Jak zaprojektować stronę przyjazną SEO i wyszukiwarce Google? Wskazówki dot. SEO friendly web design

Badania dowodzą, że około 68% aktywności użytkowników w Internecie rozpoczyna się od zapytania w wyszukiwarce. Równocześnie niemal 97% wszystkich stron internetowych nie przyciąga niemal żadnego ruchu z wyszukiwań w Google (źródło: Organic Search Improves Ability to Map to Consumer Intent, BrightEdge Research). Wyjaśnia to, dlaczego firmy coraz częściej decydują się na inwestycję w pozycjonowanie swoich witryn. Jak zaprojektować stronę internetową pod SEO, by przyciągała zarówno użytkowników, jak i algorytmy Google? O tym dowiesz się z poniższego artykułu!
Dlaczego warto zadbać o SEO friendly website?
Jak wynika z badań, ponad 90% użytkowników Internetu na całym świecie korzysta z wyszukiwarki Google (https://www.statista.com/topics/1710/search-engine-usage/). Aby móc jednak wyróżnić się na tle innych firm i dotrzeć do potencjalnych klientów, konieczne jest stworzenie strony internetowej zgodnej z SEO. Jakie korzyści zapewnia strona SEO friendly?
- Lepsza widoczność w Google – strony zoptymalizowane pod SEO osiągają wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.
- Większy ruch organiczny – poprawna optymalizacja zwiększa liczbę użytkowników odwiedzających stronę.
- Lepsze doświadczenie użytkownika (UX) – szybkie ładowanie, intuicyjna nawigacja i czytelna struktura treści poprawiają komfort korzystania ze strony.
- Wyższa konwersja – dobrze zoptymalizowane strony przyciągają wartościowych użytkowników, co przekłada się na większą sprzedaż, zapytania ofertowe lub inne cele biznesowe.
- Dostosowanie do urządzeń mobilnych – optymalizacja SEO obejmuje responsywność strony, co wpływa na lepsze wyniki w wyszukiwaniach mobilnych.
- Niższe koszty pozyskiwania klientów – organiczny ruch z wyszukiwarek jest bardziej opłacalny niż płatne kampanie reklamowe w długoterminowej perspektywie.
- Długofalowe efekty – dobrze zoptymalizowana strona przynosi korzyści przez długi czas, nawet przy minimalnych nakładach na marketing.
Jak stworzyć stronę zgodną z SEO? Podstawowe wskazówki Google friendy web design
Aby strona internetowa była zgodna z SEO, musi spełniać wymagania wyszukiwarek, co przekłada się na lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania. Co to dokładnie oznacza? Sprawdźmy!
Zwróć uwagę na architekturę informacyjną witryny
SEO friendly web design skupia się przede wszystkim na takiej budowie strony internetowej, która ułatwia wyszukiwarkom jej indeksowanie i zwiększa widoczność w Internecie. Architektura witryny powinna być przejrzysta i intuicyjna, z podziałem na główne kategorie i podkategorie. Pamiętaj też o takich kwestiach jak:
- nazwy głównych kategorii i podkategorii powinny zawierać frazy kluczowe precyzyjnie opisujące asortyment lub zawartość podstrony - ważne jest dopasowanie słowa kluczowego do intencji wyszukiwania;
- twórz klastry tematyczne, czyli powiązane artykuły i treści, które rozwijają główne tematy. Tu sprawdzi się strategia pillar pages;
- na każdej podstronie zaplanuj miejsce na wartościowe treści odpowiadające na pytania użytkowników i wspierające pozycjonowanie.
Zaprojektuj nawigację przyjazną SEO
Odpowiednio zaprojektowane menu nawigacyjne ułatwia użytkownikom poruszanie się po stronie, a do tego wpływa korzystnie na indeksację przez Google. Podstawowe sekcje witryny powinny znajdować się w nawigacji głównej, natomiast podmenu powinno prowadzić do podkategorii. Co więcej, powiązane treści powinny być ze sobą połączone poprzez linkowanie wewnętrzne, aby ułatwić tym samym użytkownikom i robotom wyszukiwarki odkrywanie nowych podstron.
Trzymaj się określonej hierarchii nagłówków
Każda strona internetowa przyjazna SEO powinna mieć poprawnie ustaloną hierarchię nagłówków.
- Nagłówek H1 powinien pojawiać się tylko raz na danej podstronie (najczęściej zawiera główne słowo kluczowe).
- Nagłówki H2-H6 służą do strukturyzacji treści, przez co pomagają wyszukiwarkom zrozumieć tematykę poszczególnych sekcji.
Unikaj automatycznego generowania nagłówków przez CMS i ustalaj je ręcznie, aby mieć pełną kontrolę nad treścią na stronie.
Chcesz skutecznie promować swoją stronę internetową? Napisz do nas!
Generuj proste, przyjazne adresy URL
Wszystkie adresy URL na Twojej stronie powinny być czytelne i zoptymalizowane pod kątem SEO. Unikaj w nich ciągów znaków i kodów niezrozumiałych dla użytkownika (np. example.com/?id=1234). Zamiast tego wprowadzaj do adresów frazy kluczowe ważne dla Twojej branży, np. example.com/sukienki-na-wesele. Co prawda ich występowanie w URL-u nie wpływa na proces pozycjonowania, ale pomoże użytkownikowi rozeznać się w tematyce podstrony.
Sprawdź, z czego powinien się składać prawidłowy adres URL.
Ustawiaj indywidualne Title i Meta Description
Na każdej podstronie powinna być możliwość ustawienia unikalnych treści w polu Title i Meta Description. Dzięki temu Twoja strona będzie lepiej zoptymalizowana pod wyszukiwarki, a także przyciągnie więcej użytkowników poprzez atrakcyjne opisy pojawiające się w wynikach wyszukiwania.
Określ, które strony mają być indeksowane
Pamiętaj, że nie każda Twoja podstrona powinna być widoczna w Google. Przykładowo, polityka prywatności, regulamin i konto użytkownika powinny posiadać tag noindex, który informuje wyszukiwarkę o braku konieczności indeksacji. Wsparciem w tym zakresie jest plik robots.txt, który służy do zarządzania ruchem robotów indeksujących.
Stwórz mapę swojej witryny
Strona przyjazna SEO powinna posiadać sitemapę, która pomoże wyszukiwarkom w indeksowaniu strony.
- Sitemap.xml zawiera listę wszystkich podstron serwisu, ułatwiając tym samym proces crawlowania i indeksowania przez Google.
- HTML sitemap jest przydatnym narzędziem dla użytkowników, którzy potrzebują dodatkowej nawigacji na stronie.
Zabezpiecz możliwość wdrażania przekierowań na stronie
Projektując stronę przyjazną pozycjonowaniu, zadbaj również o możliwość wdrażania przekierowań, np. 301 lub 302. Ich dodanie będzie niezbędne, gdy np. wycofasz asortyment, a użytkowników i roboty wyszukiwarki trzeba będzie skierować na podstronę o podobnej tematyce. Konieczność wdrażania przekierowań pojawia się również wtedy, gdy zmianie ulega adresacja serwisu (np. zmieniasz domenę, rozszerzenie itp.).
Zaprojektuj użyteczną stronę błędu 404
Strona 404, czyli strona błędu, która pojawia się, gdy użytkownik trafi na niedziałający adres. Zaprojektuj ją tak, aby pomóc użytkownikowi w nawigacji, np. poprzez umieszczenie linków do najważniejszych sekcji strony, wyszukiwarki lub przycisku powrotu do strony głównej.
Zadbaj o bezpieczeństwo
SEO friendly web design to nie tylko treść i linkowanie, ale też szybkość strony i jej bezpieczeństwo. Użytkownicy nie chcą robić zakupów w serwisach bez oznaczenia „zieloną kłódką”, dlatego zainwestuj w certyfikat SSL (https://), upewniając kupujących, że jesteś firmą godną zaufania.
Sprawdź też, na czym polega brand SEO.
Twoja strona musi być responsywna
Jak wynika z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej, około 70-80% ruchu w sklepach internetowych pochodzi z urządzeń mobilnych (źródło: https://eizba.pl/wp-content/uploads/2023/06/Raport-e-Izby-Omni-commerce-Kupuje-wygodnie-2023-short-2.pdf). Oznacza to, że strona internetowa musi być dopasowana nie tylko do urządzeń desktopowych, ale też do urządzeń mobilnych. Google korzysta z indeksowania Mobile-First, czyli klasyfikuje treści na podstawie mobilnych wersji strony, co oznacza, że jeśli Twoja strona nie jest responsywna i nie działa dobrze na urządzeniach mobilnych, może to wpłynąć negatywnie na jej pozycję w wynikach wyszukiwania.
Wybierz odpowiedni CMS
Strona www przyjazna SEO powinna korzystać z systemu zarządzania treścią (CMS), który umożliwia łatwą edycję i optymalizację pod kątem SEO, m.in. poprzez prowadzenie bloga, edycję linków, poprawę szybkości ładowania strony oraz wdrożenie Google Analytics. Przykładem tego jest WordPress, który jest jednym z najpopularniejszych i najbardziej elastycznych systemów CMS.
Co sprawia, że strona internetowa jest przyjazna dla SEO? Podsumowanie
Zaprojektowanie strony przyjaznej SEO stanowi pierwszy krok w procesie jej skutecznego pozycjonowania. Estetyka i wygląd są ważne, ale bez uwzględnienia w projekcie witryny poszczególnych znaczników, miejsca na treści czy zadbaniu o intuicyjną strukturę informacyjną, ciężko będzie zdobyć wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, a tym samym systematycznie zwiększać swoją widoczność w Google. Uwzględnienie odpowiednich praktyk optymalizacyjnych pomoże Ci przyciągnąć ruch, co przekłada się na większe konwersje i sukces biznesu online.
Potrzebujesz wsparcia w pozycjonowaniu strony? Napisz do nas!
Źródła:
- Organic Search Improves Ability to Map to Consumer Intent, BrightEdge Research, https://videos.brightedge.com/research-report/BrightEdge_ChannelReport2019_FINAL.pdf, [dostęp online: 6.03.2025].
- Online search market worldwide - statistics & facts, https://www.statista.com/topics/1710/search-engine-usage/, [dostęp online: 6.03.2025].
- How to Create an SEO-Friendly Website: The Complete Checklist, https://ahrefs.com/blog/seo-friendly-website/, [dostęp online: 6.03.2025].
- Optymalizacja witryn pod kątem wyszukiwarek (SEO) – przewodnik dla początkujących, Centrum Wyszukiwarki Google, https://developers.google.com/search/docs/fundamentals/seo-starter-guide?hl=pl, [dostęp online: 6.03.2025].
- Omni-commerce 2023. Kupuję wygodnie, Raport Izby Gospodarki Elektronicznej opracowany przez Mobile Institute, https://eizba.pl/wp-content/uploads/2023/06/Raport-e-Izby-Omni-commerce-Kupuje-wygodnie-2023-short-2.pdf, [dostęp online: 6.03.2025].
- Online search market worldwide - statistics & facts, https://www.statista.com/statistics/277125/share-of-website-traffic-coming-from-mobile-devices/, [dostęp online: 6.03.2025].