Profile firmy, czyli wizytówki Google podlegają specyficznym zasadom, jeśli chodzi o pozycje w lokalnych wynikach wyszukiwania. W jaki jednak sposób Google decyduje o tym, które profile firm wyświetlają się wyżej, a które niżej? W tym artykule postaram się to wyjaśnić.

 

Spis treści:

 

Jakie są czynniki rankingowe w lokalnych wynikach wyszukiwania Google?

 

Główną rolę odgrywa tutaj fizyczny dystans pomiędzy użytkownikiem a firmą. To ten element najbardziej odróżnia wyniki lokalne z wizytówkami, od tradycyjnych wyników w wyszukiwarce Google. Algorytm stara się dopasować profile firm, które nie tylko spełniają nasze wymagania dotyczące rodzaju usługi czy produktu, którego szukamy. Brany jest pod uwagę przede wszystkim dystans, dlatego tak trudno jest pozycjonować firmę na mapach z siedzibą we Wrocławiu, aby jej usługi wyświetlały się np. użytkownikom z Krakowa, czy z Warszawy.

 

Google wymienia 3 główne czynniki rankingowe: Trafność, Odległość i Rozpoznawalność.

 

  • Trafność — Tutaj algorytm określa poziom dopasowania wizytówki do wyszukiwanego hasła. Im więcej danych i treści Google ma do przeanalizowania na profilu firmy, tym dokładniej jest w stanie przypisać go do odpowiednich wyszukiwań. 
  • Odległość — Bazując na danych o aktualnym położeniu użytkownika, algorytm określa dystans do najlepiej dopasowanych wizytówek w naszej okolicy. Gdy jednak podamy w zapytaniu informację o interesującej nas lokalizacji i wpisując np. “Apteka we Wrocławiu”, wtedy dostaniemy wyniki z wybranego przez nas obszaru. 
  • Rozpoznawalność — Google stara się zmierzyć, jak bardzo popularna jest dana firma. W tym celu analizuje bardzo wiele informacji o firmie z różnych miejsc w sieci. Bardzo istotne są linki, artykuły czy katalogi (np. firm), w których można znaleźć wzmianki o naszej marce. Algorytm mierzy także zaangażowanie użytkowników na wizytówce, a dokładniej liczbę opinii, ich wydźwięk i jakość. Duże znaczenie ma także widoczność firmy w zwykłych wynikach wyszukiwania w Google, dlatego bardzo ważne jest poprawne SEO na stronie firmy.

 

Jak można wykorzystać czynniki wymienione przez Google?

 

Każdym z tych czynników możemy „manipulować” poprzez zadbanie o odpowiednie treści — zarówno w profilu firmy, jak i poza nim. W jaki sposób? 

Warto zacząć od uzupełnienia każdego elementu w profilu firmy, aby dostarczyć jak najwięcej informacji botom.

Odpowiednia kategoria podstawowa i kategorie dodatkowe, linkowanie, opis firmy zawierający frazy kluczowe, adres i numer telefonu zgodne z informacjami podawanymi na stronie internetowej i w innych miejscach w sieci są bardzo ważne. Dzięki temu Google dostaje garść przydatnych informacji o tym, czym zajmuje się nasza firma, co oferuje i gdzie można ją znaleźć.

Regularne publikowanie treści w postaci postów i zdjęć przedstawiających nasze produkty lub wykonywaną usługę doją algorytmowi więcej danych do przeanalizowania. Należy zadbać także o uzupełnienie każdego elementu (np. usługi oraz produkty) oraz o odpowiednie moderowanie treści od klientów, które pojawiają się w profilu firmy, np. odpowiadając na opinie i pytania. 

Czynnik odległości jest trudny do pokonania i trudno być w każdym miejscu na mapie, w którym znajduje się potencjalny klient. Niektórzy uciekają się do nieuczciwych i spamerskich praktyk. Jednak lepiej ten wysiłek poświecić na zastanowienie się, np. jakich fraz używają nasi lokalni klienci, aby znaleźć firmę lub usługi, takie jak nasze i odpowiednio skonstruować treści w profilu firmy. Może użytkownik częściej wpisuje w Google frazy związane z Twoimi usługami wraz z nazwą miasta. Wtedy warto dostosować treści pod frazy z rozszerzeniem o miasto i okolice.

 

Jak wypłynąć na czynnik rozpoznawalności?

 

Google podaje, że jeśli niektóre firmy są bardziej znane w offline np. muzea czy znane marki, mogą one być także lepiej widoczne w lokalnych wynikach. Dlatego tak ważne dla widoczności naszego profilu firmy jest to, aby mówiono o nim dużo i w wielu miejsca w sieci. 

Jak zawsze, odpowiednie pozycjonowanie strony jest bardzo istotne i jest ważnym zapleczem dla wizytówki. Odpowiednio skonfigurowana strona i profil firmy dają efekt synergii, wzajemnie wspierając się. Ale to nie wszystko, co można zrobić. 

Cytowania w katalogach firm, a nawet nasza obecność w mediach społecznościowych, wpływają pozytywnie na ten czynnik. Trzeba pamiętać jedna o zasadzie spójności kluczowych danych tj. nazwa, adres, numeru telefonu czy linkowania do strony firmy. Także lokalne sygnały w postaci wzmianek o naszej firmie np. w lokalnej gazecie dają Google dodatkową informację o tym, jak bardzo rozpoznawalna jest nasza firma. 

Bardzo istotnym, ale niestety często pomijanym elementem wpływającym na ten czynnik, jest zaangażowanie użytkowników w profilu firmy. Możemy mieć odpowiednio skonfigurowaną wizytówkę i uzupełniony każdy jej element, ale jeśli nie zadbamy o zbieranie na niej opinii, firma nie będzie dobrze widoczna w Google. 

Jako najważniejszy element, Google wymienia liczbę opinii i uzyskane oceny — więcej opinii i lepszy rating, to większa szansa na wyższe pozycje. Przy czym trzeba pamiętać, że najlepsze opinie to te z treścią i zdjęciami. Ocena 5-gwiazdkowa bez słowa komentarza jest niewiele warta, ponieważ nie ma w niej żadnej treści, którą mógłby przeskanować Google. Więcej o opiniach w Google Maps napisałem w tym artykule.

 

Optymalizacja wizytówki Google — czego nie powinno się robić?

 

Przeglądając mapy Google, łatwo trafić na firmy, które stosują spamerskie praktyki. O czym mowa?

 

Spamerskie nazwy

 

Przeoptymalizowane, wręcz „wypchane” słowami kluczowymi nazwy nadal potrafią oszukać algorytm i nieco podnieść ranking naszego profilu na interesujące nas frazy. Jednak nie jest to przyszłościowe rozwiązanie. Dlaczego?

Na przełomie listopada i grudnia 2021 r. Google wydało największą od lat aktualizację dla lokalnego algorytmu, czyli „Vicity update”, kiedy to zwiększona została rola czynnika odległości. Sprawiło to, że firmom trudniej jest teraz wyświetlać się wysoko na większym obszarze, mając tylko jeden punkt sprzedaży. 

Na tej aktualizacji straciły przede wszystkim firmy, których dotychczasowa strategia widoczności w Google Maps opierała się na frazach zawartych w nazwie wizytówki. Zyskały natomiast firmy, które w profilu posiadały prawdziwą nazwę, bez dodatkowych fraz.

 

Firmy z jedną lokalizacją posiadające wiele wizytówek

 

Zakładanie wielu profili dla jednej firmy pod adresami, gdzie nie mają żadnej siedziby ani punktu obsługi klienta też jest częstą praktyką. Szczególnie często widać to w branży usługowej, nastawionej np. na wykonywanie usługi z dojazdem do klienta. Dlaczego nie ma to przyszłości? 

Jeśli Google ma problem z potwierdzeniem istnienia naszej firmy pod wyznaczonym adresem, może wymagać dodatkowej weryfikacji firmy. Gdy nie jesteśmy w stanie dostarczyć wymaganych materiałów, Google możne uznać, że ten profil nie spełnia zasad dotyczących jakości treści i wyłączyć wizytówkę.

W ostatnich kilkunastu miesiącach Google coraz lepiej radzi sobie z automatycznym wychwyceniem takich lokalizacji. A do tego dochodzi usuwanie spamu na mapach przez Lokalnych Przewodników. Każdy z użytkowników może zgłosić swoje wątpliwości, które brane są pod uwagę przez Google. 

 

W takim razie, jak pozycjonować wizytówkę Google?

 

Zamiast stosować nieuczciwe praktyki, lepiej skupić się na dostarczeniu dokładnych informacji o firmie i zadbaniu o jej rozpoznawalność oraz zaangażowanie klientów np. poprzez zwiększenie liczby pozytywnych opinii. Wtedy algorytm Google może znacznie częściej i wyżej wyświetlać naszą wizytówkę, niż firmy znajdujące się bliżej użytkownika. 

 

Autor: Maciej Miklaszewski

Szybki kontakt z nami

    Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.