Reklama suplementów diety 2024 w internecie - jak bezpiecznie promować produkty i sklep z suplementami online?

Reklama suplementów diety 2024 w internecie

Choć reklama suplementów diety jest możliwa, trzeba dostosować ją do obowiązujących wymogów prawnych. O czym pamiętać, decydując się na promocję online? Jakie narzędzia i kanały komunikacji warto wykorzystać? Szczegóły zdradzamy w naszym poradniku.

Co to są suplementy diety?

Suplementy diety w rozumieniu Ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz.U. 2006 nr 171 poz. 1225) to środki spożywcze uzupełniające codzienną dietę. Dostarczają witaminy, składniki mineralne, substancje wykazujące efekt odżywczy lub fizjologiczny. Występują w postaci:

  • Kapsułek, 
  • Tabletek, 
  • Drażetek,
  • Saszetek, 
  • Ampułek z płynem,
  • Butelek z kroplomierzem,
  • Płynów,
  • Proszków.
Uwaga
Suplementów diety nie powinniśmy mylić z lekami czy wyrobami medycznymi!

Suplementy stosuje się w okresach zwiększonego zapotrzebowania na określone składniki. Są traktowane jak żywność, dlatego zarejestrowanie ich do obrotu na terenie Polski wymaga zgody Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Sanepid sprawuje także bieżący nadzór nad przestrzeganiem prawa żywnościowego, a ponadto kontroluje podmioty sprzedające suplementy diety. Instytucja sprawdza m.in., czy sposób prezentacji produktów zgadza się z obostrzeniami prawnymi, a w przypadku błędów czy niedopatrzeń stosuje kary finansowe. 

Warto zapamiętać
Przykładowo, jeśli sklep internetowy skorzysta z opisu producenta, który w ocenie Sanepidu nie mieści się w ramach prawnych, odpowiedzialność za błędny tekst ponosi sklep. Każdy podmiot oferujący suplementy diety musi przestrzegać prawa i dla Sanepidu podczas kontroli nie jest istotne, jakie było źródło opisu.

Dlatego też warto być czujnym podczas tworzenia opisów suplementów diety i nie powierzać ich osobom lub agencjom, które nie mają wiedzy dot. kwestii prawnych.

Sprawdź też, jak wypromować sklep internetowy.

Reklama suplementów diety - przepisy i regulacje prawne

Reklama suplementów diety musi być zgodna z wymogami prawnymi. Do najważniejszych aktów, ustaw i rozporządzeń regulujących kwestie związane z promocją należą:

  • Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz.U. 2006 nr 171 poz. 1225),
  • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 9.10.2007 w sprawie składu oraz oznakowania suplementów diety,
  • Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności.
Uwaga
Warto pamiętać, aby na bieżąco sprawdzać obowiązujące prawo i zasady reklamy suplementów diety.

Przepisy w tym zakresie dość często ulegają aktualizacji. Przykładowo na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano Projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia (https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12367901). Ma na celu ograniczenie nieprawidłowości związanych z nieuczciwymi praktykami. Co może zmienić? Projekt ustawy:

  • Nakazuje zamieszczanie na opakowaniach informacji, że suplement diety nie posiada właściwości leczniczych,
  • Zawiera zasady dotyczące reklamy oraz prezentacji suplementów diety,
  • Umożliwia umieszczanie specjalnego oznakowania potwierdzającego jakość i bezpieczeństwo produktu (po przeprowadzaniu badań laboratoryjnych i uzyskaniu opinii jednostki naukowej),
  • Zakazuje stosowania opakowań, których szata graficzna jest podobna do produktów leczniczych,
  • Ogranicza kierowanie reklam do konkretnych grup docelowych, np. dzieci do 12 roku życia.

Sprawdź, jak przeprowadzić analizę konkurencji w internecie.

Reklama suplementów diety 2024 - ogólne zalecenia

Suplementy diety można reklamować, ale trzeba przestrzegać ściśle określonych zasad. Zabrania się:

  • Przypisywanie suplementom diety właściwości, których nie posiadają,
  • Podawania nieprawdziwych informacji, np. dotyczących składu, pochodzenia, metody wytwarzania, 
  • Sugerowania, że nieprzyjmowanie suplementu diety negatywnie wpłynie na zdrowie,
  • Sugerowanie, że suplementy diety wykazują właściwości lecznicze,
  • Powoływania się na badania naukowe lub konsumenckie bez podawania ich źródła i szczegółowych wyników.

Dodatkowo zbiór wytycznych porządkują organizacje branżowe, np. Krajowa Rada Suplementów Diety i Odżywek. Instytucje pozarządowe wspólnie opracowały Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy i Suplementów Diety.

Szukasz agencji, która zna zasady promocji suplementów? Napisz do nas!

Jak reklamować suplementy diety?

Reklama suplementów diety powinna uwzględniać cel biznesowy i oczywiście musi być zgodna z prawem. Jakie rozwiązania marketingowe są dopuszczalne? Poniżej prezentujemy sprawdzone sposoby promocji.

Pozycjonowanie sklepów z suplementami diety i stron producenckich

Aby zwiększyć sprzedaż suplementów diety, warto zainwestować w pozycjonowanie strony lub sklepu online. Dzięki temu produkty będą lepiej widoczne w internecie na określone frazy kluczowe. Należy pamiętać jednak, że opisy suplementów diety oraz treści znajdujące się na poszczególnych podstronach powinny być zgodne z przepisami prawa, np. nie mogą sugerować, że dany preparat wykazuje właściwości lecznicze.

Sprawdź też, jak zwiększyć widoczność strony w Google.

Social Media a suplementy diety

Suplementy diety można także reklamować w mediach społecznościowych, pamiętając jednak o oznaczeniu kategorii produktu i dodaniu wzmianki, że preparaty nie zastąpią zbilansowanej diety oraz prowadzenia zdrowego stylu życia. Ponadto treści i grafiki nie powinny wprowadzać konsumentów w błąd. Komunikację najlepiej skoncentrować na charakterystyce składników znajdujących się w preparatach. Można również postawić na treści okołozdrowotne, bardziej lifestylowe, zachęcając do zdrowego stylu życia.

Profile Firmy w Google a sprzedaż suplementów w punktach stacjonarnych

Jeśli sprzedajemy produkty w sklepie stacjonarnym lub drogerii, warto założyć Profile Firmy na mapach Google. Dzięki temu klienci łatwiej Cię znajdą. Jeśli masz kilka punktów, warto w tym celu skorzystać z naszej autorskiej aplikacji GrowAp. Pamiętaj też, że zgodnie z prawem apteki nie mogą reklamować swoich produktów, chociaż już same Profile mogą stworzyć. W tym przypadku znaczenie ma odpowiednia komunikacja.

Reklamy Google Ads to kolejne z narzędzi marketingu online pozwalające na reklamę suplementów diety. System reklamowy ma jednak swoje ograniczenia. Zawiera m.in. listę leków i produktów leczniczych, których nie można reklamować. Zapoznaj się z nią, zanim uruchomisz kampanię.

Sprawdź zakazane branże w Google Ads.

Content Marketing i copywriting w branży suplementów diety

Na temat składników suplementów diety można pisać artykuły blogowe i sponsorowane, a także poradniki. Do dobrych pomysłów content marketingowych zalicza się również nagrywanie materiałów wideo. Mamy w tym doświadczenie -  pomagamy firmom w realizacji strategii content marketingowej. Możemy pochwalić się m.in. case studies firmy Miralex e-TV, która działa na rynku farmaceutycznym.

E-mail marketing a promocja suplementów diety

Dobrym pomysłem na reklamę suplementów diety w internecie jest email marketing. Warto skorzystać w tym celu z programów do wysyłki newsletterów, aby na bieżąco analizować liczbę wyświetleń lub kliknięć linków znajdujących się w wiadomości. Pamiętaj, aby komunikacja uwzględniała regulacje prawne.

Influencer Marketing i suplementy diety

Do współpracy przy reklamie warto zaprosić także influencerów. Trzeba jednak bardzo uważać, by ich działania nie wprowadzały konsumentów w błąd i zawierały informacje, że przedstawiane produkty to suplementy diety. Ponadto materiały zamieszczane przez niezależnych twórców powinny być oznaczone jako „reklama” lub „materiał sponsorowany”. Zanim rozpoczniesz współpracę z influencerem, zrób mu dokładne szkolenie, co i jak powinien komunikować.

 

Reklamowanie suplementów diety - podsumowanie!

Reklama suplementów diety jest możliwa pod warunkiem dostosowania się do obowiązujących przepisów. Sklepy online oraz producenci mają do dyspozycji różne formy promocji. Aby mieć pewność, że podejmowane działania są zgodne z prawem, warto zlecić je doświadczonej agencji marketingowej oraz skorzystać ze wsparcia kancelarii specjalizującej się w prawie farmaceutycznym.

Chcesz poprawić widoczność swojego sklepu w sieci? Napisz do nas!

FAQ - często zadawane pytania dot. suplementów diety

Reklama suplementów diety wzbudza wiele kontrowersji. Poniżej odpowiedzi na najczęstsze pytania dot. promocji. 

Czy można reklamować suplementy diety?

Tak, reklama suplementów diety w internecie i innych środkach przekazu jest możliwa. Należy jednak przestrzegać przepisów. Obowiązkiem reklamodawcy jest m.in. podanie informacji, że dany preparat to suplement diety.

Kto kontroluje suplementy diety i ich reklamę?

Państwowa Inspekcja Sanitarna (Sanepid) nadzoruje wprowadzanie do obrotu, znakowanie, prezentację i reklamę suplementów diety. Jeśli prowadzisz sklep online, często producent może zwrócić Ci uwagę, że np. opisy zawierają błędne informacje.

Czy lekarze mogą reklamować suplementy diety?

Zgodnie z wytycznymi Prawa farmaceutycznego lekarze nie mogą reklamować produktów leczniczych ani wyrobów medycznych. Ustawa nie precyzuje kwestii związanych z suplementami diety. Zalecenia na ten temat znajdują się natomiast w Kodeksie Dobrych Praktyk Suplementów Diety. Dokument zawiera zapis o zakazie reklamy suplementów diety przez farmaceutów oraz lekarzy.

Czy farmaceuci mogą reklamować suplementy diety?

Nie, nie mogą. Prawo farmaceutyczne oraz Kodeks Dobrych Praktyk Suplementów Diety im tego zabrania.

Źródła: 

  1. Stanowisko NIL https://nil.org.pl/dla-lekarzy/prawo/legislacja/7351-projekt-ustawy-o-zmianie-ustawy-o-bezpieczenstwie-zywnosci-i-zywienia [dostęp 25.06.24]
  2. Główny Inpektorat Saniraty - pytania i odpowiedzi dot. suplementów diety  https://www.gov.pl/web/gis/pytania-i-odpowiedzi2 [dostęp 25.06.24]
  3. Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy i Suplementów Diety https://www.krsio.org.pl/uploads/media/kodeks_22.10.2019.pdf [dostęp 25.06.24]
  4. Petycja z 3 kwietnia 2024 r. w sprawie ograniczenie i zmiana reklam suplementów diety i leków bez recepty https://www.gov.pl/web/zdrowie/petycja-z-3-kwietnia-2024-r-w-sprawie-ograniczenie-i-zmiana-reklam-suplementow-diety-i-lekow-bez-recepty [dostęp 25.06.24]
  5. Lista niezatwierdzonych leków w reklamie Google Ads https://support.google.com/adspolicy/answer/2423645 [dostęp 25.06.24]
  6. Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz.U. 2006 nr 171 poz. 1225),
  7. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 9.10.2007 w sprawie składu oraz oznakowania suplementów diety,
  8. Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności.
  9. Projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12367901 [dostęp 25.06.24]
×
chevron-down