Opinie Google – jak pozyskiwać je zgodnie z dyrektywą Omnibus?

Dyrektywa Omnibus a pozyskiwanie opinii

Kupowanie opinii w internecie staje się niezgodne z prawem i będzie traktowane jako nieuczciwa praktyka rynkowa. Nowe zasady zaczną obowiązywać z początkiem 2023 roku. Z tego artykułu dowiesz się, jakie praktyki są zakazane i jak możesz zbierać opinie w Google zgodnie z zasadami.

opinie w google a dyrektywa omnibus

Opinie w Google a dyrektywa Omnibus

Dyrektywa Omnibus – czym jest?

Większość użytkowników internetu szuka opinii o firmie lub produkcie, zanim dokona decyzji zakupowej. Problem nieprawdziwych opinii w sieci jest plagą – od recenzji na stronach internetowych, po opinie w Google. Dyrektywa Omnibus ma chronić interes konsumentów i być batem na nieuczciwych sprzedawców, którzy manipulują opiniami.

Warto wspomnieć, że nowe zasady dotyczą też m.in. obowiązku informowania o cenach, w tym o zniżkach i promocjach cenowych.

Konsumenci zostają objęci większą ochroną, ale nie tylko oni. Nowe przepisy chronią także konkurencję i mają zniechęcać do nieuczciwych praktyk. Firmy, które regularnie zbierają prawdziwe opinie, mogą na tym skorzystać. Mając już wdrożone i funkcjonujące mechanizmy zbierania realnych opinii, jesteś na prowadzeniu. Jeśli nie, koniecznie sprawdź, na co musisz zwrócić uwagę przy zbieraniu opinie w Google.

Jakie zasady wprowadza dyrektywa Omnibus w kwestii opinii?

Obowiązek informowania o weryfikowaniu opinii spoczywa na firmie

Ustawa krajowa zobowiązuje sprzedających do informowania o tym, czy na swojej stronie weryfikowana jest autentyczność opinii, ocen i wystawiających recenzje. Jeśli posiadamy taki mechanizm, jako właściciel serwisu musimy o tym informować. Ważne jest także, aby wyraźnie zaznaczyć, jak są one sprawdzane (np. ręczna moderacja), wyświetlane (np. wybieramy tylko najlepsze), czy w jaki sposób liczymy średnią oceny. Ma być jasno i przejrzyście.

Wdrożenie odpowiedniego mechanizmu weryfikacji opinii

Trudno wyobrazić sobie sklep internetowy, na którym nie możemy sprawdzić opinii o produktach. To jeden z najlepszych sposobów na zareklamowanie asortymentu i usług. Sprzedający będzie musiał weryfikować wiarygodność recenzentów i udowodnić ich autentyczność w razie kontroli UOKiK, co może być sporym wyzwaniem. To jeden ze słabych elementów nowych przepisów i trudny do rozstrzygnięcia.

Kupowanie opinii w Google nie jest już zgodne z prawem

Za te praktyki Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2022 roku ukarał już 2 spółki. Kara na łączną kwotę około 70 tys. złotych została nałożona na przedsiębiorstwa, które zajmowały się one handlem nieprawdziwymi recenzjami i ocenami zamieszczanymi w internecie. Dużą częścią ich działalności była sprzedaż opinii w Google Maps.

 

sprzedaz opinii w google 1

Sprzedaż opinii w Google

Nieprawdziwe opinie w Google Maps są problemem, ale wystarczy poszukać takich ofert w wyszukiwarce lub poszukać grup facebook’owych i okaże się, że wiele podobnych firm nadal stosuje te praktyki. Wiele przedsiębiorców niestety nadal jest nieświadomych, co grozi za kupowanie i sprzedaż opinii.

Jak weryfikować opinie zgodnie z dyrektywą Omnibus?

W przypadku sprzedaży internetowej, jak zasugerował Prezes UOKiK, „najprostszym i najpewniejszym narzędziem weryfikacji może być udostępnienie kupującym indywidualnego linku, gdzie kupujący będzie mógł wystawić stosowną opinię o produkcie”. Google daje nam tutaj narzędzia – są to między innymi opinie konsumenckie Google i opinie w Profilach Firmy w Google.

Mając sklep internetowy i chcąc wyświetlać asortyment w Google Zakupy, na pewno posiadasz konto Merchant Center. Opinie konsumenckie Google możemy uruchomić w ramach tej usługi. Dzięki temu klienci dokonujący zakupu produktu w naszym sklepie internetowym po zakończeniu transakcji zostaną poproszeni o podzielenie się opinią – bespośrednio po lub mailowo.

Zbierając opinie, trudno pominąć największy katalizator opinii o firmach, którym są Mapy Google. Każdy użytkownik może podzielić się swoim zdaniem o naszym przedsiębiorstwie, usłudze czy zakupionym towarze. Jednak jak to jest z weryfikacją recenzentów i opinii – przecież nie raz na pewno spotkała Cię sytuacją, że na Twoim profilu wystawiono nieprawdziwą opinię i był problem z jej usunięciem (o tym, jak pozbyć się opinii w Profilu Firmy w Google przeczytasz tutaj).

Posiadając Profil Firmy (wcześniej wizytówka Google), możemy wygenerować indywidualny link do formularza opinii.

google nie weryfikuje opinii

Google nie weryfikuje opinii

W przypadku opinii w profilu firmy, Google już kilka miesięcy temu dodało specjalną adnotację o tym, że opinie nie są weryfikowane przed ich opublikowaniem, ale wykrywa i usuwa fałszywe treści, gdy uda im się je zidentyfikować.

Pozyskiwanie opinii w Google Maps zgodne z dyrektywą Omnibus

Zalet zbierania opinii w Profilu Firmy w Google jest wiele, dlatego warto znać zasady, by robić to zgodnie z prawem i regulaminem Google. Więcej wartościowych opinii w wizytówce (profilu) to lepsza widoczność organiczna w wynikach wyszukiwania i większa wiarygodność firmy w sieci.

Skąd pobrać skrócony link do opinii w Google Maps?

Przede wszystkim nasz profil firmy musi być zweryfikowany. Bez tego nie będziemy mogli na przykład odpowiadać na opinię. O tym, jak założyć i zweryfikować Profil Firmy w Google dowiesz się z tego artykułu.

Odnajdź swój profil firmy, wpisując w Google „moja firma”. Wybierz odpowiedni profil z listy, jeśli masz ich więcej i wybierz opcję „Poproś o opinię” w panelu danej lokalizacji lub otwórz sekcję opinii, skąd również możesz pobrać link.

generowanie linku do formularza opinii

Generowanie linku do formularza opinii

Zalety podawania linku do formularza opinii

Dla każdej lokalizacji taki link jest indywidualny – to oznacza, że osobie, która dostała dany link, nie otworzy się inny profil firmy, niż powinien. To rozwiązanie bardzo dobrze pozwala uniknąć problemów z ręcznym szukaniem naszej placówki i zmniejsza ryzyko, że klient wystawi opinię na nie tej wizytówce, co powinien.

Skrócony link do formularza opinii idealnie sprawdza się w digitalu, dzięki czemu możesz je zamieszczać na stronie, w mailach, w SMS-ach, na portalach społecznościowych, a nawet w dokumentach cyfrowych takich jak faktura.

Jak zbierać opinie w świecie offline?

Powyższy link możesz także zastosować w formie analogowej, czyli w postaci kodu QR wygenerowanego na bazie łącza do formularza opinii. Tak jak linki, możesz stworzyć odrębne kody QR dla każdej z Twoich placówek. To doskonały sposób na wykorzystanie go w formie papierowej, jako naklejki na stolikach w restauracji, jako naklejka lub ulotka na ladzie w sklepie lub przy rejestracji w placówce medycznej.

Czego nie powinno się robić, zbierając opinie w Google?

Zakazane jest publikowanie opinii, które nie odzwierciedlają prawdziwych wrażeń dotyczących firmy – są one traktowane jako „Fałszywe zaangażowanie” i zostaną usunięte przez Google. Pod tym określeniem kryją się wszystkie opłacane opinie, w tym recenzje publikowane w zamian za rabaty, bezpłatne produkty lub usługi zachęcające do publikacji.

Dotyczy to także prośby sprzedawców o zmianę lub usunięcie opinii w zamian za benefity oraz opinii wystawianych w ramach „barteru”, czyli opinia za opinię, gdy użytkownik wystawiający ocenę lub recenzję nigdy nie korzystał z usług lub produktów oferowanych przez daną firmę.

Schyłek nieuczciwych praktyk, początek lepszej jakości opinii w sieci?

Wiele osób straciło zaufanie do opinii w sieci, co pokazuje, jak dużą szkodę wyrządzają fałszywe treści w sieci. Długoterminowa strategia zbierania autentycznych opinii w Google przynosi wiele korzyści – od budowania zaufania klientów, po lepsze pozycje Profili Firmy w Google.

Opracowując taki plan warto skonsultować go z weteranami od Google. Z nami omówisz nie tylko kwestie zbierania opinii, ale także zarządzania nimi.

Potrzebujesz wsparcia w zarządzaniu opiniami? Napisz do nas!

×