Marketing B2B a B2C - różnice w promocji i reklamie na rynku konsumenckim i biznesowym

Marketing B2B a B2C - różnice w promocji i reklamie na rynku konsumenckim i biznesowym

Jak dotrzeć do klientów indywidualnych, a jak do biznesowych? Czym różni się budowanie marki w kontekście B2B od budowania jej na rynku konsumenckim? W naszym artykule zdradzamy sprawdzone sposoby promocji i wyjaśniamy, kiedy warto je zastosować.

Marketing B2B vs. B2C - ogólna charakterystyka rynku biznesowego i konsumenckiego

Branża czy sektor B2B (Business to Business) oraz B2B (Business to Consumer) znacząco się od siebie różnią. W pierwszym przypadku ofertę kierujemy do klientów biznesowych. Skupiamy się na budowaniu długofalowych relacji z przedstawicielami innych firm. W drugim docieramy do klientów indywidualnych. I choć często w kampaniach reklamowych uwzględniamy podobne techniki i narzędzia promocji, sposób komunikacji i pozyskania docelowych odbiorców jest inny. 

Czym różni się marketing B2B od B2C?

Poniżej prezentujemy podobieństwa i różnice pomiędzy marketingiem B2B a B2C.

B2C vs B2B marketing
Cecha B2B B2C
Typ klienta Biznesowy Indywidualny
Odbiorcy Przy określaniu grupy odbiorców uwzględnia się m.in. oczekiwania i potrzeby biznesowe, a także powody, dla których dana organizacja może być zainteresowana naszymi produktami lub usługami Marketerzy koncentrują się na klientach indywidualnych. Podczas przygotowywania persony bierze się pod uwagę m.in. wiek, miejsce zamieszkania, zainteresowania.
Sposób komunikacji Techniczny, bazujący na faktach, dopasowany do charakteru branży, często wykorzystujący specjalistyczne słownictwo i twarde dane. Dopasowany do grupy docelowej, nierzadko bazujący na emocjach i wykorzystujący słownictwo potoczne.
Ceny, promocje, rabaty Różne w zależności od ustalonych warunków współpracy. Ceny ustalane „z góry” dla wszystkich klientów. Podobne warunki rabatowe i zasady przyznawania zniżek na zakupy.
Relacje z klientami Bazują na długotrwałych relacjach, firmy z reguły posiadają dedykowanych opiekunów. Relacje z klientami zwykle koncentrują się wokół marki.

Sprawdź też, jak promować biznes oparty o dropshipping.

B2B vs B2C - czym różni się proces zakupowy?

Czym będzie się różnił proces zakupowy konsumenta B2B od B2C? Poniżej prezentujemy najważniejsze cechy, które warto wziąć pod uwagę przed przygotowaniem strategii reklamowej.

Poznanie oferty

  • B2B - firmy zainteresowane zakupem towarów najczęściej wysyłają zapytanie ofertowe do hurtowni lub bezpośrednio do producenta. Podają dane dotyczące wielkości i rodzaju zamówienia. Oczekują konkretnej odpowiedzi uwzględniającej czas realizacji, rabaty, koszty transportu. 
  • B2C - z kolei klienci indywidualni z reguły ograniczają się jedynie do zapoznania się z asortymentem dostępnym w sklepie internetowym lub zakresem świadczonych usług.

Doradztwo i obsługa klienta

  • W branży B2B doradztwo ma ogromne znaczenie. Zamawiane produkty są zwykle przygotowane na indywidualne zamówienie i dopasowane do potrzeb biznesowych. Wielu producentów czy hurtowników posiada wyspecjalizowane działy zajmujące się kontaktami z konkretnymi firmami. 
  • Klienci indywidualni rzadziej korzystają z doradztwa, a jeśli mają pytania, kontaktują się ze sprzedawcą za pomocą ogólnego formularza kontaktowego, czatu czy infolinii. Szukają również informacji na stronach typu FAQ, w opisach produktów i w komentarzach, recenzjach innych użytkowników.

Sprawdź, czym jest konwersja w marketingu i biznesie online.

Podjęcie decyzji zakupowej

  • Klienci indywidualni podejmują decyzję zakupową szybciej niż przedsiębiorstwa. Nierzadko działają pod wpływem emocji, a ponadto zwykle nie muszą konsultować swojej decyzji z innymi. 
  • W przypadku firm sprawa jest znacznie bardziej skomplikowana. W procesie zakupowym bierze udział cała grupa decydentów, którzy dokładnie analizują warunki oferty.

Potrzebujesz wsparcia w promocji swojego biznesu? Napisz do nas!

B2B vs B2C marketing - jak skutecznie dotrzeć do klientów?

Ze względu na różnice pomiędzy sektorem B2B i B2C działania reklamowe wymagają zastosowania odpowiednich środków promocji. Poniżej prezentujemy praktyczne wskazówki pomagające w przygotowaniu skutecznej strategii reklamowej.

Wykorzystaj różne kanały dystrybucji online

Aby skutecznie docierać do klientów, warto wykorzystać różne kanały dystrybucji swoich produktów.

  • Klienci indywidualni najczęściej dokonują zakupów w sklepie internetowym lub za pośrednictwem platform sprzedażowych. Z raportu E-commerce w Polsce wynika, że najpopularniejszym serwisem zajmującym się handlem online jest Allegro, które zna aż 88% badanych. Na kolejnych miejscach znajdują się olx.pl (35% wskazań), Temu (20% odpowiedzi) oraz Amazon (19% wskazań) (https://gemius.com/documents/66/RAPORT_E-COMMERCE_2024.pdf). Choć zakupy w tych miejscach wiążą się z koniecznością dodatkowych opłat  pozwalają dotrzeć do nowych odbiorców, dlatego wielu sprzedawców korzysta z tych kanałów dystrybucji.
  • Klienci z sektora B2B korzystają przede wszystkim ze specjalistycznych platform online dla przedsiębiorców umożliwiające składanie hurtowych zamówień. 

Zadbaj o marketing relacji

Ogromne znaczenie w marketingu B2B mają relacje. Bezpośrednie spotkania stanowią skuteczny sposób dotarcia do klienta. W sektorze B2C ten element nie ma większego przełożenia na sprzedaż. W jaki sposób nawiązać znajomości biznesowe? 

  • Odbiorców B2B można pozyskać na targach branżowych oraz konferencjach. Tego typu wydarzenia zrzeszają przedsiębiorców działających w tej samej dziedzinie. Stanowią doskonałą okazję do wymiany kontaktów, zaprezentowania produktów czy przedstawienia oferty potencjalnym kontrahentom.
  • Coraz większą popularnością cieszą się kluby biznesowe zrzeszające właścicieli firm. W ramach członkostwa przedsiębiorcy biorą udział w regularnych spotkaniach edukacyjno-biznesowych, zdobywają nowe kontakty do potencjalnych partnerów czy współpracowników. 
  • Nieodłącznym elementem nawiązywania relacji są spotkania biznesowe, w trakcie których przedstawiciele handlowi prezentują ofertę i proponują rozwiązania „szyte na miarę”.

Bądź aktywny w mediach społecznościowych

Zarówno w marketingu B2B, jak i B2C wykorzystuje się media społecznościowe, jednak wybór odpowiednich kanałów i sposobów komunikacji jest odmienny.

  • W przypadku klientów indywidualnych dominują Facebook, Instagram, Tik-Tok. Sprzedawcy zakładają tam swoje profile, prezentują produkty, informują o promocjach. Komunikacja jest dostosowana do profilu użytkowników, m.in. wieku, zainteresowań. Często organizuje się konkursy, zabawy czy quizy angażujące użytkowników.
  • W sektorze B2B popularnością cieszy się LinkedIn. Obecnie w portalu jest zarejestrowanych ponad 67 mln firm z całego świata oraz przeszło 296 mln użytkowników pochodzących z Europy (https://news.linkedin.com/about-us#Statistics). To ogromny potencjał pomagający w nawiązywaniu kontaktów biznesowych. Za pośrednictwem LinkedIn można zaprezentować swoją ofertę, informować o nowościach w ofercie czy kontaktować się z przedstawicielami firm działającymi w określonej branży. 

Zadbaj o widoczność strony internetowej

Poprawa pozycji witryny w wyszukiwarce stanowi ważny element marketingu.

  • W przypadku klientów B2C dbałość o widoczność strony internetowej to absolutne „must have”. Klienci zwykle szukają produktów za pośrednictwem wyszukiwarki internetowej, dlatego pozycjonowanie i płatne systemy reklamowe, jak np. kampanie Google Ads, to popularne narzędzia wykorzystywane w marketingu B2C. Za ich pomocą można skutecznie docierać do nowych klientów.
  • W branży B2B pozycjonowanie i reklamy w wyszukiwarce mają mniejsze znaczenie. Skuteczność działań zależy m.in. od asortymentu, wielkości konkurencji czy rodzaju branży, dlatego  warto przeprowadzić analizę rynkową przed podjęciem decyzji o inwestowanie w te narzędzia. Niezależnie od branży można jednak zlecić jednorazową optymalizację strony internetowej i zamówić audyt SEO.

Sprawdź też, co zrobić, by zwiększyć widoczność strony w Internecie.

Postaw na działania content marketingowe

W marketingu B2B, jak i B2C wykorzystuje się działania content marketingowe, jak np. podcasty, filmy wideo, grafiki, artykuły blogowe itp. Istnieją jednak pewne różnice w przekazie.

  • Klienci B2B cenią treści związane z branżą, stanowiące inspirację biznesową. Doskonale sprawdzają się formy, takie jak: case studies, raporty, trendy rynkowe, poradniki dla przedsiębiorców itp. 
  • Odbiorcy indywidualni szukają natomiast poradników pomocnych w wyborze produktów, instrukcji czy inspirujących artykułów. Materiały często bazują na emocjach. Bywa, że występuje w nich słownictwo potoczne, ale nie jest to regułą. 

Pamiętaj, że styl i sposób komunikacji każdorazowo powinien być dostosowany do odbiorców.

Digital marketing B2B vs B2C. Podsumowanie

Przygotowując strategię dla klientów z sektora B2B i B2C, trzeba wziąć pod uwagę potrzeby odbiorców. W tym celu warto zidentyfikować grupę docelową, jej oczekiwania i motywacje zakupowe. Dokładna analiza pozwala odnieść sukces biznesowy i dopasować odpowiedni rodzaj reklamy.

Przygotujemy dla Ciebie strategię marketingową. Napisz do nas!

Źródła: 

  1. Raport e-commerce w Polsce 2024 https://gemius.com/documents/66/RAPORT_E-COMMERCE_2024.pdf [dostęp 27.11.2024]
  2. Oficjalne statystyki LinkedIn https://news.linkedin.com/about-us#Statistics [dostęp 27.11.2024]
×