Jak wypromować sklep internetowy? 11 skutecznych pomysłów na reklamowanie sklepu online

W Polsce aż 75% internautów robi zakupy online (IAB 2023). Zapotrzebowanie na usługi e-commerce jest więc ogromne. Jak wyróżnić się na tle konkurencji? Jak wypromować sklep internetowy? W naszym artykule znajdziesz praktyczne wskazówki i porady, które pomogą Ci odnieść sukces w branży!
Reklamowanie sklepu internetowego zacznij od technicznej checklisty!
Żeby reklama sklepu internetowego była skuteczna, musisz upewnić się, że Twoja strona działa prawidłowo. Błędy techniczne i niedopracowane procedury mogą negatywnie wpłynąć na liczbę zrealizowanych transakcji. Co wziąć pod uwagę? Sprawdź:
- Czas ładowania strony - upewnij się, że strona szybko się wczytuje i żadne elementy, np. zdjęcia, grafiki, widgety czy pliki CSS, nie spowalniają jej działania,
- Responsywność - sprawdź, jak strona wyświetla się na różnych typach urządzeń,
- Certyfikat SSL - stanowi zabezpieczenie danych wysyłanych między przeglądarką internetową a serwem. Jest także jednym z sygnałów rankingowych Google,
- Dane kontaktowe - sprawdź, czy na Twojej stronie znajdują się prawidłowe dane kontaktowe, zweryfikuj też, czy formularz kontaktowy działa poprawnie,
- Regulamin i polityka prywatności - aby sprzedawać w sieci, musisz przygotować niezbędne i wymagane prawem regulaminy, formularze,
- Integracje z systemem CRM - upewnij się, że od strony technicznej wszystko działa poprawnie,
- Karty produktowe - sprawdź, jak wyglądają karty produktowe. Oceń, czy opisy zawierają niezbędne informacje, a grafiki są czytelne,
- Proces związany z realizacją transakcji - prześledź cały proces zakupowy, aby wyeliminować ewentualne błędy mogące skutkować „porzuceniem koszyków”.
Jak skutecznie reklamować sklep internetowy? Sprawdzone narzędzia promocji
Sprawdź, jak promować sklep internetowy i dopasuj działania do specyfiki Twojej branży.
Social media pozwalają na dotarcie do szerokiego grona odbiorców. Umożliwiają m.in. prowadzenie profili firmowych, a ponadto angażują użytkowników. Gdzie promować sklep internetowy? Do popularnych serwisów należą Facebook, Instagram, TikTok.
Fora internetowe oraz grupy w mediach społecznościowych
Fora internetowe i grupy tematyczne to doskonały pomysł na promocję sklepu internetowego, ponieważ gromadzą użytkowników zainteresowanych konkretnym tematem.
E-mail marketing
Promocja sklepu internetowego w Internecie obejmuje również wysyłanie spersonalizowanych newsletterów. Warto wykorzystać w tym celu dedykowane programy. Dzięki nim sprawdzisz m.in., ile osób otworzyło wiadomość lub kliknęło link.
Pozycjonowanie sklepu internetowego
Reklama sklepu internetowego w Google powinna obejmować także pozycjonowanie stron internetowych. Działania SEO w tym zakresie to m.in. pisanie artykułów pod słowa kluczowe, optymalizacja serwisu, pozyskiwanie linków w procesie link buildingu.
Content marketing
Content marketing pozwala na kreowanie wizerunku eksperta w branży. Regularnie publikowane materiały, np. porady, rankingi produktów, instrukcje zwiększają zaufanie do Twojej marki, a także wpływają na pozycjonowanie. Warto zdecydować się także na publikacje artykułów sponsorowanych w tematycznych serwisach internetowych.
Płatne kampanie reklamowe
Do ciekawych pomysłów zaliczają się też kampanie PPC, w których płaci się za kliknięcie linka tekstowego lub grafiki. Gdzie reklamować sklep internetowy? Do popularnych systemów zaliczają się m.in. Google Ads czy Facebook Ads. Trudno dokładnie określić, ile kosztuje wypromowanie sklepu internetowego w ten sposób, bo na koszty wpływa wiele różnych czynników, m.in. konkurencyjność słowa kluczowego czy dopasowanie treści reklamy.
Potrzebujesz wsparcia w zakresie kampanii Google Ads? Napisz do nas!
Zarządzanie opiniami
Jak reklamować sklep internetowy za darmo? Zachęcaj klientów do pisania opinii, komentarzy lub recenzji. Możesz skorzystać też ze wsparcia dedykowanych serwisów internetowych, jak np. Opineo TrustMate, ale pamiętaj, że są one dodatkowo płatne.
Sprawdź też ofertę na pozycjonowanie wizerunkowe.
Porównywarki cenowe
Porównywarki cenowe, np. Ceneo, Nokaut pozwalają na zaprezentowanie swojej oferty klientom szukającym konkretnych produktów. Kampania reklamowa sklepu internetowego powinna obejmować tego rodzaju narzędzia, ale pamiętaj, aby uwzględnić w budżecie prowizję za obecność na tego typu serwisach.
Wykorzystanie różnych kanałów sprzedaży
Skuteczna promocja sklepu internetowego opiera się również na i wykorzystaniu różnych kanałów sprzedaży, np. Allegro, OLX, Marketplace Facebook. W tym przypadku również miej na uwadze prowizje serwisów pobierane od sprzedaży.
Warto również prowadzić dystrybucję treści w content marketingu. Sprawdź pomysły!
Optymalizacja konwersji
Prześledź ścieżkę zakupową i wprowadź zmiany skracające ułatwiające realizację transakcji.
Profile firmy w Google
Jak wypromować sklep w Internecie? Doskonałym pomysłem jest stworzenie Profilu Firmy w Google. W ten sposób dotrzesz do szerszego grona klientów. A jeśli Twoja firma świadczy usługi w wielu lokalizacjach, warto skorzystać z aplikacji growAp. Ułatwia zarządzanie wieloma Profilami, np. odpowiadanie na opinie, aktualizowanie informacji.
Sprawdź, jak założyć Profil Firmy w Google.
Promowanie sklepu internetowego vs. reklama offline
Stopniowo odchodzi się od reklamy zewnętrznej na rzecz marketingu internetowego. Wynika to m.in. z faktu, że w przypadku np. billboardów trudniej ocenić efekty prowadzonych działań. Przeprowadza się wprawdzie ankiety czy wywiady z losowo wybranymi osobami, ale uzyskane w ten sposób dane są mało precyzyjne. Promocja sklepu internetowego online daje znacznie więcej możliwości. Pozwala m.in. na analizę szczegółowych raportów i statystyk dot. ruchu na stronie czy kliknięć reklamy. Ponadto ułatwia prowadzenie spersonalizowanych działań, np. skierowanie kampanii reklamowej do osób w określonym wieku czy z konkretnych regionów.
Sprawdź, jak mierzyć skuteczność działań SEO.
Reklama sklepu internetowego w Google bez ponoszenia kosztów – czy to możliwe?
Właściciele biznesu e-commerce często samodzielnie prowadzą działania marketingowe. Jak rozreklamować sklep internetowy? Można m.in.:
- Tworzyć bloga,
- Publikować filmy na YouTube,
- Nagrywać podcasty,
- Działać aktywnie w mediach społecznościowych.
Wszystko zajmuje jednak czas, który można przeznaczyć na rozwój biznesu czy aktywne pozyskiwanie klientów. W praktyce darmowa reklama sklepu internetowego nie istnieje, ponieważ prowadzone działania również trzeba wyceniać.
Promowanie sklepu internetowego zacznij od stworzenia długoterminowej strategii!
Żeby reklamowanie sklepu internetowego było skuteczne, działania powinny być wielokierunkowe i przemyślane. Najlepiej współpracować w tym zakresie z agencją marketingową albo zaangażować do zespołu specjalistów z odpowiednimi kompetencjami. Przed rozpoczęciem kampanii warto ustalić wskaźniki KPI i na bieżąco monitorować efekty. Reklama sklepu internetowego to proces długoterminowy, a wiele działań należy zaplanować z dużym wyprzedzeniem. Dotyczy to m.in. strategii SEO oraz planu contentowego.
Promowanie sklepu internetowego – kiedy zobaczysz pierwsze efekty?
Niektóre formy reklamy sklepu internetowego zapewniają szybki wskaźnik zwrotu inwestycji (ROI). Inne wymagają długofalowych działań, ale prowadzone regularnie przynoszą zaskakująco dobre rezultaty. Jeśli chcesz osiągnąć cele biznesowe, postaw na strategię obejmującą różne narzędzia promocji. Pamiętaj, że choć w niektórych wypadkach dobrze sprawdzają się rozwiązania przynoszące natychmiastowy efekt, w perspektywie długofalowej ważna jest systematyczność.
Jak wypromować sklep internetowy - zestawienie efektów poszczególnych narzędzi promocji
Rodzaj reklamy | Szybkie efekty | Efekty widoczne w dłużej perspektywie czasowej |
---|---|---|
Social media | √ | √ |
Fora internetowe i grupy tematyczne | √ | |
E-mail marketing | √ | |
Pozycjonowanie | √ | |
Content marketing | √ | |
Kampanie PPC | √ | |
Porównywarki cenowe | √ | |
Pozyskiwanie opinii | √ | |
Optymalizacja konwersji | √ | |
Profile Firmy w Google | √ | √ |
Wykorzystanie różnych kanałów dystrybucji | √ |
Jak reklamować sklep internetowy? Podsumowanie
Skuteczna reklama sklepu internetowego wymaga wielokierunkowych działań. Aby weryfikować efekty prowadzonych kampanii, warto wcześniej zaplanować krótko i długoterminowe cele oraz ustalić wskaźniki KPI. Testuj też różne rozwiązania, ponieważ nie wszystkie narzędzia sprawdzają się dla każdej branży i dla każdego biznesu.
Potrzebujesz wsparcia w promocji sklepu internetowego? Napisz do nas!
Źródła:
- Raport E-commerce w Polsce 2023 https://www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2024/02/RAPORT_e-commerce_2023-4.pdf [dostęp 29.05.2024]
- P. Janiak, Efekty reklamy zewnętrznej i ich pomiar, https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/1252045.pdf [dostęp 29.05.2024]