Reklama lekarzy w 2025 r. - jak promować swój gabinet i praktykę? Znika zakaz z Kodeksu Etyki Lekarskiej!

Do tej pory lekarze w Polsce nie mogli reklamować prowadzonej praktyki lekarskiej. Od stycznia 2025 ma się to zmienić za sprawą nowelizacji Kodeksu Etyki Lekarskiej. W rzeczywistości działania marketingowe będą jednak mocno ograniczone. Jak zaplanować kampanię promocyjną i jak powinna wyglądać reklama lekarzy, aby uniknąć konsekwencji prawnych? Wyjaśniamy!
Zakaz reklamy lekarzy i najważniejsze zmiany w Kodeksie Etyki Lekarskiej od 2025 r.
1 stycznie 2025 wejdzie w życie nowelizacja Kodeksu Etyki Lekarskiej (KEL). Zmiany wynikają z konieczności dostosowania polskiego prawa do dyrektyw unijnych. Jak można wyczytać w komunikacie Naczelnej Izby Lekarskiej, poprawki zostały wprowadzone w wyniku szeroko prowadzonych konsultacji środowiska lekarskiego (źródło: https://nil.org.pl/izba/krajowy-zjazd-lekarzy/nadzwyczajny-xvi-krajowy-zjazd-lekarzy/8487-nowelizacja-kodeksu-etyki-lekarskiej-kamien-milowy-dla-srodowiska-lekarskie). Co dokładnie znajduje się w znowelizowanym kodeksie?
Zniesienie zakazu reklamy usług przez lekarzy
Zgodnie z nowelizacją kodeksu lekarze będą mogli pod pewnymi warunkami reklamować swoje usługi.
- W dalszym ciągu nie będzie można wykorzystywać wykształcenia i autorytetu związanego z wykonywaniem zawodu lekarza do promocji wyrobów medycznych oraz produktów leczniczych. Jest to niezgodne z art. 55 Ustawy Prawo farmaceutyczne.
- Reklama powinna być etyczna, co w praktyce oznacza, że lekarz nie może porównywać się z innymi specjalistami ani ich oceniać. Ponadto reklama nie może wprowadzać w błąd.
- Celem reklamy powinno być przede wszystkim prezentowanie usług poprzez edukację pacjentów i informowanie, np. o różnych metodach leczenia.
- Reklamy nie mogą naruszać zaufania pacjentów do lekarzy jako grupy zawodowej.
Udział lekarzy w badaniach naukowych
Zgodnie z nowelizacją kodeksu lekarze nie powinni brać udziału w badaniach naukowych mających na celu promocję produktów. Zmiany wprowadzono, aby ograniczyć sytuacje, w których zewnętrzne firmy wykorzystują wizerunek lekarza do zwiększenia sprzedaży produktów.
Możliwość wykorzystania technologii AI w diagnostyce i terapii
Nowelizacja Kodeksu Etyki Lekarskiej zapewnia możliwość używania narzędzi AI w diagnostyce oraz terapii pod warunkiem korzystania z certyfikowanych algorytmów i po uzyskaniu zgody pacjenta. Aplikacje i rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję mają pomóc w codziennej pracy, ale ostateczna decyzja dotycząca leczenia zawsze należy do lekarza.
Sprawdź, jak reklamować CBD w internecie.
Reklama lekarzy a ewentualne nadużycia — konsekwencje
Nowelizacja KEL zakłada, że reklamy praktyki lekarskiej będą regularnie monitorowane przez samorząd lekarski. Ponadto lekarze są zobligowani do przestrzegania zasad etyki lekarskiej, a w codziennej pracy powinni się kierować odpowiedzialnością za zdrowie pacjenta. Za naruszenia zasad etyki lekarskiej grożą m.in.:
- Postępowanie dyscyplinarne,
- Upomnienie,
- Zawieszenie w prawie do wykonywania zawodu.
Ponadto w wyniku nagłośnienia sprawy może ucierpieć reputacja lekarza, co prawdopodobnie przełoży się na mniejsze zaufanie pacjentów.
Nie wiesz, jak zabrać się za marketing gabinetu lekarskiego? Napisz do nas!
Promocja lekarzy - jakie narzędzia marketingowe można wykorzystać?
Jak prawidłowo prowadzić marketing dla lekarzy? O czym pamiętać, by nie narazić się na konsekwencje prawne czy starty wizerunkowe? Jakie metody promocji można wykorzystać? Wyjaśniamy!
Optymalizacja i pozycjonowanie strony internetowej
Reklama praktyki lekarskiej powinna zacząć się od stworzenia lub optymalizacji strony internetowej, która będzie spełniała funkcję wizytówki w sieci. Dzięki nim pacjenci mogą pozyskać informacje na temat świadczony usług, cen czy godzin przyjęć. Pozycjonowanie strony lekarza polega w uproszczeniu na:
- Przeprowadzeniu audytu SEO, wyłapaniu błędów i przygotowaniu zaleceń optymalizacyjnych,
- Doborze słów kluczowych, którymi posługują się użytkownicy, aby znaleźć gabinet lekarski,
- Uzupełnieniu znaczników Title i opisów Description,
- Zadbaniu o szybkość ładowania strony,
- Realizacji link buildingu, czyli pozyskiwaniu wartościowych linki odsyłających do strony firmowej.
Strony wykonane zgodnie z wytycznymi Google dla webmasterów są lepiej widoczne w sieci. To z kolei przekłada się na większe prawdopodobieństwo dotarcia do pacjentów szukających konkretnej pomocy lekarskiej.
Google Ads
Promocja lekarzy może odbywać się za pomocą systemu Google Ads. Kampanie reklamowe przeprowadzone z wykorzystaniem tego narzędzia wyróżniają się precyzyjnym targetowaniem. Oznacza to, że można je konfigurować tak, żeby wyświetlały się określonej grupie odbiorców, np. zamieszkujących dany region czy szukających wybranych usług medycznych. Do zalet rozwiązania należy również elastyczny budżet, który można dowolnie modyfikować.
Sprawdź ofertę na kampanie Google Ads.
Media społecznościowe
Marketing lekarza może obejmować również działania w mediach społecznościowych. Warto wykorzystać te kanały komunikacji, ponieważ z social media korzysta aż 28 mln użytkowników w Polsce (dane za rok 2023 IAB Polska). Do popularnych narzędzi należą m.in. Facebook, Instagram. Decydując się na kampanie w mediach społecznościowych, warto regularnie dodawać posty, jednocześnie pamiętając o przestrzeganiu zasad etyki lekarskiej.
Content marketing
Dobrym sposobem na promocję lekarzy są działania content marketingowe. Wyczerpujący artykuł na temat danego schorzenia, podcast czy film wideo pozwalają lekarzowi podzielić się swoim doświadczeniem i wiedzą medyczną. Przygotowując materiały, należy jednak z rozwagą dobierać słowa. Nie można np. stosować sformułowań oceniających czy porównujących typu: „Najlepsze usługi medyczne w mieście” lub „Najbardziej ceniony lekarz w dziedzinie neurologii”. Ponadto nie należy obiecywać szybkich efektów terapii czy zapewniać, że dana metoda leczenia wiąże się ze 100% skutecznością.
Profil Firmy w Google Maps
Reklama gabinetu lekarskiego może odbywać się też za pomocą Profilu Firmy w Google Maps. Dzięki temu informacje na temat świadczonych usług będą dostępne dla klientów szukających pomocy medycznej w określonym regionie. W przypadku specjalistów prowadzących praktykę lekarską w kilku przychodniach czy szpitalach warto rozważyć skorzystanie z aplikacji GrowAp prowadzonej przez naszych specjalistów. To ułatwi skuteczne zarządzanie wizerunkiem marki osobistej, ale też aktualizowanie informacji, odpowiadanie na opinie, dodawanie nowych postów.
Sprawdź również ofertę na stałą obsługę Profilii Firmowych.
Reklama lekarzy — często zadawane pytania
Poniżej prezentujemy częste pytania dotyczące reklamy dla lekarzy.
Jak uniknąć błędów w kampaniach reklamowych?
Przede wszystkim należy dokładnie zapoznać się ze znowelizowanym Kodeksem Etyki Lekarskiej, żeby nie narazić się na konsekwencje prawne. Następnie warto skorzystać z usług specjalisty lub doświadczonej agencji marketingowej. Niewłaściwie dobrane słowa kluczowe, nieumiejętne targetowanie reklam to tylko niektóre błędy obniżające skuteczność kampanii reklamowej.
Lepiej inwestować w SEO czy reklamy typu PPC?
Kampanie PPC, np. Google Ads czy Facebook Ads, warto przeprowadzać równolegle z pozycjonowaniem strony, ponieważ efekty działań SEO widać dopiero po kilku miesiącach, natomiast reklamy PPC pojawiają się w sieci zaraz po uruchomieniu kampanii. Wybór narzędzia reklamowego warto również uzależnić od posiadanego budżetu, konkurencji w danym mieście czy regionie oraz celów, które dzięki kampanii chcemy osiągnąć.
Czy reklamy lekarzy będą monitorowane?
Tak, będzie się tym zajmować samorząd lekarski. W razie naruszenia zasad etyki zostaną podjęte stosowne działania.
Ile kosztuje reklama lekarzy?
Wycenę kampanii marketingowej przeprowadza się indywidualnie. Cena zależy od zakresu realizowanych działań. Chcesz poznać szczegóły? Zapraszamy po bezpłatną wycenę.
Reklama praktyki lekarskiej — podsumowanie
Nowelizacja Kodeksu Etyki Lekarskiej stwarza nowe możliwości promocji gabinetu lekarskiego, jednak warto pamiętać, że działania marketingowe są mocno ograniczone. Najlepiej skoncentrować się na edukowaniu pacjentów czy prezentowaniu usług praktyki lekarskiej. Prowadzenie działań reklamowych warto przekazać doświadczonemu specjaliście lub agencji marketingowej, aby efektywnie wykorzystać budżet i móc zajmować się tym, co najważniejsze - zdrowiem pacjentów.
Potrzebujesz wsparcia w zakresie promocji gabinetu lekarskiego? Napisz do nas!
Źródła:
- Aktualny Kodeks Etyki Lekarskiej https://nil.org.pl/uploaded_images/1721304748_1574857770-kodeks-etyki-lekarskiej.pdf [dostęp 25.09.24]
- Znowelizowany kodeks Etyki Lekarskiej https://nil.org.pl/uploaded_images/1723037323_kel-2305.pdf [dostęp 25.09.24]
- Komunikat Naczelnej Izby Lekarskiej https://nil.org.pl/izba/krajowy-zjazd-lekarzy/nadzwyczajny-xvi-krajowy-zjazd-lekarzy/8487-nowelizacja-kodeksu-etyki-lekarskiej-kamien-milowy-dla-srodowiska-lekarskiego [dostęp 25.09.24]
- Etyka lekarska i odpowiedzialność zawodową lekarzy https://www.gov.pl/web/zdrowie/etyka-lekarska-i-odpowiedzialnosc-zawodowa-lekarzy [dostęp 25.09.24]
- IAB Polska Social Media 2023, https://www.iab.org.pl/bez-kategorii/social-media-2023-pierwsza-edycja-raportu-gemius-pbi-i-iab-polska-juz-dostepna/ [dostęp 25.09.24]