Ranking wyszukiwarek internetowych - Polska i świat 2021 - 2024
W obecnych czasach Internet jest najskuteczniejszym źródłem pozyskiwania informacji. Użytkownicy mają dostęp do niezliczonych zasobów danych, artykułów, filmów, grafik, serwisów internetowych, sklepów i wielu wielu innych. Aby uzyskać do nich dostęp, korzystamy z wyszukiwarki internetowej.
Wyszukiwarka internetowa umożliwia przeszukiwanie zasobów zgromadzonych w Internecie w prosty i szybki sposób. Algorytmy starają się tak dopasować wyniki wyszukiwań do zapytań użytkowników, aby jak najbardziej spełnić ich oczekiwania. Niekwestionowanym liderem wśród wyszukiwarek internetowych zarówno w Polsce i na świecie jest Google. Przeczytaj o Core Web Vitals, czyli nowym wskaźniku wpływającym na ranking wyszukiwania w Google. Jak wyglądają rankingi w poszczególnych regionach świata?
Ranking wyszukiwarek w Europie
W segmencie wyszukiwarek internetowych od lat niekwestionowanym liderem jest wyszukiwarka Google i chyba nie trzeba jej nikomu przedstawiać. Dowodem na to jakim gigantem faktycznie jest Google mogą być dane z grudnia 2021 roku, które wykazują, że aż 92,64% populacji Europy korzysta ze wspomnianej wyszukiwarki. Co ciekawe, wykres jest absolutnie stabilny - w listopadzie 2021 uległ nieznacznemu spadkowi do 91,8% na rzecz innej wyszukiwarki niż Google tj. bing (4,48%) - jednak w grudniu Google odrobiło swoje straty w rankingu i ich produkt wrócił na poziom 92,64%.
Aktualizacja sierpień 2024
Wyszukiwarka internetowa w rankingu | Procentowy udział w rynku wyszukiwarek |
91.19% | |
bing | 3.66% |
YANDEX | 2.86% |
Yahoo! | 0.92% |
DuckDuckGo | 0.64% |
Ecosia | 0.33% |
Inne | 0.40% |
Dane z dnia 04-09-2024 – Źródło: gs.statcounter.com
Aktualizacja styczeń 2023Wyszukiwarka internetowa w rankingu | Procentowy udział w rynku wyszukiwarek |
92.23% | |
bing | 3.65% |
YANDEX | 1.98% |
Yahoo! | 0.97% |
DuckDuckGO | 0.53% |
Ecosia | 0.29% |
Inne | 0.35% |
Dane z dnia 04-01-2023 – Źródło: gs.statcounter.com
Aktualizacja lipiec 2022
Wyszukiwarka internetowa w rankingu | Procentowy udział w rynku wyszukiwarek |
92.23% | |
bing | 3.67% |
YANDEX | 1.66% |
Yahoo! | 0.94% |
DuckDuckGO | 0.64% |
Ecosia | 0.31% |
Inne | 0.55% |
Dane z dnia 12-08-2022 – Źródło: gs.statcounter.com
Aktualizacja grudzień 2021
W 2021 roku z wyszukiwarki Google korzystało aż 92,64% użytkowników w Europie, co jasno wskazuje na to, że już na tamten rok Google stawał się liderem wśród wyszukiwarek.
Wyszukiwarka internetowa w rankingu | Procentowy udział w rynku wyszukiwarek |
92.64% | |
bing | 3.55% |
YANDEX | 1.49% |
Yahoo! | 0.97% |
DuckDuckGO | 0.56% |
Ecosia | 0.37% |
Inne | 0.42% |
Dane z dnia 22-12-2021 - Źródło: gs.statcounter.com
Historia internetu w Polsce
Podłączenie Polski do interentu zawdzięczamy Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK). To dzięki ich staraniom od grudnia 1991 oficjalnie możemy korzystać z sieci na terenie naszego kraju. Datą o której warto wspomnieć jest 17 sierpnia tego samego roku. Właśnie wtedy Rafał Pietrak – pracownik Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego – wysłał pierwszego e-maila do stolicy Danii.
Kolejnym kamieniem milowym w rozwoju technologii informatycznych w Polsce było rozpowszechnienie internetu na szeroką skalę. Zadziało się to za sprawą Telekomunikacji Polskiej, która umożliwiła swoim abonamentom połączenie się z globalną siecią za pomocą modemu i gniazda telefonicznego. Usługa oferowana przez TP SA zastąpiła popularne w latach 1991 – 1996 BBS’y, czyli udostępniane przez jednego właściciela komputery umożliwiające wykorzystanie jego podstawowych funkcji tj. forum, czat, proste gry oraz połączenie z internetem o zawrotnej prędkości 9,6 kb/s.
Pierwsze wyszukiwarki
Sieć www byłaby bezużyteczna, gdyby nie skuteczne metody wyszukiwania w niej informacji. Rankingi najlepszych i najbardziej popularnych wyszukiwarek na przestrzeni lat były polem walki o czołowe miejsca, a przez ostatnie trzydzieści lat pozycję lidera zajmowały różne firmy. Rynek okazał się bardzo zmienny, a jednostki pragnące stanąć na szczycie musiały stworzyć bardziej konkurencyjny produkt – coś więcej niż zwykłą wyszukiwarkę.
Tutaj należy wskazać wyszukiwarkę Archie, która została stworzona w 1990 roku i była pierwszym tego typu produktem na rynku. Jej głównym zadaniem było przeszukiwanie serwerów FTP w celu znalezienia właściwych plików HTML. Archie działało dzięki tworzeniu bazy opierającej się na nazwach plików umieszczonych na serwerach FTP. Pierwsza wersja była ograniczona do wyszukiwania za pomocą poleceń, dopiero później wprowadzono bardziej zaawansowane – z wykorzystaniem strony internetowej.
Wandex, czyli pierwowzór współczesnej wyszukiwarki
W roku 1993 na rynku pojawiła się - stworzona przez Matthew Grey’a - wyszukiwarka Wandex, która za pomocą hipertekstowych odnośników docierała do interesujących fraz. Wszystko to okazało się możliwe dzięki wykorzystaniu WWW Wanderer, czyli pierwszego robota indeksującego treści. Wandex, mimo, iż był krokiem w przód, to jednak pozbawiony analizowania zawartości stron internetowych, był narzędziem niedoskonałym. Wyszukiwanie po indexacji adresów url to za mało.
JumpStation oraz Excite dały inne spojrzenie na możliwości znajdowania informacji w plikach HTML. Potrafiły pobrać zarówno tytuły jak i nagłówki dokumentów. Były to crawlery indeksująco-oceniające.
Rewolucyjne rozwiązanie, WebCrawler jako narzędzie do wyszukiwania treści w internecie
Rok 1994 przyniósł znaczące zmiany. Stworzona przez Briana Pinkertona wyszukiwarka była pierwszą, która potrafiła w pełni sczytać zawartość dokumentów HTML. Rewolucyjną okazała się być jej główna funkcjonalność – możliwość wyszukiwania po wybranych słowach kluczowych.
Yahoo!, czyli serwis znany w całych Stanach Zjednoczonych/USA
Pierwotna wersja serwisu była czymś w rodzaju katalogu podzielonego na podkategorie. Niestety zainteresowanie (głównie na rynku amerykańskim) nie było wystarczająco duże, by przyciągnąć inwestorów. Projekt musiał utrzymać się sam, od 1995 roku głównym źródłem dochodu były publikowane tam reklamy.
Yahoo! to serwis i wyszukiwarka, która mimo ogromnego potencjału zaprzepaściła swoją szansę na sukces. Niedostrzeżenie niszy na rynku wyszukiwarek internetowych w latach 1994-2002 kosztowało portal utratę popularności i możliwości dalszego rozwoju swoich usług na globalną skalę. W 2011 roku pojawiła się nawet polska wersja Yahoo!, niestety nie jest już aktywna. Popularność serwisu szacuje się na 1,61% w skali świata, natomiast w Polsce jest to zakres niemierzalny.
Przełomowy rok 1996, czyli początek rewolucji Google
Studencki projekt z 1996 roku okazał się być początkiem rewolucji technologicznej. Page i Brin – czyli twórcy Google – wpadli na zupełnie nowy sposób indexowania zbiorów w internecie. Dzięki temu wyróżnili się na rynku, dwa lata później, w 1998 roku założyli spółkę i zaczynając od zera osiągnęli 92,78% rynku wyszukiwań na świecie (stan z dnia 08.11.2019) i zostali niekwestionowanym liderem.
MSN Search 1998 rok
MSN Search powstał jako serwis informacyjny w 1998 roku. Pod zarządem Microsoftu przechodził znaczne zmiany i rozbudowy. W 2005r. stał się pełnoprawną wyszukiwarką dostępną w 10 wersjach językowych. W 2009 MSN przeszedł znaczną przebudowę oraz zmianę nazwy na bing.
Google czyli sieć naczyń połączonych
Google to nie tylko wyszukiwarka internetowa. To sieć połączonych ze sobą naczyń, która towarzyszy nam na każdym kroku. Funkcjonalności Google’a ułatwiają nam życie w domu, pracy i podróży. Jego niezastąpione narzędzia pozwalają wysłać e-maile, znaleźć ulubiony produkt czy trafić do celu.
Rewolucja, którą zapoczątkował Google uderzyła w różne branże, często doprowadzając je do zamknięcia lub przejęcia przez samego giganta. Tutaj ciekawym przykładem jest rynek nawigacji. Jeszcze kilkanaście lat temu był to produkt dostępny dla niewielkiej liczby kierowców - zbyt drogi i zaawansowany technologicznie, by móc dotrzeć do mas. Teraz każdy ma Google Maps, które jest aktualizowane w czasie rzeczywistym i dostępne za darmo.
Za sprawą Google’a wszystko mamy pod ręką – aktualne mapy pozwalają bezpiecznie dojechać na wakacje, wszystkie dane możemy trzymać w jednym miejscu dzięki GDrive, e-maila jesteśmy w stanie wysłać w ciągu kilku sekund. No i sama wyszukiwarka – łatwa w obsłudze i trafna jak żadna inna. Cena jaką za to płacimy jest nasza prywatność. Tylko tyle i aż tyle. Google wie o nas więcej niż mogłoby się wydawać.
Seznam, czyli wyjątek który potwierdza regułę popularności wyszukiwarek
Inna wyszukiwarka niż Google, tj. czeska wyszukiwarka Seznam, funkcjonująca głównie na swoim rodzimym rynku jest poważnym graczem – osiąga 9,45% wszystkich wyszukiwań. Sytuacja założonego w 1996 roku - początkowo katalogu stron - portalu internetowego wraz z wyszukiwarką jest stabilna, choć nierozwojowa. Jej popularność spada z ok. 13% do 9% na rzecz amerykańskiego giganta. Można spodziewać się, że w niedalekiej przyszłości Google przejmie znaczną część użytkowników Seznama.
Ranking wyszukiwarek internetowych Czechy 2024
Procentowy udział wyszukiwarek w Czechach w sierpniu 2024
Wyszukiwarka internetowa w rankingu | Procentowy udział w rynku wyszukiwarek |
81.94% | |
Seznam | 13.13% |
bing | 3.68% |
DuckDuckGo | 0.42% |
YANDEX | 0.38% |
Yahoo! | 0.33% |
Dane z dnia 04-09-2024 – Źródło: gs.statcounter.com
Ranking wyszukiwarek internetowych Czechy 2023 rok
Procentowy udział wyszukiwarek w Czechach w styczniu 2023
Wyszukiwarka internetowa w rankingu | Procentowy udział w rynku wyszukiwarek |
83.34% | |
Seznam | 10.86% |
bing | 4.20% |
Ranking wyszukiwarek internetowych Czechy 2022 rok
Procentowy udział wyszukiwarek w Czechach w lipcu 2022
Wyszukiwarka internetowa w rankingu | Procentowy udział w rynku wyszukiwarek |
81.04% | |
Seznam | 14.91% |
bing | 2.93% |
Dane z dnia 12-08-2022 – Źródło: gs.statcounter.com
Ranking wyszukiwarek internetowych Czechy 2021 rok
Procentowy udział wyszukiwarek w Czechach w grudniu 2021
Wyszukiwarka internetowa w rankingu | Procentowy udział w rynku wyszukiwarek |
84.88% | |
Seznam | 9.56% |
bing | 3.6% |
Dane z dnia 22-12-2021 - Źródło: gs.statcounter.com
Ranking wyszukiwarek internetowych w Polsce w 2024 roku
Procentowy udział wyszukiwarek w Polsce w sierpniu 2024
Wyszukiwarka internetowa w rankingu | Procentowy udział w rynku wyszukiwarek |
95.72% | |
bing | 2.64% |
DuckDuckGo | 0.62% |
YANDEX | 0.56% |
Yahoo! | 0.33% |
Ecosia | 0.03% |
Inne | 0.10% |
Dane z dnia 04-09-2024 – Źródło: gs.statcounter.com
Ranking wyszukiwarek internetowych w Polsce w 2023 roku
Wyszukiwarka internetowa w rankingu | Procentowy udział w rynku wyszukiwarek |
95.68% | |
bing | 3.20% |
Yahoo! | 0.57% |
DuckDuckGo | 0.24% |
YANDEX | 0.19% |
Ecosia | 0.02% |
Inne | 0.12% |
Dane z dnia 04-01-2023 – Źródło: gs.statcounter.com
Ranking wyszukiwarek internetowych w Polsce w 2022 roku
Rynek wyszukiwarek w Polsce w 2022 roku jest stabilny. Google zdominował prawie 96% wyszukiwań zostawiając inne wyszukiwarki daleko w tyle. Powyższy wykres uwidacznia miażdżącą przewagę Google nad innymi wyszukiwarkami jak bing czy Yahoo.
Procentowy udział wyszukiwarek w Polsce w lipcu 2022
Wyszukiwarka internetowa w rankingu | Procentowy udział w rynku wyszukiwarek |
95.47% | |
bing | 3.26% |
Yahoo! | 0.69% |
DuckDuckGo | 0.28% |
YANDEX | 0.18% |
Ecosia | 0.03% |
Inne | 0.09% |
Ranking wyszukiwarek internetowych w Polsce w 2021 roku
Rynek wyszukiwarek w Polsce w 2021 roku jest stabilny. Google zdominował prawie 97% wyszukiwań zostawiając inne wyszukiwarki daleko w tyle. Powyższy wykres uwidacznia miażdżącą przewagę Google nad innymi wyszukiwarkami jak bing czy Yahoo.
Procentowy udział wyszukiwarek w Polsce w grudniu 2021
Wyszukiwarka internetowa w rankingu | Procentowy udział w rynku wyszukiwarek |
96.32% | |
bing | 2.69% |
Yahoo! | 0.61% |
DuckDuckGo | 0.22% |
YANDEX | 0.07% |
Ecosia | 0.02% |
Inne | 0.07% |
Dane z dnia 22-12-2021 - Źródło: gs.statcounter.com
Sprawdź, jak wyglądał ranking wyszukiwarek w Polsce w 2018 roku i przeczytaj nasz artykuł: https://green-fields.pl/blog/ranking-wyszukiwarek-2018/Ranking wyszukiwarek internetowych na świecie w 2024 roku
Procentowy udział wyszukiwarek na świecie w sierpniu 2024
Wyszukiwarka internetowa w rankingu | Procentowy udział w rynku wyszukiwarek |
90.48% | |
bing | 3.93% |
YANDEX | 1.95% |
Yahoo! | 1.32% |
Baidu | 0.79% |
DuckDuckGo | 0.64% |
Inne | 0.89% |
Dane z dnia 04-09-2024 – Źródło: gs.statcounter.com
Ranking wyszukiwarek internetowych na świecie w 2023 roku
Procentowy udział wyszukiwarek na świecie (stan: styczeń 2023)
Wyszukiwarka internetowa w rankingu | Procentowy udział w rynku wyszukiwarek |
92.57% | |
bing | 3.04% |
Yahoo! | 1.24% |
YANDEX | 1.00% |
Baidu | 0.72% |
DuckDuckGo | 0.58% |
Inne | 0.85% |
Najpopularniejsze wyszukiwarki na świecie (stan: styczeń 2023) Żródło: gs.statcounter.com
Ranking wyszukiwarek internetowych na świecie w 2022 roku
Procentowy udział wyszukiwarek na świecie (stan: lipiec 2022)
Wyszukiwarka internetowa w rankingu | Procentowy udział w rynku wyszukiwarek |
91.95% | |
bing | 2.93% |
Yahoo! | 1.51% |
Baidu | 1.35% |
YANDEX | 1.03% |
DuckDuckGo | 0.66% |
Inne | 0.57% |
Najpopularniejsze wyszukiwarki na świecie (stan: lipiec 2022). Żródło: gs.statcounter.com
Ranking wyszukiwarek internetowych na świecie w 2021 roku
Rynek polski i światowy wykazuje znaczną przewagę Google nad pozostałymi wyszukiwarkami dostępnymi na rynku. Sytuacje jednak wygląda znacznie ciekawiej na rynku rosyjskim oraz chińskim. O ile w pierwszym wypadku rodzima wyszukiwarka YANDEX stopniowo uległa możliwościom jakie oferuje amerykański gigant, o tyle rynek chiński praktycznie całkowicie odrzuca Google na rzecz Baidu.
Procentowy udział wyszukiwarek na świecie (stan: grudzień 2021)
Wyszukiwarka internetowa w rankingu | Procentowy udział w rynku wyszukiwarek |
91.95% | |
bing | 2.93% |
Yahoo! | 1.51% |
Baidu | 1.35% |
YANDEX | 1.03% |
DuckDuckGo | 0.66% |
Inne | 0.57% |
Najpopularniejsze wyszukiwarki na świecie (stan: grudzień 2021). Żródło: gs.statcounter.com/search-engine-market-share
Ranking wyszukiwarek internetowych Rosja w 2024 roku
Procentowy udział wyszukiwarek w Rosji w sierpniu 2024
Wyszukiwarka internetowa w rankingu | Procentowy udział w rynku wyszukiwarek |
YANDEX | 68.36% |
30.11% | |
bing | 1.01% |
DuckDuckGo | 0.30% |
Yahoo! | 0.11% |
Mail.ru | 0.04% |
Inne | 0.07% |
Dane z dnia 04-09-2024 – Źródło: gs.statcounter.com
Ranking wyszukiwarek internetowych Rosja w 2023 roku
Procentowy udział wyszukiwarek w Rosji (stan: styczeń 2023)
Wyszukiwarka internetowa w rankingu | Procentowy udział w rynku wyszukiwarek |
YANDEX | 53.95% |
43.70% | |
bing | 1.36% |
Yahoo! | 0.37% |
DuckDuckGo | 0.25% |
Mail.ru | 0.22% |
Inne | 0.15% |
Najpopularniejsze wyszukiwarki w Rosji – Źródło: gs.statcounter.com
Ranking wyszukiwarek internetowych Rosja w 2022 roku
Procentowy udział wyszukiwarek w Rosji (stan: lipiec 2022)
Wyszukiwarka internetowa w rankingu | Procentowy udział w rynku wyszukiwarek |
48.68% | |
YANDEX | 47.15% |
DuckDuckGo | 1.75% |
Mail.ru | 1.09% |
bing | 0.95% |
Yahoo! | 0.23% |
Inne | 0.15% |
Najpopularniejsze wyszukiwarki w Rosji – Źródło: gs.statcounter.com
Ranking wyszukiwarek internetowych Rosja w 2021 roku
Wykres dotyczący popularności wyszukiwarek w Rosji jest bardzo ciekawym przykładem. Każdy wzrost popularności Google wiązał się z wprost proporcjonalnym spadkiem na krzywej YANDEX’a, i odwrotnie. Linie są niemal swoim lustrzanym odbiciem. Rok 2021 był przełomowy dla rosyjskiego rynku. Obserwując całą dostępną historię widzimy, że amerykańska wyszukiwarka odrobiła straty i ponownie zaczęła być na szczycie popularności.
Procentowy udział wyszukiwarek w Rosji (stan: grudzień 2022)
Wyszukiwarka internetowa w rankingu | Procentowy udział w rynku wyszukiwarek |
55.3% | |
YANDEX | 42.24% |
Mail.ru | 1.19% |
bing | 0.52% |
DuckDuckGo | 0.32% |
Yahoo! | 0.32% |
Inne | 0.11% |
Najpopularniejsze wyszukiwarki w Rosji - Źródło: gs.statcounter.com
Ranking wyszukiwarek internetowych Azja w 2024 roku
Procentowy udział wyszukiwarek w Azji w sierpniu 2024
YANDEX | Baidu | ||
Rosja | 30.11% | 68.36% | - |
Chiny | 2.29% | - | 52.61% |
Japonia | 80.20% | 0.38% | - |
Korea Południowa | 52.14% | 0.58% | - |
Indie | 97.59% | 0.03% | - |
Dane z dnia 04-09-2024 – Źródło: gs.statcounter.com
Ranking wyszukiwarek internetowych Azja w 2023 roku
Procentowy udział wyszukiwarek w Azji (stan: styczeń 2023)
YANDEX | Baidu | ||
Rosja | 43.70% | 53.95% | - |
Chiny | - | 2.91% | 60.74 |
Japonia | 76.93% | - | 0.17% |
Korea Południowa | 64.80% | - | - |
Indie | 98.52% | 0.01% | - |
Najpopularniejsze wyszukiwarki w Azji od grudnia 2021 do grudnia 2022 roku [dane:gs.statcounter.com]
Ranking wyszukiwarek internetowych Azja w 2022 roku
Procentowy udział wyszukiwarek w Azji (stan: lipiec 2022)
YANDEX | Baidu | ||
Rosja | 48.68% | 47.15% | - |
Chiny | 3% | - | 70.48% |
Japonia | 75.75% | 0.11% | 0.15% |
Korea Południowa | 67.89% | 0.27% | - |
Indie | 98.52% | 0.01% | - |
Ranking wyszukiwarek internetowych Azja w 2021 roku
W analizie rankingu wyszukiwarek na terenie Azji wykorzystany był okres czasu od 11.2020 do 12.2021. Na wykresie wyraźnie widać stabilną pozycję Google na poziomie około 92%. Drugą pozycję najpopularniejszej wyszukiwarki w Azji zajmuje Baidu, z wynikiem 3,03%. Różnica jest miażdżąca. Warto pamiętać, że jest to ujęcie globalne i w poszczególnych państwach dane będą się znacząco różnić. Ciekawym przypadkiem są Chiny, w których dominuje Baidu (86.82% rynku wyszukiwań). Równie interesująca jest sytuacja w Rosji, gdzie rynek jest podzielony między wyszukiwarkę Google (55.3% - dane z grudnia 2021) oraz YANDEX (42.24% - dane z grudnia 2021). Rynek Azjatycki jest bardzo zróżnicowany, w niektórych regionach nie używa się w ogóle Google, w innych stanowi ponad 90% rynku wyszukiwań. Warto pochylić się ku analizie udziału wyszukiwarek w konkretnych państwach.
Procentowy udział wyszukiwarek w Azji w 2021 roku
YANDEX | Baidu | ||
Rosja | 55.3% | 42.24% | - |
Chiny | 2.22% | - | 86.82% |
Japonia | 75.58% | 0.05% | 0.11% |
Korea Południowa | 78.05% | 0.19% | - |
Indie | 98.75% | 0.01% | - |
Ranking wyszukiwarek internetowych Chiny w 2024 roku
Procentowy udział wyszukiwarek w Chinach w sierpniu 2024
Wyszukiwarka internetowa w rankingu | Procentowy udział w rynku wyszukiwarek |
Baidu | 52.61% |
bing | 30.03% |
Haosou | 7.47% |
Sogou | 3.90% |
Shenma | 2.45% |
2.29% |
Dane z dnia 04-09-2024 – Źródło: gs.statcounter.com
Najpopularniejsze wyszukiwarki w Chinach od sierpnia 2023 do sierpnia 2024 roku [dane:gs.statcounter.com]
Ranking wyszukiwarek internetowych Chiny w 2023 roku
Procentowy udział wyszukiwarek w Chinach (stan: styczeń 2023)
Wyszukiwarka internetowa w rankingu | Procentowy udział w rynku wyszukiwarek |
Baidu | 60.74% |
Sogou | 12.58% |
bing | 12.33% |
Haosou | 5.06% |
Shenma | 3.72% |
YANDEX | 2.91% |
Ranking wyszukiwarek internetowych Chiny w 2022 roku
Procentowy udział wyszukiwarek w Chinach (stan: lipiec 2022)
Wyszukiwarka internetowa w rankingu | Procentowy udział w rynku wyszukiwarek |
Baidu | 70.48% |
Sogou | 12.25% |
bing | 10.06% |
3% | |
Haosou | 1.94% |
Shenma | 1.54% |
Najpopularniejsze wyszukiwarki w Chinach – Źródło: gs.statcounter.com
Ranking wyszukiwarek internetowych Chiny w 2021 roku
W 2021 roku najbardziej zaskakującym w temacie popularności wyszukiwarek wydawał się być rynek chiński. Zróżnicowanie wyszukiwarek internetowych na Dalekim Wschodzie jest duże i w przeciwieństwie do reszty świata, nie króluje tam Google. Jego popularność na przestrzeni 9 lat spadła z 40% do 2% ilości wyszukiwań. Stało się tak za sprawą internetowej cenzury wprowadzonej przez chiński rząd, co zmusiło amerykańską korporację do wycofania swoich produktów z terenu tego kraju. Pustkę rynkową szybko zagospodarowało rodzime Baidu, które aktualnie jest na czele rankingu popularności. Pozornie stabilna sytuacja może jednak ulec zmianie w ciągu najbliższych kilkunastu lat. Warto obserwować zmiany i działania azjatyckiego podmiotu.
Procentowy udział wyszukiwarek w Chinach (stan: grudzień 2021)
Wyszukiwarka internetowa w rankingu | Procentowy udział w rynku wyszukiwarek |
Baidu | 86.82% |
Sogou | 4.69% |
bing | 3.94% |
2.22% | |
Shenma | 1.12% |
Haosou | 0.98% |
Najpopularniejsze wyszukiwarki w Chinach – Źródło: gs.statcounter.com
Ranking najpopularniejszych witryn i wyszukiwarek internetowych na przełomie 1996-2019 roku
Ranking najpopularniejszych przeglądarek internetowych na świecie
Ranking przeglądarek podobnie jak ranking wyszukiwarek, został zdominowany przez produkt pochodzący od Google tj. Chrome. Szybkość działania, bezpieczeństwo oraz liczne pluginy ułatwiające pracę bezapelacyjnie spychają konkurencję na niszowe pozycje.
Wyszukiwarka internetowa w rankingu | Procentowy udział w rynku wyszukiwarek |
Chrome | 65.12% |
Safari | 18.17% |
Edge | 5.21% |
Firefox | 2.82% |
Samsung Internet | 2.66% |
Opera | 2.54% |
Dane z dnia 20-06-2024 – Źródło: gs.statcounter.com
Autor: Łukasz Pietruszka