Reklama restauracji - jak prowadzić marketing w gastronomii i przyciągnąć klientów?

Aby Twoja restauracja mogła się rozwijać, zainwestuj w działania marketingowe. Jakie formy promocji online sprawdzają się w branży gastronomicznej? Czy warto inwestować w stronę internetową, SEO, działania w social media? Wyjaśniamy!
Jak przyciągnąć klientów do restauracji? Zacznij od analizy swojej oferty!
Zanim rozpoczniesz prowadzenie działań marketingowych, musisz przeanalizować swoją ofertę i dopasować narzędzia reklamowe do profilu klientów. W tym celu odpowiedz sobie na poniższe pytania.
- Czym wyróżnia się Twoja restauracja? Żeby reklama była skuteczna, musisz znaleźć elementy wyróżniające Twoją gastronomię na tle konkurencji. Mogą to być m.in. niestandardowe wersje dań (np. pizza z czarnym ciastem), lokalizacja przy głównej drodze, szlaku pieszym lub rowerowym, wykorzystanie sezonowych dodatków, nietypowe elementy wystroju.
- Do jakich klientów chcesz trafić? Przemyśl, kim są Twoi docelowi klienci. Czy swoją ofertę kierujesz do osób, którym zależy przede wszystkim na jakości potraw, czy może szukających czegoś, co można „zjeść w biegu”?
- Jaki rodzaj restauracji prowadzisz? Określ, czy chcesz się „pozycjonować” jako bar szybkiej obsługi, elegancka restauracja, bistro samoobsługowe, pizzeria itp.
- Jakie menu oferujesz? Zastanów się dokładnie i nazwij, co będziesz serwować, np. dania barowe, fast food, potrawy domowe, dania kuchni chińskiej, włoskiej itp.
- Jakie udogodnienia oferuje restauracja? Część osób zwraca uwagę np. na dostępność miejsc parkingowych, udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, miejsca zabaw dla dzieci.
- Czy oferujesz jedzenie na wynos? Przemyśl też kwestie dowozu. Możesz korzystać z usług firm zewnętrzach, np. Uber Eats, dostarczać posiłki we własnym zakresie lub oferować dania na przygotowane do odbioru na wynos.
Stwórz i zoptymalizuj stronę internetową swojej restauracji
Przed rozpoczęciem reklamy restauracji w internecie, odpowiednio się przygotuj. Zadbaj, by Twoja strona internetowa była aktualna i odpowiednio zoptymalizowana, a jeśli jeszcze jej nie masz, jak najszybciej zleć jej stworzenie! Pamiętaj, że witryna internetowa to swego rodzaju wizytówka w sieci. Co powinno się na niej znaleźć?
- Aktualne menu wraz ze zdjęciami potraw i cenami,
- Dane adresowe wraz z mapką pokazującą lokalizację i informacjami dot. miejsc parkingowych,
- Informacje na temat restauracji, np. na temat rodzaju kuchni, sposobu przygotowania posiłków itp.,
- System rezerwacji stolików - opcjonalnie możesz zainstalować na stronie system umożliwiający rezerwację stolika. Jest to dodatkowe rozwiązanie, ale warto je uwzględnić,
- System do zamawiania posiłków online - warto wdrożyć na swojej stronie dedykowane rozwiązanie pozwalające klientom składać zamówienia online. To doskonała opcja, zwłaszcza jeśli oferujesz posiłki na wynos lub dowozisz je pod wskazany adres.
Zoptymalizuj stronę restauracji pod kątem SEO
Żeby strona internetowa była widoczna w sieci, musi być zoptymalizowana zgodnie z wytycznymi Google. Podczas pozycjonowania strony specjalista SEO:
- Dobiera słowa kluczowe i optymalizuje podstrony na odpowiednie frazy (sprawdź też, jak wdrożyć linkowanie wewnętrzne),
- Tworzy Title i Description,
- Buduje profil linków zewnętrznych, podejmując działania z zakresu tzw. link buildingu,
- Optymalizuje stronę pod kątem technicznym, np. wdraża przekierowania, przygotowuje plik robots.txt, porządkuje strukturę strony.
Reklama restauracji w internecie - sprawdzone sposoby
Jak promować restaurację online? Poniżej prezentujemy rodzaje reklamy, które można wykorzystać w branży gastronomicznej.
Stwórz Profil Firmy w Google, Bing i Apple Maps
Skuteczny marketing restauracji obejmuje stworzenie i aktualizację Profilu Firmy w Google, a także wizytówek na Bing i Apple. Dzięki temu informacje na temat Twoich usług wyświetlą się użytkownikom szukających punktów gastronomicznych w wyszukiwarkach Bing lub Google i na Mapach Google, Apple i Bing. Poza tym w profilach firmowych można dodać wiele przydatnych informacji, np. numer telefonu, adres strony www, menu wraz z cennikiem.
Chcesz wypromować swoją restaurację? Napisz do nas!
Proś o oceny i rekomendacje
Klienci zwracają uwagę na rekomendacje, oceny czy recenzje, dlatego warto je pozyskiwać. To najprostszy sposób na budowanie renomy marki. Można w tym celu wykorzystać dedykowane sekcje w mediach społecznościowych, profilach firmowych czy serwisach turystycznych i gastronomicznych, jak np. pyszne.pl czy meteor-turystyka.pl. Żeby zachęcić klientów do dodawania komentarzy, warto wysyłać im e-maile lub zamieścić QR kod do opinii Google na ulotkach bądź na standach postawionych w lokalu.
Bądź obecny w serwisach do zamawiania posiłków online
Warto zarejestrować swoją restaurację w serwisach umożliwiających zamawianie posiłków online z dowozem, jak np. pyszne.pl. Glovo, Bolt Food, Uber Eats. Takie rozwiązanie zapewnia szereg korzyści.
- Niektórzy klienci składają zamówienia tylko za pośrednictwem stron typu pyszne.pl czy Glovo. Jeśli Twojej restauracji nie będzie w takim serwisie, nie dotrzesz do części potencjalnych klientów.
- Rozpoznawalne aplikacje i portale do zamawiania dań są dobrze widoczne w sieci, co ułatwia dotarcie z ofertą restauracji do potencjalnych klientów i wspomaga proces budowania marki.
- Podczas rejestracji swojego lokalu w serwisie warto podać dane kontaktowe i adres www. To ułatwia przekierowywania klientów na stronę Twojej restauracji.
- Wiele serwisów oferuje swoim partnerom dodatkowe formy promocji, które również mogą wspomóc marketing w gastronomii. Przykładowo na pyszne.pl założysz ministronę internetową wewnątrz serwisu. Możesz też zamieścić informacje o aktualnych promocjach, aby Twoja oferta wyróżniała się na tle innych.
Z kolei Uber Eats za dodatkową opłatą wyróżnia wybrane restauracje, dzięki czemu są lepiej widoczne w serwisie.
Glovo natomiast proponuje swoim partnerom możliwość ustawiania promocji na wybrane dania z menu. W ten sposób oferta restauracji przyciąga uwagę klientów.
Zamieszczaj informacje na temat swojej restauracji w serwisach lokalnych i turystycznych
Jak jeszcze promować restaurację w internecie? Warto rozpowszechniać informacje o swojej gastronomii, by docierać do szerokiego grona odbiorców. Informacje na temat prowadzonej działalności czy świadczonych usługach gastronomicznych możesz zamieszczać na lokalnych stronach informacyjnych, turystycznych czy rezerwacyjnych.
- Dobrym rozwiązaniem są serwisy lokalne, np. strony miasta czy gminy, miejskich serwisów, stowarzyszeń. Przykładowo na oficjalnym serwisie turystycznym miasta Wrocław można znaleźć listę restauracji wegańskich.
- Korzystaj też z serwisów turystycznych, np. meteor.pl. tripadvisor.com, triverna.pl. Zamieszczenie wizytówki firmy w takich miejscach wiąże się wprawdzie z dodatkowymi kosztami, ale warto zdecydować się na to rozwiązanie, by informacje na temat Twojej restauracji były dostępne dla szerokiego grona klientów. Poniżej prezentujemy przykładowe wizytówki restauracji.
Bądź aktywny w mediach społecznościowych
Reklama restauracji w internecie nie powinna pomijać serwisów społecznościowych, jak Facebook, Instagram, TikTok. Korzysta z nich wielu Twoich potencjalnych klientów. Musisz więc dbać o spójną komunikację i regularne dodawanie postów. Wpisy mogą dotyczyć m.in. aktualnych promocji i wydarzeń. W social media warto zamieścić również zdjęcia potraw, filmy wideo oraz menu wraz z cennikiem. Pamiętaj, by śledzić reakcje użytkowników na dodane przez Ciebie materiały i na bieżąco na nie odpowiadać.
Sprawdź też, na czym polega user generated content.
Postaw na reklamy Google Ads i Facebook Ads
W marketingu dla gastronomii wykorzystuje się też płatne systemy reklamowe, jak Google czy Facebook Ads. Do ich zalet zalicza się możliwość targetowania kampanii, dzięki temu reklama restauracji wyświetla się użytkownikom, np. według miejsca zamieszkania. Zaletą rozwiązania jest też duża elastyczność - budżet na kampanie Google Ads czy Meta Ads można zwiększać lub zmniejszać w zależności od potrzeb.
Oferuj zniżki i promocje oraz programy lojalnościowe
Warto oferować zniżki oraz wprowadzić program lojalnościowy. Niektóre restauracje przyznają klientom pieczątki lub punkty za każde zamówione danie i na tej podstawie naliczają rabaty. Część restauratorów proponuje obniżki na wybrane pozycje w menu w określonych godzinach lub dniach. Dobrym pomysłem jest także korzystanie z serwisów i aplikacji umożliwiających oddawanie nadwyżek jedzenia w dużo niższej cenie, np. aplikacja To Good To Go.
Jak najlepiej reklamować restaurację w internecie? Podsumowanie
Skuteczna reklama restauracji w sieci powinna obejmować różnorodne działania. Dobrze postawić na marketing w social media, płatne kampanie reklamowe, publikowanie informacji w serwisach lokalnych czy na stronach o tematyce gastronomicznej i turystycznej. Warto zadbać również o aktualny Profil Firmy w Google i aktywnie pozyskiwać opinie klientów. Nie można zapominać ponadto o prowadzeniu swojej strony firmowej i jej optymalizacji pod wytyczne wyszukiwarki Google.
Potrzebujesz wsparcia w promocji restauracji? Napisz do nas!
Źródła:
- Pyszne.pl, https://www.pyszne.pl/ [dostęp 21.02.25]
- Glovo, https://glovoapp.com/pl/pl/ [dostęp 21.02.25]
- UberEats, https://www.ubereats.com/pl/ [dostęp 21.02.25]
- Profil firmy w Google, support: https://www.google.com/intl/pl_pl/business/faq/ [dostęp 21.02.25]