Mapy Google to najpopularniejszy katalog informacji o firmach i wiele innych rodzajów obiektów. Niemal każda firma posiada profil firmy i czerpie korzyści z rozbudowanych funkcji promowania biznesu, które umożliwia Google. Jeśli z jakiegoś powodu Twoja firma jeszcze nie istnieje na mapach, konicznie sprawdź jak ją dodać. 

 

Spis treści:

 

 

Kto może posiadać Profil Firmy w Google?

 

Twoja firma musi mieć fizyczną lokalizację, a w podanych godzinach muszą być obecni Twoi pracownicy. Warto pamiętać, że w tym przypadku koniecznie trzeba posiadać stałe oznakowanie np. w postaci szyldu. Dla innego rodzaju firm Google robi kilka wyjątków. 

 

Są to:

  • Firmy działające na określonym obszarze wykonujące usługę w np. u klienta (np. pomoc drogowa).
  • Bankomaty, automaty do wypożyczania filmów i automaty paczkowe. 
  • Firmy działające sezonowo (np. lodowisko otwarte tylko zimą). Takie firmy muszą mieć stały szyld widoczny w danej lokalizacji.
  • Usługi gastronomiczne dostępne tylko z dostawą (wirtualne marki spożywcze) są dozwolone pod pewnymi warunkami.

 

Co zrobić najpierw?

 

Firmę na Mapach Google może dodać każdy: osoba niezwiązana z firmą, a nawet Google korzystając z odstępnych baz danych. Dlatego, zanim utworzysz swój profil firmy, upewnij się, że nie istnieje on już na mapach, wpisując np. nazwę i adres w Mapach Google lub w wyszukiwarce. Dzięki temu unikniesz utworzenia duplikatu profilu i blokady.

 

Jeśli profil już istnieje, możesz go przejąć, korzystając z opcji „Zgłoś prawo do firmy”, dalej wybierając „Zarządzaj”. Google poprosi Cię wtedy o weryfikację i często możesz to zrobić np. poprzez kod weryfikacyjny podany podczas połączenia telefonicznego z Google. 

 

Zgłaszanie prawa do profili firmy w Google Maps

Zgłaszanie prawa do profili firmy w Google Maps

 

Zakładanie Profilu Firmy w Google

 

Gdy już wiesz, że musisz założyć profil firmy, możesz to zrobić w 2 miejscach: Mapy Google oraz Menedżer Profili Firmy w Google. 

 

Jak utworzyć profil firmy w Google?

Jak utworzyć profil firmy w Google?

 

Pierwszym krokiem jest zalogowanie się w Google Maps – dzięki temu będziesz mógł założyć profil firmy. Pamiętaj, że profil najlepiej założyć na maila w domenie Twojej firmy. Możesz to zrobić na komputerze, albo na smartfonie lub tablecie w aplikacji Google Maps na 3 sposoby:

 

  1. Wpisz adres firmy w polu wyszukiwania i kliknij „Dodaj swoją firmę”,
  2. Kliknij prawym przyciskiem myszy dowolne miejsce na mapie i wybierz „Dodaj swoją firmę”
  3. lub w lewym górnym rogu kliknij „Menu” i następnie wybierz „Dodaj swoją firmę”.

 

Dodawanie profilu firmy w Mapach Google

 

Żeby utworzyć profil, postępuj zgodnie z instrukcjami wyświetlanymi na ekranie. Konieczne będzie zweryfikowanie profilu firmy, a jego metoda będzie zależała od rodzaju firmy, która utworzyłeś. 

 

 

 

Dodawanie pojedynczej firmy w Menedżerze Profilu Firmy

Dodawanie pojedynczej firmy w Menedżerze Profilu Firmy

 

Jeśli planujesz zarządzać większą ilością profili, polecam zalogować się pod adresem business.google.com. Możesz także w domenie google.com kliknąć ikonę po lewej stronie od avataru (prawy górny róg) i wybrać „Profil firmy”. 

Gdy zalogujesz się i nie masz jeszcze żadnego profilu na swoim koncie, Google od razu poprosi Cię o założenie pierwszego. W przypadku posiadania już firmy na swoim koncie, w zakładce „Firmy” musisz wybrać opcję „Dodaj firmę”, następnie „Dodaj pojedynczą firmę”. 

Jakie dane musisz podać przy zakładaniu profilu? Konieczne będzie umieszczenie nazwy, kategorii działalności, godzin otwarcia i najlepiej linku do strony. Google poprosi Cię także o dodanie zdjęć czy opisu firmy. Te informacje możesz podać od razu lub po utworzeniu firmy. Jeśli masz możliwość, warto dodać zdjęcia wejścia do firmy, przestrzeni dostępnych dla klientów, produktów i sprzętu.

Pamiętaj, żeby podawać dane zgodne z rzeczywistością, które można potwierdzić: na przykład nazwa firmy powinna być taka sama na szyldzie czy na Twojej stronie internetowej, jak i w profilu firmy. Pamiętaj, żeby podawane dane takie jak numer telefonu czy godziny otwarcia również zgadzały się z informacjami na stronie www. Najlepiej, gdy są one jednolite także z innymi miejscami w sieci, na przykład ze stroną na Facebooku. Dbając o powtarzalność danych NAP (nazwa, adres, telefon), zwiększasz swoją widoczność w Google i zmniejszasz ryzyko blokady profilu firmy.

 

Weryfikacja Profilu Firmy w Google

 

Weryfikacja jest kolejnym etapem, który jest konieczny, żeby Twoja firma wyświetlała się na mapach, a Ty mógł odpowiadać na opinie, dodawać posty i przeglądać statystyki firmy. Bez tego dodawane treści i aktualizacje nie będą wyświetlały się publicznie. Do wyboru masz na początku 1 lub 2 metody – jeśli masz możliwość, wybierz natychmiastową weryfikację numerem telefonu lub adresem mailowym. 

 

Dodawanie i weryfikacja firmy dla sieci z minimum 10 lokalizacjami

 

Sieci lokalizacji, które posiadają minimum 10 lokalizacji, mogą skorzystać ze zbiorczego zakładania i weryfikacji natychmiastowej za pomocą pliku wdrożeniowego. W przypadku sieci warto zacząć od założenia konta Google na maila w domenie Twojej firmy, dzięki czemu łatwiej będzie weryfikować profile i potwierdzać swoje rozwiązanie z firmą podczas kontaktu z supportem. Co dalej?

 

 

Tworzenie grupy lokalizacji i dodawanie firmy w Menedżerze Profilu Firmy 

Tworzenie grupy lokalizacji i dodawanie firmy w Menedżerze Profilu Firmy

 

  1. Dla uporządkowania dostępów na przyszłość w zakładce „Firmy” kliknij „Utwórz grupę”. Wtedy będziesz mógł łatwiej zarządzać dostępami i weryfikować kolejne placówki.
  2. Następnie w otwartym folderze musisz wybrać opcję „Dodaj firmę”, następnie „Zaimportuj firmy”. Jeśli nie masz jeszcze pliku importowego, wybierz „Pobierz szablon”.
  3. Otwórz plik w programie do arkuszy kalkulacyjnych np. Excel i wypełnij kluczowe kolumny:
    • Kod sklepu (numer identyfikacyjny firmy na potrzeby masowego zarządzania, możesz dodać już istniejący lub utworzyć nowy),
    • Nazwa firmy,
    • Wiersz adresu 1 (opcjonalnie 2, 3, 4 czy 5),
    • Miejscowość,
    • Kraj (znak np. PL),
    • Kod pocztowy,
    • Kategoria podstawowa
    • (Zalecane) Szerokość i długość geograficzne
    • (Zalecane) Podstawowy telefon
    • (Zalecane) Witryna
  4. Następnie postarzasz krok nr 2 i wybierasz do wdrożenia przygotowany plik i postępujesz według instrukcji.

 

Podsumowanie

 

Masz już zamieszczone i zweryfikowane profile firmy w Google. Zanim będą widoczne publicznie, może minąć do 72 godzin, aż Google zaktualizuje informacje. Pamiętaj, żeby uzupełnić każdy możliwy element profilu tj. opis firmy, link do strony, zakładkę usług lub produktów. Gdy profil już będzie widoczny, możesz poprosić swoich klientów do wystawienia opinii i patrzeć, jak widoczność profilu rośnie w Google. Jeśli jednak nie masz czasu na doglądanie profilu każdego dnia, możesz zlecić do agencji. Skontaktuj się z nami i porozmawiajmy! (link do kontaktu)

Szybki kontakt z nami

    Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.