KPI dla SEO — jakie wskaźniki efektywności wybrać do oceny efektów pozycjonowania?

Kpi dla SEO

Marketing internetowy wymaga długofalowych i powtarzalnych działań. Efekty w postaci wzrostu widoczności, zwiększenia ruchu na stronie czy poprawy konwersji nie pojawiają się od razu. Można jednak na bieżąco śledzić postępy i oceniać skuteczność pracy agencji czy specjalisty SEO. W tym celu warto wyznaczyć KPI dla pozycjonowania. Co kryje się pod tym terminem i jakie wskaźniki najlepiej wybrać do oceny SEO? Wyjaśniamy!

KPI – czym są kluczowe wskaźniki efektywności i dlaczego warto je monitorować?

KPI (Key Performance Indicators) to skrót oznaczający kluczowe wskaźniki efektywności. To parametry, mierniki, za pomocą których ocenia się skuteczność realizowanych działań biznesowych i marketingowych. KPI może być np. przychód, liczba użytkowników odwiedzających stronę czy zasięg postów na Instagramie. Ważne, aby wybrany wskaźnik był wskaźnikiem ilościowym (przedstawionym w postaci liczby), łatwy do zmierzenia i porównania w następujących po sobie okresach. 

Jak KPI pomagają w ocenie skuteczności pozycjonowania?

Pozycjonowanie stron internetowych to długofalowy proces, dlatego przed rozpoczęciem działań warto określić kluczowe wskaźniki efektywności. KPI pozwalają ocenić, czy wdrożona strategia przynosi oczekiwane rezultaty i czy strona poprawia swoje wyniki w wyszukiwarce. Ponadto ustalenie KPI ułatwia:

  • Identyfikację obszarów wymagających poprawy – KPI dla SEO pozwala określić, co trzeba poprawić w przyjętej strategii, podjąć dodatkowe działania, by zwiększyć ruch na stronie lub doprowadzić do wzrostu liczby użytkowników,
  • Ocenę pracy agencji lub specjalisty SEO - analizowanie wskaźników KPI pomaga nadzorować efekty działań związanych z pozycjonowaniem,
  • Rozliczenie działań agencji lub specjalisty SEO - niektórzy decydują się na rozliczenie działań związanych z pozycjonowaniem w modelu za efekt. W tym celu ustala się mierniki KPI, np. zwiększenie liczby fraz kluczowych w TOP10. Po spełnieniu założonego celu  agencja otrzymuje ustalone wcześniej wynagrodzenie.

Sprawdź, jak mierzyć skuteczność SEO.

KPI w SEO – jakie wskaźniki warto monitorować?

Jakie wskaźniki efektywności warto ustalić, a następnie weryfikować w przypadku pozycjonowania? Poniżej prezentujemy przegląd najczęściej wykorzystywanych KPI dla realizowanych działań SEO. 

KPI a ruch na stronie

Ruch na stronie pośrednio zwiększa prawdopodobieństwo konwersji, ponieważ im więcej użytkowników trafi na Twoją stronę internetową, tym większe prawdopodobieństwo złożenia zapytania, dokonania zakupu produktu czy podjęcia innych działań. Do oceny poszczególnych metryk dotyczących ruchu na stronie warto wykorzystać dedykowane narzędzia, np. Google Analytics, Ahrefs, Piwik, Semrush. Co można wyznaczyć jako KPI w zakresie ruchu na stronie?

  • Źródła wejść na stronę z organica — wskaźnik informuje, ile osób trafiło na Twoją stronę z organicznych (bezpłatnych) wyników wyszukiwania. Jeśli inwestujesz w SEO, a strategia została poprawnie przygotowana, po kilku miesiącach powinieneś zauważyć wzrosty liczby sesji czy użytkowników trafiających na stronę z wyszukiwarki.
  •  Liczba użytkowników — za pomocą parametru ustala się, ilu  użytkowników odwiedziło Twoją stronę z wyszukiwarki internetowej w określonym czasie. To niezwykle ważny parametr, ponieważ każdy użytkownik to potencjalnie Twój nowy klient. Prowadząc działania SEO, warto analizować liczbę użytkowników pozyskiwanych za pomocą organicznych wyników wyszukiwania.
  • Liczba sesji — wskaźnik informuje o liczbie wizyt na stronie internetowej w określonym czasie. W trakcie jednej sesji użytkownik może m.in. przeglądać strony, klikać linki, wypełniać formularz. Bierz pod uwagę liczbę sesji wygenerowanych z organica podczas analizowania skuteczności działań SEO.
  • Średni czas trwania sesji — często ustala się go jako KPI w przypadku sekcji informacyjnych i blogowych. Im dłużej użytkownik konsumuje treść, tym lepiej, oczywiście pod warunkiem, że scrolluje stronę, a nie zatrzymał się na tym samym fragmencie. 

Potrzebujesz wsparcia w zakresie analityki internetowej? Napisz do nas!

KPI a widoczność fraz w wyszukiwarce

Jeśli zależy Ci na poprawie widoczności strony w wyszukiwarce, skoncentruj się na tym obszarze i ustal odpowiednie KPI. SEO specjalista dopasuje strategię działań do osiągnięcia wyznaczonego celu. 

  • Liczba słów kluczowych w TOP3, TOP10, TOP50 - określa, na ile fraz kluczowych Twoja strona internetowa wyświetla się w wynikach wyszukiwania na pierwszej bądź kolejnych stronach wyszukiwarki.
  • Frazy kluczowe, za pomocą których użytkownicy trafiają na stronę — dzięki temu sprawdzisz, jakie słowa kluczowe generują najwięcej wyświetleń strony internetowej w wyszukiwarce.
  •  Liczba fraz brandowych - wskazuje, na ile fraz z nazwą marki Twoja strona wyświetla się w wyszukiwarce. Wskaźnik ten warto monitorować, jeśli zależy ci na zwiększeniu rozpoznawalności marki.
  • Liczba fraz produktowych — określa, na ile fraz zawierających nazwę produktów Twoja strona pojawia się w wyszukiwarce. Wskaźnik jest istotny zwłaszcza dla właścicieli sklepów internetowych, ponieważ pokazuje widoczność na najważniejsze z punktu widzenia konwersji frazy.

KPI a link building

Na pozycjonowanie wpływa również link building, czyli proces pozyskiwania linków odsyłających do Twojej strony internetowej. W dużym uproszczeniu duża liczba wartościowych linków kierujących do Twojej domeny świadczy o tym, że strona jest godna zaufania, bo  powołują się na nią inni. Do analizy profilu linku warto wykorzystać ogólnodostępne narzędzia, np.  Google Search Console, Ahrefs, Majestic. Jakie KPI warto ustalić, chcąc śledzić postępy w zakresie link buildingu?

  • Liczba i jakość linków - dobrej jakości linki wpływają na pozycjonowanie. Algorytmy Google biorą te dane pod uwagę i na ich podstawie oceniają, czy warto promować daną stronę i umieścić ją wyżej w wynikach wyszukiwarki internetowej.
  • Liczba i jakość domen linkujących do strony — należy weryfikować, z jakich serwisów pochodzą odnośniki. Można sprawdzać m.in., czy są to strony tematyczne, rządowe, zawierające wypowiedzi ekspertów, czy posiadają dobrej jakości content. Narzędzia takie jak Ahrefs posiadają własne mierniki (jak DR - Domain Rating) wskazujące na jakość domeny.

KPI a współczynnik konwersji

Ustalając KPI dla SEO, warto zastanowić się nad współczynnikiem konwersji, choć trzeba podkreślić, że pozycjonowanie wpływa na konwersje jedynie pośrednio. Dzięki działaniom specjalisty SEO strona generuje więcej ruchu i jest lepiej widoczna w sieci. Na ostateczną decyzję klienta dot. np. zakupu oddziałują jednak różne czynnik, np. zachęcający opis produktu, czytelny formularz kontaktowy, ciekawy content. Jakie wskaźniki KPI wybrać, aby monitorować wpływ SEO na konwersje? 

  • Liczba zapytań z formularza kontaktowego - określa, ile osób wysłało zapytanie ofertowe.
  • Liczba zrealizowanych transakcji — określa liczbę dokonanych zakupów produktów
  • Liczba pobranych materiałów — określa, ile osób pobrało grafiki, e-booki, foldery i inne materiały.

Pamiętaj, aby zawsze analizować tylko te sesje lub tych użytkowników, w przypadku których konwersja została przypisana do organicznych wyników wyszukiwania.

KPI a pozycjonowanie — jak ustalać kluczowe wskaźniki efektywności?

KPI w SEO ustala się, biorąc pod uwagę cel biznesowy. Warto zacząć od zwiększenia ruchu na stronie i poprawy widoczności, a dopiero w następnym etapie ustalić KPI związane ze wzrostem konwersji. Na początku najlepiej skoncentrować się na kilku kluczowych wskaźnikach, a z czasem przyjrzeć się uzyskiwanym parametrom i stopniowo zmieniać strategię działań.

Cel / Wskaźnik KPI Zwiększenie widoczności strony

w wyszukiwarce

Pozyskiwanie klientów Zwiększenie sprzedaży Zwiększenie świadomości

marki

Liczba użytkowników
Liczba sesji
Źródła wejść
Liczba fraz kluczowych,

na które strona wyświetla

się w wyszukiwarce

Liczba fraz kluczowych,

za pomocą których użytkownicy

trafiają na stronę internetową

Liczba fraz brandowych
Liczba fraz produktowych
Liczba i jakość linków
Liczba i jakość domen odsyłających

do strony internetowej

Liczba zapytań
Liczba zrealizowanych transakcji
Liczba pobranych materiałów

 

KPI w SEO — podsumowanie

Decydując się na pozycjonowanie, warto ustalić KPI, które pomogą ocenić skuteczność przyjętej strategii i działań podejmowanych przez agencję SEO. Podczas wybierania określonych wskaźników, zastanów się, na czym Ci zależy - ruchu, widoczności, sprzedaży czy zwiększeniu rozpoznawalności brandu. Jednym z większych błędów jest wybranie KPI, które nie oddają celu, do którego dążysz.

 

Chcesz poprawić widoczność swojej strony w internecie? Napisz do nas!

 

Źródła: 

  1. The 9 Most Important SEO KPIs You Should Be Tracking, https://www.searchenginejournal.com/seo/top-seo-kpis/
  2. SEO KPIs: 12 KPIs for SEO to Track & Measure [dostęp 7.06.2024] https://www.semrush.com/blog/seo-kpis/ [dostęp 7.06.2024]
  3. K. Czerwińska, A Pacana Kluczowe Wskaźniki Efektywnośći (KPI) http://zij.edu.pl/wp-content/uploads/2020/09/ART_PL.K.C.A.P.pdf [dostęp 7.0.08.2024]
×