Jak założyć Profil Firmy w Google krok po kroku? Instrukcja dodawania firmy do Google Maps

Jak założyć profil firmy krok po kroku?

Mapy Google to najpopularniejszy katalog informacji o firmach i wielu innych rodzajach obiektów m.in. turystycznych, kulturalnych, edukacyjnych. To doskonałe miejsce do promowania swojego biznesu na lokalnym rynku. Wystarczy założyć darmowy Profil Firmy w Google (dawniej Google Moja Firma, a obecnie Google Business Profile, w skrócie GBP) i korzystać z dostępnych opcji reklamowania swojej działalności. Jak to zrobić? Jak dodać swoją firmę do Map Google? Skorzystaj z naszej instrukcji krok po kroku i już dziś zacznij docierać do szerokiego grona klientów!

Kto może posiadać Profil Firmy w Google?

Twoja firma musi mieć fizyczną lokalizację, a w podanych godzinach muszą być obecni Twoi pracownicy. Warto pamiętać, że w tym przypadku koniecznie trzeba posiadać stałe oznakowanie np. w postaci szyldu z logo lub nazwą firmy. Dla innego rodzaju firm Google robi kilka wyjątków. Należą do nich:

  • Firmy działające na określonym obszarze wykonujące usługę mobilną u klienta (np. pomoc drogowa, hydraulicy),
  • Bankomaty, automaty do wypożyczania filmów i automaty paczkowe,
  • Firmy działające sezonowo (np. lodowisko otwarte tylko zimą). Takie przedsiębiorstwa muszą mieć stały szyld widoczny w danej lokalizacji,
  • Usługi gastronomiczne dostępne tylko z dostawą (wirtualne marki spożywcze) są dozwolone pod pewnymi warunkami.

O samym Profilu Firmy w Google dowiesz się więcej po obejrzeniu naszego wideo: 

Sprawdź też nasz kompleksowy poradnik o lokalnym SEO.

Co zrobić przed dodaniem firmy do Google Maps?

Firmę na Mapach Google może dodać każdy: jej właściciel, osoba niezwiązana z firmą, klient, a nawet Google, który korzysta z odstępnych baz danych. Dlatego zanim utworzysz swój Profil Firmy, upewnij się, że nie istnieje on już na mapach. Dzięki temu unikniesz utworzenia duplikatu profilu i jego blokady. Jak to zrobić?

  • Wpisz nazwę swojej firmy i jej adres w Mapach Google lub w wyszukiwarce.
  • Dla pewności wpisz sam adres i sprawdź, czy nie została dodana pod nim Twoja firma.

Jeśli Profil Firmy już istnieje, możesz go przejąć, korzystając z opcji „Zgłoś prawo do tej firmy. Następnie wybierz opcję Zarządzaj. Google poprosi Cię wtedy o jej weryfikację. Będzie ona polegała m.in. na wpisaniu kodu weryfikacyjnego, który otrzymasz za pomocą jednej z metod weryfikacyjnych wybranych przez Google (np. przez telefon).

 

Zgłaszanie prawa do Profilu firmy w Google Maps

Zgłaszanie prawa do Profilu firmy w Google Maps

Z kolei jeśli Profil Firmy już istnieje i zarządza nim ktoś inny, np. agencja marketingowa, która zakładała konto, wtedy możesz poprosić o dostęp do niej. Co się dzieje dalej?

Zakładanie profilu Google Maps

 

  1. Na mail właściciela Profilu zostanie wysłana wiadomość, że zgłosiłeś prośbę o dostęp i chcesz nią zarządzać. 
  2. Następnie mogą zdarzyć się trzy scenariusze.
    1. Obecny właściciel może zaakceptować prośbę - wtedy od razu dostajemy dostępy do zweryfikowanego Profilu i możemy nim zarządzać.
    2. Obecny właściciel może odrzucić prośbę o dostęp. W tym przypadku możemy walczyć o weryfikację Profilu i kontaktować się z supportem, próbować przejąć Profil.
    3. A jeśli przez 3 dni właściciel nie zaakceptował, ani nie odrzucił prośby, wtedy otrzymujemy możliwość weryfikacji Profilu jednym ze sposobów wybranych przez Google.

Zakładanie profilu

Zakładanie profilu Google

Sprawdź też naszą ofertę na stałą obsługę Profili Firmowych. Pomożemy w uzyskaniu dostępu do wizytówki.

Zakładanie Profilu Firmy w Google krok po kroku

Aby dodać swoją firmę do Google Maps, najpierw załóż albo zaloguj się na konto Google. Najlepiej, aby konto założyć na maila z domeną Twojej strony internetowej. Ewentualnie wybierz mail, który używasz w codziennej komunikacji z klientami oraz podczas prowadzenia firmy. Gdy konto Google będzie już gotowe, możesz rozpocząć zakładanie Profilu Firmy. 

W tym celu kliknij tutaj, a następnie przejdź przez poniższą instrukcję.

Krok 1. Wpisz nazwę swojej firmy

W tym miejscu również będziesz mógł skorzystać z opcji przejęcia istniejącego Profilu. Zacznij wpisywać nazwę swojej firmy, a następnie wybierz jedną z możliwości:

  1. Utwórz nową firmę,
  2. Zgłoś prośbę o przyznanie własności do istniejącej działalności.

local seo 5

Jeśli Twojej firmy nie ma jeszcze na mapach, kliknij przycisk Utwórz firmę o tej nazwie.

Wskazówka

Nie dodawaj słów kluczowych do nazwy, ponieważ jest to niezgodne z zasadami Google. Wprowadź jedynie samą nazwę firmy, która powinna być taka sama jak nazwa rejestrowa (w KRS lub CEiDG), na stronie internetowej czy na szyldzie. 

  • Przykład -  Zębatka
  • Antyprzykład - Tani sklep rowerowy Zębatka - oddział Wrocław

Krok 2. Wybierz główną kategorię swojej działalności

Podczas zakładania Profilu Firmy możesz wybrać tylko jedną kategorię główną. Lista opcji jest ograniczona i odgórnie wskazana przez Google. Zacznij wpisywać nazwę, a otrzymasz propozycję kategorii, która znajduje się w bazie. Wybierz taką najbardziej pasującą do profilu swojej działalności, a następnie kliknij przycisk Dalej.

local seo 6

W supporcie Google znajdziesz wskazówki, czym kierować się przy wyborze kategorii głównej. Oficjalna rekomendacja brzmi następująco:  

Kategorie powinny określać rodzaj firmy, a nie opisywać świadczone przez nią usługi. Ma to na celu całościowe określenie firmy zamiast wymieniania wszystkich usług, produktów lub udogodnień, które oferuje.

Wskazówka

Jeśli nadal nie wiesz, jaką kategorię główną wybrać dla swojej firmy, zerknij na kategorie swoich konkurentów. W tym celu wpisz w Google Maps [ogólna nazwa działalności / usługi + miasto], a przy Profilach Firm pojawi się ich główna kategoria. Alternatywnie wpisz pełną nazwę swojego konkurenta.

local seo 7

Możesz też skorzystać z wtyczki do przeglądarki - GMB Everywhere.

Krok 3. Wybierz, czy klienci mogą odwiedzić Twój lokal lub biuro

W następnym kroku Google zapyta Cię, czy Twój Profil Google ma być oznaczony jako lokalizacja z możliwością odwiedzenia przez klientów (standardowy sklep, restauracja, punkt obsługi), czy chcesz jedynie oznaczyć swoją firmę jako mobilną realizującą usługi u klientów na wybranym obszarze.

local seo 8

Krok 4. Wpisz adres firmy

Wpisz adres firmy. Dane uzupełnią się automatycznie, jeśli chcesz przejąć Profil istniejący już na Mapach Google.

local seo 9

W przypadku posiadania fizycznej lokalizacji swojej firmy, oddziału bądź punktu ten krok jest prosty - podajesz ulicę, kod pocztowy, miasto i gotowe. Problem może się jednak pojawić, gdy pracujesz w domu lub świadczysz usługi u klientów albo działasz na terenie całej Polski. Co wtedy zrobić?

Wskazówka
  • Jeśli masz biuro, użyj tego adresu.
  • Jeśli pracujesz z domu i tu masz zarejestrowaną działalność, podaj ten adres.
  • Jeśli masz tylko wirtualne biuro, w którym nie pracujesz i w którym nie mogą Cię zastać klienci, NIE używaj tego adresu. Takie rozwiązanie nie jest zgodne z wytycznymi Google.

Krok 5. Określ, czy dostarczasz produkty lub świadczysz usługi u klienta

Zaznaczenie tej opcji oznacza, że w oczach Google jesteś firmą mobilną. Zasadniczo powinieneś zaznaczyć to pole, jeśli faktycznie dostarczasz towary i usługi swoim klientom, obsługujesz ich w fizycznej lokalizacji (np. restauracja z jedzeniem na wynos).

local seo 10

Jeśli zaznaczysz tę opcję, w kolejnym kroku otrzymasz możliwość wpisania dodatkowych obszarów / dzielnic / regionów, na których terenie świadczysz swoje usługi. Możesz wybrać do 20 obszarów.

local seo 11

Jeśli wybierzesz Nie, przejdziesz do kolejnego kroku.

Krok 6. Wprowadź numer telefonu i adres strony www (opcjonalnie)

Uzupełnij nr telefonu i adres strony (nie jest obowiązkowa).

local seo 12

Uwaga
Numer, który podasz, zostanie wykorzystany do weryfikacji Twojego Profilu Firmy.

Krok 7. Aktualizacje dotyczące firmy

Wybierz, czy chcesz otrzymywać aktualizacje dotyczące swojej firmy - powiadomienia od Google, gdy coś się zmieni na Profilu.

local seo 13

Krok 8. Wybierz sposób weryfikacji Profilu Firmy

Założony Profil Firmy będziesz musiał zweryfikować - Google w ten sposób chroni się przed masowym zakładaniem fikcyjnych lokalizacji. Nie da się tego ominąć, jeśli chcesz zarządzać swoją wizytówką. Wybierz jeden z dostępnych sposobów weryfikacji Profilu Firmy; Google decyduje, z jakich opcji będziesz mógł skorzystać.

local seo 14

Możesz też pominąć ten krok i wrócić do niego później. A więcej o metodach weryfikacji przeczytasz w supporcie

Krok 9. Dodaj usługi, które świadczysz

Następnie wybierz zakres usług, które świadczysz. Możesz uzupełnić je później.

local seo 15

Krok 10. Dodaj godziny otwarcia

Dodaj godziny, w których Twój sklep / biuro / punkt jest otwarty. Możesz pominąć ten krok i wrócić do niego później.

local seo 16

Krok 11. Wprowadź opis firmy

Nieobowiązkowym elementem jest również opis firmy, który po dodaniu pojawi się w wyszukiwarce Google i na Mapach Google. Warto jednak przygotować krótki tekst, przedstawiając klientom najważniejsze informacje o prowadzonej działalności i świadczonych usługach.

local seo 17

Krok 12. Dodaj zdjęcia swojej firmy

Koniecznie dodaj zdjęcia budynku, lokalu, usług. Dzięki temu Profil Firmy stanie się bardziej atrakcyjny i zyskasz szansę na dotarcie do swoich klientów.

Dodaj zdjęcia swojej firmy Profil Google

Krok 13. Zachęta do skorzystania z reklam Google Ads

Przed zakończeniem procesu zakładania Profilu Google, otrzymasz jeszcze pytanie o chęć skorzystania z  kuponu na reklamę swojej firmy w Google Ads. Pamiętaj - Profil Firmy w Google jest darmowy, a Google Ads to dodatkowa usługa - system reklamowy pozwalający na płatną promocję w wyszukiwarce czy na Mapach Google.

Zachęta do skorzystania z reklam Google Ads Profil Google

Sprawdź również, na czym polega reklama w Google Maps.

Gotowe! Profil Firmy został założony!

Gotowe! Teraz poczekaj na zakończenie weryfikacji swojego Profilu, a w międzyczasie przejdź przez wszystkie zakładki konta GBP i wprowadź dodatkowe kategorie opisujące dokładnie Twoją działalność, a także uzupełnij usługi, produkty lub menu, które powinny wyświetlać się na wizytówce. Będzie to dobry wstęp do pozycjonowania Profilu Firmowego i zwiększania jego widoczności na mapach.

Chcesz zlecić proces zakładania Profilu Firmy w Google agencji? Napisz do nas!

Dodanie pojedynczej firmy w Menedżerze Profilu Firmy

Jeśli planujesz zarządzać większą liczba Profili, polecamy zalogować się pod adresem business.google.com. Możesz także na google.com kliknąć ikonę po lewej stronie od avataru (prawy górny róg) i wybrać „Profil Firmy”.

  • Gdy się zalogujesz się i nie będziesz mieć jeszcze żadnego Profilu na swoim koncie, Google od razu poprosi Cię o założenie pierwszego. 
  • W przypadku posiadania Profilu na swoim koncie w zakładce Firmy musisz wybrać opcję Dodaj firmę, następnie Dodaj pojedynczą firmę.

Jakie dane musisz podać przy zakładaniu Profilu

  • Konieczne będzie umieszczenie nazwy, kategorii działalności, godzin otwarcia i najlepiej linku do strony. 
  • Google poprosi Cię także o dodanie zdjęć czy opisu firmy. Te informacje możesz podać od razu lub po utworzeniu Profilu. 
  • Jeśli masz możliwość, warto dodać zdjęcia wejścia do budynku, biura, przestrzeni dostępnych dla klientów, produktów i sprzętu.

Pamiętaj, żeby podawać dane zgodne z rzeczywistością, które można potwierdzić. Na przykład nazwa firmy na Profilu powinna być taka sama jak ta na szyldzie czy na Twojej stronie internetowej. To samo dotyczy nr telefonu i godzin otwarcia. Najlepiej, gdy wszystkie dane one zbieżne z tymi udostępnionymi w innych miejscach w sieci - katalogach firm, stronie na Facebooku. Dbając o spójność danych NAP (nazwa, adres, telefon), zwiększasz swoją widoczność w Google i zmniejszasz ryzyko blokady Profilu Firmy w przyszłości.

Sprawdź, jakie są czynniki rankingowe Profilu Firmy w Google.

Dodawanie i weryfikacja Profilu Firmy dla sieci z minimum 10 lokalizacjami

Sieci, które posiadają minimum 10 lokalizacji, mogą skorzystać ze zbiorczego zakładania i weryfikacji natychmiastowej za pomocą pliku wdrożeniowego. W tym przypadku warto zacząć od założenia konta Google na maila w domenie Twojej firmy, dzięki czemu łatwiej będzie weryfikować Profile i potwierdzać je podczas kontaktu z supportem. Co dalej?

tworzenie grupy lokalizacji i dodawanie firmy w menedzerze profilu firmy 980x431 1

Tworzenie grupy lokalizacji i dodawanie firmy w Menedżerze Profilu Firmy

  1. Dla uporządkowania dostępów w przyszłości w zakładce Firmy kliknij Utwórz grupę. Wtedy będziesz mógł łatwiej zarządzać dostępami i weryfikować kolejne placówki.
  2. Następnie w otwartym folderze musisz wybrać opcję Dodaj firmę, następnie Zaimportuj firmy. Jeśli nie masz jeszcze pliku importowego, wybierz Pobierz szablon.
  3. Otwórz plik w arkuszu kalkulacyjnym (np. Excel) i wypełnij kluczowe kolumny:
    • Kod sklepu (numer identyfikacyjny firmy na potrzeby masowego zarządzania, możesz dodać już istniejący lub utworzyć nowy),
    • Nazwa firmy,
    • Wiersz adresu 1 (opcjonalnie 2, 3, 4 czy 5),
    • Miejscowość,
    • Kraj (znak np. PL),
    • Kod pocztowy,
    • Kategoria podstawowa,
    • (Zalecane) Szerokość i długość geograficzne,
    • (Zalecane) Podstawowy telefon,
    • (Zalecane) Witryna,
  4. Następnie powtarzasz krok nr 2, wybierasz do wdrożenia przygotowany plik i postępujesz według instrukcji.

Sprawdź też, gdzie pojawia się Profil Firmy w Google.

Weryfikacja Profilu Firmy - uzbrój się w cierpliwość!

Weryfikacja Profilu Firmy czasami może zająć do 5 dni - tyle czasu potrzebuje maksymalnie Google, aby przetworzyć dane. W tym czasie nie inicjuj weryfikacji Profilu od nowa, nawet jeśli ta opcja będzie ponownie dostępna. Poczekaj cierpliwie; tak niestety działa ta usługa. W przypadku wprowadzenia zmian na Profilu - np. dodaniu nowych godzin otwarcia - aktualizacja informacji może zająć do 72 godz. pod warunkiem, że Profil jest zweryfikowany. Oczywiście dla Ciebie czas to pieniądz, dlatego tego typu działania - tworzenie wizytówki i aktualizację informacji - możesz powierzyć doświadczonej agencji.

Jak dodać firmę do map Google i założyć Profil Firmy - podsumowanie

Założenie Profilu Firmy w Google to dopiero początek zdobywania widoczności w lokalnych wynikach wyszukiwania. Pamiętaj, żeby uzupełnić każdy możliwy element Profilu tj. opis firmy, link do strony, zakładkę usług lub produktów. Zachęcaj również swoich klientów o wystawienie opinii, a następnie na nie odpowiadaj. Dobrym sposobem na zwiększenie zaangażowania jest również regularne publikowanie postów. Nie zapomnij również na bieżąco aktualizować informacji i atrybutów! Te wszystkie czynności są po to, aby jak najlepiej wypozycjonować Twój Profil na mapach i stać się atrakcyjnym dla Klientów!

Chcesz zaistnieć na lokalnym rynku? Napisz do nas!

×