Parametry UTM - czym są i jak wykorzystać je poprawnie do tagowania linków?
Żeby dobrze wykorzystać budżet marketingowy, należy dokładnie analizować dane dotyczące prowadzonych kampanii internetowych. W tym celu warto dodawać tagi UTM do adresów URL. Co to jest i w jakim celu się je stosuje? Wyjaśniamy!
Co to jest UTM?
Tagi UTM (ang. (Urchin Tracking Module) są niezbędne w celu dokładnej analizy danych dotyczących kampanii internetowych. Parametry umieszcza się na końcu adresu URL po znaku zapytania. Pozwalają na precyzyjne interpretowanie statystyk w Google Analytics 4. Dzięki UTM można:
- Zebrać informacje dotyczące konkretnych kampanii,
- Analizować kanały, z których pozyskujemy ruch,
- Określić rodzaj medium, z którego użytkownik przeszedł na naszą stronę internetową, np. newsletter, płatny link, baner reklamowy.
Rodzaje parametrów UTM
Wyróżniamy 5 głównych rodzajów tagów UTM:
- utm_source - określa, skąd pochodzi ruch na stronie internetowej, np. z wyszukiwarki Google, Facebooka, Instagrama,
- utm_medium - za pomocą parametru określamy typ linku, z którego użytkownicy trafili na stronę internetową, np. newsletter, baner reklamowy,
- utm_campaign - określa typ kampanii, np. Cyber Monday, Letnia wyprzedaż,
- utm_term - służy do określenia płatnych kluczowych, ale w praktyce rzadko stosuje się ten rodzaj tagowania. Większość marketerów korzysta w tym celu z darmowego narzędzia dostępnego w ramach systemu Google Ads przeznaczonego do tworzenia kampanii CPC,
- utm_content - pozwala na oznaczenie reklam i wskazuje, w co dokładnie kliknął użytkownik, np. baner, link. Parametr często stosuje się przy prowadzeniu testów A/B.
Tagowanie linków - przykład
Poniżej podajemy przykładowe linki zawierające tagi UTM.
- Przykładowy link do śledzenia kampanii mailingowej
https://green-fields.pl?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=kampania_mailingowa
Parametry UTM po znaku zapytania określają:
-
- Źródło ruchu (source) - w tym wypadku newsletter,
- Medium (typ linku) - w tym przykładzie link z maila,
- Nazwę kampanii (campaig) - kampania_mailingowa.
- Przykładowy link do śledzenia płatnej kampanii
https://green-fields.pl?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=letnia_wyprzedaz
Parametry UTM po znaku zapytania określają:
-
- Źródło ruchu (source) - wyszukiwarka Google,
- Medium (typ linku) - CPC, czyli płatne linki w ramach kampanii Google Ads
- Nazwę kampanii (campaig) - letnia_wyprzedaz.
Gdzie i w jakim celu wykorzystuje się UTM link?
Tagi UTM wykorzystuje się w celu:
- Analizowania skuteczności prowadzonych działań marketingowych,
- Optymalizacji kosztów kampanii,
- Sprawdzania źródła konwersji,
- Monitorowanie źródeł, których nastąpiło wejście na stronę.
W jakich kampaniach warto wykorzystać tagi UTM?
Tagi UTM są szczególnie pomocne w analizie kampanii:
- Social media (np. Facebook, platforma X, Instagram),
- E-mail marketing,
- Google Ads,
- Content marketingowych obejmujących m.in. artykuły sponsorowane.
Za pomocą parametru UTM można mierzyć też skuteczność kampanii offline, np. z wykorzystaniem ulotek. W takim wypadku na materiałach marketingowych drukuje się skrócony adres URL przekierowujący użytkownika do strony zawierającej tag UTM. Dobrym rozwiązaniem jest także zastosowanie kodu QR, w którym zamieszcza się link UTM.
Jak tworzyć poprawne parametry UTM? Praktyczne wskazówki
Przy tworzeniu parametrów UTM warto stosować ujednolicone zasady dotyczące m.in. nazewnictwa i oznaczania kampanii. O czym pamiętać, by zadbać o przejrzystość danych?
- Stosuj jednakowe określenia w nazwach kampanii - choć nie istnieją sztywne ramy dotyczące nazewnictwa, dobrze przyjąć jednolite określenia i konsekwentnie je stosować w prowadzonych kampaniach. Można stworzyć plik, w którym zostaną spisane wszystkie reguły, by inni pracownicy również się do nich stosowali. Utrzymanie porządku w nazewnictwie pozwala na precyzyjne interpretowanie danych i ułatwia analizę danych w dłuższej perspektywie.
- Pamiętaj o stosowaniu takich samych zasad redakcyjnych - tworząc linki UTM:
- nie należy używać polskich liter, np. ł, ź, ż,
- lepiej zrezygnować ze spacji - zamiast tego można używać podkreślenia.
- Nie stosuj także zamiennie dużych i małych liter. Przykładowo dla Google Analytics wyrazy Reebok i reebok to dwa inne wyrazy, dlatego przy tworzeniu raportów system przedstawi je jako oddzielne wyniki.
- Korzystaj przede wszystkim z podstawowych rodzajów tagów UTM - najlepiej stosować wyłącznie wymagane tagi UTM, czyli url_source, url_medium, url_campaign.
- Nie używaj tagów UTM w linkach wewnętrznych - tag UTM stosuje się tylko dla linków zewnętrznych. Dodawanie ich na własnej stronie internetowej sprawi, że Google Analytics źle odczyta dane.
Sprawdź, skąd się biorą niepoprawne dane w GA4.
Narzędzia do tagowania linków
Do tworzenia parametrów UTM warto wykorzystać dedykowane narzędzia.
- Popularnością cieszy się generator Google „Campaign URL builder”, w którym wystarczy wpisać nazwę strony, rodzaj kampanii, typ medium.
- Można również zainstalować odpowiednią wtyczkę, np. WSofi Google Analytics Tagger, na swojej stronie internetowej.
Jak tworzyć parametry UTM? Przykład
Poprawne parametry UTM najłatwiej uzyskać, stosując generator Google. Narzędzie jest bezpłatne, a do jego obsługi nie potrzeba rejestracji. Poniżej prezentujemy krótką instrukcję generowania linków UTM.
Krok 1.
Wejdź na stronę https://ga-dev-tools.google/ga4/campaign-url-builder/
Krok 2.
Uzupełnij formularz na stronie internetowej, wpisując:
- Adres URLTwojej strony internetowej w polu „Website URL”,
- Źródło ruchu w polu „Campaign source”, np. google,
- Typ linku w polu „Campaign medium”, np. cpc,
- Nazwę kampanii w polu „Camping name”, np. black_friday.
Wypełnienie pozostałych pój jest opcjonalne. Przykładowo, w polu „Capmapig term” określa się słowa kluczowe, a pole „UTM ID” to identyfikatory, które przypisuje się poszczególnym kampaniom. Poniżej prezentujemy poprawnie wypełniony formularz UTM tag buider.
Krok 3.
Po uzupełnieniu wymaganych informacji wyświetla się gotowy link, który wystarczy skopiować.
Co to są parametry UTM? Podsumowanie
Parametry UTM pomagają w precyzyjnym określeniu źródła ruchu oraz medium, z którego użytkowcy trafiają na stronę internetową. Dzięki ich wykorzystaniu można optymalizować działania prowadzone w sieci, co w konsekwencji przekłada się na efektywne zarządzanie budżetem promocyjnym.
Źródła:
- Generator linków UTM https://ga-dev-tools.google/ga4/campaign-url-builder/ [dostęp 15.11.2024]
- Support Google [dostęp 15.11.2024]