Opinie Google – jak pozyskiwać je zgodnie z dyrektywą Omnibus?
Kupowanie opinii w internecie staje się niezgodne z prawem i będzie traktowane jako nieuczciwa praktyka rynkowa. Nowe zasady zaczną obowiązywać z początkiem 2023 roku. Z tego artykułu dowiesz się, jakie praktyki są zakazane i jak możesz zbierać opinie w Google zgodnie z zasadami.
Dyrektywa Omnibus – czym jest?
Większość użytkowników internetu szuka opinii o firmie lub produkcie, zanim dokona decyzji zakupowej. Problem nieprawdziwych opinii w sieci jest plagą – od recenzji na stronach internetowych, po opinie w Google. Dyrektywa Omnibus ma chronić interes konsumentów i być batem na nieuczciwych sprzedawców, którzy manipulują opiniami.
Warto wspomnieć, że nowe zasady dotyczą też m.in. obowiązku informowania o cenach, w tym o zniżkach i promocjach cenowych.
Konsumenci zostają objęci większą ochroną, ale nie tylko oni. Nowe przepisy chronią także konkurencję i mają zniechęcać do nieuczciwych praktyk. Firmy, które regularnie zbierają prawdziwe opinie, mogą na tym skorzystać. Mając już wdrożone i funkcjonujące mechanizmy zbierania realnych opinii, jesteś na prowadzeniu. Jeśli nie, koniecznie sprawdź, na co musisz zwrócić uwagę przy zbieraniu opinie w Google.
Jakie zasady wprowadza dyrektywa Omnibus w kwestii opinii?
Obowiązek informowania o weryfikowaniu opinii spoczywa na firmie
Ustawa krajowa zobowiązuje sprzedających do informowania o tym, czy na swojej stronie weryfikowana jest autentyczność opinii, ocen i wystawiających recenzje. Jeśli posiadamy taki mechanizm, jako właściciel serwisu musimy o tym informować. Ważne jest także, aby wyraźnie zaznaczyć, jak są one sprawdzane (np. ręczna moderacja), wyświetlane (np. wybieramy tylko najlepsze), czy w jaki sposób liczymy średnią oceny. Ma być jasno i przejrzyście.
Wdrożenie odpowiedniego mechanizmu weryfikacji opinii
Trudno wyobrazić sobie sklep internetowy, na którym nie możemy sprawdzić opinii o produktach. To jeden z najlepszych sposobów na zareklamowanie asortymentu i usług. Sprzedający będzie musiał weryfikować wiarygodność recenzentów i udowodnić ich autentyczność w razie kontroli UOKiK, co może być sporym wyzwaniem. To jeden ze słabych elementów nowych przepisów i trudny do rozstrzygnięcia.
Kupowanie opinii w Google nie jest już zgodne z prawem
Za te praktyki Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2022 roku ukarał już 2 spółki. Kara na łączną kwotę około 70 tys. złotych została nałożona na przedsiębiorstwa, które zajmowały się one handlem nieprawdziwymi recenzjami i ocenami zamieszczanymi w internecie. Dużą częścią ich działalności była sprzedaż opinii w Google Maps.
Nieprawdziwe opinie w Google Maps są problemem, ale wystarczy poszukać takich ofert w wyszukiwarce lub poszukać grup facebook’owych i okaże się, że wiele podobnych firm nadal stosuje te praktyki. Wiele przedsiębiorców niestety nadal jest nieświadomych, co grozi za kupowanie i sprzedaż opinii.
Jak weryfikować opinie zgodnie z dyrektywą Omnibus?
W przypadku sprzedaży internetowej, jak zasugerował Prezes UOKiK, „najprostszym i najpewniejszym narzędziem weryfikacji może być udostępnienie kupującym indywidualnego linku, gdzie kupujący będzie mógł wystawić stosowną opinię o produkcie”. Google daje nam tutaj narzędzia – są to między innymi opinie konsumenckie Google i opinie w Profilach Firmy w Google.
Mając sklep internetowy i chcąc wyświetlać asortyment w Google Zakupy, na pewno posiadasz konto Merchant Center. Opinie konsumenckie Google możemy uruchomić w ramach tej usługi. Dzięki temu klienci dokonujący zakupu produktu w naszym sklepie internetowym po zakończeniu transakcji zostaną poproszeni o podzielenie się opinią – bespośrednio po lub mailowo.
Zbierając opinie, trudno pominąć największy katalizator opinii o firmach, którym są Mapy Google. Każdy użytkownik może podzielić się swoim zdaniem o naszym przedsiębiorstwie, usłudze czy zakupionym towarze. Jednak jak to jest z weryfikacją recenzentów i opinii – przecież nie raz na pewno spotkała Cię sytuacją, że na Twoim profilu wystawiono nieprawdziwą opinię i był problem z jej usunięciem (o tym, jak pozbyć się opinii w Profilu Firmy w Google przeczytasz tutaj).
Posiadając Profil Firmy (wcześniej wizytówka Google), możemy wygenerować indywidualny link do formularza opinii.
W przypadku opinii w profilu firmy, Google już kilka miesięcy temu dodało specjalną adnotację o tym, że opinie nie są weryfikowane przed ich opublikowaniem, ale wykrywa i usuwa fałszywe treści, gdy uda im się je zidentyfikować.
Pozyskiwanie opinii w Google Maps zgodne z dyrektywą Omnibus
Zalet zbierania opinii w Profilu Firmy w Google jest wiele, dlatego warto znać zasady, by robić to zgodnie z prawem i regulaminem Google. Więcej wartościowych opinii w wizytówce (profilu) to lepsza widoczność organiczna w wynikach wyszukiwania i większa wiarygodność firmy w sieci.
Skąd pobrać skrócony link do opinii w Google Maps?
Przede wszystkim nasz profil firmy musi być zweryfikowany. Bez tego nie będziemy mogli na przykład odpowiadać na opinię. O tym, jak założyć i zweryfikować Profil Firmy w Google dowiesz się z tego artykułu.
Odnajdź swój profil firmy, wpisując w Google „moja firma”. Wybierz odpowiedni profil z listy, jeśli masz ich więcej i wybierz opcję „Poproś o opinię” w panelu danej lokalizacji lub otwórz sekcję opinii, skąd również możesz pobrać link.
Zalety podawania linku do formularza opinii
Dla każdej lokalizacji taki link jest indywidualny – to oznacza, że osobie, która dostała dany link, nie otworzy się inny profil firmy, niż powinien. To rozwiązanie bardzo dobrze pozwala uniknąć problemów z ręcznym szukaniem naszej placówki i zmniejsza ryzyko, że klient wystawi opinię na nie tej wizytówce, co powinien.
Skrócony link do formularza opinii idealnie sprawdza się w digitalu, dzięki czemu możesz je zamieszczać na stronie, w mailach, w SMS-ach, na portalach społecznościowych, a nawet w dokumentach cyfrowych takich jak faktura.
Jak zbierać opinie w świecie offline?
Powyższy link możesz także zastosować w formie analogowej, czyli w postaci kodu QR wygenerowanego na bazie łącza do formularza opinii. Tak jak linki, możesz stworzyć odrębne kody QR dla każdej z Twoich placówek. To doskonały sposób na wykorzystanie go w formie papierowej, jako naklejki na stolikach w restauracji, jako naklejka lub ulotka na ladzie w sklepie lub przy rejestracji w placówce medycznej.
Czego nie powinno się robić, zbierając opinie w Google?
Zakazane jest publikowanie opinii, które nie odzwierciedlają prawdziwych wrażeń dotyczących firmy – są one traktowane jako „Fałszywe zaangażowanie” i zostaną usunięte przez Google. Pod tym określeniem kryją się wszystkie opłacane opinie, w tym recenzje publikowane w zamian za rabaty, bezpłatne produkty lub usługi zachęcające do publikacji.
Dotyczy to także prośby sprzedawców o zmianę lub usunięcie opinii w zamian za benefity oraz opinii wystawianych w ramach „barteru”, czyli opinia za opinię, gdy użytkownik wystawiający ocenę lub recenzję nigdy nie korzystał z usług lub produktów oferowanych przez daną firmę.
Schyłek nieuczciwych praktyk, początek lepszej jakości opinii w sieci?
Wiele osób straciło zaufanie do opinii w sieci, co pokazuje, jak dużą szkodę wyrządzają fałszywe treści w sieci. Długoterminowa strategia zbierania autentycznych opinii w Google przynosi wiele korzyści – od budowania zaufania klientów, po lepsze pozycje Profili Firmy w Google.
Opracowując taki plan warto skonsultować go z weteranami od Google. Z nami omówisz nie tylko kwestie zbierania opinii, ale także zarządzania nimi.
Potrzebujesz wsparcia w zarządzaniu opiniami? Napisz do nas!