Jak mierzyć skuteczność SEO i oceniać efekty pozycjonowania w kontekście celów biznesowych?

W Polsce z Internetu korzysta 36,68 mln osób, co stanowi 88,4% ogólnej populacji – wynika z raportu Digital 2023 Poland. Aby mieć pewność, że działania SEO są poprawnie prowadzone, a Twoja strona z czasem będzie coraz lepiej widoczna w sieci, przeczytaj, jak mierzyć sukces w SEO. Poznaj narzędzia i wskaźniki pomocne w monitorowaniu efektów pozycjonowania.
Po co i jak mierzyć efekty pozycjonowania?
Rezultaty pozycjonowania nie zawsze są widoczne od razu, ale można je monitorować i porównywać do ustalonych z agencją lub specjalistą SEO wskaźników efektywności. W ten sposób zyskujesz kontrolę nad prowadzonymi działaniami marketingowymi. Dzięki temu możesz zweryfikować m.in.:
- czy działania zmierzają w dobrym kierunku,
- czy efekty pozycjonowania są zgodne z założonymi celami biznesowym,
- czy przeznaczony budżet jest wystarczający i dobrze wykorzystany.
Dodatkowo warto wiedzieć, jak mierzyć efekty pozycjonowania strony, żeby sprawdzać, czy agencja lub specjalista SEO wywiązuje się ze swoich zobowiązań.
Jak sprawdzić skuteczność SEO? Podstawowe wskaźniki
Efekty działań pozycjonowania można łatwo zmierzyć, ale przed rozpoczęciem działań warto ustalić wskaźniki KPI dla SEO. Pod uwagę można wziąć poniższe mierniki.
Ruch na stronie internetowej
Do ważnych elementów wpływających na ocenę skuteczności SEO zalicza się liczba osób odwiedzających Twoją stronę firmową. Warto śledzić dane w zestawieniu miesięcznym, kwartalnym, rocznym, porównywać rok do roku, miesiąc do miesiąca. Szczególną uwagę należy zwrócić na użytkowników trafiających na nasz serwis z organicznych wyników wyszukiwania (z wyszukiwarek internetowych), na co wpływ ma właśnie proces pozycjonowania strony.
Pozycja strony internetowej w wynikach wyszukiwania
Do istotnych kwestii zalicza się pozycja wybranych fraz w wynikach wyszukiwarki. Należy pamiętać, że zanim słowa kluczowe, na które ma się wyświetlać serwis, trafią do TOP10, może minąć kilka lub kilkanaście miesięcy. Przez ten czas warto na bieżąco śledzić wzrosty i spadki fraz, by wiedzieć, czy działania SEO przynoszą oczekiwane rezultaty.
Widoczność strony
Do ważnych wskaźników efektywności SEO należy również widoczność strony w sieci, czyli ogólna liczba fraz, na które wyświetla się strona internetowa. Zwiększenie wskaźnika Engine Visibility przekłada się na wzrost ruchu z organicznych, czyli bezpłatnych wyników wyszukiwarki. Warto regularnie monitorować ten parametr i sprawdzać, ile fraz nasza strona pojawia się w wynikach wyszukiwania.
Nie wiesz, jak analizować ruch na stronie? Napisz do nas!
Linkowanie zewnętrzne
Ogromne znaczenie odgrywa link buiding, czyli proces pozyskiwania linków zewnętrznych prowadzących do Twojej strony firmowej. Czynnik stanowi ważną rolę w ocenie strony przez algorytmy wyszukiwarki. W dużym uproszczeniu Google uznaje, że jeśli wiele stron powołuje się na Twoją witrynę, to oznacza, że jest ona wartościowa. Należy skoncentrować się nie tylko na liczbie odnośników, ale też na ich jakości. Jak twierdzi ekspert reprezentujący w Google, John Mueller, w wypowiedzi cytowanej przez Search Engine Journal, pojedynczy link pochodzący z wartościowego źródła jest cenniejszym sygnałem dla Google niż setki linków zwrotnych o charakterze SPAM-u:
Warto więc starać się pozyskać linki z wartościowych stron, np. rządowych, tematycznych lub zawierających wypowiedzi ekspertów. To zwiększa szanse, że Twój serwis internetowy będzie oceniony lepiej przez Google. Ponadto ciekawy content może sprawić, że użytkownicy będą go sami udostępniać i w ten sposób zyskasz linki do Twojej strony internetowej bez ponoszenia dodatkowych kosztów, związanych z publikacją materiałów na zewnętrznych portalach internetowych.
Współczynnik konwersji
Do istotnych elementów ułatwiających mierzenie skuteczności SEO należy współczynnik konwersji. Wskaźnik informuje o działaniach podjętych przez użytkowników po wejściu na Twoją stronę internetową, jak np.
- wypełnienie formularza kontaktowego,
- zakup produktu,
- zapisanie się na newsletter,
- wysłanie zapytania ofertowego,
- rejestracja w serwisie internetowym,
- kliknięcie baneru reklamowego.
Cele biznesowe warto określać precyzyjnie, np. zwiększenie liczby zapytań o 50% na przestrzeni 6 miesięcy. Warto pamiętać, że działania SEO wpływają na górną część lejka zakupowego. Sprawiają, że strona jest łatwiejsza do znalezienia przez użytkowników, zwiększają ruch na stronie, ale ostatecznie to, jak zachowa się potencjalny klient, zależy od wielu innych czynników. Jeśli strona jest dobrze przygotowana pod względem UX, a oferta atrakcyjna istnieje duże prawdopodobieństwo, że użytkownik wykona pożądaną akcję. Żeby odnieść oczekiwany efekt, trzeba więc zadbać o wiele elementów. Samo pozycjonowanie pomaga w generowaniu ruchu na stronie, a to już połowa sukcesu!
Poznaj też ofertę na optymalizację współczynnika konwersji.
Jak mierzyć efekty działań agencji SEO? Narzędzia
Działania agencji marketingowej można sprawdzić za pomocą narzędzi służących do analityki i SEO. Jak mierzyć skuteczność działań z zakresu pozycjonowania? Sprawdź, popularne rozwiązania ułatwiające mierzenie efektów SEO.
Google Analytics
To bezpłatne narzędzie Google. Za pomocą GA4 sprawdzimy m.in.:
- liczbę sesji i użytkowników (z uwzględnieniem wejść z wyników organicznych, płatnych sieci reklamowych, serwisów społecznościowych, bezpośrednich przejść na stronę - direct oraz z linków zamieszczonych na innych stronach - referral),
- liczbę nowych i powracających użytkowników,
- czas spędzony na stronie,
- współczynnik odrzuceń (bounce rate).
GA pozwala również na ustawienie i mierzenie konwersji.
Google Search Console
Google Search Console wykorzystuje się, aby m.in.:
- sprawdzić, czy wszystkie podstrony w serwisie są poprawnie zaindeksowane przez Google,
- poznać frazy, na które strona wyświetla się w wynikach wyszukiwania,
- sprawdzić linki prowadzące do strony.
Sprawdź raport Statystyki indeksowania w Google Serach Console.
Senuto
Senuto to płatne narzędzie umożliwiające analizowanie widoczności strony. Pozwala m.in. na:
- sprawdzenie słów kluczowych, na które wyświetla się strona w TOP3, TOP10 i TOP50 wyników wyszukiwania,
- monitorowanie widoczności strony na poszczególne frazy,
- analizowanie widoczności konkurencyjnych stron internetowych.
Ahrefs
Narzędzie Ahrefs wykorzystuje się przede wszystkim do oceny autorytetu domeny i analizy profilu linków. Za jego pomocą można sprawdzić:
- liczbę oraz jakość linków zwrotnych,
- pozycje słów kluczowych w wynikach wyszukiwania.
Aplikacja wskazują też, na jakie słowa kluczowe wyświetlają się konkurencyjne strony internetowe, a to pomaga w znalezieniu fraz o dużym potencjale, które można wykorzystać w procesie pozycjonowania.
Oprócz linków liczą się również treści na stronie. Sprawdź, czym są wytyczne E-E-A-T.
Co zrobić, gdy wskaźniki efektywności z działań SEO nie są zadowalające?
Zdarza się, że trudno spełnić założone KPI dla działań SEO i pozycjonowania. Wówczas trzeba zastanowić się, co może być źródłem problemu.
- Warto zlecić audyt SEO. Dzięki niemu można wykryć błędy wpływające na słabą widoczność strony w Internecie. Problemy mogą być spowodowane przez kwestie techniczne, np. dotyczące indeksowania przez Google lub nieprawidłowości w kodzie strony. Znaczenie mają również: content, profil linków, optymalizacja meta danych, w tym Title, Description.
- Należy przeprowadzić analizę konkurencji, przyjrzeć się konkurencyjnym stronom. Zdarza się, że wiodące firmy w branży prowadzą intensywne działania SEO, przez co szybciej zgarniają ruch i pozycje na konkretne frazy. W efekcie przy mniejszym budżecie trudniej jest osiągnąć założony cel.
- Częstym problemem jest też brak wdrożenia zaleceń optymalizacyjnych zaleconych przez specjalistę SEO, np. dotyczących rozbudowy contentu na poszczególnych podstronach.
- Spadki fraz często następują także po zmianach w algorytmach Google. Warto więc na bieżąco śledzić komunikaty internetowego giganta.
- Problemem mogą być także zbyt ambitne KPI - dlatego wskaźniki efektywności SEO należy dobierać rozsądnie i z uwzględnieniem budżetu, a także możliwości zespołu.
Jeśli pomimo podejmowanych działań strona nadal jest słabo widoczna w wynikach wyszukiwania, można skoncentrować się na innych sposobach promocji. Warto postawić m.in. na komunikację w mediach społecznościowych lub zainwestować w płatne systemy reklamowe.
Sprawdź też, czym różni się Google Ads od Facebook Ads.
Jak mierzyć skuteczność SEO? Podsumowanie!
Pozycjonowanie to długotrwały i żmudny proces. Rezultaty nie pojawiają się od razu, ale dobrze na bieżąco monitorować wskaźniki efektywności SEO. Warto wiedzieć, jak mierzyć efekty działań w SEO, aby kontrolować budżet przeznaczony na marketing i weryfikować, czy specjalista SEO albo agencja wywiązują się ze swoich zobowiązań.
Chcesz zweryfikować pracę agencji SEO? Napisz do nas!
Źródła:
- Raport Digital Poland 2023 https://datareportal.com/reports/digital-2023-poland [dostęp 7.05.24]
- M. G Southern „Google’s John Mueller: Total Number of Backlinks Doesn’t Matter” https://www.searchenginejournal.com/googles-john-mueller-total-number-of-backlinks-doesnt-matter/396638/#close [dostęp 7.05.24]
- https://support.google.com/webmasters/answer/9128668?hl=pl [dostęp 7.05.24]