Parametry UTM - czym są i jak wykorzystać je poprawnie do tagowania linków?

Parametry UTM

Żeby dobrze wykorzystać budżet marketingowy, należy dokładnie analizować dane dotyczące prowadzonych kampanii internetowych. W tym celu warto dodawać tagi UTM do adresów URL. Co to jest i w jakim celu się je stosuje? Wyjaśniamy!

Co to jest UTM?

Tagi UTM (ang. (Urchin Tracking Module) są niezbędne w celu dokładnej analizy danych dotyczących kampanii internetowych. Parametry umieszcza się na końcu adresu URL po znaku zapytania. Pozwalają na precyzyjne interpretowanie statystyk w Google Analytics 4. Dzięki UTM można:

  • Zebrać informacje dotyczące konkretnych kampanii,
  • Analizować kanały, z których pozyskujemy ruch,
  • Określić rodzaj medium, z którego użytkownik przeszedł na naszą stronę internetową, np. newsletter, płatny link, baner reklamowy.

Rodzaje parametrów UTM

Wyróżniamy 5 głównych rodzajów tagów UTM:

  • utm_source - określa, skąd pochodzi ruch na stronie internetowej, np. z wyszukiwarki Google, Facebooka, Instagrama,
  • utm_medium - za pomocą parametru określamy typ linku, z którego użytkownicy trafili na stronę internetową, np. newsletter, baner reklamowy, 
  • utm_campaign - określa typ kampanii, np. Cyber Monday, Letnia wyprzedaż,
  • utm_term - służy do określenia płatnych kluczowych, ale w praktyce rzadko stosuje się ten rodzaj tagowania. Większość marketerów korzysta w tym celu z darmowego narzędzia dostępnego w ramach systemu Google Ads przeznaczonego do tworzenia kampanii CPC,
  • utm_content - pozwala na oznaczenie reklam i wskazuje, w co dokładnie kliknął użytkownik, np. baner, link. Parametr często stosuje się przy prowadzeniu testów A/B.
Uwaga
Warto wiedzieć, że parametry utm_source, utm_medium oraz utm_campaign są wymagane i nie można ich stosować pojedynczo. Do prawidłowego tagowania linków UTM wykorzystujemy wszystkie 3 tagi. Pozostałe rodzaje parametrów UTM (utm_term i utm_content) mają charakter opcjonalny.

Tagowanie linków - przykład

Poniżej podajemy przykładowe linki zawierające tagi UTM.

  • Przykładowy link do śledzenia kampanii mailingowej

https://green-fields.pl?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=kampania_mailingowa

Parametry UTM po znaku zapytania określają:

    • Źródło ruchu (source) - w tym wypadku newsletter,
    • Medium (typ linku) - w tym przykładzie link z maila,
    • Nazwę kampanii (campaig) - kampania_mailingowa.
  • Przykładowy link do śledzenia płatnej kampanii

https://green-fields.pl?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=letnia_wyprzedaz

Parametry UTM po znaku zapytania określają:

    • Źródło ruchu (source) - wyszukiwarka Google,
    • Medium (typ linku) -  CPC, czyli płatne linki w ramach kampanii Google Ads
    • Nazwę kampanii (campaig) - letnia_wyprzedaz.

Gdzie i w jakim celu wykorzystuje się UTM link?

Tagi UTM wykorzystuje się w celu:

  • Analizowania skuteczności prowadzonych działań marketingowych,
  • Optymalizacji kosztów kampanii,
  • Sprawdzania źródła konwersji,
  • Monitorowanie źródeł, których nastąpiło wejście na stronę.

W jakich kampaniach warto wykorzystać tagi UTM?

Tagi UTM są szczególnie pomocne w analizie kampanii:

  • Social media (np. Facebook, platforma X, Instagram),
  • E-mail marketing,
  • Google Ads,
  • Content marketingowych obejmujących m.in. artykuły sponsorowane.

Za pomocą parametru UTM można mierzyć też skuteczność kampanii offline, np. z wykorzystaniem ulotek. W takim wypadku na materiałach marketingowych drukuje się skrócony adres URL przekierowujący użytkownika do strony zawierającej tag UTM. Dobrym rozwiązaniem jest także zastosowanie kodu QR, w którym zamieszcza się link UTM.  

Jak tworzyć poprawne parametry UTM? Praktyczne wskazówki

Przy tworzeniu parametrów UTM warto stosować ujednolicone zasady dotyczące m.in. nazewnictwa i oznaczania kampanii. O czym pamiętać, by zadbać o przejrzystość danych?

  • Stosuj jednakowe określenia w nazwach kampanii - choć nie istnieją sztywne ramy dotyczące nazewnictwa, dobrze przyjąć jednolite określenia i konsekwentnie je stosować w prowadzonych kampaniach. Można stworzyć plik, w którym zostaną spisane wszystkie reguły, by inni pracownicy również się do nich stosowali. Utrzymanie porządku w nazewnictwie pozwala na precyzyjne interpretowanie danych i ułatwia analizę danych w dłuższej perspektywie. 
  • Pamiętaj o stosowaniu takich samych zasad redakcyjnych - tworząc linki UTM:
  • nie należy używać polskich liter, np. ł, ź, ż,
  • lepiej zrezygnować ze spacji - zamiast tego można używać podkreślenia. 
  • Nie stosuj także zamiennie dużych i małych liter. Przykładowo dla Google Analytics wyrazy Reebok i reebok to dwa inne wyrazy, dlatego przy tworzeniu raportów system przedstawi je jako oddzielne wyniki.
  • Korzystaj przede wszystkim z podstawowych rodzajów tagów UTM - najlepiej stosować wyłącznie wymagane tagi UTM, czyli url_source, url_medium, url_campaign.
  • Nie używaj tagów UTM w linkach wewnętrznych - tag UTM stosuje się tylko dla linków zewnętrznych. Dodawanie ich na własnej stronie internetowej sprawi, że Google Analytics źle odczyta dane.

Sprawdź, skąd się biorą niepoprawne dane w GA4.

Narzędzia do tagowania linków

Do tworzenia parametrów UTM warto wykorzystać dedykowane narzędzia. 

  • Popularnością cieszy się generator Google „Campaign URL builder”, w którym wystarczy wpisać nazwę strony, rodzaj kampanii, typ medium. 
  • Można również zainstalować odpowiednią wtyczkę, np. WSofi Google Analytics Tagger, na swojej stronie internetowej.

Jak tworzyć parametry UTM? Przykład

Poprawne parametry UTM najłatwiej uzyskać, stosując generator Google. Narzędzie jest bezpłatne, a do jego obsługi nie potrzeba rejestracji. Poniżej prezentujemy krótką instrukcję generowania linków UTM.

Krok 1.

Wejdź na stronę https://ga-dev-tools.google/ga4/campaign-url-builder/

Krok 2.

Uzupełnij formularz na stronie internetowej, wpisując:

  • Adres URLTwojej strony internetowej w polu „Website URL”,
  • Źródło ruchu w polu „Campaign source”, np. google,
  • Typ linku w polu „Campaign medium”, np. cpc,
  • Nazwę kampanii w polu „Camping name”, np. black_friday.

Wypełnienie pozostałych pój jest opcjonalne. Przykładowo, w polu „Capmapig term” określa się słowa kluczowe, a pole „UTM ID” to identyfikatory, które przypisuje się poszczególnym kampaniom. Poniżej prezentujemy poprawnie wypełniony formularz UTM tag buider.

Linkowanie UTM

UTM generator, źródło ga-dev-tools.google/ga4/campaign-url-builder/

Krok 3.

Po uzupełnieniu wymaganych informacji wyświetla się gotowy link, który wystarczy skopiować.

Link UTM

Gotowy UTM link, źródło ga-dev-tools.google/ga4/campaign-url-builder/

Co to są parametry UTM? Podsumowanie

Parametry UTM pomagają w precyzyjnym określeniu źródła ruchu oraz medium, z którego użytkowcy trafiają na stronę internetową. Dzięki ich wykorzystaniu można optymalizować działania prowadzone w sieci, co w konsekwencji przekłada się na efektywne zarządzanie budżetem promocyjnym.

Źródła: 

  1. Generator linków UTM https://ga-dev-tools.google/ga4/campaign-url-builder/ [dostęp 15.11.2024]
  2. Support Google [dostęp 15.11.2024]
×