Wyłączenie Google Optimize - wszystko, co musisz wiedzieć

Google Optimize - wyłączenie narzędzia

AKTUALIZACJA [22.02.2023]: Niestety Google wbrew wszelkim przewidywaniom nie wdroży funkcjonalności z Google Optimize do GA4. Sugerowanym rozwiązaniem do kontynuacji przeprowadzenia testów A/B będzie przesiadka na oprogramowanie typu: AB Tasty, Optimizely lub VWO, z którym Google Analytics będzie docelowo zintegrowany.

źródło: https://support.google.com/optimize/answer/12979939

 

Czasem problem z niską konwersją może mieć źródło wewnątrz serwisu, na przykład przez słabo widoczny przycisk lub układ landing page’a. Tutaj właśnie wkracza Google Optimize jako narzędzie do testowania i optymalizacji stron internetowych, które pozwala dostarczać cennych danych będących punktem wyjścia do poprawy użyteczności serwisu. Wygaszenie Google Optimize i Optimize 360 zostało zapowiedziane na 30 września 2023 roku. Czym jest to narzędzie, dlaczego zostanie wyłączone i co je zastąpi? O tym dowiesz się poniżej.

Czym jest Google Optimize?

Narzędzie Optimize umożliwia tworzenie różnych wersji witryny i analizowanie ich na rzeczywistych użytkownikach. Opierając się na realnych danych, możemy podejmować trafniejsze decyzje w optymalizacji serwisu - w efekcie poprawić użyteczność strony i zwiększyć wskaźniki konwersji.

Google Optimize powstało ponad 5 lat temu, ale jego wcześniejsza wersja (Google Webiste Optimizer) zaczęła działać już w 2012 roku. Jedną z idei tego rozwiązania jest prostota użytkowania i przeprowadzanie testów w bezpieczny dla strony i biznesu sposób. Narzędzie umożliwia łatwe edytowanie kodu strony i przeprowadzanie testów wersji witryny bez konieczności angażowania programistów.

Dlaczego Google Optimize zostanie wyłączone?

We wpisie “Google Optimize Sunset” na stronie supportu pojawiała się informacja o tym, dlaczego ta usługa niedługo zostanie wyłączona i co dalej stanie się z jej funkcjonalnościami. 

Głównymi powodami wyłączenia Optimize jako osobnej usługi, jest chęć wprowadzenia skuteczniejszych rozwiązań i integracji z innymi produktami, a także inwestycja w testy A/B w Google Analytics 4. Google posiada wiele odrębnych narzędzi analitycznych, dlatego stara się stworzyć z najnowszej wersji Analyticsa bardziej kompleksową usługę, która będzie dostarczała w jednym miejscu wszystkie niezbędne dane dla twórców i właścicieli serwisów.

Posiadasz już GA4? Jeśli nie, podpowiemy, jak przejść na nową wersję analityki od Google.

Jakie testy można przeprowadzić za pomocą Google Optimize?

Narzędzie daje możliwość przeprowadzenia 3 rodzaje eksperymentów z udziałem wersji strony lub jej elementów:

  • Testy A/B polegają na porównywaniu minimum dwóch wariantów jakiegoś elementu tej samej strony internetowej. Wariant A jest oryginalny, a wariant B zawiera co najmniej jeden element zmodyfikowany w stosunku do oryginału, np. inny kolor przycisku call-to-action. W niektórych eksperymentach wariant B może być całkowicie innym wariantem strony internetowej.
  • Test przekierowania to rodzaj testu A/B pozwalający na porównanie ze sobą oddzielnych stron internetowych. Warianty identyfikowane są przez adres URL lub ścieżkę. Ten rodzaj testów jest użyteczny, gdy zamierzamy przetestować dwa bardzo różne landing page.
  • Test wielowymiarowy (MVT) daje możliwość jednoczesnego badania przynajmniej dwóch wariantów elementów, aby sprawdzić, która wersja strony daje najlepsze rezultaty. MVT wskazuje najlepiej konwertujący wariant każdego elementu oraz bada interakcje zachodzące między nimi.

Wdrożenie Google Optimize - od czego zacząć?

Przede wszystkim należy upewnić się, że posiadamy konta w Google Analytics i Menedżerze Tagów Google. Menedżer pozwala na implementację i śledzenie zdarzeń, a dodatkowo zainstalowane rozszerzenie Optimize w przeglądarce Chrome ułatwi nam dostęp do narzędzia.

Aby skorzystać z Google Optimize, warto utrzymać ten sam adres e-mail przy koncie Google Analytics. Dzięki temu proces połączenia z Google Analytics i pozostałymi produktami analitycznymi będzie znacznie łatwiejszy. 

Wolisz zostawić integrację narzędzi analitycznych specjalistom? Sprawdź, jak pomożemy Ci w ulepszeniu Twojej strony internetowej

Testy A/B strony internetowej - czy warto je robić?

Optymalizując serwis bez danych analitycznych, musimy polegać na przeczuciach i przykładach podobnych serwisów. Bez danych jest to wróżenie z fusów. Poznanie użytkownika, jego zachowań i testowanie wdrażanych rozwiązań jest przepisem na lepszą konwersję - w efekcie większą sprzedaż. Jakie są benefity testów A/B? Przede wszystkim:

  • Bardziej trafione decyzje projektowe. Przeprowadzanie testów A/B umożliwia sprawdzenie skuteczności i efektu wprowadzonych zmian z udziałem prawdziwych użytkowników. Otrzymujemy rzetelne dane o tym, jak realnie nasze zmiany wpływają na decyzje zakupowe, zamiast polegać na instynkcie. 
  • Mniejsze ryzyko podjęcia błędnych decyzji optymalizacyjnych. Wprowadzając różne warianty - zamiast jednego subiektywnie właściwego - w sytuacji, gdy wdrożymy nietrafione rozwiązanie, nie wpływa to na wszystkich użytkowników serwisu. 

Odpowiadając na pytanie: Tak, testy A/B mają sens i przynoszą wymierne korzyści dla właścicieli serwisów w postaci poprawienia doświadczeń użytkowników, w efekcie większej ilości klientów i konwersji. 

Podsumowanie

Wygaszenia Google Optimize to jedna z wielu zmian związanych z mocniejszym zintegrowaniem różnych usług analitycznych w postaci GA4. Choć nie żegnamy się z funkcjonalnościami wygaszanego narzędzia, musimy się liczyć z tym, że pewne dane po wrześniu 2023 zostaną utracone, a niektóre rzeczy będą działały inaczej. Jedno jest pewne:  Google daje nam jasno do zrozumienia, że testowanie wersji serwisów to ważny etap w optymalizacji serwisów.

Potrzebujesz wsparcia w zakresie analityki? Napisz do nas!

×