możliwości prowadzenia spójnej komunikacji marketingowej

Zarządzając dużą siecią, na pewno poświęcasz wiele wysiłku na dbanie o wizerunek: pozycjonowanie strony internetowej, aktywne profile społecznościowe, pięknie opracowane ulotki i inne materiały opatrzone nazwą i logo marki. Dlaczego więc Twoje placówki mają nieaktualne logo, godziny otwarcia i opinie bez żadnej odpowiedzi?

Wizytówki każdego miesiąca mogą przynosić korzyści w postaci setek telefonów z zamówieniami lub wizyt w Twojej placówce. Warunek jest jeden: spójność i synchronizacja działań.

Tego nie zapewni oddanie obsługi wizytówek w ręce franczyzobiorców lub co gorsze, całkowite ich porzucenie. W takich przypadkach wizytówka — najważniejszy punkt styku z marką w internecie, często wygląda nieprofesjonalnie lub jak porzucony. Brakuje w niej logo lub jest ucięte, nazwa firmy nie jest spójna z resztą sieci albo nie ma nawet opisu.

Dlaczego tak się dzieje? Najczęściej z braku czasu lub wystarczającej wiedzy o tej platformie. Oddając kwestię działań marketingowych franczyzobiorcom, na pewno wyposażasz ich w odpowiednie materiały i zaplecze. Jednak mało prawdopodobne jest to, że przy dużej ilości obowiązków związanych z prowadzeniem działalności, znajdzie on czas na naukę nowego narzędzia. Łatwiej i efektywniej jest prowadzić wizytówki Google centralnie. 

Warto wiedzieć, że jednorazowa optymalizacja i pozostawienie wizytówek to nie wszystko. Bieżąca obsługa tj. publikacja ofert, informacji o promocjach czy nowościach jest ważna - regularność w tej kwestii zwiększa szanse na konwersję i lokalną świadomość Twojej marki. W kwestii spójności koniecznie musisz wiedzieć o tym, że właściciel wizytówki nie jest jedyną osobą, która ma wpływ na treści pojawiające się na profilach Google. Użytkownik Google Maps może zmienić nazwę i kategorię firmy na wizytówce. Tak kilka miesięcy temu stacje paliw Orlen w Google zmieniły się w szkoły policyjne o nazwie „Instrybutor”, ponieważ wizytówki są pozostawione bez opieki (przeczytaj o tym artykuł).

Sytuacje nie zawsze muszą być tak ekstremalne, ale zdarzają się dość często. Pomijanie wizytówek Google nie jest najlepszym ruchem, jeśli chcesz dbać o spójność marki w sieci. Zarządzając nimi centralnie, uzupełniasz bardzo ważny element w komunikacji marketingowej całej sieci.

wizytówki google moja firma gmb dla sieci franczyzowych

Wizytówki Google Moja Firma dla sieci franczyzowych i korporacyjnych

Dlaczego wizytówka Google to jedno z najskuteczniejszych i najtańszych źródeł online w dotarciu do klienta?

Możesz powiedzieć, że Google Moja Firma nie jest kluczowym kanałem sprzedaży dla Twojej firmy. To Ty znasz swoją firmę najlepiej, ale mało rozsądne jest ignorowanie platformy, na której Twoja firma codziennie wyświetla się setki, albo i tysiące razy użytkownikom, którzy szukają lokalnych firm i usług.

Plusem jest to, że nie musisz płacić za przestrzeń reklamową, bo to użytkownicy sami szukają Twoich usług lub produktów. Z doświadczenia wiemy, że wizytówki Google to jedno z najskuteczniejszych źródeł sprzedaży dla działających lokalnie firm, które dla mniejszej sieci restauracji może wygenerować średnio nawet tysiąc telefonów i kliknięć w przycisk zamówień online. Dla firm z branży leasingowej czy ubezpieczeniowej to często źródło o największym zaangażowaniu użytkowników (czasem nawet lepszym niż kampanie Google Ads).

Google dąży do tego, aby wizytówki Google były pierwszym miejscem, w którym zamyka się konwersja, dlatego są one tak bardzo rozbudowane.

Aby maksymalnie wykorzystać ten fakt, należy zapewnić aktualne informacje tj. godziny otwarcia, numer telefonu czy odpowiednie linkowanie do strony internetowej. Możesz także publikować wpisy z ofertami, promocjami, opisy usług czy produktów. Wiele sieci franczyzowych nie posiada nawet takich podstawowych informacji. Sprawia to wrażenie, jakby marka chowała się przez potencjalnym klientem i utrudniała kontakt. Czasem nawet zamiast linku do zamówień na własnej stronie, zamieszczony jest link do zewnętrznych dostawców.

Już w zeszłym roku Google wdrożyło integrację wizytówek z popularnymi platformami do umawiania wizyt tj. Booksy czy do rezerwacji stolików Hospitality Digital. Cała konwersja zamyka się w wizytówce Google — od wyboru usługi, godziny wizyty, po wybór specjalisty.
Podobne rozwiązanie dla gastronomii testowane jest w USA, gdzie Google zapewnia integrację z „zamawiarkami” jedzenia. W ten sposób wizytówki powoli stają się ważniejsze nawet od strony internetowej w kwestii konwersji, a dla firm ze słabą stroną internetową, to często najważniejsze źródło pozyskiwania klientów.

Google Moja Firma jako najważniejsze źródło rekomendacji o firmie

Zarządzanie opiniami dla każdej sieci firm to spore wyzwanie organizacyjne, ale i wysiłek, które warto podjąć. Google Maps to obecnie największy katalizator opinii o firmach w sieci — w tym także o Twojej. Wizytówka to miejsce, w którym każdy użytkownik może wystawić opinię o firmie, dodać zdjęcie, a nawet post w formie aktualizacji.

Recenzje użytkowników często przesądzają o tym, czy osoba zdecyduje się na Twoje usługi lub produkty. Według danych Bright Local jedynie 48% użytkowników rozważyłoby wybranie firmy o ratingu poniżej 4 gwiazdek. Google także importuje informacje o średniej ocen z innych portali, na których obecna jest firma tj. pyszne.pl, znanylekarz.pl, booksy.pl czy Facebook.

Nie trzeba tłumaczyć, że ludzie chętniej dzielą się negatywnymi wrażeniami z usług, niż pozytywnymi. Sekcja opinii jest niezwykle istotna, ponieważ w tym miejscu tak naprawdę możesz pokazać, jak bardzo Twojej firmie zależy na klientach i rozwiązywaniu ich problemów. Brak odpowiedzi na negatywne sygnały to pierwszy błąd i niestety bardzo powszechny wśród dużych sieci z branży finansowej czy restauracyjnej. Wiele firm nie zdaje sobie sprawy z tego, co dzieje się na ich wizytówkach, a tam można znaleźć bardzo osobliwe opinie opatrzone równie dosadnymi zdjęciami od użytkowników.

Google już teraz dominuje jako internetowe źródło rekomendacji, wyprzedzając takie portale jak Yelp czy Trip Advisor. W przyszłości wizytówka ma skupiać opinie o danej firmie z całego Internetu.

Kwestie wizerunkowe to nie jedyny powód, dla którego warto zadbać o opinie. Recenzje w Google to także jeden z najważniejszych czynników rankingowych — im więcej pozytywnych i treściwych sygnałów od klientów, tym większe szanse na dobrą pozycję w Google i więcej klientów.

Podsumowanie

Brak koordynacji działań w Google Moja Firma w przypadku sieci franczyzowych czy korporacyjnych skutkuje niespójnym przekazem treści marketingowych, który często bywa nieaktualny, niekompletny i niezgodny z resztą kanałów marki. Obsługa wizytówek przez franczyzobiorców jest mało efektywna, a w większości przypadków działania w tym obszarze nawet nie są podejmowane. Jeśli Twoja marka działa lokalnie, nie możesz przejść obojętnie obok wizytówek, które doskonale uzupełnią kanały sprzedaży i są ważnym punktem w działaniach wizerunkowych.

Chcesz rozwinąć swój Profil Firmy w Google? Napisz do nas!

×