Ranking przyrostu opinii na profilach Google marek Castorama, Leroy Merlin i Obi w okresie od grudnia 2022 do końca lutego 2023

ranking przyrostu opinii na profilach wizytówek sklepów budowlanych

Największe sieci sklepów z branży budowlanej od lat intensywnie konkurują o zainteresowanie klienta. Szeroka oferta produktów oraz dostęp do usług dodatkowych to jednak tylko część sukcesu - niemniej ważne są opinie o firmie i jej produktach w profilach Google. Jak zarządzają wizerunkiem w internecie liderzy rynku?

O ile na stronie internetowej sklepu budowlanego można przeczytać recenzje klientów dotyczące sprzedawanych produktów, to nie znajdziemy już tam informacji o ewentualnych problemach z dostawą i zwrotem towaru czy na temat jakości obsługi w danym punkcie stacjonarnym. W tych kwestiach z pomocą przychodzi firmowy profil Google.

Analiza opinii o Castorama, Leroy Merlin i Obi na przełomie 2022/2023

Analiza opinii o Castorama, Leroy Merlin i Obi na przełomie 2022/2023

Wykorzystując nasze know-how, w tym autorskie rozwiązanie do pozyskiwania danych i pozycjonowania profili Google – Greenfields Local otrzymaliśmy dane, które przedstawiają liczbę recenzji na temat danej marki w okresie od grudnia 2022 do końca lutego 2023. Analizie poddaliśmy liderów w branży remontowo-budowlanej oferujących sprzedaż zarówno poprzez sklep internetowy, jak i w salonach stacjonarnych usytuowanych na terenie całego kraju. Sprawdziliśmy aktywność takich marek jak:

  • Castorama;
  • Leroy Merlin;
  • Obi.

Najwięcej, bo aż 221 profili Google, a tym samym lokalizacji stacjonarnych, posiada market budowlany i ogrodniczy Obi. Kolejna, z ilością 100 firmowych profili Google, jest Castorama. W rzeczywistości ten francuski market posiada jednak mniej lokacji stacjonarnych, ponieważ do wskazanej puli zaliczane są także parkingi czy punkty usługowe typu Castomat, nie prowadzące sprzedaży towarów. Ostatni z analizowanych marketów - Leroy Merlin - posiada 80 sklepów wielkopowierzchniowych.

Analizując współczynnik statystyczny ilości opinii, przypadających na placówkę w ciągu trzech sprawdzanych miesięcy, najlepszy wynik osiągnęła francuska sieć sklepów Leroy Merlin. Otrzymała ona średnio 107 opinii na jednym profilu Google. Kolejny market z francuskim rodowodem, czyli Castorama, może pochwalić się 91 opiniami przypadającymi na pojedynczą lokację. Oba sklepy znacząco wyprzedziły swoją niemiecką konkurencję, ponieważ Obi osiągnął wynik znacznie skromniejszy, średnio 36 opinii przypadających na dany sklep.

Zarządzanie wizerunkiem w profilu Google – ilość opinii vs. średnia ocen

Wszystkie brandy zakończyły 2022 rok z dużą ilością opinii – najwięcej pozyskał ich market budowlany Obi, jednak jego dominacja nad konkurencją nie była duża. Mógł on także poszczycić się najwyższą średnią pozytywnych ocen klientów. Dwa pierwsze miesiące 2023 roku przyniosły przetasowania na podium – konkurencję zdeklasowała Castorama, która pozyskała najwięcej opinii, jednak mimo ich ilości, ogólna ocena zadowolenia użytkowników była w przypadku tego sklepu najniższa.

Ilość opinii:

  • niezaprzeczalnym liderem w ilości uzyskanych opinii na profilach Google w analizowanym okresie był sklep Castorama, który łącznie pozyskał 9083 opinii, wyprzedzając tym Leroy Merlin (8578 opinii) i Obi (8016 opinii)
  • wszystkie markety budowlane najwięcej opinii pozyskały w grudniu, czyli w apogeum zakupowego przedświątecznego szaleństwa
  • w styczniu 2023 roku, mimo że wszystkie markety zaliczyły spadki w ilości pozyskanych opinii, to największy dotyczył marketu Obi – pozyskał on o 35% mniej rekomendacji niż w grudniu 2022
  • od stycznia 2023 pod względem ilości nowych opinii na prowadzenie wysunęła się Castorama, która nieznacznie wyprzedziła Leroy Merlin, natomiast mocno zdeklasowała market Obi

Średnia ocen:

  • Liderem o najwyższej średniej ocen, który utrzymał się na podium przez trzy kolejne miesiące jest Obi
  • Grudzień to miesiąc, w którym wszystkie sklepy otrzymały najlepsze noty, początek roku był dla nich jednak nieco mniej łaskawy, ponieważ zanotowały nieznaczny spadek ocen
  • W lutym Leroy Merlin odrobinę podniósł swoją ocenę osiągając poziom z grudnia 2022, natomiast pozostałe sieci nieco niższe noty otrzymane w styczniu utrzymały także w kolejnym miesiącu
  • Końcówka roku okazała się przychylna dla każdej sieci – nie dość, że pozwoliła na uzyskanie największej liczby ocen, to dostarczyła również najwyższe średnie noty

Wyraźnie widać, że w ostatnim miesiącu 2022 roku ruch w sklepach związany ze świąteczną gorączką zakupową był największy. Przełożyło się jednocześnie na skok ilości pozostawianych w profilu Google opinii oraz przyznawanych najwyższych średnich ocen. Dowodzi to, że obsługa sklepów, ale także zamówień online nie zawiodły oczekiwań klientów.

Przeanalizowane przez nas dane pokazują, że największe sieci sklepów budowlanych potrafią motywować swoich klientów do dzielenia się opiniami oraz w znacznej mierze odpowiadają na pozostawione przez klientów komentarze. Niemiecka sieć marketów, mimo najmniejszej liczby opinii, otrzymała najwyższe średnie oceny przyznawane przez klientów. Jednak oba francuskie brandy idą w ślad za nią niemal łeb w łeb. Natomiast Castorama może poszczycić się umiejętnością odzyskania pozycji po grudniowym spadku formy. Powodem może być lepsza obsługa w sklepach, ale także bardziej konsekwentne, a co za tym idzie, także świadome zarządzanie profilami Google.

Jesteś przedstawicielem sieci Castorama, Leroy Merlin lub Obi? Zapraszamy do kontaktu, chętnie zaprezentujemy szczegółowe dane, nie tylko w ujęciu miesięcznym, ale również tygodniowym. Chętnie porozmawiamy także z innymi sieciami sklepów budowlano-remontowych. Możemy pomóc w odpowiednim zarządzaniu i zadbaniu o stałą obsługę profilu Firmowego Google.

Przeczytaj także naszą analizę profili Google przygotowaną dla:

Potrzebujesz wsparcia w zakresie widoczności na Mapkach? Napisz do nas!

×