Kody QR do opinii Google - dobry sposób na zbieranie recenzje w sklepach i punktach stacjonarnych
Kody QR stanowią skuteczny sposób na zaangażowanie użytkowników i zachęcenie ich do wystawienia opinii na Profilu Firmy w Google. Jak wygenerować taki QR kod i o czym pamiętać, aby zwiększyć prawdopodobieństwo otrzymania oceny i recenzji? Szczegóły znajdziesz w naszym poradniku!
Dlaczego warto prosić o recenzję?
Zbieranie opinii klientów to niesamowicie trudne zadanie, ponieważ większość z nich (szczególnie tych zadowolonych) nie chce się dzielić swoimi przemyśleniami nt. doświadczeń związanych z Twoją firmą, usługami czy sprzedawanymi produktami. Dlaczego zatem warto w ogóle starać się o komentarze i recenzje klientów?
- Większe prawdopodobieństwo sprzedaży — jak podaje UOKiK, aż 93% osób sprawdza opinie innych użytkowników, zanim podejmie decyzję na temat zakupu (Raport UOKiK 2020).
- Wzrost zaufania do marki — z raportu „Rynek e-commerce w Polsce 2023” wynika, że aż 45% kupujących ocenia wiarygodność sklepu na podstawie opinii.
- Wzrost lojalności klientów — proszenie użytkowników o podzielenie się opinią na temat produktów lub usług firmy sprawia, że czują się docenieni, ponieważ mają wpływ na wizerunek marki. To z kolei przekłada się na ich lojalność.
- Zwiększenie widoczności firmy w lokalnych wynikach wyszukiwania — Google premiuje Profile Firm z dużą liczbą opinii, dzięki temu wizytówka staje się bardziej widoczna w wyszukiwarce Google i na Mapach.
Kod QR do recenzji Google — sprawdzony sposób na zbieranie komentarzy
Zbieranie opinii może odbywać się na różne sposoby, np. poprzez wiadomość SMS czy ustną prośbę. Tego typu metody wymagają jednak zaangażowania użytkownika i poświęcenia przez niego czasu na np. znalezienie Profilu Firmy w sieci. Żeby usprawnić cały proces i skutecznie pozyskiwać recenzje, warto wykorzystać kod QR. Jest to dwuwymiarowy alfanumeryczny kod graficzny, który po zeskanowaniu przekierowuje użytkownika do strony internetowej, aplikacji czy wizytówki firmy. Z rozwiązania mogą korzystać przedsiębiorcy działający online i stacjonarnie.
Sprawdź też ofertę na prowadzenie Profili Firmowych.
Jak wygenerować kod QR do opinii Google? Instrukcja krok po kroku
Kod QR do wystawienia opinii Google można bez problemu stworzyć, korzystając z gotowych generatorów, np. QRCode Chimp lub QR Tiger. Kod przygotujesz też przy użyciu programu Canva. Poniżej prezentujemy praktyczną instrukcję, z której dowiesz się, jak krok po kroku przejść przez cały proces.
- Zaloguj się na koncie Google i przejdź do swojego Profilu Firmy.
- Przejdź do sekcji z opiniami, która znajduje się pod nazwą Twojej firmy. Rozwiń menu i kliknij ikonkę „Proś o opinie”.
- Skopiuj link do formularza opinii Google.
- Wklej skopiowany adres URL do generatora kodów. Jeśli jest taka możliwość, wybierz opcję generowania kodów w trybie dynamicznym. Dzięki temu zyskasz dostęp do danych dotyczących np. liczby użytkowników, które zeskanowały kod, co powoli Ci na optymalizację kampanii.
Gdzie umieścić kod QR do recenzji Google?
Kod QR prowadzący do opinii Google można umieszczać w wielu miejscach i na różnych nośnikach, np. na:
- Paragonach,
- Plakatach,
- Opakowaniach produktów,
- Menu,
- Wizytówkach,
- Ulotkach,
- Banerach,
- Stronach i aplikacjach internetowych,
- Standach na stoliki,
- „Potykaczach”, czyli tablicach reklamowych przed lokalem,
- Drzwiach wejściowych.
Żeby zaangażować użytkowników, możesz umieścić przy kodzie QR napis zachęcający do pozostawienia opinii, np. „Podziel się swoją opinią”, „Napisz, co myślisz o zakupie”.
Potrzebujesz wsparcia w monitorowaniu opini na Profilach Firmy? Napisz do nas!
Wygenerowany QR kod do opinii Google to dopiero początek! O co jeszcze zadbać?
Samo wygenerowanie kodu i umieszczenie go na materiałach promocyjnych czy innych nośnikach to za mało. No ca jeszcze zwrócić uwagę?
Śledź Profil Firmy i odpowiadaj na komentarze użytkowników
Na bieżąco sprawdzaj dodawane opinie i na nie odpowiadaj. Szybka reakcja pozwala uniknąć kryzysu wizerunkowego i sprawia, że użytkownicy postrzegają Twoją firmę jako godną zaufania. Praktycznym rozwiązaniem jest skorzystanie z aplikacji GrowAp, która służy do zarządzania Profilami Firmy w Google przy wsparciu naszych specjalistów. Sprawdza się szczególnie do obsługi wielu wizytówek.
Sprawdź też, czym jest reklama w Google Maps.
Dbaj o jakość obsługi
Niezwykle ważnym elementem sukcesu biznesowego jest jakość obsługi i profesjonalne podejście do klienta. Kody QR ułatwiają proces recenzowania, ale jeśli klienci będą niezadowoleni czy sfrustrowani, negatywnie ocenią działalność Twojej firmy bądź nie zostawią żadnego komentarza. To może przełożyć się na spadek zainteresowania produktami lub usługami Twojej firmy.
Sprawdź też, jak zarządzać reputacją marki sieci franczyzowej.
Kod QR do wystawienia opinii Google - FAQ
Czy tworzenie kodu QR jest bezpłatne?
Zbieranie recenzji kodem QR jest na ogół bezpłatne. Do dyspozycji masz wiele programów generujących kody QR. Jeśli jednak zależy Ci na monitorowaniu kampanii, np. śledzeniu, ile razy zeskanowo QR kod, musisz liczyć się z dodatkowymi kosztami. Niektóre płatne generatory kodów umożliwiają też personalizację obejmującą zmianę kształtu czy użycie kolorów. Z wersji premium warto też skorzystać przy tworzeniu kodu w bardzo wysokiej rozdzielczości, np. w celu umieszczenia na bilbordzie.
Czy można śledzić skuteczność QR kodu?
Tak, niektóre programy umożliwiają tworzenie tzw. dynamicznych kodów QR, ale jest to zwykle płatna usługa.
Jak długo ważny jest kod QR i czy po pewnym czasie wygasa?
Kod QR sam w sobie nie ma terminu ważności i teoretycznie może być skanowany bez ograniczeń czasowych, o ile jego fizyczna czy cyfrowa postać jest zachowana i czytelna. Statyczne kody zawierają dane, które koduje się na stałe. W związku z tym, jeśli nie zmieni się np. adresu URL, kod będzie cały czas działał.
Czy kod QR działa bez Internetu?
W przypadku gdy kod QR zawiera link do strony internetowej czy aplikacji webowej, połączenie z Internetem jest potrzebne. W przeciwnym wypadku użytkownik nie uzyska dostępu do treści.
Dlaczego kod QR się nie skanuje?
Problemy z zeskanowaniem kodu QR mogą wynikać z różnych przyczyn. Do najczęstszych zaliczają się:
- Uszkodzony lub niewyraźny obraz, np. z powodu błędu podczas drukowania,
- Słaby kontrast między tłem a kodem — kontrast pomiędzy tłem a kodem powinien być wysoki,
- Nieodpowiednie oświetlenie — słabe oświetlenie lub odbłyski mogą utrudnić kamerze zeskanowanie kodu.
Jak zrobić kod QR do opinii? Podsumowanie!
Zbieranie opinii kodem QR to coraz częściej wykorzystywane rozwiązanie. Maksymalnie skraca proces związany z dodawaniem komentarzy, ponieważ przekierowuje użytkownika bezpośrednio do formularza na Profilu Firmy. Pamiętaj jednak, że recenzje pozostawiane przez użytkowników przekładają się na wizerunek marki i rozwój biznesu, dlatego regularnie je monitoruj i na nie odpowiadaj. Dbaj również o zapewnienie wysokich standardów obsługi, bo to przekłada się bezpośrednio na pozyskiwanie wysokich ocen i budowanie dobrego wizerunku marki.
Potrzebujesz wsparcia w zakresie zarządzania opiniami na Profilu Firmy? Napisz do nas!
Źródła:
- Raport E-commerce w Polsce 2023 https://gemius.com/documents/54/RAPORT_e-commerce_2023.pdf [dostęp 21.09.24]
- Raport UOKiK Fałszowanie opinii w Internecie.
- Raport UOKiK Doświadczenia konsumentów.