Branża analityki internetowej prężnie się rozwija. Marketerom, analitykom czy właścicielom stron internetowych są potrzebne narzędzia, które sprostają wciąż rozwijającemu się rynkowi. Potentat z Mountain View od momentu powstania narzędzia Google Analytics wypuścił jego kilka wersji, dążąc tym samym do statystyk doskonałych. W roku 2020 doczekaliśmy się kolejnej, nowej odsłony narzędzia nazwanej: Google Analytics 4. Czy nowa usługa okaże się strzałem w dziesiątkę – czas to pokaże, na pewno jednak należy trzymać rękę na pulsie i przyjrzeć się bliżej nowej usłudze.

 

Spis treści

 

Co to jest Google Analytics 4?

Google Analytics 4 (stosowany również skrót GA4) to nowa wersja usługi Google Analytics. Powstała ona na bazie wcześniejszej usługi Aplikacja + internet, która umożliwiała śledzenie zarówno strony internetowej jak i aplikacji. GA4 jest od teraz domyślną wersją Google Analytics, możliwą do implementacji przez kod źródłowy strony lub przez narzędzie Google Tag Manager (opcja rekomendowana). Co ważne usługa Google Analytics 4 jest domyślnie włączona podczas tworzenia nowej usługi, niezależnie od tego czy będziemy chcieli z niej skorzystać czy też nie.

 

Metodologia w Google Analytics 4

Metodologia zbierania danych w GA4 jest rewolucyjna w stosunku do poprzedniej, używanej przez Universal Analytics oraz wcześniejsze skrypty śledzenia. Dotychczas wszelkie pomiary w standardowym Google Analytics odnosiły się do sesji, częściowo pomijając pomiary w aplikacji internetowej. Teraz podstawą analityki w przypadku GA4 stały się zdarzenia, które wywołują się podczas całego lifetime użytkownika, chodź sesja całkowicie nie zniknęła i jest tutaj również zdarzeniem. Dodatkowo w nowym Google Analytics coraz więcej raportów będzie generowanych w oparciu o modelowanie statystyczne i machine learning.

 

Różnice między GA4 a Universal Analytics

 

Universal Analytics Google Analytics 4
metodologia oparta na sesjach metodologia oparta na eventach
struktura konta Google Analytics to: konto -> usługa -> widok struktura konta Google Analytics to: konto -> usługa
tracking id to: UA-XXXXXXX-X tracking id to: G-XXXXXXXXXX
limit hitów w ramach usługi brak limitu hitów (w momencie pisania tego artykułu)
część zdarzeń typu: kliknięcia wychodzące, scroll; trzeba konfigurować ręcznie część zdarzeń typu: kliknięcia wychodzące, scroll; zbierają się automatycznie

Różnice pomiędzy GA4 a Universal Analytics

Różnic jest oczywiście znacznie więcej, choćby zaczynając od wyglądu interfejsu narzędzia, poprzez sposoby ustawiania konwersji a kończąc na implementacjach e-commerce tracking czy dodatkowych zdarzeń.

 

Jak zmigrować do Google Analytics 4?

Tak jak wcześniej wspominano Google Analytics 4 jest domyślnie uruchomione na każdej nowo założonej usłudze Google Analytics, niezależnie od tego czy będziemy z niej korzystać czy też nie. Jednakże w przypadku kiedy mieliśmy już założoną usługę Google Analytics, w której sukcesywnie zbieraliśmy dane, należy skorzystać ze specjalnej opcji „Zacznij korzystać z GA4”.

Google Analytics 4 migracja

Google Analytics 4 – migracja

Zostaniemy przeprowadzeni krok po kroku przez konfigurator nowej usługi. Tutaj będziemy musieli podjąć decyzję pomiędzy wyborem dwóch opcji:

  1. „Chcę utworzyć nową usługę Google Analytics 4”
  2. „Chcę połączyć usługę z dotychczasową usługą Google Analytics 4”

Na moment pisania tego artykułu Google rekomenduje wybór pierwszej opcji utworzenia nowej usługi GA4 obok już istniejącej Universal. Następnie do nowo utworzonej usługi trzeba będzie skonfigurować jej strumień danych. Jeżeli podpinamy nowego GA4 tylko pod serwis (bez aplikacji) tworzymy strumień danych typu Sieć. Jeśli dodatkowo posiadamy aplikacje to tworzymy dodatkowe strumienie typu Aplikacja na Androida / Aplikacja na IOS. Więcej na temat zakładania konta Google Analytics 4 w tym artykule.

Aby w 100% skorzystać ze wszystkich nowych opcji Google Analytics należy przejść do Asystenta konfiguracji dostępnego na poziomie usługi i skonfigurować dodatkowe ustawienia, jak np. połączenie z kontem Ads czy wdrożenie konwersji.

Na ten moment nie wiadomo czy i na kiedy Google przewidziało eksport danych z Google Analytics do Google Analytics 4, na pewno jednak byłoby to trudne, ponieważ są to dwa zupełnie odrębne narzędzia wykorzystujące inne mechanizmy swojego działania.

 

Jak poruszać się po Google Analytics 4?

W nowej usłudze GA4 przeprojektowany został interfejs raportów standardowych, aczkolwiek częściowo można znaleźć pewne analogie w stosunku do jego poprzednika. Na pewno jednak osobom wcześniej korzystającym tylko z usługi Google Analytics, ciężko będzie się „przestawić” na nowy wygląd.

Na poniższym rysunku zaprezentowano schemat podstawowego interfejsu raportów, po zalogowaniu się do konta GA4. Kolejno numerami oznaczono:

  1. dostęp do struktury konta Google Analytics i innych usług jeśli mamy założone
  2. przydatny pasek wyszukiwarki w którym wpisujemy jaki raport potrzebujemy
  3. karta raportu standardowego z podstawowymi metrykami
  4. datownik, opcje dostosowania i eksportu raportu
  5. menu nawigacyjne do innych raportów zgrupowanych wg tematyki
  6. przejście do sekcji Administracji, gdzie możemy zmieniać ustawienia konta Google Analytics
interfejs Google Analytics 4

Nowy interfejs Google Analytics 4

Na pierwszy rzut oka interfejs Google Analytics ver 4 nie różni się mocno od poprzedniego, jednak kiedy będziemy chcieli dotrzeć do konkretnego raportu, który zawsze sprawdzaliśmy w poprzedniej wersji, tutaj mogą zacząć się problemy. Nie wszystkie poprzednie raporty czy metryki mają swoje nowe odpowiedniki, a jeśli nawet mają to często są inaczej nazwane.

 

Podsumowanie

Google Analytics 4 to niewątpliwie ogromny krok naprzód w analityce internetowej. Zmiana metodologii i bardziej rzetelne dane statystyczne, z uwzględnieniem aplikacji internetowych to odpowiedź Google na zmieniające się otoczenie. Jeśli wciąż zastanawiasz się nad tym czy warto zacząć mierzyć śledzenie przy użyciu GA4 to odpowiedź brzmi tak. Im wcześniej wdrożysz Google Analytics 4 tym lepiej, ponieważ będziesz miał większą próbkę danych do późniejszych analiz. Z czasem Google zapewne będzie dążyło do całkowitego zdeprecjonowania usługi Universal Analytics i wtedy, jeśli nie zostaną przygotowane odpowiednie narzędzia eksportu, dane możemy utracić bezpowrotnie.

Autor: Piotr Pokrzywa

Szybki kontakt z nami

    Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.