Niepoprawne dane w Google Analytics 4 – skąd się biorą piki i rozbieżności danych?

Niepoprawne dane w GA4

Google Analytics 4 pozwala na zbieranie danych o zachowaniach użytkowników na stronie, a następnie wyciąganie wniosków i podejmowanie decyzji biznesowych. Co jednak zrobić, gdy dane są nieprawidłowe, a porównując je z raportami z systemów sprzedażowych, dostrzegasz braki lub niewiarygodne piki danych? Przyczyn może być kilka, a ich poznanie pozwala na skuteczne rozwiązanie problemu i poprawę jakości analityki internetowej.

Przyczyny rozbieżności i braków danych w Google Analytics 4

Na podstawie naszego doświadczenia z zarówno niewielkimi stronami usługowymi, jak i dużymi e-commerce’ami zaobserwowaliśmy 11 najczęstszych przyczyn niedokładności danych zbieranych przez Google Analytics 4.

Niepoprawna implementacja GA4

Gdy rozpoczynamy współpracę z klientem, na początku sprawdzamy poprawność implementacji Google Analytics 4. Często brak danych wynika właśnie z błędnej konfiguracji Analyticsa, np. kod śledzenia jest dodany tylko na stronie głównej i nie uruchamia się na poszczególnych podstronach serwisu. Jeśli podejrzewasz, że rozbieżność danych może wynikać z niepoprawnego wdrożenia GA4, chętnie zbadamy temat.

Błędnie wdrożone zdarzenia i tagi

Często rozbieżności w danych pomiędzy Google Analytics a np. raportami z wewnętrznego systemu CRM wynikają z błędnej konfiguracji tagów i zdarzeń. Przejrzenie poprawności implementacji jest szczególnie istotne, gdy na podstawie GA4 chcesz raportować lub analizować konwersje, liczbę i wartość transakcji.

Niepoprawnie wdrożony lub niewdrożony cross-domain tracking

W niektórych przypadkach właściciele posiadający dwie lub więcej stron www chcą gromadzić dane o ruchu w jednej usłudze Google Analytics. Tak się dzieje np. gdy jedna strona jest indeksowana i służy do pozyskiwania użytkowników z wyszukiwarki Google, a na drugiej faktycznie użytkownicy dokonują transakcji. Bez odpowiedniej konfiguracji cross-domain tracking użytkownik przechodzący z jednej strony www na inną, będzie traktowany jak dwóch różnych użytkowników, a co za tym idzie, nie będziemy dokładnie wiedzieli, jak wyglądała ścieżka użytkownika prowadząca do transakcji.  To w konsekwencji powoduje braki w danych do pełnej analizy e-commerce.

Błędnie wdrożony tryb Consent Mode v2

Wprowadzenie RODO i zaostrzenie przepisów dot. ochrony danych osobowych wymusza na właścicielach wprowadzenie polityki cookies i banerów umożliwiających użytkownikowi wybranie danych, które mają być zbierane i przetwarzane. W momencie błędnej konfiguracji narzędzia służącego do przetwarzania tych danych i niedostosowania się do tzw. Consent Mode v2 dane o ruchu na stronie mogą być zafałszowane. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule dot. Google Consent Mode v2 - jak wdrożyć zgody cookies.

Brak akceptacji całej polityki cookies lub brak akceptacji na pliki analityczne

Pamiętaj też, że jeśli użytkownik nie wyrazi zgody na przetwarzanie plików cookies (a w szczególności plików analitycznych), informacje o jego zachowaniu na stronie nie będą przekazywane do Google Analytics 4 (mogą być co najwyżej modelowane). Brak zgody równa się po prostu brak zbierania danych, więc spadki w liczbie sesji lub użytkowników w GA4 mogą wynikać właśnie z tego powodu.

Ruch generowany przez cookieboty

Piki w liczbie sesji odstające od normy, charakterystyczne „górki” na wykresie to często ruch typu spam lub ruch generowany np. przez cookieboty analizujące stronę pod kątem plików cookies. Tego typu rozbieżności jest dość łatwo wyeliminować, wykluczając ruch z określonych adresów IP. Pamiętaj jednak, że piki zostaną w GA – miej je na uwadze, przygotowując analizy roczne.

Ruch spam w google analytics 4

Źródło: Google Analytics 4

Sprawdź też, traffic bot w Google Analytics – ruch typu spam.

Narzędzia blokujące skrypty

Część użytkowników podczas przeglądania stron www korzysta z narzędzi blokujących skrypty odpowiadające np. za wyświetlanie reklam czy właśnie zbieranie danych analitycznych (np. AdBlock). W takim przypadku również nie uzyskasz informacji, jakie działania wykonywał klient na Twoim serwisie internetowym. 

Brak powrotu na stronę podziękowania po zakupie (tzw. thank you page)

Jeśli widzisz rozbieżność w danych transakcyjnych, np. system sprzedażowy zarejestrował o więcej transakcji, niż wskazuje Google Analytics, powodem może być np. brak powrotu na tzw. stronę thank you page (podziękowanie po zakupie). Dlaczego użytkownik na nią nie wraca? Po prostu opłaca zakup przez stronę szybkich płatności i po otrzymaniu potwierdzenia o powodzeniu, zamyka otwartą stronę i nie wraca do Twojego sklepu. A zwykle to na thank you page skonfigurowane jest zdarzenie przesyłające do GA4 informację o dokonaniu transakcji.

Niespójna polityka dot. parametrów UTM

Rozbieżności w raportach mogą być także spowodowane brakiem standaryzacji w stosowaniu parametrów UTM. Jeśli te same kampanie czy działania nazywane są w różny sposób, wtedy w GA4 nie będą zagregowane, a to utrudni analizę. Należy uważać nie tylko na stosowanie takiego samego nazewnictwa, ale również:

  • Unikanie literówek,
  • Konsekwentne stosowanie małej lub dużej litery, 
  • Prawidłowego użycia &”, „?”,
  • Nie stosowania UTM do śledzenia „wewnętrznego” ruchu – czyli przejść z banerów itd.

Problematyczne przekierowania na stronie

Przyczyną niepoprawnych danych w Google Analytics 4 mogą być też nieprawidłowo wdrożone przekierowania na stronie. Warto więc sprawdzić, czy na pewno użytkownicy kierowani są tam, gdzie powinni, nie ma tzw. łańcuchów przekierowań ani niedziałających podstron, które w ogóle nie zostały przekierowane. 

Brak połączenia Google Ads z Google Analytics

Błędne dane dot. płatnych kampanii Google Ads mogą wynikać z braku połączenia tych dwóch narzędzi. Oba interpretują zachowania użytkowników w nieco inny sposób, GA  koncentruje się na sesjach i użytkownikach, a Google Ads na kliknięciach. Dlatego warto zintegrować obie aplikacje i ujednolicić dane analityczne. Zachęcamy do zgłębienia tematu w artykule: z czego wynika różnica pomiędzy danymi Ads a Analytics.

Jak poradzić sobie z rozbieżnością danych w Google Analytics 4?

Rozbieżności w danych w Google Analytics 4 mogą wynikać z różnych powodów. W niektórych przypadkach problem zniknie, gdy poprawimy wdrożenia i konfiguracje, a w innych będziemy się po prostu musieli pogodzić z brakiem informacji o ruchu na stronie (np. gdy użytkownicy odrzucają zgodę na zbieranie plików analitycznych cookies). By znaleźć skuteczne rozwiązanie, trzeba wnikliwie przyjrzeć się w pierwszej kolejności ustawieniom w GA, a następnie poszukiwać innych powodów anomalii. Jeśli nie wiesz, jak do tego podejść, z chęcią pomożemy Ci przeprowadzić śledztwo analityczne i poprawić dokładność danych w Google Analytics 4!

Potrzebujesz wsparcia w zakresie analityki internetowej? Napisz do nas!

×