Link Tracking Protection – co zmieni aktualizacja iOS 17?
W ostatnich miesiącach firma Apple ogłosiła plany dotyczące systemu iOS 17, które obejmują poważną aktualizację prywatności o nazwie Link Tracking Protection. Aktualizacja będzie miała bezpośredni wpływ na rynek marketingu internetowego i kampanii płatnych.
Jakie zmiany będą miały miejsce w parametrach śledzenia?
Zlikwidowane parametry śledzenia:
- Gclid – Google Ads
- Dclid – Google Display Network
- Fbclid – Facebook Advertising
- Twclid – Twitter Advertising
- Msclikd – Microsoft Advertising
- Mc_eid – Mailchimp email id
- Igshid – Instagram
Parametry śledzenia, które pozostaną bez zmian:
- UTM – Urchin Tracking Module
- Epik – Pinterest
- kx – Klaviyo
- Tt – TikTok
- Ir – Impact Radius
- Dm_i – dotdigital
- Elevar_test – Arbitrary ID
Co to oznacza dla nas?
Ruch płatny z Apple (na razie z trybu prywatnego) zacznie wpadać do Direct lub Organic.
Jak możemy to rozwiązać?
-
- Sprawdzamy poziom ruchu z Apple w GA4 -> raport [Technologie], wymiar podstawowy zmieniamy na [System operacyjny i jego wersja]
-
- Jeśli oceniamy ruch z iOS jako wysoki w kontekście sesji czy konwersji, to należy rozważyć 2 opcje:
- wyłączenie autotagowania na Google Ads czy FB. Jeśli zdecydujemy się na wyłączenie autotagowania należy ręcznie i jak najdokładniej otagować kampanię płatną parametrami UTM. W tym celu powinno się wykorzystać maksymalną ilość dostępnych parametrów UTM. (tj. click ID, id klienta ads, id grupy reklam, słowo kluczowe google ads itd.)
- pozostawienie autotagowania i dodanie ręcznego tagowania UTM. Jest to rozwiązanie, które jest obecnie testowane. W GA4 brakuje funkcji, która była dostępna w GA3 i umożliwiała nadpisywanie GCLID-a przez UTM-y. Według supportu Google, w przypadku jednoczesnego korzystania z tagowania ręcznego i GCLID, GA4 najpierw przypisuje ruch na podstawie GCLID, a jeśli ten nie jest dostępny, to na podstawie parametrów UTM.
- Jeśli udział Apple jest niewielki, nie ma potrzeby zmieniać ustawień tagowania. Ruch będzie zaliczany do Direct lub Organic. W przyszłości należy monitorować czy np. gwałtowny wzrost Organic nie pochodzi właśnie z Apple.
- Jeśli oceniamy ruch z iOS jako wysoki w kontekście sesji czy konwersji, to należy rozważyć 2 opcje:
Jeśli potrzebujesz stałej opieki analitycznej, napisz do nas!
Sabina Matejko