Ranking przyrostu opinii na wizytówkach Google marek CCC i Deichmann w okresie od listopada 2022 do końca stycznia 2023
Deichmann i CCC to marki, których nikomu nie trzeba przedstawiać. Od wielu lat są niekwestionowanymi liderami branży obuwniczej w Polsce, zaciekle walcząc ze sobą o palmę pierwszeństwa na różnych polach: liczby sklepów, wysokości sprzedaży, kreowania trendów modowych. Która z tych sieci wygrywa natomiast batalię o opinie konsumentów w wizytówce Google?
Profil Firmowy Google, czyli jak wejść w buty klienta
Stwierdzenie, że Internet jest obecnie pierwszym, a nawet jedynym źródłem informacji o produktach i sklepach brzmi jak banał, jednak jego prawdziwość potwierdzają statystyki. Według raportu moz.com aż 96% ludzi przed dokonaniem zakupów zwraca uwagę na recenzje, w tym 79% czyta je w Google. Co więcej, 86% konsumentów twierdzi, że recenzje są „najważniejszym” lub „nieco” ważnym czynnikiem przy wyborze firmy.
Z powyższych danych płynie jeden wniosek - marki powinny dbać o swój wizerunek w sieci i to nie tylko we własnych kanałach komunikacyjnych, ale również w serwisach zewnętrznych. Szczególnie w wyszukiwarce Google, z której korzysta blisko 96% użytkowników w Polsce (wg danych netmarketshare.com).
Jakie kroki powinna więc podjąć każda świadoma marka? Zadbać o stałą obsługę profilu Firmowego Google, w tym:
- bieżącą aktualizację treści, np. umieszczanie postów o trwających promocjach (ogólnokrajowych i lokalnych) czy publikację informacji o utrudnieniach w działalności sklepów (zmiana godzin otwarcia, remonty, zmiana adresu),
- zachęcanie do oceniania firmy poprzez gwiazdki i komentarz opisowy,
- moderację pojawiających się na jej temat opinii - podziękowania za recenzje pozytywne, reakcja na komentarze negatywne i wyjaśnienie problematycznych sytuacji.
Czy jednak firmy działające online i offline rzeczywiście zdają sobie sprawę z potencjału wizytówek Google i świadomie zarządzają pojawiającymi się tam recenzjami? Sprawdziliśmy to na przykładzie dwóch gigantów z branży obuwniczej - marek Deichmann i CCC.
Analiza opinii o CCC i Deichmann na przełomie 2022/2023
Wykorzystując nasze know-how, w tym autorskie rozwiązanie do pozyskiwania danych, otrzymaliśmy obraz oraz liczbę recenzji na temat sklepów CCC i Deichmann na przełomie 2022 i 2023 roku. Wyraźnie widać z nich, że pierwsza marka aktywnie pozyskuje opinie od klientów i zdecydowanie dominuje w tym temacie nad konkurencją. Firma z Polkowic może poszczycić się również wyższą notą ogólną, choć w grudniu - podobnie jak Deichmann - zanotowała spadek ogólnej oceny.
Liczba opinii:
- najbardziej owocnym miesiącem dla marki CCC w kwestii pozyskanych opinii był listopad, kiedy to na wizytówce Google pojawiło się aż 856 recenzji
- w grudniu liczba opinii na temat marki CCC spadła jednak o niemal 20%, a w styczniu już o prawie 50% w stosunku do listopada i wyniosła 449
- w przypadku marki Deichmann liczba opinii w grudniu i listopadzie utrzymała się na równym poziomie (181 i 186), jednak było to kilkakrotnie mniej niż osiągnęła konkurencja
- rok 2023 również rozpoczął się dla salonów Deichmann niekorzystnie, bo spadkiem liczby opinii o ok. 25% - była to jednak strata mniej widoczna niż u CCC
Średnia ocen:
- obie marki obuwnicze zakończyły listopad z ocenami powyżej 4, ale wyższą średnią pochwalić się mogło CCC (4,38 do 4,03)
- w grudniu zarówno CCC, jak i Deichmann zanotowały spadek ocen, jednak pierwsza z sieci utrzymała wynik powyżej 4, a druga zeszła do poziomu 3,85
- na początku roku CCC udało się poprawić noty i uzyskać wynik tylko nieznacznie wyższy niż w listopadzie (4,34)
- dla sieci Deichmann styczeń nie był równie optymistyczny, bo marka zanotowała kolejną obniżkę ocen i pierwszy miesiąc 2023 zakończyła ze średnią ocen na poziomie 3,65
Analiza pozyskanych przez nas danych pokazuje, że dwie największe sieci salonów obuwniczych dzieli przepaść w kwestii liczby pozyskanych opinii. Marka CCC deklasuje swojego głównego konkurenta i wyraźnie widać, że aktywniej motywuje klientów do zostawiania recenzji na swój temat. Co więcej, CCC może poszczycić się również wyższą średnią ocen, a także umiejętnością odzyskania pozycji po chwilowym spadku formy. Z jednej strony taki stan rzeczy może być zasługą lepszej obsługi w sklepach i większej liczby lokalizacji (CCC - 631, Deichmann - 418), ale z drugiej strony - bardziej świadomego zarządzania wizytówkami Google. Wystarczy bowiem wejść na profil losowego salonu marki w Polsce i na pierwszy rzut oka można zauważyć, że CCC odpowiada na recenzje klientów - dziękując za pozytywne i prosząc o kontakt bezpośredni w przypadku opinii negatywnych. Deichmann z kolei musi odrobić solidną lekcję i lepiej zarządzać profilem w najpopularniejszej wyszukiwarce internetowej w Polsce.
Jeśli jesteś przedstawicielem sieci CCC lub Deichmann i chcesz poznać dokładne dane, nie tylko w ujęciu miesięcznym, ale również bardziej szczegółowym ujęciu tygodniowym - skontaktuj się z nami. Jesteśmy otwarci na rozmowę również z innymi sieciami sklepów z branży fashion - chętnie porozmawiamy na temat lepszego zarządzania wizytówką Google Twojej marki.