Reklama gabinetu stomatologicznego zgodna z prawem w 2025 r. - jak reklamować usługi dentystyczne?

Reklama gabinetu stomatologicznego zgodna z prawem w 2025 r. - jak reklamować usługi dentystyczne?

Choć od 1 stycznia 2025 przestaje obowiązywać całkowity zakaz reklamy usług stomatologicznych, promocja praktyki lekarskiej podlega licznym ograniczeniom. Jakie działania marketingowe można prowadzić, aby nie narazić się na konsekwencje prawne? Wyjaśniamy!

Czy gabinet stomatologiczny może się reklamować? Aktualne przepisy

Jeszcze niedawno reklama stomatologa była całkowicie zakazana. Podstawą prawną była przede wszystkim Ustawa o działalności leczniczej. Zgodnie z art. 14 podmiot leczniczy mógł przekazywać do informacji publicznej wiadomości na temat świadczonych usług, ale pod warunkiem, że treści nie miały cech reklamy. Od 2025 r. nastąpiły zmiany w zakresie możliwości promocji praktyk lekarskich, a wszystko za sprawą nowelizacji Kodeksu Etyki Lekarskiej (KEL). 

  • Nowelizacja KEL powstała w wyniku konieczności dostosowania polskich przepisów do Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/958.
  • Zmiany zostały wprowadzone w wyniku szeroko zakrojonych konsultacji prowadzonych w środowisku lekarskim.
  • Nowelizacja KEL zniosła zakaz reklamy. W zamian wprowadzono zapis, że lekarz jest uprawniony do posługiwania się informacją o oferowanych usługach z zastrzeżeniem, że taka informacja będzie zgodna z zasadami etyki lekarskiej. 

Nowelizacja KEL obejmuje również inne zmiany, m.in.:

  • Zapewnia lekarzowi możliwość korzystania z certyfikowanych programów bazujących na technologii AI w diagnostyce i terapii. Ostateczna decyzja dot. leczenia zawsze musi jednak należeć do lekarza,
  • Zakazuje lekarzom udziału w badaniach, w których ich wizerunek zostałby wykorzystany do promocji produktów lub usług medycznych.

Reklama stomatologa - ograniczenia prawne

Pomimo zniesienia zakazu reklamy gabinetu dentystycznego, działania marketingowe są mocno ograniczone. O czym należy pamiętać?

  • Obowiązuje zakaz wykorzystywania autorytetu oraz wizerunku lekarza w celu promocji usług lub produktów. 
  • Działania marketingowe powinny być prowadzone w taki sposób, aby budować zaufanie pacjentów do środowiska zawodowego lekarzy.
  • Reklama dentysty musi być etyczna, czyli w praktyce lekarz nie powinien porównywać się z innymi specjalistami lub ich oceniać.
  • Reklama gabinetu dentystycznego nie powinna wprowadzać pacjentów w błąd, np. nigdy nie można obiecywać 100% skuteczności terapii.
  • Marketing dentystów powinien koncentrować się przede wszystkim na edukowaniu i informowaniu pacjentów o dostępnych usługach i metodach leczenia.

Warto stosować się do tych zaleceń, ponieważ zgodnie z zapisami nowelizacji KEL działania marketingowe dentysty będą monitorowane przez samorząd lekarski. W przypadku stwierdzenia naruszenia zasad etyki lekarskiej stomatolog może otrzymać upomnienie. Grozi mu też zawieszenie w prawie do wykonywania zawodu oraz postępowanie dyscyplinarne.

Potrzebujesz wsparcia w promocji gabinetu stomatologicznego? Napisz do nas!

Jak reklamować usługi stomatologiczne?

Promocję gabinetu dentystycznego należy dostosować do obwarowań prawnych oraz specyfiki branży. Poniżej prezentujemy skuteczne sposoby reklamy.

Zadbaj o optymalizację techniczną i pozycjonowanie strony internetowej

W pierwszej kolejności warto zadbać o optymalizację i pozycjonowanie strony firmowej, dopasowując ją do wytycznych Google. W tym celu specjalista:

  • Dobiera słowa kluczowe - ważna są szczególnie frazy lokalne i związane z wykonywanymi usługami, np. implantologia Wrocław, piaskowanie zębów Wrocław, wybielanie zębów Wrocław. Dobrze sprawdzają się też frazy z tzw. długiego ogona, czyli dłuższe i bardziej szczegółowe, np.  gabinet stomatologiczny Wrocław Psie Pole,
  • Przeprowadza audyt SEO i wykonuje optymalizację techniczną. Sprawdza m.in., czy wszystkie podstrony są prawidłowo zaindeksowane Podejmuje działania pozwalające na skrócenie czasu ładowania strony oraz uzupełnia znaczniki Title i Description,
  • Realizuje strategię link buildingową, która polega na pozyskaniu tematycznych linków prowadzących do strony internetowej. Zwraca szczególną uwagę na jakość odnośników, czerpiąc  je z wartościowych źródeł, np. serwisów internetowych poświęconych stomatologii.
  • Optymalizuje grafiki i zdjęcia pod kątem SEO - przy dodawaniu grafik lub zdjęć uzupełnia atrybut alt”.

Pozycjonowanie stron to proces długotrwały i wymagający systematycznych działań, jednak warto się na niego zdecydować, by zwiększyć widoczność witryny w wyszukiwarce internetowej. 

Bądź aktywny w mediach społecznościowych

Skutecznym sposobem dotarcia do pacjentów są media społecznościowe, a w szczególności Facebook i Instagram. Komunikacja powinna być skoncentrowana przede wszystkim na kwestiach związanych z:

  • Profilaktyką zdrowotną,
  • Metodami leczenia,
  • Stosowanymi narzędziami i technologiami. 

We wpisach można prezentować sprzęt, ale lepiej unikać określeń oceniających, np. najlepszy sprzęt diagnostyczny w regionie. Nie można także wykorzystywać autorytetu lub wizerunku lekarza w celu zachęcenia pacjentów do wyboru gabinetu stomatologicznego.

Prowadź kampanie w Google Ads

Marketing gabinetu stomatologicznego obejmuje też płatne kampanie Google Ads. System reklamowy wyróżnia się precyzyjnym targetowaniem, dzięki czemu reklamy wyświetlają się określonej grupie pacjentów, np. zamieszkującym wybrany region Polski. Zaletą systemu Google Ads jest również elastyczny budżet, który można zwiększać lub zmniejszać w zależności od bieżących potrzeb. 

Stwórz profesjonalny Profil Firmy w Google

Warto stworzyć Profil Firmy, czyli wizytówkę wyświetlającą się w wyszukiwarce internetowej lub w aplikacji Google Maps. Dzięki temu informacje na temat świadczonych usług zobaczą pacjenci szukających szukający pomocy medycznej w określonym regionie. W przypadku centrów medycznych działających w wielu miejscach w Polsce warto skorzystać z aplikacji GrowAp prowadzonej przez naszych specjalistów. Narzędzie ułatwi aktualizowanie informacji, odpowiadanie na opinie i dodawanie nowych postów. 

Postaw na content marketing

Dobrym pomysłem na reklamę dentysty jest content marketing obejmujący m.in. artykuły blogowe, filmy wideo, podcasty, grafiki. Warto jednak pamiętać, by materiały były zgodne z Kodeksem Etyki Lekarskiej, czyli np. nie wolno w nich wykorzystywać autorytetu i wizerunku lekarza, porównywać praktykę lekarską z innymi. Najlepiej skoncentrować się na kwestiach związanych z edukacją oraz profilaktyką prozdrowotną.

Zachęcaj do pisania opinii

Istotnym elementem wpływającym na wybór gabinetu stomatologicznego są rekomendacje. Warto zachęcać pacjentów, by pisali recenzje w Profilu Firmy. Dobrym rozwiązaniem są też opinie w serwisach branżowych, jak np. znanylekarz.pl. Portal jest bardzo popularny, dlatego można poprosić pacjentów, by po zakończonej wizycie zostawili tam swój komentarz. Należy też na bieżąco odpowiadać na pojawiające się opinie użytkowników.

Sprawdź, jak pozyskiwać opinie zgodnie z dyrektywą Omninus.

Promocja gabinetu stomatologicznego - podsumowanie

Reklama dentysty pomaga w pozyskaniu nowych pacjentów, ale musi być zgodna z Kodeksem Etyki Lekarskiej. Warto zatem postawić na zróżnicowane działania obejmujące pozycjonowanie, optymalizację strony, content marketing, systemy Google Ads oraz media społecznościowe. Ważnym elementem zwiększającym widoczność w sieci jest również stworzenie wizytówki w Profilu Firmy.

Chcesz wypromować swoją stronę w internecie? Napisz do nas!

Źródła: 

  1. Ustawa o działalności leczniczej https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20111120654/U/D20110654Lj.pdf [dostęp 9.12.2024]
  2. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/958 w sprawie analizy proporcjonalności przed przyjęciem nowych regulacji dotyczących zawodów https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018L0958 [dostęp 9.12.2024]
  3. P. Piesiewicz, W. Płowiec Reklama lekarzy po zmianach Kodeksu Etyki Lekarskiej z 2024 r. z perspektywy prawa unii europejskiej; w: Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny, rok LXXXVI, zeszyt 3/2024.
  4. Nowelizacja KEL 8487-nowelizacja-kodeksu-etyki-lekarskiej-kamien-milowy-dla-srodowiska-lekarskiego [dostęp 9.12.2024]
×