Remarketing - narzędzie, które zachęci klientów do powrotu na stronę
Aż 97% użytkowników odwiedzających stronę internetową nie wraca na nią ponownie - wynika z raportu Finances Online. Wśród nich mogą być osoby wstępnie zainteresowane Twoją ofertą, które nie skorzystały z niej z różnych powodów. Żeby do nich dotrzeć i się przypomnieć, warto postawić na remarketing. Na czym polega to narzędzie? Kiedy zacząć używać reklam remarketingowych? Wyjaśniamy!
Remarketing - co to jest? Definicja
Remarketing polega na docieraniu z przekazem reklamowym do osób, które wcześniej odwiedziły stronę internetową, ale nie dokonały zakupu lub nie złożyły zamówienia. Celem remarketingu jest przypomnienie użytkownikom o marce lub produkcie. Reklama remarketingowa najczęściej wyświetla się m.in. w mediach społecznościowych, mailu, wyszukiwarce internetowej lub jako baner na stronie internetowej wydawcy. Profesjonalnie prowadzone działania zwiększają zaangażowanie potencjalnych klientów i tym samym wspomagają wzrost konwersji.
Jak działa remarketing?
Kampanie remarketingowe wykorzystują różne mechanizmy ułatwiające śledzenie zachowań użytkowników. Do najważniejszych zaliczają się:
- Pliki cookies to niewielkie pliki tekstowe, gromadzące informacje na temat aktywności użytkowników, np. czasu spędzonego na stronie, odwiedzonych stron internetowych. Pozwalają na dopasowanie działań marketingowych do preferencji klientów,
- Monitorowanie aktywności użytkowników na stronie internetowej - czyli śledzenie zachowania użytkowników, którzy weszli stronę internetową. Działania mają na celu lepsze zrozumienie potrzeb i preferencji osób odwiedzających Twój serwis, co ułatwia stworzenie efektywnych kampanii remarketingowych,
- Listy remarketingowe - to proces polegający na zbieraniu danych użytkowników, którzy wykonali określone działania, np. dodali produkt do koszyka czy przeglądali produkty z danej kategorii, ale nie zrealizowali zamówienia. Zgromadzone informacje pozwalają na przygotowanie spersonalizowanych reklam.
Rodzaje remarketingu
Remarketing warto dopasować do potrzeb biznesowych. Wyróżniamy następujące rodzaje kampanii remarketingowych.
- Remarketing statyczny - polega na tym, że wszystkim użytkownikom, którzy odwiedzili stronę internetową, wyświetlają się te same reklamy (bez względu na to, jakie podstrony oglądali wcześniej).
- Remarketing dynamiczny - w reklamach prezentuje się produkty, usługi lub po prostu treści, którymi wcześniej dana osoba się interesowała.
- Remarketing w wyszukiwarce - pozwala na dotarcie do użytkowników, którzy wpisali wcześniej określone słowa kluczowe do wyszukiwarki internetowej. Uruchomienie tego typu reklamy wymaga np. konfiguracji kampanii Google Ads.
- Remarketing aplikacji mobilnych - rozwiązanie polega na dotarciu z przekazem reklamowym do osób, które odwiedziły aplikację mobilną lub korzystały ze strony internetowej za pośrednictwem urządzania mobilnego. Do zarządzania kampaniami służy system Google Ads.
- Remarketing wideo - polega na dotarciu z reklamą do osób przeglądających filmy na YouTube lub na innych platformach. Do konfiguracji parametrów wykorzystuje się system Google Ads.
- E-mail marketing - umożliwia wysyłkę spersonalizowanych reklam na maila do osób, które zapisały się na newsletter, dokonały zakupu lub wykonały inną czynność.
- Social media remarketing - wykorzystuje systemy reklamowe oferowane przez media społecznościowe, np. Facebook Ads. Pozwala na wyświetlanie reklam użytkownikom, którzy oglądali profil danej marki lub interesowali się jej produktami.
Jakie korzyści oferuje remarketing?
Podstawowe korzyści remarketingu to:
- Zwiększenie konwersji - ponowne dotarcie do użytkowników zainteresowanych określonymi produktami lub usługami zwiększa prawdopodobieństwo konwersji,
- Budowanie świadomości marki - wyświetlanie spersonalizowanych reklam osobom kojarzącym daną markę ułatwia kreowanie wizerunku firmy,
- Odzyskanie porzuconych koszyków - remarketing w sklepie internetowym pozwala na dotarcie do osób, które z różnych powodów nie sfinalizowały do końca zamówienia,
- Skrócenie procesu decyzyjnego - reklamy remarketingowe docierają do osób znających ofertę Twojej firmy, przez co ich pozyskanie jest prostsze i tańsze.
Sprawdź, czym jest konwersja w marketingu.
Kiedy stosować remarketing?
Kampanie remarketingowe sprawdzają się w szczególności, gdy chcesz:
- Poinformować odwiedzających Twoją stronę o zniżkach i promocjach, którymi byli wcześniej zainteresowani,
- Uratować tzw. porzucone koszyki,
- Dotrzeć do osób, które oglądały produkt na Twojej stronie, ale nie podjęły dalszych działań,
- Zachęcić do swojej oferty osoby, które już dokonały zakupu poprzez proponowanie im produktów powiązanych lub droższych (cross-selling i up-selling).
Jak ustawić remarketing? Ogólna instrukcja
Poniżej prezentujemy uproszczoną instrukcję, zaznaczając, że dokładna konfiguracja zależy od m.in. od celu marketingowego, wyboru systemu reklamowego czy dostępnego budżetu.
- Wybierz platformę reklamową, np. Google Ads lub Facebook Ads.
- Dodaj kod śledzący do swojej strony internetowej (np. piksel Facebooka lub tag Google Ads).
- Zdefiniuj grupę użytkowników, np. porzucających koszyki lub odwiedzających stronę określonego produktu.
- Ustal czas i miejsce wyświetlania reklam oraz budżet kampanii.
- Testuj i optymalizuj kampanię.
Potrzebujesz wsparcia w realizacji kampanii reklamowych? Napisz do nas!
Ile kosztuje remarketing?
Koszt uruchomienia kampanii remarketingowej zależy od wielu czynników. Do najważniejszych zaliczają się:
- Wybór systemu reklamowego (np. Google Ads i Facebook Ads),
- Rodzaju modelu rozliczeniowego - CPM (płacimy za 1000 wyświetleń reklamy), CPC (płacimy za każde kliknięcie reklamy),
- Częstotliwość wyświetlania reklam,
- Czas trwania kampanii,
- Konkurencyjność branży.
Przykładowo koszt kliknięcia reklamy waha się od kilkudziesięciu groszy do kilku złotych. Warto jednak zaznaczyć, że systemy Google lub Facebook Ads pozwalają na targetowanie kampanii, dzięki czemu reklamy docierają do wąskiego grona odbiorców. A to przekłada się na efektywność działań.
Jak mierzyć skuteczność remarketingu?
Do pomiaru skuteczności reklam remarketingowych warto wykorzystać następujące wskaźniki:
- Konwersje - czyli liczbę użytkowników, którzy wykonali pożądaną czynność, np. zamówili produkt, wysłali zapytanie,
- CTR - stosunek pomiędzy liczbą kliknięć a liczbą wyświetleń reklamy,
- ROI - czyli zwrot z inwestycji. Za pomocą tego wskaźnika określa się stosunek zysków do poniesionych kosztów reklamowych.
Sprawdź też, na czym polega optymalizacja konwersji.
Remarketing reklam - często zadawane pytania
Poniżej znajdziesz odpowiedzi na często zadawane pytania.
Czym jest tag remarketingowy?
To specjalny kod śledzący, który umieszcza się na stronie internetowej, aby monitorować zachowania użytkowników.
Dlaczego remarketing działa?
Remarketing charakteryzuje się skutecznością, ponieważ pozwala na dotarcie do osób, które odwiedziły wcześniej stronę internetową i znają jej ofertę. Ponowne zaangażowanie takich użytkowników zwiększa prawdopodobieństwo konwersji, np. złożenia zamówienia.
Czy remarketing się opłaca?
Kampanie remarketingowe są opłacalne, ponieważ:
- Pozwalają na dotarcie do osób zainteresowanych Twoją ofertą,
- Reklamy kieruje się do wąskiej grupy odbiorców,
- Przekazy marketingowe są spersonalizowane i dostosowane do potrzeb potencjalnych klientów.
Co to jest remarketing? Podsumowanie
Działania remarketingowe stanowią doskonały sposób na wzrost konwersji w małych, średnich i dużych, firmach. Pozwalają na uratowanie „porzuconych koszyków”, a dzięki precyzyjnemu docieraniu do osób znających ofertę Twoje firmy, skracają proces związany z finalizacją transakcji.
Potrzebujesz wsparcia w prowadzeniu płatnych kampanii reklamowych? Napisz do nas!
Źródła:
- Raport Finances Online https://financesonline.com/retargeting-statistics/ [dostęp 22.10.24]
- Supoort Google - remarketing https://developers-google-com.translate.goog/tag-platform/devguides/remarketing?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=rq [dostęp 22.10.24]