Opinie o produktach a SEO - jak wykorzystać recenzje w procesie pozycjonowania strony?

Opinie o produktach a seo

Opinie produktowe stanowią ważny element wspierający proces pozycjonowania. W jaki sposób wpływają na SEO? Jak je pozyskiwać i gdzie umieszczać? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym poradniku!

Czy opinie o produktach wpływają na konwersje?

Opinie o produktach pomagają w zwiększaniu konwersji. 

  • Aż 87% użytkowników deklaruje, że komentarze dodane przez innych wpływają na ich decyzje zakupowe (Raport Emplify 2023). 
  • Pozytywne opinie o produktach pomagają przekonać osoby niezdecydowane do wyboru określonego towaru.
  • Klienci mają większe zaufanie do opinii osób, które kupiły już dany produkt i z niego korzystają. Ich komentarze stanowią tzw. społeczny dowód słuszności (ang. social proof).

Opinie produktowe a SEO

Recenzje dotyczące produktów wspomagają także proces pozycjonowania strony. Z tego powodu i z racji tego, że wpływają na proces podejmowania decyzji, należy wdrożyć je na karcie produktu. Mogą stanowić jedną z zakładek. Takie rozwiązanie jest dostępne m.in. w sklepie Media Expert.

Recenzje produktów a pozcyjonowanie

Recenzje produktów a pozycjonowanie, źródło: Media Expert

Jak opinie wpływają na pozycjonowanie strony?

  • Opinie o produktach wpisują się w założenia Google E-E-A-T. W wytycznych stworzonych przez Google dla rapterów wyszukiwarek internetowych znajdują się informacje, że wiarygodne teksty bazujące na indywidualnym doświadczeniu są pożądane i przydatne dla użytkowników. E-E-A-T samo w sobie nie jest czynnikiem rankingowym. Może jednak stanowić wskazówkę dla twórców i właścicieli stron internetowych, którym zależy na dostarczaniu wysokiej jakości contentu, a jak wiadomo, algorytm Google premiuje strony zawierające merytoryczne i wyczerpujące treści. 
  • Opinie na stronie internetowej mogą wpływać na wzrost zaangażowania, np. wzrost czasu spędzonego na stronie, mogą też zatrzymywać użytkowników w serwisie. To z kolei wpływa na tzw. dwell time (czas, który spędza użytkownik na stronie od momentu wejścia na stronę z wyszukiwarki do powrotu do wyników wyszukiwania) brany pod uwagę przez Google podczas ustalania pozycji w SERP.
  • Podczas tworzenia opinii użytkownicy często nieświadomie używają  w nich słowa kluczowe. Nierzadko stosują frazy z tzw. długiego ogona, czyli szczegółowe i składające się z kilku członów, np. buty damskie do biegania adidas. Tego typu frazy są rzadziej wyszukiwane, ale z drugiej strony charakteryzują się wyższym współczynnikiem konwersji, ponieważ docierają do użytkowników szukających konkretnych produktów. 

Sprawdź też, na czym polega pozycjonowanie long tail.

Dodatkowo warto wdrożyć mikrodane, które pozwolą wyszukiwarce rozpoznać opinie i zaprezentować je w postaci rich snippets w wynikach wyszukiwania. Są to gwiazdki, średnie oceny produktów, które pojawiają się przy wyniku, pod Title i Description. Nie wpływają bezpośrednio na SEO, jednak sprawiają, że strona wyróżnia się na tle innych w wyszukiwarce. A to może przełożyć się na liczbę wejść użytkowników na stronę www.

Potrzebujesz wsparcia w przygotowaniu opisów produktów? Napisz do nas!

Jak zbierać i zarządzać opiniami, aby przełożyły się na SEO? Praktyczne wskazówki

Zbieranie opinii wymaga cierpliwości i zaangażowania. O czym warto pamiętać?

Przestrzegaj zaleceń Dyrektywy Omnibus

W 2023 r. weszła w życie europejska Dyrektywa Omnibus. Wśród jej założeń znajduje się zapis, że opinie o produktach mogą dodawać jedynie realni użytkownicy. Wcześniej nie narzucano w tym zakresie żadnych ograniczeń, co prowadziło do wielu nadużyć. Zdarzało się np. że płacono firmom marketingowym za tworzenie pozytywnych recenzji. Co więcej, Dyrektywa Omnibus nakazuje weryfikowanie prawdziwości opinii, np. poprzez konieczność rejestracji w serwisie.

Stosuj atrybut rel “ugc”

Jeśli w recenzji produktu pojawi się link, można zastosować atrybut rel “ugc”, czyli rozwiązanie rekomendowane przez Google. Linki z atrybutami ugc nie są indeksowane przez wyszukiwarki, jednak stanowią wskazówkę dla algorytmów i pomagają ocenić, czy dodany adres URL jest przydatny i wartościowy dla użytkowników. Warto monitorować publikowane recenzje i sprawdzać zamieszczane w nich linki. Zdarza się, że adresy URL przekierowują do strony konkurencji, wtedy najlepiej usunąć je z opinii. W przypadku, gdy linki prowadzą do serwisu producenta, można je zostawić.

Indeksuj opinie na stronie

Zdarza się, że aplikacje lub wtyczki do zbierania opinii są wyłączone z indeksacji. Często wynika to z faktu, że przygotowuje się je w JavaScript, co utrudnia botom Google analizę zawartości strony. Warto postawić na rozwiązanie, które pozwoli na bezproblemową indeksację treści recenzji.

Skorzystaj z gotowych aplikacji i wtyczek

Dobrym pomysłem jest zaimplementowanie na stronie rozwiązań służących do zbierania opinii. Do popularnych zalicza się m.in. Trust Mate. Aplikacja automatyzuje proces pozyskiwania recenzji i jednocześnie ułatwia zarządzanie opiniami. Można także skorzystać z dedykowanych wtyczek do systemów CMS, np. WP Ultimate Review.

Dowiedz się więcej na temat wykorzystania treści tworzonych przez użytkowników, tzw. user generated content, w strategii marketingowej.

Jak pozyskiwać opinie o produktach?

Jeśli chcesz zadbać o widoczność strony w Internecie, musisz skutecznie pozyskiwać nowe opinie. 

  • Proś użytkowników o opinie, np. po dokonaniu zakupów wyślij wiadomość z prośbą o dodanie recenzji. W tym celu warto skorzystać z dedykowanych wtyczek czy aplikacji.
  • Nagradzaj klientów za pozostawienie opinii, np. oferując im rabat - w ten sposób zachęcisz ich do zamieszczenia recenzji.
  • Odpowiadaj na opinie - to może skłonić użytkowników do dyskusji, a także zmotywować innych do napisania własnej recenzji.

Sprawdź, jak wygenerować link do opinii Google.

Co zrobić, kiedy pojawią się negatywne opinie o produktach?

Nie można kontrolować w pełni kontrolować tego, co napiszą użytkownicy, ale warto śledzić pojawiające się opinie, wykorzystując dedykowane narzędzia, np. Brand24 czy Google Alert. Jak się zachować, kiedy na stronie pojawi się negatywny wpis na temat oferowanego przez Ciebie produktu?

  • Szybko reaguj, aby nie dopuścić do rozkręcenia się dyskusji - im więcej użytkowników zaangażuje się w rozmowę, tym trudniej będzie przerwać dany wątek,
  • Bądź empatyczny i zachowuj się profesjonalnie, aby niepotrzebnie nie prowokować klientów,
  • Proś użytkowników o rozmowę prywatną, podczas której wyjaśnisz zaistniałą sytuację, przeprosisz lub zaoferujesz rabat,
  • Zainstaluj wtyczki antyspamowe - w ten sposób zwiększysz kontrolę nad komentarzami pojawiającymi się na Twojej stronie.

Sprawdź też, na czym polega pozycjonowanie wizerunkowe.

Gdzie można wykorzystać opinie produktowe?

Opinie produktowe można wykorzystać nie tylko na karcie produktu, ale również w innych miejscach. 

  • Social media - dobrym pomysłem jest dodanie opinii o produktach na profilu w social media. W ten sposób można zainteresować potencjalnych klientów i zachęcić ich do zakupu. 
  • Oferty zakupowe - przygotowując ofertę dla klienta, warto zamieścić w niej opinie produktowe dodane przez użytkowników. To zwiększa szanse na przekonanie użytkownika do produktu.
  • Newslettery - opinie o produktach mogą stanowić element kampanii e-mail marketingowej. Recenzje warto umieszczać przy konkretnych towarach lub prezentować przy produtkach alternatywnych (tzw. zamiennikach).

Opinie produktowe a pozycjonowanie - podsumowanie

Opinie produktowe są jednym z elementów, które wykorzystuje się w procesie pozycjonowania strony. Treści dodane przez użytkowników pomagają rozszerzyć content i uzupełnić go o słowa kluczowe. Recenzje pomagają ponadto w podjęciu decyzji zakupowych i tym samym przekładają się na konwersje. Warto zatem zachęcać użytkowników do przedstawienia swojego zdania na temat kupionych produktów, np. oferując im rabat na zakupy.

Potrzebujesz wsparcia w pozycjonowaniu strony? Napisz do nas!

Źródła: 

  1. Raport Emplify study-reveals-customer-ratings-reviews-impact-on-purchase-decisions [dostęp 16.10.24]
  2. Wskazówki dla testerów stron internetowych https://developers.google.com/search/blog/2022/12/google-raters-guidelines-e-e-a-t?hl=pl [dostęp 16.10.24]
  3. Indeksowanie - support Google https://support-google-com.translate.goog/webmasters/answer/7645831?hl=en&_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=rq [dostęp 16.10.24]

 

×