Przełomowa zmiana w podejściu do paginacji w SEO - zaktualizowane wytyczne Google

Paginację wykorzystuje się na stronach internetowych w celu podzielenia dużej ilości treści na mniejsze. Content trafia na kolejne podstrony, dzięki czemu nie musi być załadowany od razu, co mogłoby obciążać serwer i powodować dłuższy czas wczytywania serwisu. Użytkownik może przechodzić między podstronami za pomocą numerowanych linków (np. 1, 2, 3), przycisków Następna strona i Poprzednia strona lub innych nawigacyjnych elementów. Stronicowanie pomaga również w uporządkowaniu dużej ilości wpisów na np. blogu czy w sekcji newsowej. Jak obecnie podchodzi się do tego zagadnienia przy projektowaniu stron? Jak na paginację patrzy Google i specjaliści SEO?
Zmiana podejścia Google i SEO do paginacji
Na początku warto wskazać na zmianę w podejściu do paginacji w kontekście SEO: Google oficjalnie ogłosiło, że nie traktuje już atrybutów rel="next" i rel="prev" jako sygnałów indeksowania (źródło: developers.google.com/search/blog/2011/09/pagination-with-relnext-and-relprev?hl=pl). Ta informacja całkowicie zmienia dotychczasowe praktyki optymalizacji podstron z paginacją i zmusza do wypracowania nowych rozwiązań dla zaprojektowania przyjaznego wyszukiwarkom i użytkownikom stronicowania.
Co ta zmiana podejścia do stronicowania oznacza dla specjalistów SEO?
- Algorytmy Google zostały udoskonalone w celu samodzielnego rozpoznawania struktury paginacji.
- W związku z tym implementacja atrybutów rel="next" i rel="prev" nie jest już konieczna z perspektywy SEO, skoro Google nie bierze ich pod uwagę podczas procesu crawlowania i indeksowania strony.
- Google zwraca większą uwagę na doświadczenia użytkownika niż techniczne aspekty implementacji optymalizacji pod SEO. Warto więc wziąć pod uwagę UX strony i wdrożyć rozwiązania ułatwiające przeglądanie kolejnych podstron i treści. Tu dobrze sprawdza się podejście SXO.
Nowe podejście do paginacji a optymalizacja strony pod SEO
Na co jeszcze warto zwrócić uwagę w serwisach, które posiadają stronicowanie? Ogólne zalecenia są następujące.
- Przejrzysta struktura URL - nadal istotne jest stosowanie logicznych i czytelnych adresów URL dla kolejnych podstron paginacji. Sprawdź, jak powinien wyglądać przyjazny adres URL.
- Efektywne linkowanie wewnętrzne - wszystkie podstrony stronicowania należy połączyć linkami, co ułatwi nawigację zarówno użytkownikom, jak i robotom wyszukiwarek.
- Optymalizacja szybkości ładowania - wydajność serwisu pozostaje kluczowym czynnikiem rankingowym.
- Responsywność - paginacji powinna być w pełni funkcjonalna na urządzeniach mobilnych.
Przy projektowaniu paginacji warto również pamiętać o doświadczeniach użytkownika. W tym celu dbamy o:
- Intuicyjną nawigację - zastosowanie czytelnych przycisków Następna i Poprzednia strona. Pomocne może być w tym przypadku wdrożenie bradcrumbsa,
- Wskazanie bieżącej pozycji - wyraźne oznaczenie aktualnej strony, na której znajduje się użytkownik,
- Optymalną ilość treści - dobór odpowiedniej liczby elementów na stronie, aby nie przytłoczyć użytkownika i zaserwować mu tylko te informacje z danego obszaru czy tematu, z którymi powinien się zapoznać.
Zmiany w podejściu do paginacji a SEO - podsumowanie
Zmiana w traktowaniu atrybutów rel="next" i rel="prev" przez Google ma istotne znaczenie dla optymalizacji stron z paginacją. Obecnie warto mieć na uwadze zarówno techniczne SEO, jak i doświadczenia użytkownika. W końcu to na jego interakcji i podjęciu konkretnego działania zależy nam najbardziej.
Potrzebujesz wsparcia przy optymalizacji strony? Napisz do nas!
Źródła:
- https://developers.google.com/search/blog/2011/09/pagination-with-relnext-and-relprev?hl=pl [data odczytu: 09.10.2024]
- https://developers.google.com/search/docs/specialty/ecommerce/pagination-and-incremental-page-loading?hl=pl [data odczytu: 09.10.2024]
