Analiza konkurencji w internecie - jak przeprowadzić analizę rynku online i prowadzonych działań marketingowych?

Analiza konkurencji w internecie

Analiza konkurentów pozwala na zdobycie cennych informacji, które można wykorzystać, aby poprawić swoją pozycję na rynku. Na czym polega proces? Jakie obszary warto zbadać i jakimi metodami się posługiwać? Szczegóły na ten temat znajdziesz w naszym artykule!

Co to jest analiza konkurencji i w jakim celu się ją przeprowadza?

Analiza konkurencji to proces, w którym poznaje się mocne i słabe strony firm z naszej branży czy rynku, ich strategię cenową, marketingową, produktową. Celem jest sprawdzenie, czy prowadzone przez nas działania są konkurencyjne, a oferta atrakcyjna dla klientów. To ułatwia identyfikację obszarów wymagających poprawy, a także przygotowanie nowatorskich rozwiązań pozwalających uzyskać przewagę konkurencyjną. Pozwala też lepiej zaprezentować produkty lub usługi na stronie internetowej.

Badanie konkurencji warto przeprowadzać regularnie, sprawdzając, czy nasi rywale nie zmienili sposobu działania, udoskonalili oferty lub procesów. Dzięki temu:

  • Lepiej zrozumiesz środowisko biznesowe, rynek,
  • Porównasz swoje wyniki z wynikami konkurencji, 
  • Udoskonalisz swoją strategię biznesową i marketingową,
  • Uzyskasz przewagę konkurencyjną.

Analizie mogą podlegać zarówno bliscy konkurenci, jak i firmy z innych branż - wtedy mamy do czynienia z benchmarkingiem.

Kiedy warto zdecydować się na badanie konkurencji?

Analiza konkurencji umożliwia zebranie danych stanowiących inspirację przy zmianie strategii marketingowej, komunikacyjnej, cenowej itd. Na monitorowanie konkurencji powinny w szczególności zdecydować się firmy, które:

  • Rozpoczynają działalność – analiza konkurencji pomaga w zrozumieniu środowiska biznesowego, potrzeb klientów, specyfiki rynku,
  • Chcą się rozwinąć – audyt konkurencji umożliwia poznanie przewag biznesowych liderów branży, jak np. darmowa dostawa, ekologiczne opakowania. Dzięki temu można zidentyfikować obszary wymagające poprawy,
  • Wprowadzają zmiany w strategii marketingowej oraz komunikacyjnej – warto obserwować rozwiązania zastosowane u konkurentów, żeby lepiej poznać otoczenie rynkowe, zdefiniować przewagi konkurencyjne i określić cele strategiczne oraz operacyjne,
  • Chcą być bardziej widoczne w Internecie – analiza konkurencji pod kątem objętej strategii pozycjonowania strony umożliwia np. znalezienie fraz o dużym potencjale, które można wykorzystać w procesie SEO. Ponadto pozwala na sprawdzenie intensywności działań związanych z rozwojem contentu na stronie. Warto to weryfikować, ponieważ czasem przy sinej konkurencji konieczne jest zwiększenie budżetu na marketing internetowy,
  • Poszerzyć zakres oferty – przy planowaniu wdrożenia nowej usługi warto sprawdzić, co dokładnie oferuje konkurencja i czym wyróżnia się jej portfolio produktowe,
  • Wejść na rynek zagraniczny – monitorowanie konkurencji pozwala na znalezienie różnic w funkcjonowaniu rynku za granicą, np. dotyczących zwyczajów konsumenckich, wyglądu stron internetowych.

Sprawdź też, jak zaprojektować skuteczny landing page.

Badanie konkurencji – metody

Istnieją różne metody badania konkurencji. Najpopularniejsze to:

  • Benchmarking – to rodzaj analizy porównawczej, który polega na porównaniu praktyk i procesów stosowanych we własnej firmie z działaniami liderów branży,
  • Analiza SWOT – ma na celu wskazanie mocnych oraz słabych stron, a także szans i zagrożeń związanych z analizą konkurencji,
  • Analiza raportów, badań dotyczących danej branży – żeby poszerzyć swoją wiedzę na temat rynku i konkurencji, można sięgnąć po gotowe opracowania, raporty czy badania,
  • Ankiety i wywiady z konsumentami – prowadzi się je, aby poznać zdanie klientów na temat rynku i funkcjonujących na nim firm,
  • Tajemniczy klient – metoda polega na wysłaniu tzw. tajemniczego klienta do wybranej firmy, aby zweryfikować jakość obsługi, politykę cenową, stosowane taktyki negocjacyjne itp.

Analiza konkurencji ma być wartościowa przede wszystkim dla Twojej firmy, możesz więc wypracować swój własny sposób oceniania działań prowadzonych przez rywali.

Potrzebujesz wsparcia w przygotowaniu strategii marketingowej? Napisz do nas!

Co obejmuje analiza konkurentów? Obszary warte uwagi

Co dokładnie obejmuje analiza rynku i konkurencji? Jakie obszary warto zbadać? Poniżej krótkie zestawienie.

Zakres oferty i grupa odbiorców

Warto zastanowić się:

  • Jakie produkty lub usługi znajdują się w portfolio konkurentów,
  • Do jakiej grupy odbiorców są skierowane,
  • Czy asortyment konkurencji czymś się wyróżnia. 

Sprawdź, jak dodawać produkty na Profilu Firmy w Google.

Strategia sprzedaży i polityka cenowa

Do ważnych elementów monitorowania konkurencji zalicza się też strategia sprzedaży. Warto przyjrzeć się elementom, takim jak:

  • Cena produktów,
  • Kanały dystrybucji,
  • Oferowane promocje, obniżki,
  • Proces wyceny usług, np. kalkulatory, wyliczenia indywidualne. 

Unique selling preposition

Niezmiernie ważną kwestią jest znalezienie unique selling preposition (przewag konkurencyjnych), czyli obszarów wyróżniających inne firmy na rynku. Mogą to być m.in.:

  • Całodobowa obsługa klientów,
  • Możliwość bezpłatnego zwrotu towaru aż do 30 dni od zakupu,
  • Obniżki dla stałych klientów,
  • Stosowanie ekologicznych opakowań,
  • Personalizacja zamówień.

Analiza marketingu konkurencji

Badanie rynku i konkurencji jest ważne z perspektywy wdrażania i modyfikacji strategii marketingowych. Warto zastanowić się, jakie działania podejmują liderzy w branży, aby zidentyfikować obszary wymagające zmiany. 

Analiza konkurencji - pozycjonowanie

Analiza konkurencji SEO ma na celu poprawę ogólnej widoczności strony internetowej w sieci. Pod uwagę bierze się m.in.:

Frazy kluczowe

Do głównych obszarów analizy konkurencji SEO zaliczają frazy kluczowe. Wyciągnięte wnioski pozwalają na doskonalenie strategii pozycjonowania oraz umożliwiają ogólną ocenę widoczności stron internetowych w sieci. Jak sprawdzić słowa kluczowe konkurencji i na co zwrócić szczególną uwagę?

  • Warto wziąć „pod lupę”  frazy kluczowe konkurencji w wynikach TOP3, TOP10, TOP50 - w ten sposób ocenisz widoczność strony internetowej Twojej firmy na tle konkurencji.
  • Przeanalizuj też frazy kluczowe konkurencji generujące największy ruch – dzięki temu dowiesz się, jakie słowa kluczowe stosuje konkurencja w swojej strategii SEO.
Profil linków

Do ważnych elementów pozycjonowania zalicza się też profil linków. Analiza tego czynnika umożliwia znalezienie stron internetowych, które warto wykorzystać w procesie link buidingu

Kampanie PPC

Analiza marketingu konkurencji powinna obejmować także płatne kampanie PPC, jak np. Google Ads, Facebook Ads. Warto sprawdzić, czy inne firmy korzystają z takich formatów reklamowych.  

Content marketing

Dobry i regularnie publikowany content pomaga zwiększyć ruch na stronie, co w konsekwencji przekłada się na zainteresowanie ofertą czy wzrost reputacji marki. Warto obserwować, jak konkurencja podchodzi do marketingu treści.

Social media

Sprawdź, czy inne firmy z branży prowadzą działania w social media. Dowiedz się, jakie kanały wykorzystują oraz w jaki sposób się komunikują z użytkownikami. Pod uwagę weź m.in. liczbę obserwujących i liczbę postów, czas odpowiadania na komentarze. W ten sposób dowiesz się, jak wypadasz na tle konkurencji.

Analiza UX stron internetowych

Analiza UX konkurencyjnych stron pozwala na poprawę ścieżki zakupowej, co w konsekwencji wpływa na większą liczbę zrealizowanych transakcji. Na podstawie oceny poszczególnych elementów na stronie, np. karty produktowej, formularza kontaktowego, można wyciągać wnioski i wprowadzać modyfikacje. Warto również zainwestować w audyt SXO swojej strony.

Opinie i komentarze na temat konkurencji w Internecie

Komentarze i oceny wpływają na decyzje zakupowe użytkowników, a ponadto pozwalają w analizie mocnych i słabych stron firm. Badanie konkurencji w Internecie powinno więc obejmować opinie umieszczane m.in. w social media, katalogach stron, wizytówkach.

Analiza rynku i konkurencji – przydatne narzędzia

Do analizy konkurencji warto wykorzystywać ogólnodostępne narzędzia. Wybór odpowiedniego rozwiązania należy dostosować do indywidualnych potrzeb.

  • Jeśli zastanawiasz się, jak sprawdzić, na jakie słowa kluczowe pozycjonuje się konkurencja oraz jakie działania SEO podejmuje, możesz zastosować SEMStorm, Senuto, Ahrefs, Majestic.
  • W celu poznania, co o Twojej marce lub o konkurencji mówią klienci, skorzystaj np. z Brand 24, Google Alerts, Sotrender, Unamo, Newspoint.
  • Aby porównywać swoją ofertę produktową z konkurencją, warto użyć PricePanorama,
  • Do analizy reklam displayowych przydadzą się MOAT, iSpionage, AdReport.

Search Generative Experience może też dużo pozmieniać w wyszukiwarce. Tym bardziej monitoruj konkurencję!

Analiza konkurentów to same korzyści!

Analiza konkurentów pozwala na realną ocenę firmy i zidentyfikowanie jej mocnych oraz słabych stron. Dzięki temu można zastanowić się:

  • Jakie działania warto wdrożyć - poznanie oferty konkurencji i dobrych praktyk pozwala na zaimplementowanie nowych rozwiązań wpływających m.in. na lepszą obsługę, większą rozpoznawalność marki, wzrost zainteresowania ofertą,
  • Co zmienić w strategii marketingowej - analiza strategii marketingowych pozwala m.in. na zwiększenie widoczności strony w sieci, poprawę pozycji wybranych fraz kluczowych, zwiększenie ruchu na stronie, wprowadzenia zmian w strategii komunikacji,
  • W jakie obszary/technologie zainwestować - analiza konkurencji umożliwi znalezienie obszarów, na które warto przekierować budżet.

Analiza konkurencji - podsumowanie

Badanie rynku i konkurencji pomaga w zdobyciu informacji niezbędnych w rozwoju firmy oraz wprowadzaniu zmian w strategii marketingowej i komunikacyjnej. Lepsze zrozumienie środowiska biznesowego ułatwia także podejmowanie kluczowych decyzji.

Potrzebujesz wsparcia w przygotowaniu strategii marketingowej? Napisz do nas!

Źródła: 

×