Marketing kancelarii doradcy podatkowego - jak promować usługi podatkowe zgodnie z prawem?

W Polsce w 2024 r. zarejestrowanych było 9 049 doradców podatkowych (https://kidp.pl/rekordowa-liczba-nowych-doradcow-podatkowych). Tak duża konkurencja w branży wymusza konieczność inwestycji w marketing internetowy. Jak reklamować kancelarię podatkową? Jakich działań należy unikać, aby nie narazić się na konsekwencje prawne? Szczegóły znajdziesz w naszym artykule!
Czym zajmuje się doradca podatkowy?
Doradca podatkowy jest zawodem zaufania publicznego, a kwestie związane z wykonywaniem jego działalności reguluje prawo, w tym Ustawa o doradztwie podatkowym. Aby pełnić funkcję doradcy, niezbędne jest wyższe wykształcenie i specjalistyczna wiedza z zakresu finansów i prawa. Zgodnie z przepisami podmiotami uprawnionymi do wykonywania
zawodu są:
- Osoby fizyczne znajdujące się na liście doradców podatkowych,
- Adwokaci i radcowie prawni,
- Biegli rewidenci.
Doradca podatkowy a księgowy
Doradca podatkowy jest często mylony z księgowym, jednak w praktyce doradca zajmuje się czymś zupełnie innym. Do jego zadań należą m.in.:
- Udzielanie opinii, porad, wyjaśnień na temat obowiązków podatkowych i celnych,
- Reprezentowanie klientów przed uprawnionym organami podatkowymi oraz sądami,
- Przygotowywanie deklaracji i zeznań podatkowych oraz udzielanie podatnikom pomocy w tym zakresie,
- Doradztwo podatkowe o charakterze międzynarodowym.
Księgowy zajmuje się natomiast głównie procedowaniem faktur i dokumentów oraz weryfikacją płatności, sald konta czy przepływów finansowych.
Reklama doradców podatkowych - ograniczenia, zasady, dobre praktyki
Czy doradca podatkowy może się reklamować? Tak, ale pod warunkiem, że przekaz marketingowy będzie zgodny z prawem i zasadami etyki zawodowej. O czym należy pamiętać? Jakie przepisy regulują kwestie związane z promocją kancelarii podatkowej?
- Ustawa o doradztwie podatkowym (Dz.U. 2021 poz. 2117) - artykuł 38 precyzuje, że reklama doradców podatkowych powinna być zgodna z zasadami etyki zawodowej. Ponadto podmiotów zajmujących się doradztwem podatkowym nie mogą reklamować m.in. organy Krajowej Administracji Skarbowej oraz organy podatkowe, a także minister finansów publicznych.
- Uchwała nr 28/2006 Drugiego Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych (Dz.U.2006.1.22) - zgodnie z tym dokumentem reklama doradców podatkowych powinna być wyważona, obiektywna i rzetelna, a ponadto musi spełniać normy etyczne i dobre obyczaje. Uchwała nakłada również zakazy, takie jak:
- Porównywanie swoich usług z innymi doradcami podatkowymi,
- Gwarantowanie skuteczności działań z zakresu podatkowego,
- Powoływanie się na osobiste znajomości z przedstawicielami organów publicznych, np. urzędów skarbowych.
Pamiętaj, że zgodnie z Ustawą o doradztwie podatkowym działania reklamowe prowadzone w sposób „rażący” lub „uporczywy” mogą doprowadzić do skreślenia danego podmiotu z rejestru doradców podatkowych. Żeby uniknąć nieprzyjemności, warto skonsultować się z wyspecjalizowaną kancelarią prawną i indywidualnie omówić kwestie związane z promocją kancelarii podatkowej.
Potrzebujesz wsparcia w promocji kancelarii podatkowej? Napisz do nas!
Sprawdzone sposoby na marketing kancelarii podatkowej
Jak promować usługi podatkowe w internecie? Poniżej prezentujemy skuteczne formy promocji.
Strona internetowa kancelarii
Działania marketingowe warto zacząć od stworzenia strony internetowej lub optymalizacji istniejącej witryny. Serwis powinien być intuicyjny w nawigacji, tak, aby użytkownicy szybko znaleźli potrzebne informacje. Strona musi zawierać:
- Dokładny adres siedziby wraz z mapką,
- Dane kontaktowe (e-mail, numer telefonu lub formularz kontaktowy),
- Informacje na temat doświadczenia i wykształcenia doradcy podatkowego,
- Dokładny zakres usług wraz z określeniem specjalizacji,
- Informacje o udogodnieniach dot. budynku i biura, np. bezpłatnym parkingu, windzie dla osób z niepełnosprawnościami itp.
Dodatkowo strona powinna być zoptymalizowana pod kątem UX (czyli być łatwa w obsłudze i dostosowana do potrzeb użytkowników) oraz wymagań Google. Należy zadbać m.in. o stworzenie przejrzystego menu czy stosowanie w treściach nagłówków i pogrubień.
Sprawdź też, jak zaprojektować menu na stronie internetowej.
Pozycjonowanie
Warto zainwestować w pozycjonowanie strony, aby była widoczna w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania. W tym celu specjalista SEO podejmuje szereg działań, m.in.:
- Umieszcza odpowiednie słowa kluczowe w nagłówkach oraz treściach na stronie,
- Uzupełnia Title oraz Description,
- Podejmuje czynności z zakresu link buildingu,
- Wdraża linkowanie wewnętrzne,
- Wykonuje optymalizację techniczną strony, np. przygotowuje pliki robots.txt.
Profil Firmowy w Google, Bing, Apple Maps
Marketing doradców podatkowych obejmuje również stworzenie Profilu Firmy w Google, a także wizytówek w wyszukiwarce Bing lub w usłudze Apple Business Connect. Dzięki temu informacje na temat Twojej kancelarii docierają do osób szukających usług w określonym mieście lub regionie. Przygotowując profil firmowy, warto podać jak najwięcej danych, aby potencjalny klient mógł szybko znaleźć to, czego szuka. Wizytówka powinna zawierać m.in. numer telefonu, dokładny adres siedziby, opis świadczonych usług.
Sprawdź też ofertę na stałą obsługę Profili Firmowych.
Reklama w Google oraz Facebook Ads
Warto skorzystać z płatnych systemów reklamowych, jak Google Ads czy Facebook Ads. Trzeba jednak pamiętać, by zamieszczane treści były zgodne z zasadami etyki zawodowej, czyli nie można w nich używać elementów oceniających (np. najlepsza kancelaria podatkowa) lub gwarantować skuteczności prowadzonych działań. Reklama doradców podatkowych powinna zawierać wyłącznie obiektywne i rzetelne informacje, np. dotyczące zakresu świadczonych usług.
Content marketing
Promocja kancelarii podatkowej obejmuje też działania content marketingowe, czyli tworzenie i publikowanie różnego rodzaju treści, w tym artykułów blogowych, podcastów, materiałów wideo. Trzeba jednak pamiętać, by treści:
- Miały charakter poradnikowy, informacyjny,
- Nie zawierały elementów oceniających, kategoryzujących,
- Nie znajdowały się w nich informacje na temat znajomości doradcy podatkowego z pracownikami organów państwowych.
Ponadto zgodnie z zasadami etyki zawodowej w tekstach można zamieszczać frazę doradca podatkowy, jednak tylko w opisie kariery i praktyk zawodowych.
Sprawdź też, na czym polega dystrybucja treści.
Dozwolona jest także reklama kancelarii podatkowej w social media. Podobnie jednak jak w przypadku innych form promocji, trzeba stosować się do wytycznych prawnych. W praktyce wpisy powinny zawierać rzetelne i wiarygodne treści, np. dotyczyć zmian w przepisach czy informacji o dokumentach potrzebnych do załatwienia danej sprawy. Warto także pamiętać, by posty na Facebooku, w serwisie X, Instagramie lub LinkedIn publikować regularnie.
Sprawdź, na czym polega pozycjonowanie na YouTube.
Serwisy ogłoszeniowe
Dobrym pomysłem jest również promocja doradców podatkowych w serwisach ogłoszeniowych, jak np. Oferteo czy Fixly. Tego typu strony są łatwe do znalezienia w sieci, dlatego zmieszczenia na nich swojej wizytówki pozwala na skuteczne dotarcie do klientów. Ponadto informacje na temat kancelarii są kategoryzowane według lokalizacji, dzięki czemu o swojej działalności można poinformować osoby z danego miasta lub regionu.
Czy doradca podatkowy może się reklamować? Podsumowanie
Doradca podatkowy może się reklamować, jednak powinien pamiętać o przestrzeganiu przepisów i zasad etyki zawodowej. Przekaz marketingowy musi być więc obiektywny, rzetelny i wiarygodny. Do skutecznych form promocji zaliczają się m.in. działania content marketingowe, pozycjonowanie i optymalizacja strony internetowej oraz stworzenie wizytówki firmowej w sieci.
Chcesz skutecznie promować swoje usługi doradztwa podatkowego? Napisz do nas!
Źródła:
- Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 14 października 2021 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o doradztwie podatkowym Dz.U. 2021 poz. 2117 https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20210002117/T/D20212117L.pdf [dostęp 5.03.25]
- Uchwała nr 28/2006 Drugiego Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych z dnia 22 stycznia 2006 r. w sprawie zasad etyki doradców podatkowych (Dz.U.2006.1.22) https://lexlege.pl/zasady-etyki-doradcow-podatkowych/rozdzial-iv-informacja-i-reklama/3018/ [dostęp 5.03.25]
- Krajowa Izba Doradców Podatkowych https://kidp.pl/ [dostęp 5.03.25]