Jaka jest różnica między SEO a SEM?
Marketing w wyszukiwarkach internetowych niejedno ma imię. W branży marketingowej najczęściej wyróżnia się dwa jego obszary — SEO i SEM. W poniższym tekście wyjaśniamy, na czym polegają działania z obu gałęzi.
Co to jest SEO?
W pewnym uproszczeniu SEO (search engine optimization) to działania, których celem jest osiągnięcie wysokich pozycji przez stronę internetową w wynikach wyszukiwania Google. Głównymi działaniami, które wpływają na pozycjonowanie, są:
- Optymalizacja techniczna strony – działania, których celem jest praca nad szybkością działania witryny i poprawnością jej kodu;
- SEO copywriting – tworzenie wysokojakościowych tekstów, które odpowiadają na zapytania użytkowników wyszukiwarki;
- Link-building – zdobywanie odnośników na zewnętrznych stronach, które prowadzą do pozycjonowanej witryny;
Trzeba pamiętać, że powyższa klasyfikacja jest dość ogólna — chcąc szczegółowo odpowiedzieć na pytanie, co to jest SEO, należałoby przyjrzeć się całej liście czynników rankingowych, które służą Google do układania list z wynikami wyszukiwania.
Często mówi się, że dziś SEO — oprócz wyżej wymienionych działań — wymaga również optymalizacji strony pod kątem doświadczeń użytkownika, czyli działań z obszaru User Experience Optimization. Dziś każdy pozycjoner powinien wiedzieć, co to SXO i zoptymalizować stronę pod jego kątem.
Prowadząc działania pozycjonerskie, warto korzystać z różnego rodzaju oprogramowania — na rynku dostępne są darmowe narzędzia SEO. Dzięki nim można przeprowadzić analizę słów kluczowych, sprawdzić autorytet własnej strony, jak również zidentyfikować błędy, które utrudniają osiąganie wysokich pozycji w wyszukiwarce.
Co to jest SEM?
Każda osoba, która zadaje sobie pytanie “co to sem?” często spotyka się z dwiema różnymi odpowiedziami. Niektóre osoby mianem SEM określają wszystkie działania marketingowe prowadzone w wyszukiwarkach. Ta definicja jest zasadna, bo skrót SEM oznacza Search Engine Marketing. W tym artykule jednak skupimy się na innym podejściu.
SEM to płatne działania, których celem jest skłonienie użytkowników wyszukiwarki Google do podjęcia określonego działania. Niekiedy płatny marketing w wyszukiwarkach określa się terminem PPC (pay per click).
Wyróżnia się kilka rodzajów reklam wchodzących w skład SEM.
- Reklamy tekstowe w wynikach wyszukiwania;
- Reklamy graficzne w sieci Google (pojawiają się na stronach partnerów sieci reklamowej Google);
- Reklama wideo na Youtube;
- Reklama produktowa (oferta skierowana do sklepów internetowych);
Trzeba też pamiętać, że SEM to nie tylko reklama w Google. To również działania prowadzone w takich wyszukiwarkach jak Bing, Yahoo i Baidu (zapoznaj się z rankingiem wyszukiwarek w Polsce i na świecie). Oczywiście najpopularniejsza jest reklama w wyszukiwarce Google i na Youtube.
Różnica między SEO a SEM
Wiele osób, które chce zacząć korzystać z marketingu w wyszukiwarkach internetowych, zastanawia się, która forma będzie dla ich strony odpowiednia. Odpowiadając na to pytanie, warto się zastanowić, jaka jest różnica między SEO a SEM. W poniższej tabeli przedstawiamy istotne cechy obu narzędzi.
SEO | SEM |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mimo wielu różnic między dwiema gałęziami marketingu w wyszukiwarkach internetowych jest jedna ważna wspólna cecha. W obu przypadkach strona pojawia się w momencie, gdy użytkownik wpisuje frazę związaną ze stroną, na której są prowadzone działania marketingowe. Oznacza to, że zarówno SEO, jak i SEM pozwalają docierać do ściśle określonej grupy użytkowników.
Mamy nadzieję, że po lekturze artykułu nikt nie będzie miał problemu z odpowiedzią na pytanie, co to jest SEM i co to jest SEO. Chcąc skutecznie korzystać z obu narzędzi marketingu internetowego w wyszukiwarkach internetowych, należy przygotować szczegółową strategię działania i wykorzystać synergię obu rozwiązań.