Google Consent Mode v2 - jak wdrożyć zgody cookies, aby prowadzić kampanie Google Ads i AdSense?

Google consent mode v2

Od 6 marca 2024 r. Google zaostrza egzekwowanie polityki w zakresie pozyskiwania zgody użytkowników na przetwarzanie plików cookies na terenie Unii Europejskiej. Wszyscy reklamodawcy i wydawcy muszą dostosować się do zmian, jeśli chcą korzystać z personalizacji reklam i remarketingu. Czym jest Google Consent Mode v2 i jak poprawnie wdrożyć banery ze zgodami cookies na stronie? Przeczytaj, aby nadal móc w pełni korzystać z możliwości reklam Google Ads.

Co to jest Google Consent Mode v2?

Google Consent Mode v2 to mechanizm Google, za pomocą którego właściciel strony internetowej przekazuje aplikacjom Google (np. Google Analytics 4, Google Ads) informacje, że użytkownik wyraził zgodę na przetwarzanie plików cookies np. do celów reklamowych lub celów analitycznych (śledzenie ruchu na stronie). To gwarantuje, że gromadzenie i przetwarzanie danych wykorzystywanych w kampaniach reklamowych odbywa się wyłącznie za przyzwoleniem użytkownika. Tym samym Consent Mode v2 zapewnia zgodność działania z przepisami prawa obowiązującego na terenie Unii Europejskiej.

Google Consent Mode v2 W porównaniu do poprzedniej wersji jest to bardziej zaawansowany mechanizm, który wymaga wyraźnej zgody użytkownika na zbieranie, a następnie przetwarzanie plików cookies. Nie ma tu już mowy o dorozumianej zgodzie – użytkownik musi wykonać konkretną akcję (kliknąć odpowiedni przycisk na banerze), aby potwierdzić chęć na przetwarzanie danych.

Parametry Google Consent Mode v2

Consent Mode v2 został wzbogacony o 2 dodatkowe parametry, które przekazują aplikacjom Google informacje o zgodach użytkownika. Są to:

  • ad_user_data – określa, czy dane użytkownika mogą być w ogóle przetwarzane do celów reklamowych. Informacja o akceptacji lub jej braku trafia do takich usług Google jak Google Ads, Shopping, Google Play,
  • ad_personalization – określa, czy dane użytkownika mogą być przetwarzane w celu personalizacji reklam, np. w remarketingu.

Więcej informacji znajdziesz w dokumentacji Google: Informacje o trybie uzyskiwania zgody.

Dlaczego Google wprowadza Consent Mode v2?

Przede wszystkim, by sprostać przepisom prawnym dot. ochrony prywatności obowiązującym na terenie Unii Europejskiej. Mamy już przepisy RODO i dyrektywę ePrivacy, a dodatkowo w marcu firmy umożliwiające wyświetlanie reklam online użytkownikom będą musiały przestrzegać przepisów z ustawy o rynkach cyfrowych – Digital Markets Act (DMA). Jest to więc krok w stronę wypełnienia przepisów prawa.

Sprawdź też, z czego wynika różnica między danymi z Google Ads i Google Analytics.

Dlaczego należy wdrożyć zgody cookies na stronie? Konsekwencje braku Google Consent Mode v2

Jeśli nie dostosujesz się do nowych wymogów Google i nie będziesz zbierać zgód dot. plików cookies, wpłynie to na efektywność prowadzonych przez Ciebie kampanii Google Ads.

  • Bez Consent Mode v2 systemy Google nie będą mogły przetwarzać danych o użytkownikach.
  • Niemożliwe będzie prowadzenie skutecznego remarketingu, kierowanie reklam do wybranych list odbiorców czy śledzenie danych o ruchu na stronie.
  • To z kolei wpłynie na to, że algorytmy Google Ads ustalające stawki za kliknięcie reklamy będą działać w oparciu o niedokładne dane, narażając Cię na wyższe wydatki reklamowe.
  • Sam system Google Ads może również blokować niektóre kampanie.
  • Dodatkowo wydawcy działający w systemie Google AdSense nie będą mogli wyświetlać banerów ze spersonalizowanymi reklamami na swojej stronie. Wyświetlone zostaną jedynie reklamy objęte automatyzacją ograniczonego wyświetlania.

Jednym słowem – brak poprawnie Consent Mode v2 naraża Cię na nieefektywne prowadzenie kampanii Google Ads i brak możliwości wykorzystania pełnego potencjału tego narzędzia.

Do kiedy należy wdrożyć Google Consent Mode v2?

Masz na to czas do 6 marca 2024 r., jednak im szybciej zajmiesz się opracowaniem polityki cookies, wdrożeniem zgód i dostosowaniem się do Consent Mode v2, tym lepiej.

Jak poprawnie wdrożyć zgody cookies i Google Consent Mode v2?

Jeśli nie masz jeszcze opracowanej polityki cookies ani wdrożonej platformy CMP, zrób to jak najszybciej. Wybierz aplikację certyfikowaną przez Google (lista poniżej), a następnie postępuj zgodnie z instrukcją wdrożenia wybranej platformy. Najczęściej konieczny będzie do wdrożenia skrypt do kodu strony, możesz też skorzystać z Google Tag Managera.

Natomiast jeśli już korzystasz z cookie banera i zbierasz zgody od użytkowników, przejdź poniższą procedurę.

1)     Sprawdź, czy Twoja platforma CMP znajduje się na liście Google (np. Cookiebot, Cookieyes). Jeśli tak, nie musisz nic robić, jesteś przygotowany na Consent Mode v2!

2)     Jeśli platforma nie znajduje się na liście i jest to Twoje autorskie rozwiązanie, sprawdź w dokumentacji Google, jak poprawnie przekazywać zgody użytkowników, jakie tagi zaimplementować lub jak przejść proces certyfikacji Google.

3)     Jeśli platforma nie znajduje się na liście i nie jest to Twoje autorskie rozwiązanie, skontaktuj się z obsługą, zgłoś konieczność uzyskania certyfikacji przez Google. Możesz również zmienić platformę CMP.

Rekomendujemy skorzystanie z platformy znajdującej się na liście certyfikowanych CMP. Wtedy całe wdrożenie Consent Mode v2 będzie opierało się na poprawnej implementacji skryptu i skonfigurowaniu banera.

Czy należy wdrożyć baner do zarządzania plikami cookies?

Tak, musisz wdrożyć baner pozwalający na akceptację, dostosowanie lub odrzucenie zgody na przetwarzanie plików cookies. Najlepiej posłużyć się platformą do zarządzania zgodami (CMP), która dodatkowo uzyskała certyfikację Google, jest zgodna z RODO i ePrivacy. Consent Mode v2 „otrzymuje informacje” o udzieleniu zgody na przetwarzanie danych za pomocą właśnie takiego cookie banera.

Jak sprawdzić, czy aplikacja do zarządzania plikami cookies znajduje się na liście certyfikowanych przez Google platform (CMP)?

Skorzystaj np. z:

Na tych stronach znajdziesz platformy CMP, które uzyskały certyfikację Google, są zgodne z Consent Mode v2 i poprawnie przekazują dane o zgodach użytkowników do ekoststemu Google.

Darmowy baner do zarządzania plikami cookies od Google

Wydawcy korzystający z systemu Google AdSense mogą skorzystać z darmowego rozwiązania od Google do zarządzania zgodami użytkowników o nazwie Prywatność i wyświetlanie wiadomości (znajdziesz je w panelu Google AdSense). Postępując zgodnie z udostępnioną instrukcją można w łatwy sposób wyświetlać na stronie cookie baner, zgodny oczywiście z Consent Mode v2.

Więcej informacji: https://support.google.com/adsense/answer/7666366

 Dokumentacja:

Dodatkowe informacje:

×